Loading...
dk

Finansloven 2017 stiller elbilerne endnu ringere | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Nov 20 '16

Da elbilerne p.t. kun betaler en del af registreringsafgiften, giver reduktionen af registreringsafgiften en større besparelse for fossilbilerne end for elbilerne. Så incitamentet for at købe elbil reduceres yderligere.

http:///...ember/16_11_18A.aspx

Mon ikke de konservative (K) kan glemme alt om deres miljøprofil, hvis de indgår i regering med LA og V?

Mon S og R endnu engang vil svigte elbilerne og den grønne omstilling ved at stemme for sådan en finanslov?

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Nov 20 '16
MicTheCat
MicTheCat Nov 20 '16
Vores virksomheder der er knalddygtige inden for miljø må græmme sig. Var DK ikke lige rykket fra 1. til en 14. Plads på listen over mest bæredygtige inden for miljø. Jeg er i hvert fald ikke specielt stolt over at være dansker på dette område længere
Johannelund
Johannelund Nov 20 '16

Der er nu ikke rigtig at den nye finanslov ikke hjælper på den grønne omstilling, PSO afgiften er jo bortfaldet, hvilket vil give en elpris reduktion på ca. 28 øre/KWH, og elbilerne får også gavn i 2017 med 40% af registreringsafgiften faldet på 10700 dvs. 4280 kr.   

HJJ
HJJ Nov 20 '16
Ja en ministerpost er ikke gratis.
Politikere i dag arbejder for egen vindings skyld.
Man siger dog vi har de politikere vi fortjener.
PeterE
PeterE Nov 20 '16

Tjah, vi var mange der havde håbet noget andet. Men jeg er lodret uenig i din overskrift Hilbert, el-bilerne bliver da ikke stillet ringere. Det er noget sludder - det er hverken blevet bedre eller dårligere, hvis man da lige ser bort fra PSO, som vel var en godt skridt i den rigtige retning. 

Hilbert
Hilbert Nov 20 '16

@Johannelund:

Finanslov og PSO-afgift er to forskellige ting. Elprisen falder pga. PSO bortfald, men hermed stiger CO2 udledningen (hvilket arbejder imod grøn omstilling), og vi ved ikke om tilskuddet til el til elbiler samtidig fjernes. Så lad os holde PSO-afgiften ude af debatten.

https://ing.dk/artikel/energieksperter-hold-fast-i-pso-stotten-183632

+ PeterE:

Hvis en elbil kun bliver 4.000 kr billigere, når en fossilbil bliver 10.000 kr billigere, stilles elbilen iflg. min børnelærdom 6.000 kr ringere.

P85DK
P85DK Nov 20 '16

@Hilbert - du klager altså over at en procentmæssig nedsættelse af registreringsafgiften ikke giver lige så stor nedsættelse i kroner og ører til elbiler fordi elbiler i forvejen nyder godt af en krafitgt nedsat afgift.

Du har altså nogle som allerede har fået et rigtigt stort stykke kage, betydeligt større end alle andre, og så vil du klage over at de i anden omgang får et lille bitte stykke større end dig, selvom de samlet set stadig har fået betydeligt mindre end dig.

At en elbil i dit tænkte eksempel stilles 6.000 ringere og dermed stadig kun er flere hundrede tusind billigere end en tilsvarende ICE klinger hult i mine ører.

DerHansi
DerHansi Nov 21 '16

Hø hø, fed debat I holder jer. Minder mig om en udlænding der engang definerede en dansker ved at han hellere vil sige nej til 100 kr. hvis naboen samtidig får 200 kr. God dag :-)

mbk
mbk Nov 21 '16
Citat fra P85DK

At en elbil i dit tænkte eksempel stilles 6.000 ringere og dermed stadig kun er flere hundrede tusind billigere end en tilsvarende ICE klinger hult i mine ører.

