Loading...
dk

Slut med gratis strøm i hele bilens levetid | Tesla Forum

RobertJ
RobertJ Nov 9 '16

mål i familien om hvorvidt vores bilinteresserede datter, som netop er fyldt 13 år og således kan erhverve sig kørekort om 4 år, vil få behov for kørekort? Jeg tror den store disruption for brugtmarkedet bliver selvkørende delebiler og det er tættere på end vi tror. 

Specialbiler overlever, hr og fru Danmark biler og mikrobiler vil få det meget hårdt

Du er langt fremme i skoene P85DK.
Jeg vil blive positivt overrasket hvis vi bare har en nogenlunde fornuftig El-bil fra 4 af de 6 store producenter om 4 år. 

- R

PS.
Huyndai Ioniq tæller ikke med som fornuftig med 28kWh batteri til 250.000kr+ moms/afgift.

PeterE
PeterE Nov 9 '16

Tjah, jeg tror nu at I voldsom forregner jer ift både evolution og revolutionen på ICE vs el-biler. Der kommer da til at ske en masse, og udskiftningen af en vognpark tager bare tid - og endnu værre er det for moderniseringern af infrastrukturen dvs vejene er meget værre og meget mere interessant. Behovet for et klassisk kørekort vil være der 25 år endnu. Omvendt så kommer de store spillere med fornuftige og driftsmodne el-biler indenfor 3 år, og selvkørende biler på niveau 1-2 stykker indenfor 6-8 år. Den største synlige disruption bliver - som altid - på forretningsmodellerne og på hvordan vi betaler for vores køretøj. Ny bil på abonnement inkl opladninger er allerede en realitet. Dele el-biler er der også.  

Raymond
Raymond Nov 9 '16
Citat fra PeterE

T og selvkørende biler på niveau 1-2 stykker indenfor 6-8 år. 

Har du røget sjov tobak - det Teslaen kan idag er niveau 2.
P85DK
P85DK Nov 9 '16

@Robert - jep :-)

Quote from PeterE

Tjah, jeg tror nu at I voldsom forregner jer ift både evolution og revolutionen på ICE vs el-biler. Der kommer da til at ske en masse, og udskiftningen af en vognpark tager bare tid - og endnu værre er det for moderniseringern af infrastrukturen dvs vejene er meget værre og meget mere interessant. Behovet for et klassisk kørekort vil være der 25 år endnu. Omvendt så kommer de store spillere med fornuftige og driftsmodne el-biler indenfor 3 år, og selvkørende biler på niveau 1-2 stykker indenfor 6-8 år. Den største synlige disruption bliver - som altid - på forretningsmodellerne og på hvordan vi betaler for vores køretøj. Ny bil på abonnement inkl opladninger er allerede en realitet. Dele el-biler er der også.  

PeterE - Hvis man betragter bilmarkedet traditionelt, så er det rigtigt at der kommer til at gå laaang tid - MEEN, hvis tager en hel anden betragtning, så begynder man at forstå hvorfor fx BMW satser så hårdt på DriveNow og Tesla med deres nye initiativ Tesla netværk, Uber på selvkørende biler. Sælger du biler eller sælger du kørte kilometer?

MB, AUDI, BMW, VW, Toyota etc. er ikke bange for Tesla som bil, de er bange for Tesla, Uber og lignende Sillicon Valley virksomheder som disruptere.

Der har ikke været en reel disruption på bilmarkedet siden Ford A modellen, alt siden har været teknisk evolution, men jeg tror på at vi står overfor en disruption hvor det at have ene råderet over en bil i form af ejerskab/leasing vil blive udskiftet med simpelt transportbehov og convenience. Her bliver producenterne flyttet et skridt væk fra slutkunden og det er kapitalstærke 'service virksomheder' som kommer til at eje kunden. Bilerne bliver skiftet ud efter behov og bedste priser fra hvilken som helst producent.

Hvor langt vi er om 4 år er svært at sige, men jeg tror vi er betydeligt længere end nogen af os tror. Om det er el eller ICE spiller ingen rolle - men om 4 år vil køreskolerne være presset.

Denne model bliver kun kraftigt accelereret af selvkørende flåder.

Om 25 år så er det at eje en bil på linje med at eje en hest i dag (sat på spidsen) en luksus gode for dem med ressourcer. Specialbiler overlever som investeringsobjekter.

Og det er jo netop tidsaspektet som er disruption, hvis denne transformation tager 25 år, så er det evolution og ikke disruption.

