Loading...
dk

FDM/Motors holdning til Tesla? | Tesla Forum

Mikael
Mikael Oct 12 '16

Hej med jer

I må gerne kalde mig en fanboy, men er det kun mig som oplever FDM's/Motor's artikler om Tesla som værende ensidigt negative og i flere tilfælde direkte faktuelt forkerte?

Jeg husker en artikel (sidste år) hvor det er beskrevet hvor uansvarligt det var at man kunne spille film/spille på den store skærm mens man kørte... (De må have prøvet en "prototype" for min kan i hvert fald ikke).

Den nyeste er det om det dødelige uheld hvor autopiloten kørte bilen direkte ind under en lastbilhænger. Det er selvfølgelig tragisk når det koster et menneskeliv, men autopiloten blev næppe brugt som foreskrevet (på motorvej, fuld opmærksomhed på trafikken og med begge hænder på rattet)

Jeg er efterhånden blevet overbevist om at FDM som udgangspunkt har et Tesla-kompleks og kun skriver noget når der er mulighed for at skrive noget skidt.

Overvejer kraftigt om jeg fortsat vil lægge mine penge hos FDM. Synes efterhånden at de mest virker som nogle konservative (ikke dem på borgen) gamle mænd og jeg føler mig som el-bilsejer ikke særligt vel repræsenteret. Øv.

TorbenS
TorbenS Oct 12 '16

Jeg har meldt mig ud af samme årsag.. 

Knudsen
Knudsen Oct 12 '16

Og deres seneste anbefaling er at lave restriktioner til autopilot så det kun virker på motorvej... Og denne anbefaling har FDM lavet ud fra en direkte forkert brug og betjening af autopilot...!

 

Jeg tror nu ikke det er af ond vilje, men derimod grundet at de personer de har ansat som journalister efterhånden ikke kan kapere nutidens teknik... De forstår det simpelthen ikke... 

 

ElPeter
ElPeter Oct 12 '16

Jeg synes at deres (relativt få) artikler generelt har været forholdsvis objektive (med et par svipsere). Man kan ikke beskylde dem for at være elbil-begejstrede og jeg kunne da godt ønske mig at de var lidt mere visionære på det punkt. Der er jo efterhånden ikke meget tvivl om at el-biler er fremtiden så jeg synes de skulle hjælpe deres læsere med at blive klogere på den nye el-verden og samtidig tage et ansvar ved at hjælpe den udvikling på vej - for miljøets skyld.

Min interesse for at læse Motor er blevet væsentlig mindre det sidste års tid da de fleste ICE biler ikke interresserer mig. Bladet GO fra FDEL indeholder meget mere der interesserer mig, så jeg overvejer også mit medlemskab af FDM.

 

KimT
KimT Oct 12 '16
Jabba
Jabba Oct 12 '16
Bevidst eller ubevidst så virker FDM ofte forudindtaget. Ligesom som så mange andre medier som enten ikke fatter det eller decideret har en negativ agenda.

Bemærkede det igen med deres seneste artikel om hybrid/elbiler. http://www.fdm.dk/nyheder/klumme-fra-paris-farvel-hybrider

Forventer ikke noget særligt ift. Tesla, men lidt spøjst at Tesla overhovedet ikke bliver nævnt i den artikel. Især i kontekst af rækkevidden der bliver nævnt for de andre mærker.

Alle skal nok følge trop om nogle år når normen har ændret sig. Indtil da må man bare trække på skuldrene eller undlade at støtte de medier der er lidt clueless.
koden
koden Nov 26 '16

I nyeste FDM blad 12/2016 er faceliftet model S testet og den får 5 af 6 stjerner.

Minusser er pris, rækkevidde og bagsæder. Det sidste er jeg meget enig i.

 

Men ellers roser de den meget og nævner deres test fra 3 år siden.

Samlinger og generel kvalitet på højde med konkurrenter.

 

Det er den faceliftede udgave 90D de tester.

Er der nogen her der ved om der reelt er en kvalitets forbedring i den faceliftede kontra modellen fra året før?
Eller er den forbedring de skriver i forhold til deres test for 3 år siden?

 

Selv synes jeg jo min slut 2015 90D model er lidt dårligt samlet men generel finish ok.

Men måske er det blevet endnu bedre i den faceliftede?

MOS
MOS Nov 26 '16

Hmm... Altså det er et minus, at det er den elbilmodel i hele verden, der har den længste rækkevidde?! Efter samme logik burde verdens største bagagerum i en stationcar også være et minus, fordi det er mindre end ladrummet i en lastbil.

