Loading...
dk

Oversigt over udgifter | Tesla Forum

madsingemannblcher5252899df39bb

Hej alle

Jeg går i tanker om at skaffe mig en Model S, men har lidt udfordringer med at få overblik over udgifterne.

Jeg har modtaget et finansieringstilbud, men hvad ligger der af udgifter ud over det?

Forsikring, grøn afgift, årligt service. Hvordan ville et årligt budgetteret udgiftsoverblik se ud?

Bh

Mads

KS
KS Oct 7 '13
Forsikring omkring 8000
Grøn afgift 0
Service 19000 for 4 år
Pris pr kWh mellem 80 øre og 2,2 kr afhængigt af leverandør
Regn med ca 230 wh pr kilometer i snit

Er ved at udarbejde en beregner i flash til dette formål, og der er penge at hente ved stort antal km
Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

Hej, er du kommet videre med den flash, jeg står for at købe en.. og gør det nok uanset.. men kunne være dejligt at få et overblik..

deres garanti på 4 år eller 80.000 km.. hvad der kommer først.. det holder da ikke helt.. specielt ikke når jeg køre 80.000 på cirka 1 år! 

nogen der ved om man kan tegne en længere garanti på den?

Kiefer
Kiefer Aug 1 '14

Det er godt nok også mange km på et år. Men i udgangspunktet har du jo altid dine 2 års reklamationsret på bilen uanset hvad Tesla mener.

Jeg har tidligere set at man kunne få en serviceaftale gældende i 8 år eller 160K km, men i dit tilfælde vil det jo blot være en 2 års aftale i stedet. Jeg tror ikke du kan få en decideret forlængelse af garantiperioden ud over de 80K og 4 år.

Evt gøre som mig og køre til Norge for hvert 20K til eftersyn, der koster det 2.700 NOK for arbejdet...

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

der er jo en 4 års service aftale til 19.000 kr for 4 år-- kan ikke se der er max kilometer på den?

Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

(vægtafgift hvad skal man forvente den er?)

JF
JF Aug 1 '14
Vægtafgift/Grønejerafgift kr. 0,- for elbiler.
Kiefer
Kiefer Aug 1 '14

Vægtafgift på elbiler er et stort rundt NUL :-)

Tror du skal læse teslamotors.com godt igennem: http://www.teslamotors.com/da_DK/service

Det er 4 år eller 80K kilometer for den forudbetalte serviceaftale.

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

ok, så kan det da let være vi skal følges til norge :)

Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

@Kiefer fror du bilen en stærk nok til et så stort kilometer forbrug? kender den kun fra hjemmesiden.. så har slet ikke en fornemmelse for den.. håber jeg får en prøvetur i ventetiden.. men lidt insider viden ville være dejligt

Kiefer
Kiefer Aug 1 '14

Ja det tror jeg bestemt den er, men ellers er det måske at kontakte et af taxiselskaberne og høre om deres erfaringer med at have en Tesla i flåden, jeg mener det er Taxinord der har en.

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

ok, det kan være jeg gør det.. mange tak

NOELON
NOELON Aug 1 '14

Ja, Taxinord har haft en i indsats de sidste 7-8 mdr. Men jeg lagde mærke til at at både Kseitzberg og Supergaard har kørt 30.000 km på ca. 1/2 år. Jeg selv har brugt 9 mdr. uden drifts problemer.

Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

det er sku god viden.. håber det hele falder på plads primo næste uge så jeg kan få den bestilt.. regner med at bestille den på hjemmesiden.. men er der noget at komme efter i en direkte kontakt med tesla? er jo fra jylland :)

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Aug 1 '14

Lasse Vestergaard snakkede jeg med i dag, og han har kørt 36000 mener jeg det var på kort tid også. 

Kiefer
Kiefer Aug 1 '14

Kristian70K: Nej, hvis du tager ind til dem, kan de hjælpe dig med at klikke på tilvalgene, men ellers er der ikke forskel på at gøre der derinde eller gøre det hjemme i sofaen...

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Aug 1 '14

så bliver det en sofa bestilling :)

Niels
Niels Aug 4 '14

Servicepakken er 4 år eller op til 80.000 km og koster 19.000 kr inkl løn og dele.

