Loading...
dk

Ny kan du lade din elbil gratis i Odense centrum | Tesla Forum

torvalstrom
torvalstrom Oct 12 '16
Skulle I forvilde jer til Odense centrum er den nye p-kælder under Thomas B Thriges gade nu åbnet. Der er 10 stationer med Type 2 (Mennekes) med gratis strøm.

Parkering koster 12kr i timen hverdage mellem 9-18 og lørdage 9-14, uden for disse tidsrum er parkering gratis.

Nøjagtig adresse og billeder kan ses i PlugShare app’en :-) 

Bedste hilsener fra Odense
Tor



MOS
MOS Oct 12 '16

Der står, at man selv skal medbringe kabel: Mennekes (Type 2). Dette er vel ikke et kabel, der følger med Tesla'en som standard, så jeg går ud fra, at man skal købe sådan et kabel et andet sted?

Det ser ud til, at man kan købe et Type 2 til Type 2 ladekabel, 3 faser 16A, 4 meter til en pris: 1.660,00 DKK på elbilsupport.dk. Men der skal godt nok lades mange kWh gratis strøm, før det er tjent hjem!

Man kan få et "mormor" FORLÆNGERKABEL 5 M HVID til 38,50 kr. i Harald Nyborg og jeg har endda ofte fundet dem som spotvaretilbud til en flad 10'er i diverse supermarkeder/byggemarkeder. Ved godt, at det er en lidt mindre dimension/kvalitet og at stikkene ikke passer, så det er naturligvis ikke helt sammenligneligt. Men alligevel: Hvorfor skal et Type 2 kabel være op til 166 gange så dyrt?? Det virker jo helt grotesk ude af proportioner!

edge
edge Oct 12 '16

Jeg ved ikke hvorfor det er så dyrt, men man skal bruge det i alle mulige situationer, hoteller, parkeringskældre, E.ON/Clever-stationer og udenlandske ladesteder, hvor der ikke lige er hurtig DC-ladning. Så man kan lige så godt først som sidst få anskaffet sig et type 2 kabel og have det liggende fast i bilen.

DavidS90D
DavidS90D Oct 12 '16

@MOS - Kablet til 1660,- skal ikke købes for at tjene sig selv hjem. Det skal bruges til at lade bilen.

Du har vel heller ikke regnet på at få bilen tjent hjem ?  :-)

Du kan naturligvis ikke benytte et 230 volt Kinakabel fra HN til sikkert at lade din bil. Og slet ikke til type2 !!

Læs venligst hele teslaforum.dk igennem!

Her vil du finde mange gode informationer om bl.a. opladning af bilen.

 

MOS
MOS Oct 12 '16
Citat fra DavidS90D

@MOS - Kablet til 1660,- skal ikke købes for at tjene sig selv hjem. Det skal bruges til at lade bilen.

Jeg bor tæt på Odense, så gratis opladning inde i byen er da en interessant mulighed, når man alligevel har et ærinde i byen. Men ikke, hvis jeg skal betale 1660,- for et ladekabel! Batteriet er jo så stort, at man ikke nødvendigvis behøver at lade ved hvert eneste stop. Jeg kan lige så godt sørge for at lade bilen derhjemme eller på supercharger. Så behøver jeg ikke at købe et dyrt ladekabel. Måske er jeg bare for nærig, men jeg har ikke sådan rigtig haft hårdt brug for et Type 2, Chademo eller CCS kabel/adaptere (endnu). I hvert fald ikke hårdt nok til, at jeg vil betale i dyre domme for det. 

Jeg har til gengæld en hjemmelavet adapter fra blåt CEE-hanstik til rødt CEE-hunstik, da jeg har gratis lademulighed med blåt CEE-udtag tæt på mit arbejde. Det giver alligevel 3,7 kW ladeeffekt, dvs. ca. 30 kWh på en normal arbejdsdag. Adapteren har kostet mig små 50,- i stumper fra Harald Nyborg, så den var tjent hjem på kun én arbejdsdag (2 dage, hvis man regner med at få elafgift retur). :-)

 

Du har vel heller ikke regnet på at få bilen tjent hjem ?  :-)

Jo, det har jeg faktisk. Desværre gik regnestykket ikke i nul. :-( Jeg har dog alligevel ikke fortrudt købet, køreglæden er uovertruffen og jeg nyder hver køretur i den. Den er ikke økonomisk rentabel, men den er alligevel alle pengene værd, hvis du spørger mig!

