Jeg har på det seneste eksperimenteret lidt med forvarmning af min Tesla Model S.
Jeg vil gerne forvarme bilen ved at tænde for klimaanlægget via Tesla app'en på min mobiltelefon. Jeg har dog problemer med, at app'en ofte ikke kan få kontakt med bilen. Problemet opstår typisk, når bilen har parkeret et stykke tid (over 1 time tror jeg). Så kan jeg stædigt prøve med app'en igen og igen. Om jeg så fortsætter med at prøve i ½ time i træk, så er det som om, bilen er faldet i søvn og er umulig at vække. Jeg har slået "always connected" fra for at undgå for stort "vampire drain", så måske kan det have noget med det at gøre. Tesla skriver selv, at det så kan tage lidt længere tid at connecte med mobiltelefonen, men at den så stadig ikke er til at vække efter ½ time... ahr, hva'? Er der andre, der oplever noget lignende?
Jeg har nu fundet ud af, at hvis bilen er sat til opladning, så kan den godt vækkes med mobil app'en. Det er som om, den ikke sover helt så tungt, mens den lader. En workaround er derfor, at jeg har sat den til automatisk at starte opladning ca. et kvarter før forventet afgang, så vågner den åbenbart op, så jeg kan connecte med mobil app'en og starte forvarmning.
Når jeg starter klimaanlægget sætter jeg den bare på "HI", altså fuld skrald, men efter et par sekunder hopper den af sig selv ned på 28°?! Hvorfor det?
Bilen står parkeret i en åben carport. Der har typisk været 5-10° om morgenen den seneste uges tid. Kabinen bliver hurtigt varm. I løbet af et par minutter er den allerede oppe på 25° og efter 5-10 minutter er den helt oppe på over 30°, selvom indstillingen af sig selv er hoppet ned på 28°.
Når jeg så kommer ud i bilen er batteriet tilsyneladende stadig koldt. Der er i hvert fald stadig den gule stiplede linje for neden fra ca. -30 kW, så den har altså ikke fuld regen. Her i morges havde jeg igen sat den til forvarmning på "HI" ca. 10 min. før afgang (hoppede igen selv ned på 28°). Udetemperaturen var 13°. Men også i dag, på trods af forvarmning og det relativt lune vejr havde jeg den gule stiplede linje fra ca. -40 kW. Den forsvandt efter ca. 20 km kørsel på landevej.
Spørgsmålet er så: Forvarmer den slet ikke batteriet? Jeg har sat den på "range mode ON" for at spare på energien, men betyder det, at den slet ikke forvarmer batteriet? Eller skal den bruge meget længere tid på at varme batteriet op? Undrer mig lidt over, at batteriet ikke er varmt nok efter 10 min. forvarmning - selv på en relativt lun morgen.
Hvad er jeres erfaringer? Hvor lang tid før afgang sætter I den til at forvarme? Og er der noget bestemt, man skal gøre for at forvarme batteriet? Kan man styre batterivarme og kabinevarme uafhængigt på en eller anden måde? Hvis batteriet skal bruge meget længere tid på at varme op, så tænker jeg, at man evt. kunne starte med at forvarme f.eks. til 16° i en halv time og så bagefter bøffe den op på "HI" 5 min. før afgang. Men lidt omstændeligt...