Loading...
dk

Forvarmning af kabine og batteri | Tesla Forum

MOS
MOS Oct 28 '16

Jeg har på det seneste eksperimenteret lidt med forvarmning af min Tesla Model S.

Jeg vil gerne forvarme bilen ved at tænde for klimaanlægget via Tesla app'en på min mobiltelefon. Jeg har dog problemer med, at app'en ofte ikke kan få kontakt med bilen. Problemet opstår typisk, når bilen har parkeret et stykke tid (over 1 time tror jeg). Så kan jeg stædigt prøve med app'en igen og igen. Om jeg så fortsætter med at prøve i ½ time i træk, så er det som om, bilen er faldet i søvn og er umulig at vække. Jeg har slået "always connected" fra for at undgå for stort "vampire drain", så måske kan det have noget med det at gøre. Tesla skriver selv, at det så kan tage lidt længere tid at connecte med mobiltelefonen, men at den så stadig ikke er til at vække efter ½ time... ahr, hva'? Er der andre, der oplever noget lignende?

Jeg har nu fundet ud af, at hvis bilen er sat til opladning, så kan den godt vækkes med mobil app'en. Det er som om, den ikke sover helt så tungt, mens den lader. En workaround er derfor, at jeg har sat den til automatisk at starte opladning ca. et kvarter før forventet afgang, så vågner den åbenbart op, så jeg kan connecte med mobil app'en og starte forvarmning.

Når jeg starter klimaanlægget sætter jeg den bare på "HI", altså fuld skrald, men efter et par sekunder hopper den af sig selv ned på 28°?! Hvorfor det?

Bilen står parkeret i en åben carport. Der har typisk været 5-10° om morgenen den seneste uges tid. Kabinen bliver hurtigt varm. I løbet af et par minutter er den allerede oppe på 25° og efter 5-10 minutter er den helt oppe på over 30°, selvom indstillingen af sig selv er hoppet ned på 28°.

Når jeg så kommer ud i bilen er batteriet tilsyneladende stadig koldt. Der er i hvert fald stadig den gule stiplede linje for neden fra ca. -30 kW, så den har altså ikke fuld regen. Her i morges havde jeg igen sat den til forvarmning på "HI" ca. 10 min. før afgang (hoppede igen selv ned på 28°). Udetemperaturen var 13°. Men også i dag, på trods af forvarmning og det relativt lune vejr havde jeg den gule stiplede linje fra ca. -40 kW. Den forsvandt efter ca. 20 km kørsel på landevej.

Spørgsmålet er så: Forvarmer den slet ikke batteriet? Jeg har sat den på "range mode ON" for at spare på energien, men betyder det, at den slet ikke forvarmer batteriet? Eller skal den bruge meget længere tid på at varme batteriet op? Undrer mig lidt over, at batteriet ikke er varmt nok efter 10 min. forvarmning - selv på en relativt lun morgen.

Hvad er jeres erfaringer? Hvor lang tid før afgang sætter I den til at forvarme? Og er der noget bestemt, man skal gøre for at forvarme batteriet? Kan man styre batterivarme og kabinevarme uafhængigt på en eller anden måde? Hvis batteriet skal bruge meget længere tid på at varme op, så tænker jeg, at man evt. kunne starte med at forvarme f.eks. til 16° i en halv time og så bagefter bøffe den op på "HI" 5 min. før afgang. Men lidt omstændeligt...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 28 '16
KimT
KimT Oct 28 '16

Tesla Bjørn forklarer det i denne video : https://youtu.be/xPGaaqeHL0s?t=640

Trannel
Trannel Oct 28 '16
Når range mode er "on" forvarmer den ikke batterietr så det må vist være forklaringen
MOS
MOS Oct 28 '16
Citat fra Trannel Når range mode er "on" forvarmer den ikke batterietr så det må vist være forklaringen

Det lyder plausibelt.

Er det korrekt forstået, at med range mode OFF, så bruger den op til max. 6 kW på kabinevarme både ved forvarmning og under kørsel, dog mest i starten indtil kabinen er varm. Derudover bruger den op til 6 kW på at varme batteriet op både ved forvarmning og under kørsel indtil batteriet har en passende temperatur.