 

Du kan naturligvis ikke benytte et 230 volt Kinakabel fra HN til sikkert at lade din bil. Og slet ikke til type2 !!

Nej, naturligvis ikke! Det er jeg da klar over. Jeg ved godt, at forlængerledningerne ikke kan det samme, men det er stadigvæk begge en slags forlængerledninger, der består af de samme grundlæggende elementer: Kobberledere, isoleringsmateriale og nogle stik i enderne. Jeg kunne forstå, hvis det var dobbelt så dyrt, men en faktor 166 i prisforskel!? :-O Come on...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 12 '16
HJJ
HJJ Oct 12 '16
Ak ja
webercarbmann
webercarbmann Oct 12 '16

Hej Mos

Fedt nok at du kan lade gratis mm men se alligevel at få købt dig et type 2 kabel og div adaptere til alle mulige og umulige situationer. CHADEMO mener jeg godt der kan undværes men ikke type 2.  Lige pludselig får du brug for dem!  Bare et godt råd :) 

SuneH
SuneH Oct 13 '16

Da jeg bestilte bilen hos Tesla i sin tid, bestilte jeg et type2 kabel med. For at kunne lade fra Clever/E.On og andre steder. Jeg lavede også en række adaptere og forlængere, så jeg var klar når bilen kom.

Til dato har der løbet 0 kWh igennem mit type2 kabel. Min "blå-til-rød" adaptor har jeg brugt en sjælden gang, bl.a. i Frankrig. De øvrige adaptere har alle været i brug, men kun for at teste, om de virker :-)

Bottom line: Jeg har klaret mig et år incl. tur til Provence og skiferie i Norge med standard UMC, SuC og min blå-til-rød adapter.

Alligevel fortyder jeg ikke, at jeg har ofret penge på et type2 kabel og en stribe andre adapterer. Jeg betragter det lidt som man gør med et reservedæk - man håber på at man ikke får brug for det. Den dag uheldet sker, og man skal bruge det, er det en stor lettelse, at det er der. Så en form for forsikring, som man håber på ikke at få brug for.

DavidS90D
DavidS90D Oct 13 '16

Jeg har også selv en del kabler og adaptere med. Mit type 2 kabel er dog kun brugt få gange.

Vi har været i Norge, Sverige, Tyskland, Italien og endda på Sjælland nogle gange og kun benyttet nogle få adaptere.

Men det viser også bare hvor simpelt det faktisk er, at komme rundt med en fornuftig EV og SuC.

torvalstrom
torvalstrom Oct 13 '16

Hej MOS

Jeg bruger ret ofte mit type2 kabel, især i udlandet, så jeg vil hoppe med i klubben og anbefale at anskaffe et - MEN i Odense p-kælderen har jeg set mindst ét 16A rødt CEE stik på væggen, så mon ikke du kan hooke i den næste gang? :)

Bh Tor

PeterE
PeterE Oct 13 '16

Enig, køb et og glem hvad det kostede. Du kommer til at have det længe.

Jeg vil derudover gætte på at fremtidens ladestander ender med at have type-2 fast monteret - hvis det ellers blive en bare nogenlunde standard. At vi selv skal have kabel er næsten det samme som at Shell bad os om selv at have påfyldningsslange og -håndtag med til fortidens benzinstandere.

Klaus_
Klaus_ Oct 13 '16

Er det ikke noget med at EU har vedtaget CCS skal være standarden? Hvilket vel betyder at vi på sigt nok kommer til at se flere CCS stik end Chademo? 

