Loading...
dk

Kan man "file på koblingen" eller er det skidt for motoren? | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ Nov 9 '16

Vi ved nok allesammen at det ikke er det bedste for en ICE bil at blive "filet på koblingen", f.eks. hvis man holder på en lille stigning og vil undgå at bilen ruller baglæns (og man er for doven til at flytte foden til fodbremsen eller bruge håndbremsen).

Men hvordan forholder det sig med Tesla'en, slider det på noget at man trykker en smule på speederen for at bruge elmotoren til at undgå man ruller baglæns?

griffel
griffel Nov 9 '16
- Altså jeg trykker bare en smule på bremsen i den situation... ;-)
Jeg kan ikke forestille mig at det er godt i længden, men i en kort vending sker der vel ikke noget. Men jeg er ikke elektriker

/Jakob :-)
PeterE
PeterE Nov 9 '16

Ehm, når bilen nu har 'hill hold' hvordan er det så nogensinde nødvendigt?

CanEl
CanEl Nov 9 '16

DU tager ikke skade ved denne handling.

det eneste der sker, er at motor mm. bliver varm, og det fjerner kølesystemet. 

Secondtoflying
Secondtoflying Nov 9 '16
PeterE: Min har ikke hill hold.
Flemming
Flemming Nov 9 '16
Alle model S fik Hill hold ved en opdatering i foråret 2014.
ErikBH
ErikBH Nov 9 '16
Citat fra Secondtoflying PeterE: Min har ikke hill hold.

det har du hvis du slår creep fra.

Citat fra PeterE

Ehm, når bilen nu har 'hill hold' hvordan er det så nogensinde nødvendigt

som Klaus skriver; dovenskab.. han skal flytte foden over på bremsen fra speederen. Men ser man bort fra 'hvorfor' er spørgmålet da interessant?

vh, ErikBH

jensk2
jensk2 Nov 9 '16

Jeg har ikke creep slået på, da jeg syntes det gør blød opbremsning lidt sværere. Hvis jeg bremser rigtig blødt og komfortabelt, så slår hill-holder ikke på, men træder jeg så lidt ekstra efter at bilen holder stille (komfort, komfort) aktiveres hill-holder.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 9 '16
mbk
mbk Nov 10 '16

Tager ikke skade ved at have et holdemoment, men bruger mere energi end at trykke på bremsen. Men det gør nok ikke nogen forskel i det store energiregnskab.

PeterE
PeterE Nov 10 '16

Hill hold fungerer og jeg har prøvet det på en del stejle steder fx færgeramper :) Men, prøv det nu af - uden at der holder en idi.. lige oppe i rumpen på jer.

Klaus_
Klaus_ Nov 10 '16

Hill hold fungerer fint og jeg bruger det nok 95% af tiden når jeg holder stille, også selvom vejen er overvejende flad, er det da en rar sikkerhed at vide bilen ikke løber nogen steder mens man holder for rødt :)

Engang imellem kan det dog være praktisk / hurtigst lige at holde den på speederen, "holdemoment".

Raymond
Raymond Nov 10 '16

Hill Hold findes IKKE på de oprindelige modeller (ca. før april 2014).

Secondtoflying
Secondtoflying Nov 10 '16
@Raymond: Korrekt.

Min har IKKE denne funktion. Har dog efterhånden lært at finde bremsen, så ikke det store problem ;-)

Mvh,

Secondtoflying.
Jamsa
Jamsa Nov 10 '16

Min er fra Marts 14 og har HH... ;)

Kiefer
Kiefer Nov 10 '16

Min tidligere bil, produceret i januar '14 havde det også, jeg brugte og bruger det aldrig da jeg altid har creep slået til.

/Martin

PeterE
PeterE Nov 14 '16

Jeg har også altid slået creep til, og det fungere fint sammen med HH. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Creep betyder at bilen betyder at trille når du slippe bremsen, ved HH bliver den jo faktisk holdende indtil du træder på speederen. Begge dele virkelig brugbare.

burns
burns Nov 25 '16
Hvor finder I hill-hold henne? Jeg har kun creep som mulighed og bilen er ikke en gang 1 år gammel. Og creep modvirker at bilen triller baglæns på svage bakker, men ikke ved mere stejle bakker.

Mener også Tesla har sagt at bilen ikke har hill-holder.
DeaconWP
DeaconWP Nov 25 '16

Hill hold er nem at finde.

Kør langsomt frem til et stop.

Hold den let på bremsen.

Kig ned i øverste højre hjørne af det lille display.

Tryk langsomt hårdere på bremse pedalen.

Når der kommer et symbol med et H, så kan du slippe bremsen, og den triller ingen steder.

Når du vil sætte i gang igen, berører du blot speederen igen. Så kører den op til den hastighed du enten "trykker den op til" eller sætter cruise controllen til.

Kommer du til at påvirke bremmsen, endda blot ganske let, så slipper Hill Hold også, og den triller frem, hvis creep er sat til. (Eller baglæns)

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 25 '16
Niels
Niels Nov 26 '16
motor/elektronik skades på ingen måde. den smule varme som udvikles er 'samme slags' som ved kørsel og langt mindre energi mængde end ved normal kørsel. du kan se energi mængden som bruges på fileriet i speedometerets energi måler)
fil du bare løs ellers skulle du også være nervøs for varmen når du blot køre.
MOS
MOS Nov 26 '16

Jeg vil godt advare om at "file på koblingen" i en Tesla. Når motoren står stille, men med belastning på, så kører elektronerne i ring i samme spole i lang tid ad gangen. Det får de enkelte elektroner til at blive rundtossede med tiden. Og når man så efter et stykke tid sætter i gang og motoren begynder at køre, så kan elektronerne ikke længere finde rundt i kredsløbet. Man kan miste en energi på helt op til 150% kW i timen på denne måde. Helt galt går det, hvis man kører med regenerativ bremsning, da elektronerne så skal køre baglæns. Det er de ikke glade for, hvis de f.eks. lige har kastet op. I øvrigt vil overdreven brug af "filen med koblingen" få den magnetiske flux til at "brænde sig fast" sådan lidt på samme måde som pauseskærmen brænder sig fast på din computermonitor. Og det bliver kun værre, hvis man tilfældigvis holder et sted, hvor der er jordstråler. Don't do it!!

(Disclaimer: Joke, det er fredag nat :-D)

Sider: 1 2 »