Jeg tror den har været linket til før her i forum, men den er rigtig interessant - Morgan Stanley forklarer hvordan en Silicon Valley betragtning mangedobbler markedspotentialet.

http://linkback.morganstanley.com/web/sendlink/webapp/BMServlet?file=e72626n0-3pka-g002-b8c7-005056013600&store=0&d=1&user=ded82hm7bu07c-2&__gda__=1601757194_55d7b23ee93236041c022c4c70eacdf9#0001&ded82hm7bu07c-0&1601757194_c1c3530231514a8ac2e1c78bdf76871f&0011&ded82hm7bu07c-1&1601757194_45a5104d280513428eb57e473a5220c0

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 9 '16
jensk2
jensk2 Nov 9 '16
Citat fra RobertJ

mål i familien om hvorvidt vores bilinteresserede datter, som netop er fyldt 13 år og således kan erhverve sig kørekort om 4 år, vil få behov for kørekort? Jeg tror den store disruption for brugtmarkedet bliver selvkørende delebiler og det er tættere på end vi tror. 

Specialbiler overlever, hr og fru Danmark biler og mikrobiler vil få det meget hårdt

Du er langt fremme i skoene P85DK.
Jeg vil blive positivt overrasket hvis vi bare har en nogenlunde fornuftig El-bil fra 4 af de 6 store producenter om 4 år. 

- R

PS.
Huyndai Ioniq tæller ikke med som fornuftig med 28kWh batteri til 250.000kr+ moms/afgift.

Jeg syntes Opel Ampera er et godt eksempel på en el-bil fra en stor bilproducent, som faktisk allerede i 2017 er en disruption model. Selvfølgelig kan disruption' udskydes af mangel på batterier, men så snart selv langtursbehov kan opfyldes af en natlig opladning, hvad skal man så med en diesel bil, som kan køre 600 km og 'genoplades' på 3 minutter og så igen køre 600 km? Kort sagt, måske 80% af alle behov, kan opfyldes af en elbil med 500 km rækkevidde. På en sådan veludført el-bil, begrænser service sig til motion/smøring af 'nød' bremser, samt udskiftning af kølevæsker, pollenfiltre og viskerblade.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 9 '16
jramskov
jramskov Nov 10 '16

Før de selvkørende biler kommer på markedet skal lovgivningen også lige tillade det.

P85DK
P85DK Nov 10 '16
Citat fra jramskov

Før de selvkørende biler kommer på markedet skal lovgivningen også lige tillade det.

ja - men det er en af de lovgivninger jeg tror kommer til at gå ligeså hurtig som grænsekontrol :-)

http://www.b.dk/nationalt/foererloese-busser-skal-spare-tid-i-vesthimmerland 

http://meetolli.auto/index.html

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 10 '16
PeterE
PeterE Nov 10 '16
Citat fra Raymond
Citat fra PeterE

T og selvkørende biler på niveau 1-2 stykker indenfor 6-8 år. 

Har du røget sjov tobak - det Teslaen kan idag er niveau 2.

Raymond, beklager - ja sgu, jeg vendte skalaen på hovedet. Jeg mente at der går noget tid før vi er på niveau 4-5 stykker...
PeterE
PeterE Nov 10 '16

Og famous last words, jeg tror stadigvæk at vejenes ombygning bliver en meget større udfordring end at få bilerne til at køre selv.

P85DK
P85DK Nov 10 '16

Skal vejene bygges om for at få bilerne til at køre selv?

Raymond
Raymond Nov 10 '16

Nej,vejene skal ikke ombygges og i fremtiden kører den ikke efter vejstriberne. 

ErikBH
ErikBH Nov 16 '16
Citat fra P85DKQuote from ErikBH
Citat fra SuneH

Seriøst, hvor meget er en 12-13 år gammel Tesla med 300.000 km på odometeret værd? Det hele er jo regnet i runde tal.

årsagen til at en benzin/diesel drevet premium bil er nul og niks værd efter 10+ år, er risikoen for havari og høje driftsomkostninger (forbrug, service, reparationer og grøn ejerafgift).

Interessante tanker, men jeg synes nu ikke der er noget som understøtter de tanker. Værditabet på Tesla modsvarer +/- sammenlignelige ICE biler. En Tesla med 300.000 km må formodes at have tilsvarende udfordringer som en ICE når det kommer til mekanik og elektronik som en tilsvarende ICE.

Thomas Jamne som er selvstændig mekaniker i Norge har haft en Model S (formentlig rød P85 der har deltaget i talrige Youtube videoer, hvor den tidligere ejer nu kører en blå Founders X P90DL) S med 261tkm på liften til kontrol inden syn.

Hans konklusion er:

Observasjoner tyder på at bærearmene foran aldri har vært byttet før. Nå må de byttes. Men det er alt som skal til for å godkjenne bilen.

...