Mht. samlekvalitet, så tror jeg FDM sammenligner med deres test for 3 år siden. Men jeg ved, at Tesla løbende laver små forbedringer også af samlekvaliteten. Så den faceliftede udgave er nok lidt bedre end siste års udgave, som igen er lidt bedre end den fra året før osv. Det skiller sikkert heller ikke engang ved årsskiftet, da Tesla løbende laver forbedringer fra dag til dag.

P85DK
P85DK Nov 26 '16

de kigge jo ikke på den som en elbil, men sammenligner den med andre biler i samme klasse, A6, 5-serie etc. og sammenlignet med dem, så er rækkevidde absolut et minus.

MOS
MOS Nov 26 '16
Citat fra P85DK

de kigge jo ikke på den som en elbil, men sammenligner den med andre biler i samme klasse, A6, 5-serie etc. 

Netop. Det er lige det, der er problemet. De ser den ikke som en elbil med de fordele, en elbil har og uden de ulemper, en fossilbil har.

og sammenlignet med dem, så er rækkevidde absolut et minus.

De tager altså en enkelt parameter og udråber den til at være et minus uden at tage højde for, at elbilen er et helt andet koncept.

Man kunne også vende den om og sige, at det er et plus. En elbil skal aldrig tankes op. Bare man husker at sætte stikket i hver aften, så kan man i princippet køre uendelig langt (forudsat man ikke skal køre med end 500 km på én dag). De meget få dage om året, hvor man skal køre mere end 500 km (hvis overhovedet), skal man alligevel have en pause undervejs og hvis man sørger for at sætte stikket i, mens man alligevel holder pause, så er bilen klar til at køre videre, når man også selv er klar. Jeg har endnu ikke oplevet rækkevidden som en begrænsning. Til gengæld er jeg glad for at slippe for at skulle tanke på en tankstation.

Jeg synes faktisk, det er et plus.

Man kunne også sige, at slagvolumen var for lille eller der er for få cylindre, der mangler partikelfilter osv. Som elbilentusiast ved man, at det ikke er et problem - snarere en fordel.

edge
edge Nov 26 '16

Jeg synes ikke det er et særlig stort problem at skulle tanke min diesel-Audi på en tankstation. Der er praktisk taget aldrig kø, og det tager næsten ingen tid. Til gengæld er det helt klart en negativ omstændighed ved min Tesla, at jeg ved længere ture er nødt til at planlægge min tur ret nøje (500 km's rækkevidde er ønsketænkning med mindre jeg snegler mig af sted). Er der nu strøm der hvor jeg skal hen, kan jeg holde i nærheden af huset eller ligger parkeringspladsen langt væk, findes der et udendørs stik eller skal jeg have en ledning ind ad vinduet, hvor lang tid er jeg nødt til at holde og få strøm på på vejen etc. Har jeg passagerer med skal de forberedes på at vi altså lige skal køre en halv time tidligere end ellers fordi vi skal ind og have strøm på i Køge etc. Så hvis man ikke lige er elbilentusiast, men almindelig forbruger, synes jeg det er fuldstændig fair at sige, at rækkevidden på en Tesla er et minus, hvis man sammenligner med hvad man ellers kan få i samme klasse.

Til gengæld er der jo store fordele, såsom lydniveauet og accelerationen.

P85DK
P85DK Nov 27 '16

@MOS - rækkevidde er et minus, lige meget hvordan du vender og drejer den. Jeg kørte Rungsted - Skælskør - Rungsted i dag, hvilket er ca 270 km sammenlagt. 100% opladt hjemmefra, godt med vind og en smule over hastighedsgrænsen. Jeg var ikke kommet hjem uden 5 min i Køge. Har jo ikke købt en P85D for at køre i højre vognbane :-)

500 km rækkevidde har den altså ikke og den rækkevidden den har er ekstremt følsom når forholdene ikke er optimale.

At de nævner rækkevidde som et minus er en del af konceptet. Nævn de punkter hvor den ikke er god nok i forhold til andre biler på markedet og markedets bedste rækkevidde for en elbil er bare stadig ikke optimalt, selvom vi er mange som har lært at indordne os, da bilen giver os så meget andet.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 27 '16
MOS
MOS Nov 27 '16

@P85DK

Kan godt forestille mig, du må have haft det pænt sjovt med at køre i en P85D, hvis du ikke engang kan køre små 270 km på en fuld opladning. Evtripplanner.com estimerer turen t/r til ca. 55 kWh og selv med en speed multiplier på 1,2 ligger forbruget kun på ca. 67 kWh. Det plejer at passe meget godt. Så du må godt nok have ligget pænt over fartgrænserne, din kørestil er meget aggressiv, du har glemt at tage mormors chatol ned fra tagbagagebæreren eller også trænger dine dæk seriøst til at blive pumpet.

