Jeg har prøvet det. Det var ikke så fedt.
Jeg kørte på motorvejen og har tilsyneladende kørt ind over noget, i hvert fald gik der hul i siden på dækket og der var et mærke i fælgen, jeg kunne ikke rigtigt fornemme om jeg kørte over noget eller jeg bare kunne høre dækket springe. Jeg så ikke noget på vejen inden punktering. Jeg kører på 19".
Jeg ringede til Holland, det var en lørdag. Efter ca. 90 min. kom Dansk Autohjælp, de havde i forvejen spurgt om vi ville have en lejebil eller en taxa så vi kunne komme videre. Vi afslog da min far kunne hente os og køre os hjem. Det endte så med at DAH kørte os hjem da det nærmest var på vejen til Amager, men det var egentligt i mod reglerne.
Han smed bilen af på Amager udenfor indhegningen da han ikke havde nogen nøgle og smed fob i postkasse, ikke så fedt. Det viste sig at han i følge Tesla skulle have kørt bilen til opbevaring hos DAH indtil mandag.
Mandag bliver jeg kontaktet af Tesla, der skal et nyt dæk på og at det koster 3200 kr, det var der jo ikke noget at gøre ved, men ærgerligt når det samme dårlige dæk kan købes på nettet til 1700 kr, men sådan er det jo. Så en punktering lørdag gjorde at jeg manglede bilen indtil mandag eftermiddag.
Jeg havde i min naivitet faktisk troet at DAH ville have et hjul med og skiftet det på stedet.
Kort sagt, lad være med at punktere. Det skal så lige nævnes, at for mit vedkommende havde lim ikke hjulpet da hullet var på størrelse med en to-krone.
Jeg vil slet ikke tænke på hvis det var sket en lørdag i Tyskland på vej på ferie.
Har ikke prøvet det, men har overtaget et opfyldningssæt med indbygget kompressor fra en kollega, nu brugte vi godt nok kanisteren til en mercedes for en måned siden og jeg har ikke fået købt en ny. Der funkede det fint (kompressor + skum), bortset fra at der var skåret en revne på 5 cm langs fælgen, så den kunne ikke lappes med dette udstyr.
Men jeg overvejer at tage mit "std." Tesla hjul med til England om en måned - det fitter lige i frunken.
Har hørt at lappeskum kan ødelægge TPMS-dæksensorerne. Er der nogen der ved noget om det?
Det tænkte jeg også. Men Tesla sælger selv et kit med lappeskum, ved ikke om de kan sige noget om det.
Lappeskum skal vel kun bruges i absolutte nødtilfælde. Ødelægger det ikke både dæk og fælge hvis det får lov at sidde?
Tesla har ikke fået miljøgodkendt lappemidlet i EU endnu, så der er ingen løsning på punkteringer, andet end transport af bilen eller skift af hjul. Håber de snart kommer med et produkt vi kan bruge. Krydser fingre for at jeg ikke punkterer
Fået svar fra Anna Ojeniyi
Rep. Kittet koster 380 DKK med moms og det ødelægger ikke sensor ved brug. Så det må være svar på det kajakaj.
Du skal ikke køre mange meter på 19 eller 21" før at dækket er færdigt.
Du skal virkelig opdage det tidligt før dækket kan reddes.
Er det ikke kun hvis det taber luft "overnight" at det kan bruges?
Hvis du bare tager de orig. hjul af og sætter andre på uden TPMS så vil der komme fejl.
Du kan dog nok godt få Tesla til at slå fejlene fra hvis du ønsker at køre uden.
Så blev det vores tur til en punktering i Teslaen. Vi valgte at køre ind til Jack Pot-auto på Skanderborgvej i Aarhus, som vi tidligere har brugt med stor glæde. Det er et hyggeligt lille værksted af den gamle skole og 375,- for en lapning kan man ikke ligefrem påstå er dyrt :-)