Loading...
dk

Powerwall 2.0 | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Nov 10 '16

Hej alle. 

Jeg lurer lidt på den nye Powerwall 2.0 men synes ikke at der er meget information om den. Specielt følgende er jeg i tvivl om følgende: Det er oplyses at batteriet indeholder DC-DC konvertere og DC-AC konvertere. Skal det opfattes sådan at man slutter solceller direkte til Powerwall 2.0? Det fleste dedikerede solcelle invertere har to eller tre MPPT trackere der sørger for at loade forskelligt placerede solceller moduler.

Det vil gøre Powerwall 2.0 noget mere spændende hvis man helt kan undvære alt andet end den og solcellerne.  Den kan godt ende med at blive interessant, selv i dk. 

Jeg tænker også fælgende mulighed. Du har en Tesla holdende der er sat til opladning. Dit solcelle / Powerwall 2.0 setup er sat til at oplade det interne batteri til xx% og overføre den overskydende produktion til bilen istedet for at sælge den til foræringspris til nettet. Det kræver bare en simpel kommunikation mellem Powerwall og bil. Er det mon muligt? Det vil passe godt med at tage cyklen på arbejde i godt vejr men bilen får solstrøm derhjemme. 

Vh Peter

 

Dieselosaurus
Dieselosaurus Nov 10 '16

Jeg har også luret småforelsket på den. Som jeg forstår det, så overflødiggør den en dedikeret Solcelleinverter, da den er integreret. Så AC/DC ind og AC ud. Men om der er teknikaliteter der gør en gængs inverter smartere ved jeg ikke.

Jeg havde forventet at den ville have DC ud også, så man reducerede energitab, og kunne slutte den direkte til sin bil. Ved ikke om det kommer som en opdateret firmware eller om man skal vente på Powerwall 3...

Med moms, så kommer den nok til at koste omkring 45.000 kroner i DK. Hvis den har 10 års levetid siger min servietregning mig, at den kun kommer til at gå i nul på den tid. Det kræver dog lidt mere end servietregning at fastslå nøjagtigt hvor stor en besparelse jeg kan forvente. Her har jeg bare antaget at jeg kan gemme 14 kWh solstrøm til senere forbrug halvdelen af årets dage, og det er nok noget naivt, optimistisk og forsimplet... Jeg er ikke engang sikker på at mit 5.5kW anlæg producerer 14 kWhs overskudstrøm på en solrig dag lige for tiden :-P

Jeg fandt en fremskrivning på forventet fald i batteripriser (på Forbes tror jeg nok). Hvis prisen på Powerwalls følger den ned, så vil mit energiforbrug fra nettet i de kommende par år blive opvejet af faldende anskaffelsespriser.

Omvendt kan man sige at hvis den går i nul på ti år, og muligvis kan fungere i længere tid, så er resten besparelse - plus at man har hjulpet til opskaleringen af batteriproduktionen.

Bottomline er at jeg nok er tilbøjelig til at vente til Powerwall 3 (eller min inverter står af) - mon ikke at der er nok australiere og amerikanere, der kan se en fidus i Powerwall 2, til at man kan tillade sig at lurepasse?

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Nov 10 '16
Niels
Niels Nov 13 '16
i dk kan man desværre kun en del af året få glæde af en powerwall, det skyldes at solen ikke giver særlig meget energi i vinter halvåret - en powerwall kan kun gemme 1-2 dages forbrug.
husk at tage højde for det i serviet beregningen.
dertil skal i lægge at hvis man er på den gamle solcelle ordning, så kan man for et mindre beløb "låne" elnettet som powerwall - i starten var det gratis, men nu betaler vi - dog stadig mere fordelagtigt end powerwall.

den bedste løsning vil være at bruge strømmen om dagen når den produceres (vasketøj, vandvarme, køle fryser, lade bil m.m.)

en powerwall skal man nok mest gøre af ideologiske grunde - personligt købte jeg solstrøms anlæg i 2003, og der var prisen for hver produceret kw ca 16kr, alligevel var jeg glad for mit anlæg - og har da også overvejet en powerwall, dog ikke med økonomien som drivkraft....

istedet for de batteri løsninger som kommer på markedet, bør vi alle arbejde for nye regler/love som muliggør en nottomåler ordning igen indføres - evt. som i dag hvor man betaler et lille beløb for oplagring af strømmen, og kan trække retur uden afgift.
Niels
Niels Nov 13 '16
solceller kan i øvrigt sammenlignes med efterisolering, varmepumpe, energi optimering m.m.
alle løsninger spare energien (strøm) som man trækker fra elnettet. og gør derfor at der ikke betales så meget i energi afgift.

oprindeligt blev netto måleren afskaffet fordi man sagde man ikke ville have at solcelle ejere ikke betalede afgifter/nassede på andre - hvis man istedet efterisolere/installere varme pumpe og derved halvere sin elregning er det samme problem stilling, alligevel er det fuldt accepteret (logisk nok) og igen klager over mistede afgifter/nasseri.
afgifter er ikke en indtægt, de er indført for at adfærs regulere (spare på energien), netto måler ordningen bør derfor genindføres, da den er i alles interesse.
elselskaberne deler faktisk gratis isolering ud, for at mindske energi forbruget hos deres kunder....det ville være billigere for alle blot at tillade solceller/netto måler ordningen.
koden
koden Nov 13 '16

Det lyder ikke som om det er værd at spilde "energi" og tid på.

