Loading...
dk

Om Norske elbil fordele er gældende for danske gæster i Elbil? | Tesla Forum

Gronhund
Gronhund Feb 26 '16
Jeg fandt dog ud af, at det letteste var at skrive en mail direkte til Fjellinien kundecenter, med min nummerplade, Brobizz nummer og en kopi af registreringsattesten, og så fik de min fritagelse lagt ind på mit nuværende brobizz nummer (min danske brobizz kunne ikke autogodkendes på de norske sider).
dRxL
dRxL Mar 4 '16
Nu har jeg fået en regning på brobizz'en for kørsel i Norge i uge 7, og jeg kan se at jeg er blevet delvist fritaget for bompenge.

Her er de passeringer jeg slap for:

Og her er en liste fra brobizz over de passeringer vi skal betale for:

(Øresund og Svinesund vidste vi godt at vi skulle betale, og vi tog færgen Oslo-København hjem).

Jeg har skrevet og spurgt fjelllinen hvordan det hænger sammen, mere af nysgerrighed end pekuniært motiveret.  

Gronhund
Gronhund Mar 4 '16
Ummidelbart skal du have nogen penge tilbage. Det kan være at nogen er blevet registreret på Bizz og andre registreret med kamera (selv om det selvfølgelig burde være lige meget):
Østfold
Hallingsporten
E16 Oppland
Meld lige tilbage hvad du finder ud af, tak.
dRxL
dRxL Mar 11 '16
Så har jeg fået lidt mere styr på hvad der er sket.

Det skyldes tilsyneladende at opkrævningerne kommer fra en række lokale selskaber, og at 3 af dem så ikke havde fået registreret at vores nummerplade/autobrik var fritaget.

For den gode "teslaforum-vidensdelings" skyld, følger her så mange detaljer som muligt om forløbet.
Jeg havde følgende fine korrespondance med fjlellinien, hvor han ender med at fremsende min sag til deres opfølgningsafdeling:

Jeg ringede så til brobizz, og blev viderestillet til Anders Jensen som ved noget om bompengefritagelse i Norge, og det var ham der gav det mulige bud at fritagelsesregistreringen ikke var nået ud til de lokale selskaber. Han bad mig kontakte ham igen hvis jeg ikke var blevet krediteret de opkrævede beløb om en uges tid.

Er meget tilfreds med kundeservice fra både brobizz og fjellinien. 

dRxL
dRxL Mar 11 '16

Og nu har jeg så fået det definitive svar fra fjelliniens opfølgningsafdeling. Konklusionen må være at det godt kan betale sig at have en autobrik fra fjellinien hvis man kører udenfor Osloområdet.

Her svaret:

Hei,

Jeg fikk svar fra vår oppfølging team.

Kunder som har hovedavtale som ikke er AutoPass må opprette tilleggsavtaler med alle bomselskapene de kjører i for å få fritak.

Kunden har tilleggsavtale med fritak hos oss, så han kjører gratis i Fjellinjen. På den vedlagte regningen måtte han også hatt tilleggsavtale med Østfold, Hallingporten og E16 Oppland for å få fritak.

Alternativt kan kunden få hovedavtale hos oss, men han kan ikke bruke både AutoPass-brikke og BroBizz samtidig.

Hvis det er noe mer du lurer på, ta kontakt med oss igjen.

SuneH
SuneH Mar 11 '16

Jeg var i Norge i julen i Trysil og kørte fra Oslo til Trysil t/r. Der blev vi i flere omgange filmet, og fik efterfølgende en regning på 298 kr fra EPC plc, som åbenbart står for opkrævningen.

På regningen fremgik mit registreringsnummer og bilens mærke, Tesla.

Da jeg fik regningen, fremgik en webadresse, hvor jeg kunne gøre indsigelser. "Det prøver jeg da lige", tænkte jeg.

Ind på hjemmesiden, oprette en "appeal", hvor jeg skrev, at som de selv havde registreret, kørte jeg i en Tesla elbil, og om jeg ikke var fritaget for bom-penge ligesom norske elbillister?

Afsted med formularen, og der kom en kvittering, hvor der stod, at min "appeal" havde opsættende virkning, så jeg skulle ikke betale før de havde behandlet min klage.

Og så forleden kom der en mail om at de havde behandlet min Appeal, og jeg kunne se bort fra regningen.

Kort version: Kør bare løs. Kommer der en regning, bruger du 5 min. på at skrive at det er en elbil, og så sletter de regningen :-)

griffel
griffel Mar 11 '16
Fedt :-)
Gronhund
Gronhund Mar 15 '16
Jeg har også spurgt Fjellinien lidt, og har fået følgende svar fra Milica Skrbic ved Fjellinien:
"Du har gyldig fritaksavtale med din danske Brobizz, du trenger ikke å gjøre noe mer.
Fritaksavtalen din er gyldig i Norge. ;-)
Ha en fin dag videre."
Så de er ikke enige, men jeg har i hvertfald fået en bekraftigelse på mail, så det håber jeg jeg kan bruge, hvis jeg kommer ud i problemer.
Sider: « 1 2