Du får nok svært ved at finde en elbil som er flere hundrede tusind billigere end en bil alm. danske familier ellers ville have købt. En lille sænkning er da bedre end ingen, men det er da rigtigt at det intet flytter hvis man er glad for elbiler. På den anden side, så topper nuværende afgiftsænkning på omkring 5%, så den batter nok ikke meget alligevel.

SuneH
SuneH Nov 21 '16

Jeg er enig med Hilbert. En fossilbil bliver billigere nu, mens en elbil bliver dyrere på grund af afgiften der stiger som en trappe. I rene kr. koster en fossilbil i 2017 mindre end samme fossilbil i 2016, mens en elbil er dyrere i 2017 end samme bil var i 2016. Og elbilerne er i forvejen ALT for dyre i forvejen, nu bliver det kun endnu værre.

P85DK
P85DK Nov 21 '16
Quote from mbk
Citat fra P85DK

Du får nok svært ved at finde en elbil som er flere hundrede tusind billigere end en bil alm. danske familier ellers ville have købt. En lille sænkning er da bedre end ingen, men det er da rigtigt at det intet flytter hvis man er glad for elbiler. På den anden side, så topper nuværende afgiftsænkning på omkring 5%, så den batter nok ikke meget alligevel.

Der er da flere hunderede tusind kroners afgiftsrabat på en Tesla, selv efter de afgiftsstigninger der har været.

@SuneH - at elbiler er for dyre, selv efter en voldsom afgiftsrabat er vel ikke samfundets skyld :-) Der er to måder frem; 1: Massiv statsstøtte (som nu) eller 2: tvang (fortælle bilfabrikanterne at x% af deres salg skal være elbiler).

2 ville være den mest effektive

jramskov
jramskov Nov 21 '16

Udfordringen er vel at elbilernes grundpris fortsat er høj i forhold til ICE biler? Heldigvis falder priserne på batterierne, især pga. Tesla's Gigafactory. Model 3 bliver langt billigere end en Model S og X, men der er stadigt et godt stykke ned til de populære mikrobiler. En startpris på 245.000kr (før afgift) afskærer alligevel en pæn del af markedet.

PeterE
PeterE Nov 21 '16

Tjah, vi taler om det samme og vi er nogenlunde enige om at incitamenterne for at vælge el-biler burde være større og større og ikke mindre og mindre. Men - både Hilbert og Sune - det er noget sludder at el-bilerne nu er stillet 'endnu ringere'. Hvorfor? Fordi det jo indikerer at el-bilerne er stillet ringe i forvejen, og den præmis køber jeg ikke. Afgiften er stadigvæk nedsat, selvom den er på vej op. Og ja, afgifterne skal helt væk igen. Jeg er lidt forundret over at alt - igen - handler om prisen inkl afgift på bilerne. Hvad med at EON og andres tiltag så som flatrate på el gør det endnu billigere at køre el-bil? Det taler ingen om.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Nov 21 '16
P85DK
P85DK Nov 21 '16
Quote from jramskov

Udfordringen er vel at elbilernes grundpris fortsat er høj i forhold til ICE biler? Heldigvis falder priserne på batterierne, især pga. Tesla's Gigafactory. Model 3 bliver langt billigere end en Model S og X, men der er stadigt et godt stykke ned til de populære mikrobiler. En startpris på 245.000kr (før afgift) afskærer alligevel en pæn del af markedet.

Rigtigt at grundprisen er højere - men har fabrikanterne en for høj margin? Tesla har et af branchens højeste DB på deres biler, der tales om 25 -30% pr. bil. Ja, de har store udgifter til en masse andre ting, men objektivt set så er der da noget skævt ved at statsstøtte til høje marginer. Det er ikke en kritik af Tesla, de udnytter bare den mulighed der er. De nyder jo seriøst godt af den Norske statstøtte.

