@Robert - jep :-)
Tjah, jeg tror nu at I voldsom forregner jer ift både evolution og revolutionen på ICE vs el-biler. Der kommer da til at ske en masse, og udskiftningen af en vognpark tager bare tid - og endnu værre er det for moderniseringern af infrastrukturen dvs vejene er meget værre og meget mere interessant. Behovet for et klassisk kørekort vil være der 25 år endnu. Omvendt så kommer de store spillere med fornuftige og driftsmodne el-biler indenfor 3 år, og selvkørende biler på niveau 1-2 stykker indenfor 6-8 år. Den største synlige disruption bliver - som altid - på forretningsmodellerne og på hvordan vi betaler for vores køretøj. Ny bil på abonnement inkl opladninger er allerede en realitet. Dele el-biler er der også.
PeterE - Hvis man betragter bilmarkedet traditionelt, så er det rigtigt at der kommer til at gå laaang tid - MEEN, hvis tager en hel anden betragtning, så begynder man at forstå hvorfor fx BMW satser så hårdt på DriveNow og Tesla med deres nye initiativ Tesla netværk, Uber på selvkørende biler. Sælger du biler eller sælger du kørte kilometer?
MB, AUDI, BMW, VW, Toyota etc. er ikke bange for Tesla som bil, de er bange for Tesla, Uber og lignende Sillicon Valley virksomheder som disruptere.
Der har ikke været en reel disruption på bilmarkedet siden Ford A modellen, alt siden har været teknisk evolution, men jeg tror på at vi står overfor en disruption hvor det at have ene råderet over en bil i form af ejerskab/leasing vil blive udskiftet med simpelt transportbehov og convenience. Her bliver producenterne flyttet et skridt væk fra slutkunden og det er kapitalstærke 'service virksomheder' som kommer til at eje kunden. Bilerne bliver skiftet ud efter behov og bedste priser fra hvilken som helst producent.
Hvor langt vi er om 4 år er svært at sige, men jeg tror vi er betydeligt længere end nogen af os tror. Om det er el eller ICE spiller ingen rolle - men om 4 år vil køreskolerne være presset.
Denne model bliver kun kraftigt accelereret af selvkørende flåder.
Om 25 år så er det at eje en bil på linje med at eje en hest i dag (sat på spidsen) en luksus gode for dem med ressourcer. Specialbiler overlever som investeringsobjekter.
Og det er jo netop tidsaspektet som er disruption, hvis denne transformation tager 25 år, så er det evolution og ikke disruption.
Jeg tror den har været linket til før her i forum, men den er rigtig interessant - Morgan Stanley forklarer hvordan en Silicon Valley betragtning mangedobbler markedspotentialet.
http://linkback.morganstanley.com/web/sendlink/webapp/BMServlet?file=e72626n0-3pka-g002-b8c7-005056013600&store=0&d=1&user=ded82hm7bu07c-2&__gda__=1601757194_55d7b23ee93236041c022c4c70eacdf9#0001&ded82hm7bu07c-0&1601757194_c1c3530231514a8ac2e1c78bdf76871f&0011&ded82hm7bu07c-1&1601757194_45a5104d280513428eb57e473a5220c0