Og hvis range mode er ON, så bruger den "kun" op til max. 3 kW på kabinevarme både ved forvarmning og under kørsel, og dermed mindre komfort og mere dug, hvis det er pivkoldt udenfor. Samtidig er batterivarmen slået helt fra både under forvarmning og kørsel. Jeg gætter dog på, at spildvarme fra motor/inverter under under kørsel under alle omstændigheder bruges til at opvarme batteriet, da spildvarmen jo er gratis.

Jeg mener dog, jeg har hørt, at også batterivarmen reduceres til max. 3 kW med range mode ON, men Tesla Bjørn siger, at den slet ikke varmer batteriet. Er der nogen, der kan be-/afkræfte?

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '16

Rangemode er dumt, når man skal køre hjemmefra med koldt batteri.

Når rangemode er "ON", varmer den ikke batteriet op.

Så du kan ikke putte strøm tilbage på batteriet, når du regen bremser. Altså, den energi du sparer ved at have range mode på ON, mister du i at ikke kunne regen bremse på den første del af turen.

At forvarme bilen, er kun at forvarme kabinen.

Batteriet forvarmer du bedst ved at du lader det så sent, at det lige er blevet færdigt med at lade, når du skal afsted. Så varmer du batteriet med gratis spildvarme.

Rangemode er kun til sommer brug.

DeaconWP
DeaconWP Oct 28 '16
Opvarmning af kabine:
Sæt den på ønskede slut temperatur. Og lad den passe sig selv. Det er altid sådan man skal bruge en "termostat".
Bruger du fuld power, risikerer du en flækket forrude til vinter, fordi den bliver varmet for hurtigt op.
Det er set mange gange før.
SuneH
SuneH Oct 31 '16

Jeg mener dog, jeg har hørt, at også batterivarmen reduceres til max. 3 kW med range mode ON, men Tesla Bjørn siger, at den slet ikke varmer batteriet. Er der nogen, der kan be-/afkræfte?

Det er mig, du har hørt det fra :-) Jeg har læst det her på Teslaforum i en gammel tråd for over et år siden og blot gengivet det. Måske man kan lede den frem.

Tesla'ens egen manual, som man kan læse på den store skærm i bilen, giver faktisk et hint om at batteriet varmes aktivt med Range mode = ON.

Nemlig teksten "Du kan automatisk begrænse, hvor meget effekt klimaanlægget kan bruge til at bibeholde temperaturen på batteriet og kabinen ved at trykke på Controls - Driving - Range Mode = ON".

Altså: Når range mode er ON, begrænser du opvarmningen af batteriet. Ikke slår det helt fra/undlader at opvarme el. lign.

Manualen angiver intet om effekten af opvarmning, hverken af kabinen eller batteriet, og hverken ved Range Mode ON eller OFF.

På den anden side plejer Tesla-Bjørn at have styr på sit stof, så... Ja, man kan jo blive helt i tvivl. 

Og Deacon har helt ret: Den bedste måde at forvarme batteriet er ved at lade det lige indtil man skal køre. Og her er 15 minutter altså LANGT fra nok. Du skal lade en time eller mere for at det giver noget. Du kan jo time den til at starte ladning fx kl. 05 - så har den ladet 2½ time når du kører hjemmefra kl. 7:30.

Og endelig er det jo noget lidt teoretisk pjat: I en Tesla har vi jo netop så stort et batteri, at en kWh fra eller til ikke gør den store forskel. Så man skal kun bruge tid på dette hvis man har en teoretisk interesse i det, praktisk gør det ikke den store forskel.

MOS
MOS Nov 4 '16

Nu har jeg så prøvet at sætte den på Range Mode = OFF. Jeg har i morges brugt Tesla app'en, sat den til 25 °C og forvarmet bilen i ca. 15 min., inden jeg kørte. Jeg vil gerne undgå den gule stiplede linje, der begrænser regen, når batteriet er koldt. I morges var der 8 °C og jeg blev da skuffet, da 15 min. forvarmning tilsyneladende ikke gjorde nogen forskel. Jeg havde stadig den gule stiplede linje fra ca. -30 kW. Kan det virkelig passe? På 15 min. burde den med 6 kW varme på batteriet have brugt ca. 1,5 kWh = 5,4 MJ. Hvis vi antager, at batteriet vejer 544 kg og har en specifik varmekapacitet på 830 J/(kg·°C), dvs. ca. 0,45 MJ/°C, så burde batteriet efter 15 min. forvarmning være blevet varmet ca. 12 °C op. Hvis det i morges startede på 8 °C, så burde batteriet være oppe på ca. 20 °C og den gule stiplede linje vel være væk.