Hvis du vil overholde fabrikkens service eftersyn skal bilen til service hver år eller for hver 20.000 km. regn derfor med at hvis bilen skal serviceres efter forskriften skal du til service 4 gange om året...en pakke på 80.000 km koster 19.000 kr og du kan forud betale 2 af disse dvs. op til 160.000 km for 38.000 kr.

et adhoc enkelt service koster 6000 kr 

uanset om du køber pakke eller enkelt service er det inkl løn og alle reservedele undtagen dæk

Overvej også med dig selv om bilen i praksis kan køre 80.000 km på et år - hvis dit kørsels behov er meget jævnt får jeg det til ca. 280 km/dag hvilket er fint - men hvis det variere kan der være dage hvor du køre mere - måske 5-600 km 

disse dage skal du regne med at lade op for hver 300-400 km (om vinteren tættere ved 300 km) Superladere er bekvemme og virker super godt. men er de lige der hvor du er kørt "tom" ? (pt 3 stk i danmark) det nytter ikke meget hvis du skal køre 50-100 km omvej for at lade op på en superlader for så har du i praksis kun 200 km rækkevide.... - ikke for at tale dig fra købet, men du skal trods alt have den bil som passer bedst til dig og dit behov.

Lade standere fra Clever, Eon, offentlige m.m. er det mange af, men du kan glemme alt om dem mens du er på farten, de er alt for langsomme med mindre det blot er for at få 50 km ekstra i tanken (tager et sted mellem 30-240 minutter på deres lade standere).

Jeg tog turen kbh aalborg og retur på same dag for nogle uger siden - det gik rigtig fint med de nye Super ladere fra Tesla, kostede ikke meget i strøm, men sammenlagt brugte jeg ca. 2½ time ekstra på turen - det er så prisen man betaler.

mht. økonomi skal du nok også tage noget afskrivning med i regnestykket - langt den største del af prisen per km er afskrivning.

Du kan nok regne med at meget af bilens pris er afskrevet efter 12-15 år/300.000 km det meste sker de første par år - specielt hvis der køres mange km/år - jeg er dog ikke ekspert på afskrivning.

Forsikring koster 7K-12K /år afhængig af hvor i landet du bor og hvilke øvrige forsikringer du har of evt. forsikrings klubber/selskaber m.m..

El koster ca. 50 øre per km, evt .billigere hvis du lader i eget firma, på jobbet eller benytter specielle rabat ordninger - med et højt forbrug kan det evt. betale sig at få en ladeboks fra en lade-leverandør (clever/eon m.m.) - så kan du få strømmen for ca. det halve (bemærk dog at dette kun er en midlertidig ordning/lov som løber 1½ år fra d.d.- herefter er det som det ser ud pt. til normal pris)

Dæk koster ca. 20-40 øre per km - bilen har 400 hk og bruger lidt mere dæk end en bil med 250 HK

håber det kan give lidt inspiration til økonomi beregninger.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Aug 4 '14
Kristian70k
Kristian70k Aug 4 '14

Hej jeg har været gennem alle dele af den beslutnings proces. og rart lige at se om jeg har dækket det hele.. det ligner det..

jeg bor i randers 7 min. fra deres lades station der.. plus jeg kan lade på jobbet og hjemme (gerne så lidt som muligt der) derfor kan jeg sådan set holde mine el omkostninger tæt på nul..

de 60.000 - 80.000 jeg køre pr år er betalt pr kilometer.. derfor går alle de kilometer penge direkte på billånet.. det kan være helt væk efter 5-6 år... derefter kan jeg jo spare op til en ny.

synes virkelig ikke jeg kan finde noget der snakker i mod..

jeg vil også tit kunne lade lidt op hvis jeg har møder plus 150 km hjemmefra ved kunder.. men det er tit via landevej, derfor mindre forbrug af el..

hvad siger du til den vinkel?

Nommensen
Nommensen Aug 4 '14
Det kommer jo helt an på din kørestil men 350 km skulle du gerne kunne køre.
Sider: 1 2 »