 

PeterE
PeterE Oct 13 '16

Jeg er i tvivl om det er besluttet, men CharIN sammenslutningen arbejder vel for en fælles standard: 

 

Mission & Purpose The Charging Interface Initiative e. V. - abbreviated to CharIN e. V. - is a registered association founded by Audi, BMW, Daimler, Mennekes, Opel, Phoenix Contact, Porsche, TÜV SÜD and Volkswagen. Based in Berlin, it is open to all interested parties.
 

The three primary aims are:

  • To develop and establish the Combined Charging System (CCS) as the standard for charging battery-powered electric vehicles of all kinds
  • To draw up requirements for the evolution of charging-related standards and develop a certification system for use by manufacturers implementing the CCS in their products
  • To promote the CCS standard worldwide
Seppe
Seppe Oct 13 '16

I forhold til type2 så har jeg kun et sted jeg af og til lander hvor det er strengt nødvendigt at lade for at komme hjem igen (jeg kunne muligvis finde en stikkontakt) så der er jeg glad for det. For mig handler det mest om at spare tid. Parkere jeg feks i kbh i 4 timer så er jeg klar til at kører hjem igen uden nogen ladestop den dag, det er da meget rart.

Chademo er rar at have i visse landsdele, mest for at undgå store omveje til SuC.

At satse på mormorladning er tit lidt farligt synes, da jeg synes det er mere regel end undtagelse at jordforbindelsen ikke godt nok.

 

Busimiss
Busimiss Oct 15 '16
Vi var aldrig kommet hjem fra Normandiet uden vores type 2 kabel ;-)
P85DK
P85DK Oct 15 '16

aldrig er et meget definitivt ord :-)

Captiva
Captiva Oct 17 '16

Fedt at Odense også har mulighed for gratis ladning. Vi ender måske med norske tilstande...

Det har vi jo allerede haft en del tid i trekantsområdet (Kolding, Fredericia, Vejle, Billund, Lunderskov og Vejen). Det er et initiativ af kommunerne og Tre-For og det skal de have ros for (opladning.nu)

Uheldigvis er de noget tøvende med at fikse defekte ladere, så det var lidt pinligt da jeg skulle vise til gæst fra netop Odense, 2 ladere i Kolding har nu været defekte i over 2 måneder...!?!

 

Captiva
Captiva Oct 17 '16

Aha, googlede lige initiativet. Det grønne image for Trekantområdet og Ewii (efter navneskifte fra Tre-For) er åbenbart knap så vigtigt mere.

- www.opladning.nu er nedlagt

- Vejen og Ewii har har tilsyneladende meldt ud at defekt ladere ikke blir fikset => initiativet er i praksis dødt.

Gætter på at det også gælder de andre kommuner baseret på Koldings tøven med at fikse standerne.

Trist...ellers super initiativ med standere designet på Kolding designskole og engagement fra alle borgmestre med Jørn Pedersen i front.

http://www.middelfart.dk/Om%20kommunen/Presse/Pressemeddelelse/PM%20arkiv%202011/Lad%20din%20elbil%20op

Måske Trekantområdet kan få bygget underjordisk tanke til benzin/diesel på samme pladser...eller evt tørv til en påmonteret kakkelovn, det ER set før :-)

 

torvalstrom
torvalstrom Oct 18 '16
@Captiva synes der generelt er megen modvind blandt initiativerne omkring elbiler, gratis parkering der blev rullet retur pga manglende hjemmel, afgifter der bliver rullet på, opladning der er (målt i energimængde) endnu mere afgiftsplaget end fossiler brændstoffer... Men det er vel som man kunne forvente... Suk... Godt vi er så mange entusiaster der kører på med udviklingen alligevel!
Gronhund
Gronhund Oct 18 '16

Altså. Jeg synes også at gratis ladning er lidt for meget af det gode. Det var flot de havde det i Ewii, men kan også godt forstå de ikke har det mere. Tilgengæld har Ewii hovedkvarteret opsat 4 røde CEE 16A og 4 røde CEE 32A stik. Dem tror jeg ikke lige, at de piller ned igen.

Sider: 1 2 »