Hvad er der galt? Er der noget, jeg har overset eller misforstået? Kan det tænkes, at man skal sætte app'en på "HI", når man forvarmer bilen, for at den aktiverer batterivarmeren?

Hvor lang tid forvarmer I andre batteriet og hvad er jeres erfaringer med at få den gule stiplede linje til at forsvinde? Der er jo ikke vanvittigt koldt endnu om morgenen, men hvis det virkelig bliver koldt (sådan måske -10 °C) her til vinter, så skal man jo nærmest forvarme batteriet i en hel time! Gad vide, hvad de gør i Canada med -40 °C om vinteren...

P.S. Jeg havde ikke ladet batteriet i morges, hvilket sikkert ville have hjulpet på at varme batteriet op med gratis spildvarme. Så den har stået med koldt batteri hele natten. Men batteriforvarmning burde vel stadig kunne virke?!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 4 '16
DeaconWP
DeaconWP Nov 4 '16

Forvarmning af bilen er ikke forvarmning af batteriet. Det er kun kabinen den opvarmer på de 15 minutter.

Du kan ikke tænde for noget der hedder batteri forvarmning.

Batteriopvarmning er noget den gør, mens du bruger bilen, hvis batteriet ikke er varmt nok under brug.

Men prøv at give den en hel times opvarmning næste gang, og se om det giver en forskel.

Jeg forvarmer kabinen et kvarter, og  batteriet er også "stiplet" hos os.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 4 '16
MOS
MOS Nov 4 '16
Citat fra fmm1000 https://youtu.be/xPGaaqeHL0s

I ovenstående video siger Tesla Bjørn faktisk, at batterivarmeren er aktiv, når bilen står stille og man forvarmer den. Se videoen fra 5:50.

Fra 10:40 forklarer han noget mere om Range Mode og hvad det gør.

Jeg undrer mig stadig over, at jeg ikke kan få den til at forvarme batteriet. Måske skal jeg bare prøve at sætte den på Range Mode = OFF og forvarme ved at bøffe temperaturindstillingen helt op på "HI" og se, hvad der sker. Jeg har kigget i manualen og der er desværre ikke så meget hjælp at hente.

Jeg hører gerne fra andre, der har gjort sig nogle erfaringer...

fmm1000
fmm1000 Nov 4 '16
Synes at have læst eller set et sted at forvarmningen skal stå til hi for at det virker på batteriet. Det kab man så bare ikke fra appen med 8.0
MOS
MOS Nov 4 '16

Ja, jeg har også problemer med app'en. Hvis jeg skruer højere op end 28,0 °C, så hopper den efter nogle få sekunder af sig selv ned til 28,0 °C. Jeg har firmware 8.0 men ved ikke lige om det har noget med det at gøre.

MOS
MOS Nov 4 '16

Nå, så har jeg lige rodet lidt med Tesla'en og testet lidt indstillinger vedr. forvarmning. Indtil videre kan jeg stadig ikke skrue den højere op end 28,0 °C på app'en, uden at den af sig selv hopper ned til 28,0 °C igen. Men hvis jeg går ud og kigger på skærmen i bilen, så står den alligevel på "HI", selvom mobil app'en viser 28,0 °C. Alle indstillinger < 28,0° vises ens på app'en og i bilen, mens indstillinger ≥ 28,0 °C hopper ned på 28,0 °C vist i app'en men vist som "HI" i bilen.

Næste gang, jeg skal ud at køre, vil jeg prøve at forvarme på "HI" (vist i bilen) / 28,0 °C (vist i Teslas mobil app) med Range Mode = OFF. Så må vi se, hvad der sker...

ElPeter
ElPeter Nov 5 '16
Spørgsmålet er også hvorfor du gerne vil have max regen, er det for den sparede strøm eller for køreoplevelsen?
Hvis man ret hurtigt er ude på lande-/motorvejen så er det jo begrænset hvor meget strøm man når at spare på de få regen-opbremsninger og så kan det sikkert ikke 'betale' for evt. opvarmning.