Medmindre de kunne sælge den for en mere spiselig pris end 45.000

webercarbmann
webercarbmann Nov 14 '16

Hvis man ikke i forvejen har solceller så mener jeg ikke et det er langt fra at et nyt setup med en PowerWall 2.0 og en flok solceller er langt fra at give mening. Vi er stadig på en tilbagebetalingstid på omkring 10 År men det er man også med andre anlæg med en traditionel inverter og en betaling for el leveret til nettet på 0,66 Kr/Kwh. Jeg har regnet på det adskillige gange og har svært ved at komme meget under de 10 år i tilbagebetalingstid. Hvad mener I? 

Vh Peter Jensen

 

RobertJ
RobertJ Nov 14 '16

Du skal bruge en Solcelle inverter oveni Powerwall. Inverteren de taler om er batteri inverter delen, der ikke var inkl. i Powerwall 1.

Powerwall 1 krævede derfor en 'kompatibel' inverter (Fronius bl.a.), der kunne leverer korrekt spænding til batterierne.

Powerwall 2 kan, hvis der sidder noget styring et sted, teoretisk blive parret med alle solcelle invertere.

 

Prisen er estimeret til 55.000kr* på Tesla.dk
Tilbagebetalingstiden er høj, kombineret med nyindkøb på 6kWp anlæg MIN. 13-14år.
Forudsat er at anlægget bliver optimeret til høj vinterudbytte og lavt sommerudbytte. (Høj hældning, stik syd)
13år er kun hvis du udnytter 100% kapacitet hver dag.
Sol anlægget leverer eget-forbrug 25% af års timerne uanset batteri eller ej.
50% af dagene får du ikke ladet batteriet op, regn / overskyet osv.

Realistisk nok nærmere 20år ROI.

 

Vil du have lav ROI, i kombi med en el-bil skal du Up-size. 4 xPowerwall2 + 20kWp PV - kommer du måske ned i 15år.
Bedre løsning er at genbruge et Model S 85 batteri, koster pt ca 60% pr kWh storage af Powerwall 2 excl. installation og er genbrug! :)

 

webercarbmann
webercarbmann Nov 14 '16

Hej RobertJ

Tak for indput. Er du sikker på at Powerwall 2.0 kræver en traditionel solcelle inverter. Jeg har svært ved at finde andre data end dem der pt. er på Teslas hjemmeside? 

Kan så ikke helt gennemskue hvad DC-DC konverteren gør godt for, hvis den ikke omsætter solcelle DC til batteri DC? 

Skal på et tidspunkt have solceller men ikke med 15 - 20 år i tilbagebetalingstid :) 

 

Vh Peter

 

Secondtoflying
Secondtoflying Nov 14 '16
Hvor finder man brugte S85 batterier?

webercarbmann
webercarbmann Nov 15 '16
Citat fra Secondtoflying Hvor finder man brugte S85 batterier?

 

De kan bestilles i Østeuropa.....

Kan også købes på Ebay, se fx her:

http:///...%26sd%3D122211673951

Ok hvis de kommer fra skadede biler. 

DeaconWP
DeaconWP Nov 15 '16

Det ene er sikkert fra Klitmøller.

RobertJ
RobertJ Nov 15 '16

 

DC DC versionen har bedre effektivitet af tekniske årsager.

AC DC har dårligere virkningsgrad, da AC -> DC -> AC tilgangen giver et ekstra skridt på vejen.

DC versionen kræver en (solcelle) inverter der kan håndtere kommunikation mellem batteri og behovet på AC siden. Fronius og SMA har en boks der bliver sat ved el måleren som add-on.

AC / DC versionen kan nok det samme men henter og bringer via AC siden. Derfor er den universel kompatibel med alle solcelle invertere, og kan enda køre helt uden!

...  altså solcelle inverter!

 


*****Powerpack 2 (skrivefejl i pressrelease her)  is offered in two versions*********, AC and DC, to provide customers with the greatest flexibility whether they are installing new solar, have existing solar, or want to use Powerwall as a standalone product for backup or time of use. Powerwall costs $5,500 (DC Powerwall includes DC/DC converter and AC Powerwall includes DC/AC Tesla integrated inverter.)

https://www.tesla.com/presskit

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 15 '16
Secondtoflying
Secondtoflying Nov 15 '16
Tak.

Mvh,

Secondtoflying.
RobertJ
RobertJ Nov 15 '16
Citat fra webercarbmann
Citat fra Secondtoflying Hvor finder man brugte S85 batterier?

 

De kan bestilles i Østeuropa.....

Kan også købes på Ebay, se fx her:

http:///...%26sd%3D122211673951

Ok hvis de kommer fra skadede biler. 

 

Ebay Bruger K-ash har en del batteri annoncer. Moduler, og ja enda skift af 40kWh / 60kWh batteri til 85kWh. Ligner han har et værksted a'la Hinnerup auto, der servicere osv i NY området.

http:///...421174716?rmvSB=true

Burde være totalskade biler han får moduler fra.

 

Har ikke hørt eller set hvor totalskadede teslaer lander i EU endnu.
Det kunne være interessant viden.

 

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 15 '16