Loading...
dk

Spørgsmål om ladestyrke og batterilevetid? | Tesla Forum

Lannister
Lannister Nov 14 '16

Hejsa.

Jeg kunne ikke finde svar i Deacons udmærkede batteri fakta så jeg spørger lige her.

Vil ladestyrken have indflydelse på batteriets levetid? Jeg tænker, hvis man teoretisk set udelukkende ladede på SUC så ville det i min verden forkorte levetiden på batteriet da man belaster batteriet meget. Men hvad med hjemmeladningen? Vil opladning på 16 Ampere mod 10 Ampere have en have indflydelse på levetiden eller er det hip som hap?

I Sommerperioden sætter jeg altid ladestyken ned til 5A så den matcher hvad mit solcelleanlæg kan producere - og jeg er godt tilfreds hvis jeg kan få en 50 km. på bilen over 4-5 timer og dermed have opladt gratis (kører ikke på gammel ordning).

Om vinteren forholder det sig anderledes for der har jeg intet udbytte fra taget og dermed lader jeg som oftest lige inden afgang men jeg er begyndt at sætte ladestyrken til ikke mere en 10 Ampere fordi jeg har en tanke om at det "skåner" belastningen på batteriet. Kan det svare sig? Er det lige meget?

SuneH
SuneH Nov 14 '16

Der er eksperimenter, som tyder på at det er godt for batteriet at blive superladet mindst et par gange om måneden, gerne mere. Den Belgisk/Hollandske tesla-ejergruppe har samlet ret meget data sammen, som viser dette. Så der er ikke noget der tyder på at batteriet har godt af at blive opladt ved lav effekt, nærmest tværtimod.

Deres resultater handler ikke om "levetid" af batteriet, som du skriver om, men derimod om tab af kapacitet. Og der har biler, som ofte Superlader mindre tab af kapacitet end biler som aldrig gør.

Jeg mener man kan finde data via elektrec.co.

Edit: Man skal ind i Belgian-Dutch google-spreadsheet for at finde data.

De er her: https://docs.google.com/...iDPIDialGnuKPsg/edit

Figuren ovenfor, taget på faneblad Stats i Google-spreadsheetet, viser, at biler som hyppigt supercharger oplever mindre kapacitetstab end biler som sjældent eller aldrig superlader.

Se mere her: https://steinbuch.wordpress.com/...ry-degradation-data/

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Nov 14 '16
mbk
mbk Nov 14 '16

Nu er MaxRange ikke lig med fysisk kapacitet på batteri, det er kun en status på bilens batteri observer (software implementation). Konklusionen kan også bare være at bilens batteri observer stilles højere hvis man oplader på supercharger et par gange om måneden, ligesom man også får et andet resultat hvis man aflader bilen helt og lader til 100%, det øger ikke batteriets fysiske kapacitet, nok tværtimod.

Generelt er det bedst at holde batteriet over SoC 10% og under 90% det meste af tiden. Værst er at parkere den med tæt på 0% eller 100%. Generelt er batteriet veldesignet og man får nok ikke problemer med det i bilens levetid.

ODE90D
ODE90D Nov 14 '16
Den hollandske undersøgelse passer godt med egen observation. Gik fra daglig SC (pendler mellem Odense og Kbh) til næsten ingen og oplevede over en periode på ca 1,5 måned at batteriet tilsyneladende mistede ca 6-8 km range. Synes dog at have hentet lidt tilbage efter et par SC ladninger. Et er den range man får oplyst - noget andet er vel den reelle kapacitet?
SuneH
SuneH Nov 14 '16

Jeg tænker også, at der kan være flere vinkler på statistikken, som er vist i tabellen i mit forrige indlæg. Data viser jo tydeligt, at for biler, som fx er blevet superladet 2 gange om ugen (række B), har 86,7% af bilerne mindre tab af kapacitet ift hvor langt de har kørt (=trendline) i sammenligning med biler, der har kørt lige så langt, men som superlader sjældnere.

Sagt på menneskesprog:

Tag 2 biler som begge har kørt 50.000 km. Den ene superlader 2 gange om ugen, den anden aldrig. Så vil den, som superlader 2 gange om ugen næsten helt sikkert have en højere kapacitet end den, som superlader sjældent eller aldrig.

Det, som denne statistik IKKE tager med i betragtning, er alder.  Bilen, som superlader 2 gange om ugen kører sandsynligvis mange flere km og ugen end den, som aldrig superlader. Bilen, som ofte superlader er måske 1 år gammel når den rammer de 50.000 km. Omvendt er den, som sjældent eller aldrig superlader, sandsynligvis en bil, som kører færre km, og derfor er måske 2 - 3 år når den rammer de 50.000 km. Så det er uklart om det er alder eller lademønster, som giver kapacitetstabet. Og endelig kan Tesla jo have arbejdet med deres batteriteknologi, så alene af den grund giver det ikke mening at sammenligne en bil fra slut 2013, som nu rammer 50.000 km med en fra medio 2015, som allerede har ramt 50.000 km.

Uanset, så er det betryggende, at data viser, at langt de fleste af bilerne har et relativt lavt tab af kapacitet. Se figuren i steinbuch-linket herover. Der er MANGE datapunkter og selv efter 100.000 km har bilerne i gennemsnit 94,5% af batterikapaciteten tilbage.

Enig med mbk: ikke under 10% eller over 90%, det er vejen frem. Og hvis man kommer under 10% skal der lades med det samme og hvis man kommer over 90% skal man køre med det samme. Så går det ikke helt galt.

jensk2
jensk2 Nov 14 '16
Citat fra SuneH

Enig med mbk: ikke under 10% eller over 90%, det er vejen frem. Og hvis man kommer under 10% skal der lades med det samme og hvis man kommer over 90% skal man køre med det samme. Så går det ikke helt galt.

Sune, fin anbefaling! Hvis du ikke efterlader dit batteri fladt i længere tid eller efterlader dit batteri fuldt opladet (specielt ved høj temperatur), forbedrer du levetiden MEGET væsentligt. Men ifht. batteri guru'ers anbefalinger, vil endnu mere konservativ max opladning giver yderligere forbedret levetid. Så hvorfor lade til 90%, hvis man kun har brug for 80%? Visse kilder (BatteryUniversity) mener at hver 10% underopladning fordobler levetid, så hvorfor ikke?

SuneH
SuneH Nov 15 '16
Citat fra jensk2
Citat fra SuneH

Sune, fin anbefaling! Hvis du ikke efterlader dit batteri fladt i længere tid eller efterlader dit batteri fuldt opladet (specielt ved høj temperatur), forbedrer du levetiden MEGET væsentligt. Men ifht. batteri guru'ers anbefalinger, vil endnu mere konservativ max opladning giver yderligere forbedret levetid. Så hvorfor lade til 90%, hvis man kun har brug for 80%? Visse kilder (BatteryUniversity) mener at hver 10% underopladning fordobler levetid, så hvorfor ikke?

Jammen, det er jeg da enig i. Holde den mellem 20% og 80% er bedre. Og mellem 30% og 70% endnu bedre :-)