Model 3 er ikke en mikrobil og skal derfor heller ikke prissættes som en mikrobil. VW e-UP er en mikrobil, og er dyrere end de billigste mikrobiler, men du får også betydeligt bedre præstationer og udstyr til ca. 160.000 kr.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 21 '16
jramskov
jramskov Nov 21 '16

@P85DK: Meningen var heller ikke at sammenligne Model 3 med mikrobilerne, men indtil videre er der ikke rigtigt andre biler med nok rækkevidde. VW e-UP er uden tvivl en fin lille pendlerbil, men hvis man kun har 1 bil, så vil de fleste fravælge den pga. rækkevidden. Fleksibilitet og frihed er ret væsentlige punkter når folk investerer i en bil. Begge begrænses med en elbil, især en med kort rækkevidde og dårligere infrastruktur (ingen SC adgang osv.).

Hørte for nyligt fra en kollega der havde været med på en tur fra Silkeborg til Roskilde og tilbage igen samme dag i en Model S (ved ikke hvilken størrelse batteri) og den primære snak/kritik gik på at de havde været nød til at holde ind og oplade flere gange. Det er ikke ligefrem noget der sælger elbilen til folket.

Jeg er helt med på at man hver morgen starter med en fuldt opladet bil og de fleste sjældent kører så langt. Jeg tror også fint jeg vil kunne leve med det når jeg/vi forhåbentligt køber den Model 3 vi har reserveret, men det er bare noget der bliver ved med at komme op som et problem når man snakker med folk.

PeterE
PeterE Nov 21 '16

@P85DK, vil du ikke lige opklare for mig hvad den norske statsstøtte består i? Hvis det er afgiftfritagelse ligesom i DK, så er det vel ikke statsstøtte men 'bare' grønne incitamenter?

@jramskov, Silkeborg-Roskilde-Silkeborg er uanset model umuligt i de nuværende Teslaer. Og sådan er det jo (desværre) bare, og vi skal allesammen øve os på at fortælle ICE-entusiaster hvorfor det er fedt at lade op i 20 minutter og strække ben undervejs...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Nov 21 '16
KimT
KimT Nov 21 '16

De betaler heller ikke moms på elbiler i Norge. Der står mere hvad de har af "goder" i Norge her : https://www.dr.dk/...-knaekket-elbilkoden

mbk
mbk Nov 21 '16
Citat fra P85DK
 men du får også betydeligt bedre præstationer og udstyr til ca. 160.000 kr.

Er de 160k forskellem mellem en e-UP og Model 3? Jeg tror forskellen bliver større.

Jeg regnede efter nuværende afgiftreger og en US base price på 66k USD så burde en Model S60 koste 670k i DK i 16, men den starter ved 738k, så de tager en højere pris i EU end US. Måske base price for en M3 i EU bliver 280-300k før moms og afgift. Tesla ligger nok noget i for at tage kurs udsving, for de har ikke ændret base prise i DK selvom kursen er gået fra 6.5 > 7.0.

Hvis Model 3 kommer til DK i 2018, så tror jeg den starter omkring 500k, og kravler nok hurtigt op i 600k - 650k for eg. 75kWh batteri, 4WD og en eller anden form for tech-pakke. Det er måske en okay pris for bilen, i forhold til dens ICE konkurrenter, men den bliver nok ikke storsællert. Til 600k må jeg nok opgive drømmen.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1iBxaB_MW-Asi4o5Edb63xQI_8KPizewPVy8U9tw1xJE/edit?usp=sharing

P85DK
P85DK Nov 21 '16

@PeterE - afgiftsfritagelse er en defacto statsstøtte, da den muliggør producenten der nyder godt af afgiftsfritagelse at opretholde en højere margin end markedet generelt.

Tesla har i praksis haft monopol på biler i klassen store elbiler og dermed nydt rigtig godt af afgiftsfritagelsen og kunne opererer uden konkurrence og dermed kunne oprethold en høj margin.

P85DK
P85DK Nov 21 '16

@MBK - nej, de 160.000 er prisen for en VW e-UP, hvilket viser at der er elbiler til stort set alle prisklasser. Også i mikrobil segmentet.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 21 '16
Sider: 1 2 3 4 5 »