Slutning; Bilen er LANGT over gjennomsnittet holdbar! En gammel Tesla er etter alt å dømme kjekkere å eie enn en gammel gjennomsnittelig fossilbil.

Link til billeder mv. på Facebook her 

Jeg tror stadig at en 8 år gammel Model S vil være mere værd end 50tkr (med mindre vi ikke selv kører bil til den tid ;-) ).

vh, ErikBH

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Nov 16 '16
SuneH
SuneH Nov 16 '16

Tak for link, Erik. Men selvom Bjørns Tesla havde kørt mange km, er det jo ikke det samme som at den er gammel. Er den ikke fra 2013? Så det er jo en 4 år gammel bil, som skal have sit første periodiske syn til næste år... :-)

Da min Skoda Felicia blev 4 år i sin tid, gik den glat igennem første periodiske syn. Og det gjorde vores Octavia også, både 4 og 6 års syn. Uden at vi gjorde andet end at køre til alm. service hos Skoda. 

ErikBH
ErikBH Nov 16 '16
Citat fra SuneH

Da min Skoda Felicia blev 4 år i sin tid, gik den glat igennem første periodiske syn. Og det gjorde vores Octavia også, både 4 og 6 års syn. Uden at vi gjorde andet end at køre til alm. service hos Skoda. 

jovist, men der havde de ikke gået 250+tkm og det er jo en stor del af udfordringen, tænker jeg? 

/Erik

koden
koden Nov 16 '16

Som Sune skriver kan man ikke rigtig sige at den dermed er mere holdbar af den grund.

Tit er de mange km kørt på en motorvej hvor bilen ikke slides på samme måde.

Jeg har en bekendt med en Octavia der efter 4 år havde kørt 350.000 km uden anden fejl end en gearkasse der måtte ombyttes på garantien ved 280.000 km lige før den blev 2 år.

Men det tror jeg mere var fabrikationsfejl.

Den nye gearkasse har kørt 500.000 km og virker stadig fint.

Vil tro de fleste biler efter 4 år stadig er rimelig fejlfrie trods evt.mange km.

Men ellers tror jeg på at på sigt vil det være mindre omkostningstungt at eje en elbil kontra ICE.

Men vi skal lidt længere frem for at få vished.

Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 16 '16
SuneH
SuneH Nov 16 '16

Jeg har en bekendt med en Octavia der efter 4 år havde kørt 350.000 km uden anden fejl end en gearkasse der måtte ombyttes på garantien ved 280.000 km lige før den blev 2 år.

Hold da op, 280.000 km på 2 år? Det er 140.000 om året, svarende til knapt 650 km pr. arbejdsdag (!). Taxa?  

koden
koden Nov 16 '16
Citat fra SuneH

Hold da op, 280.000 km på 2 år? Det er 140.000 om året, svarende til knapt 650 km pr. arbejdsdag (!). Taxa?  

ja ikk.. :-)  Nej daglige ture Århus - Hamborg de først 22 mdr. af bilens levetid.
Nikolaj
Nikolaj Nov 16 '16

Mine forældre ville vidst ønske, at det var den Octavia de havde. Deres 7 år gamle Octavia TDI 140hk kostede dem 80tdkk i reparation tidligere i år efter ca. 200t km. Fejlen var svær at finde, og betød reparation i 3 omgange, af først topstykke, så gearkasse og sidst var det vidst stempler og ventiler, der blev skiftet, da fejlen lå under topstykket.

Så pga. mekanikken er de p.t. friske på at få en el-bil næste gang :)

koden
koden Nov 16 '16

Surt show for dine forældre.

Kan se på prisen de bare har accepteret hvad Skoda værkstedet har sagt.

Det kan og må ikke koste 80.000...helt uhørt.

Det var en Octavia 1 med 110 HK TDI. desværre er de faldet lidt af på den i de senere Octavia modeller.

Har hørt om andre.

men stadig en bedre bil end selv flere modeller fra deres moder firma VW.

Nikolaj
Nikolaj Nov 16 '16

Det blev nok kun så dyrt, fordi de ikke brugte et skoda-værksted. I stedet brugte de deres lokale mekaniker, som var næsten 100% sikker på, at det måtte være topstykket. Herefter kunne den køre, men gik ujævnt på en måde, hvor det nu var gear-kassen, der blev mistænkt. En gearkasse-renoveringsmand, var næsten 100% sikker på, at det måtte være den, det var galt med. Herefter var det tilbage til den første mekaniker, der nu korrekt mente, at så måtte det være delene under topstykket. Hver gang var det regninger på 20-30 tdkk. 

Så det var vidst bare den perfekte storm for en ICE. 

Sider: « 1 2 3 4 »