Om et par uger kan jeg være mere præcis, men foreløbig har jeg fået en AutoPass (BroBizz ting) knyttet til dansk nummerplade og den er blevet registreret som tilhørende en el-bil. Jeg medsendte et link til motorregistret hvor de kunne slå bilen op og få bekræftet at det er en el-bil. Mig bekendt er AutoPass en forudsætning for at slippe for bompenge og så er det selvfølgelig også nemmere.
Med hensyn til parkering har jeg læst at det er kommunale P pladser (med blåt skilt) der er gratis.
Lige netop med hensyn til Norge skal man være opmærksom på at man ikke skal regne med at kunne bruge sin normale UMC fordi det meste af deres el-system fungerer lidt anderledes (IT-nett kontra TN-nett. Se http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett).
Måske norske læsere eller nogen der allerede har været deroppe vil supplere?
Jeg var i Norge i vinter og havde ikke på forhånd fået fat i en AutoPass. Så vi blev lystigt fotograferet undervejs, og efter et par måneder kom der en regning ind ad brevsprækken (vist ca. 150 kr.) Jeg går ud fra, at man tydeligt på billederne kunne se, at det var en Tesla, men det hjalp altså ikke noget. Det var bare at betale.
Sjovt nok, har jeg intet problem haft i Oslo med betalings vejene. Jeg har haft bil i Oslo 3 gange. Den 1. var en Roadster der var i Oslo på Service. Den blev fotograferet og jeg fik et par måneder efter en opkrævning. Med Tesla's mellemkomst fik jeg den annuleret. De 2 andre gange var i Model S over julen og i Maj. Og her har jeg endnu ikke hørt et kuk.
@sjensen Hvor lang tid gik der fra bestilling til du havde brik og var fritaget for at skulle betale i Norge?
Den norske brik kan vist også via easygo bruges på storebælt. Ved ikke om man kan får storebælts rabatter via den norske. Lidt noget rod hvis man skal have en 3-4 forskellige brikker i bilen.
/Martin
@Kiefer: Der gik noget i retning af 2-3 uger før brikken kom med posten. Se også http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/Fritaksavtale/
sjensen: Jeg har modtaget min på lige omkring en uge, og den er nu registreret som værende tilhørende en elbil med dertil fritagelse. Kostede 200 NOK i depositum.
/Martin
Så har jeg bestilt autopass og samtidig sendt anmodning og fritaks avtale - så må vi se om det går nemt igennem - tog ca. 5 minutter online.
Hvad er den seneste information omkring hvad der virker og hvad der ikke gør?
Det skulle ikke være noget problem at få AutoPass for en dansk elbil, og få det til at virke (i Norge)?
Der er ikke nogen der har fået BroBizz til at virke med gratis bompenge m.m., selv om AutoPass og BroBizz reelt set skulle kunde fuldstændig det samme ifølge EasyGo?
Venlig hilsen
Mikkel
Jeg bestilte i sensommeren en AutoPass brik via http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/Fritaksavtale/.
Fik den med posten 1-2 uger efter. Har betalt 200 NKK i depositum for brikken.
Kørte desuden en tur til Trondheim før jeg modtog brikken, her fik jeg tilsendt en faktura på ca 800 NKK! for bompenge på turen igennem Norge. Oprettede dog en "klage" på det og vedhæftede en scanning af registreringsattesten hvorefter de annulerede faktura'en, uden videre.
Gronhund: Har du set under knappen øverst "FORUM", under Tips og Tricks er der en tråd der hedder noget med nyttige links i hverdagen. Der er lidt mere info til dig.
Efter også at have været lidt aktiv på et andet topic herinde:
http://teslaforum.dk/forum/topic/fritagelse-vejafgifter?&page=2
tror jeg at det jer gør er, at sende min Storebælt brobizz retur til Storebælt. Så jeg bestiller en Fjellinien brobizz (eller en af de andre fra Norge, da jeg ikke umiddelbart kommer til Oslo (http://www.autopass.no/bestill-brikke)), og bruger den over det hele (Norge, Danmark m.m.). Opretter selvfølgelig en Fritaksavtale. Det burde give det samme alt i alt, bare med gratis tuneller m.m. i Norge, og så skal jeg kun have én brik.
Træls at de ikke kan tale bedre sammen, når systemet nu i bund og grund er det samme.
Tak for svarene.
Hei!
Takk for din henvendelse.
For å kjøre gratis i Norge, må du opprette tilleggsavtaler med de bomselskapene du vil kjøre i. Du må også sende kopi av vognkortet til alle du oppretter tilleggsavtale med.
Lurer du på noe mer, er det bare å ta kontakt med oss!
Ha en fin dag videre.
Mvh,Biljana SpasicFjellinjen AS