Den har en teoretisk rækkevidde på ca. 500 km, og det kan den faktisk også køre i virkeligheden, men det kræver naturligvis, at din højre fod ikke er særlig tung. Realistisk set bør du dog nemt kunne køre 350-400 km ved blandet landevej/motorvej, hvor man kører fartgrænsen.

Hvis du er uenig, så bør du måske overveje at overholde færdselsloven og evt. supplere med et kursus i økonomikørsel :-)

P85DK
P85DK Nov 27 '16

Kørekortet var aldrig i fare, ingen ting på taget, range mode off, bilen fuld, så aggressivt blev det aldrig. Ingen mulighed for opladning ved destination.

Min erfaring siger mig at motorvejskørsel i vintermånederne giver en rækkevidde på max 300 km. Hvis det så blæser krafitgt (som i går) eller regn, slud, sne kraftig frost, så falder den yderligere. Har aldrig ramt 400 km på én opladning ved normal blandet kørsel, heller ikke i sommermånederne.

Så rækkevidde er et issue og det er det som FDM påpeger. I en CLS 63AMG havde jeg ikke behøvet at tanke under denne tur ...

MOS
MOS Nov 27 '16

@P85DK

Jeg undrer mig lidt over din oplevede rækkevidde. Jeg har flere gange kørt over 600 km på en opladning i sommers, når jeg har kørt pænt. Så det kan altså godt lade sig gøre. Når jeg har kørt omkring fartbegrænsningen, så har jeg typisk kunnet køre lidt over 500 km på en opladning om sommeren. Lige nu ligger jeg typisk mellem 450-500 km på en opladning ved blandet kørsel.

TorbenS
TorbenS Nov 27 '16

@P85DK, jeg har også samme oplevelse af rækkevidden.

@MOS, du er nok den eneste i DK som kører så langt på en opladning men tillykke med det.

krabbe
krabbe Nov 27 '16
Kører selv 85D fra marts 2015 og har nu passeret de 100.000 km (tror der står 104 på klokken) og er fantastisk tilfreds med min bil. Dog ER range fortsat een af hemskoene, på denne ellers fantastiske bil.

Jeg kører sommer 21" og vinter 19" i sommer mdr. Kan jeg godt ligge under 200 kWh. Hvis jeg virkelig øver mig i at kører langsomt :) (læs under hastighedsgrænsen )

Hjemmefra til Middelfart km 267 km. Det når jeg fint om sommeren, men det er vinden og underlag der afgøre om den kan nåes om vinteren? i sidste uge med 100% opladning varmt batteri og opvarmet kabine ved afgang. Lå jeg med 110-130 kmt 100% lovligt. Og ved Slagelse måtte jeg overgi mig og suge 10 min for at nå frem.

Ikke at jeg på nogen måder er bange for at løbe tør under kørsel, for man kender efterhånden bilen ret godt, og kan selvfølgelig, snegle sig afsted, hvis der behøves ekstra rækkevidde.
Men ville nu være rigtig glad hvis jeg kunne kører 450-500 uanset vejr og vind.
Hilbert
Hilbert Nov 27 '16

@MOS.

Hvis der ikke ligger en hund begravet et eller andet sted, vil det være oplagt om du arrangerer et kursus i økonomikørsel.

Men lige først et spørgsmål: Hvad er dit gennemsnitsforbrug i Wh over lang tid (f.eks. 50.000 km) og er dette med en nogenlunde andel af motorvejskørsel?

Jeg ligger på ca. 200 Wh (5 km/kWh) og med 76 kWh (Model 85) fra 0-100% giver det 380 km i rækkevidde (gennemsnit), og jeg mener at jeg altid kører med forsigtig fod på speederen.

 

P85DK
P85DK Nov 27 '16

@Hilbert - jeg tror du har fundet hunden :-) Jeg har 231 Wh/km i snit over 50.000 km og det er med 21" hele året, fuld varme, sædevarme hele vejen rundt og varme i rattet om vinteren.

@MOS - 150-170 Wh/km om vinteren ... hmm, kører du 60 på motorvejen med varmedunk og tæppe ;-) Du er helt nede omkring 120 Wh/km om sommeren med blandet kørsel, lyder helt usandsynligt i mine ører.

 

Salikasen
Salikasen Nov 27 '16
Synes ikke gennemsnitsforbruget er så vigtigt. Min udfordring er at bund niveauet er for lavt. Kan knap nok køre 2x120 km om vinteren i dårligt vejr, meste på motorvej. Ingen problemer om sommeren..godt nok kun en s70..
Sider: 1 2 3 4 5 »