Servicepakken er 4 år eller op til 80.000 km og koster 19.000 kr inkl løn og dele.
Hvis du vil overholde fabrikkens service eftersyn skal bilen til service hver år eller for hver 20.000 km. regn derfor med at hvis bilen skal serviceres efter forskriften skal du til service 4 gange om året...en pakke på 80.000 km koster 19.000 kr og du kan forud betale 2 af disse dvs. op til 160.000 km for 38.000 kr.
et adhoc enkelt service koster 6000 kr
uanset om du køber pakke eller enkelt service er det inkl løn og alle reservedele undtagen dæk
Overvej også med dig selv om bilen i praksis kan køre 80.000 km på et år - hvis dit kørsels behov er meget jævnt får jeg det til ca. 280 km/dag hvilket er fint - men hvis det variere kan der være dage hvor du køre mere - måske 5-600 km
disse dage skal du regne med at lade op for hver 300-400 km (om vinteren tættere ved 300 km) Superladere er bekvemme og virker super godt. men er de lige der hvor du er kørt "tom" ? (pt 3 stk i danmark) det nytter ikke meget hvis du skal køre 50-100 km omvej for at lade op på en superlader for så har du i praksis kun 200 km rækkevide.... - ikke for at tale dig fra købet, men du skal trods alt have den bil som passer bedst til dig og dit behov.
Lade standere fra Clever, Eon, offentlige m.m. er det mange af, men du kan glemme alt om dem mens du er på farten, de er alt for langsomme med mindre det blot er for at få 50 km ekstra i tanken (tager et sted mellem 30-240 minutter på deres lade standere).
Jeg tog turen kbh aalborg og retur på same dag for nogle uger siden - det gik rigtig fint med de nye Super ladere fra Tesla, kostede ikke meget i strøm, men sammenlagt brugte jeg ca. 2½ time ekstra på turen - det er så prisen man betaler.
mht. økonomi skal du nok også tage noget afskrivning med i regnestykket - langt den største del af prisen per km er afskrivning.
Du kan nok regne med at meget af bilens pris er afskrevet efter 12-15 år/300.000 km det meste sker de første par år - specielt hvis der køres mange km/år - jeg er dog ikke ekspert på afskrivning.
Forsikring koster 7K-12K /år afhængig af hvor i landet du bor og hvilke øvrige forsikringer du har of evt. forsikrings klubber/selskaber m.m..
El koster ca. 50 øre per km, evt .billigere hvis du lader i eget firma, på jobbet eller benytter specielle rabat ordninger - med et højt forbrug kan det evt. betale sig at få en ladeboks fra en lade-leverandør (clever/eon m.m.) - så kan du få strømmen for ca. det halve (bemærk dog at dette kun er en midlertidig ordning/lov som løber 1½ år fra d.d.- herefter er det som det ser ud pt. til normal pris)
Dæk koster ca. 20-40 øre per km - bilen har 400 hk og bruger lidt mere dæk end en bil med 250 HK
håber det kan give lidt inspiration til økonomi beregninger.