Jeg er begyndt at sætte min til at lade 5:30 hver morgen, det er ikke altid den når op på 90%, men det gør ikke noget, ideelt set skal den bare lade (og dermed varme batteri) til jeg skal bruge den. 5 minutter inden afgang starter jeg så klimaanlæg via appen, måske skal den have 10-15 min. når der kommer is/sne.
TRP
TRP Nov 5 '16

Jeg tilpasser ladetidspunktet så bilen netop er 90% opladet om morgenen umiddelbart inden jeg skal bruge den. Det kan så evt. kombineres med lidt kabinevarme så den er lun at sætte sig ind I også. Når jeg får tilpasset ladestidspunket rigtigt, hvilket jo desværre er en manuel udregning og indstilling af "scheduled charging", slipper jeg for de gule stiplede prikker, da batteriet er tilstrækkeligt varmt efter flere timers opladning (jeg kører typisk 100km+/dag og lader med 3x13A). Når det er blevet koldere end på denne årstid kan jeg ikke "forvarme" batteret tilstrækkeligt med denne metode, men det hjælper bestemt stadig - og så er metoden både Co2 neutral og gratis :-)

Seppe
Seppe Nov 7 '16

Det med 28 graders max er fordi overheat protection er activeret - så det fra, så kan man få den op på max igen :-) jeg har slået det fra og slår det til til foråret igen.

Citat fra MOS

Ja, jeg har også problemer med app'en. Hvis jeg skruer højere op end 28,0 °C, så hopper den efter nogle få sekunder af sig selv ned til 28,0 °C. Jeg har firmware 8.0 men ved ikke lige om det har noget med det at gøre.

MOS
MOS Nov 7 '16

Tak til Seppe for tippet om at deaktivere overheat protection. Det vil jeg prøve og se, om det gør nogen forskel.

I morges stod bilen også med koldt batteri og Range Mode = OFF. Udetemperaturen var 2 °C (8° i fredags). Jeg forvarmede ved at sætte app'en til "HI" (25,0 °C i fredags) og den hoppede selv ned på 28,0 °C ligesom jeg beskrev i indlæg #14. Efter 10 min. forvarmning (15 min. i fredags) kørte jeg. Resultat: Den gule stiplede linje var der fra ca. -30 kW, ligesom i fredags (også ca. -30 kW). Der var dog noget koldere her i morges og jeg forvarmede ikke helt så længe, så måske kan det have været medvirkende faktorer. Der skal nok et par flere forsøg til, før jeg helt finder ud af, hvordan og hvor godt det virker.

Det ville nu være belejligt, hvis bilen kunne vise batteritemperaturen i displayet. Det ville gøre det meget lettere at lave sine små eksperimenter og at forstå og udnytte teknikken optimalt.

Klaus_
Klaus_ Nov 7 '16

Er der nogen der ved hvor længe der går (ved cirka  0 grader udenfor) før batteriet går fra "opladnings-temperatur" til at være så meget kølet af igen, at man reelt ikke længere har glæde af restvarmen fra opladningen? 

MOS
MOS Nov 7 '16

Temperaturforskellen mellem batteriet og omgivelserne aftager tilnærmelsesvist eksponentielt, men jeg kender ikke tidskonstanten. Tidskonstanten afhænger af forholdet mellem batteriets varmekapacitet og varmeledningsevnen til omgivelserne. Jo længere tid, der går, jo mindre restvarme er der tilbage. Mit bud er, at der i praksis i hvert fald går et par timer, måske en del mere, før der ikke er nogen praktisk betydning af restvarmen i batteriet længere. Det skyldes, at batteriet er tungt og har en meget stor varmekapacitet - lidt ligesom en stenovn. Men det kommer nok også meget an på, om bilen står et ventileret sted, f.eks. i en carport, på åben vej eller midt i en tornado på toppen af Mt. Everest, hvor ventilationen kan øge varmetabet betydeligt. Jeg mener, at varmeledningsevnen bliver fordoblet allerede ved en vindhastighed på omkring 1 m/s ift. hvis der havde været helt vindstille. Tænk chill-faktor. Det er også derfor, man puster på en skefuld varm suppe.

Sider: 1 2 3 »