Loading...
dk

Nyt hurtig lader netværk på vej - op til 350 kW | Tesla Forum

jramskov
jramskov Nov 29 '16

Så kom de store bilfirmaer endeligt på banen:

https://electrek.co/2016/11/29/ultra-fast-charging-electric-car-network-bmw-mercedes-ford-vw/

=== CUT ===

BMW, Daimler’s Mercedes, Ford and Volkswagen’s Audi and Porsche announced today that they are creating a joint-venture with the goal of a “quick build-up of a sizable number of stations in order to enable long-range travel for battery electric vehicle drivers.”

The new venture is similar to the Ultra E project announced earlier this year to deploy 25 new charging station for electric vehicles along the trans-European transport network (TEN-T), but it’s apparently a separate and much more ambitious project to deploy 400 stations across Europe.

The new network will be based on Combined Charging System (CCS) standard technology and each station will feature both level 2 AC chargers and level 3 DC chargers, but also the new ” ultra-fast high-powered chargers” and like the ones of the Ultra E project, they will be able to deliver up to 350 kW – or more than twice the capacity of the current best charger, Tesla’s Supercharger at 145 kW.

400 sites are apparently only the “initial target” of the joint-venture and deployment will start in 2017.

=== CUT ===

Jo flere hurtigladere, jo bedre!

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Nov 29 '16
Klaus_
Klaus_ Nov 29 '16

Så mangler vi bare en CCS-Tesla adapter!

koden
koden Nov 29 '16

åh nej ..flere adaptere :-)

mbk
mbk Nov 29 '16

Jeg har ikke kunnet finde nogle rigtig gode kilder, men de der 350kW er nok noget der minder om 1000V * 350A. Så på en Tesla kommer det ikke over SuC niveau. Teslas batteripakke kan nok heller ikke tage mere end den allerede gør, nogle af de tidlige S60 var begrænset til 90kW.

Men der kommer jo nok en CCS adaptor til Tesla også. Måske der også kommer en CHAdeMO v2 med mere end 125A grænse, CHAdeMO skulle komme med en 150kW næste år, det er 500V så det er tæt på Tesla SuC niveau.

Jeg ved ikke hvor gode data er, men dette er fra en kommentar på electrek omkring fremtidige CHAdeMO:

500 volts max * 125 amps max = 62.5kW (commonly referred to as "50kW")

500 volts max * 200 amps design = 100kW

500 volts * 350 amps in 2017 = "150kW" (really 175kW)

1000 volts proposed * 350 amps = 350kW

jramskov
jramskov Nov 29 '16

Kan det tænkes at de virkeligt high speed hastigheder (350kW) er tiltænkt større køretøjer som lastbiler og busser der sikkert vil have langt større batterier?

mbk
mbk Nov 29 '16
Citat fra jramskov

Kan det tænkes at de virkeligt high speed hastigheder (350kW) er tiltænkt større køretøjer som lastbiler og busser der sikkert vil have langt større batterier?

Næppe, jeg lavede nogle bagsiden at konvolutten beregninger, og hvis man skal køre hvile køre i en lastbil skal man op i overkanten af 500-600kWh batteri og 1MW opladning. 
PeterE
PeterE Nov 29 '16
Spændende! Tesla er med i CharIn som vist stadigvæk står bag CCS så det er nok kun et spørgsmål om tid før nye modeller er CCS kompatible.
DavidS90D
DavidS90D Nov 29 '16
Citat fra mbk
Citat fra jramskov

Næppe, jeg lavede nogle bagsiden at konvolutten beregninger, og hvis man skal køre hvile køre i en lastbil skal man op i overkanten af 500-600kWh batteri og 1MW opladning. 

Men en anden mulighed er placering af batterier i selve traileren/hængeren.

Eller bare helt stopper med alt gods absolut skal transporteres kloden rundt, frem og tilbage i Europa og på kryds og tværs af landet...bare fordi det er billigt og man kan.

Alternativt skifter til naturgasdrift.

OT..i know! 

jramskov
jramskov Nov 29 '16

Der går vel ikke længe før lastbiler også er selvkørende?

ODE90D
ODE90D Nov 29 '16
Hvordan kan man "pludselig" lade med 3 dobbelt hastighed? Er det overhovedet muligt i praksis p.t. eller er det mere et spørgsmål om noget vi forventer er muligt om en årrække, som man melder ud nu for at lokke mulige EV købere væk fra Tesla?
MOS
MOS Nov 29 '16

En gammel Tesla vil formentlig aldrig komme til at kunne lade så hurtigt. Nye elbiler, der kan modtage højere spænding op mod 1000 V vil potentielt kunne drage nytte af de nye hurtigladere, men det kræver, at deres batterier er forberedt til at kunne æde en effekt på 350 kW. Dette er i sig selv en udfordring, da det vil udvikle så meget varme, at batteriet nedsmelter, medmindre man har noget virkelig seriøs køling på. Hvis en Tesla S90 skulle lade med den effekt, så ville den skulle lade med ca. 4C, hvilket nok ikke er realistisk. Jeg mener, det umiddelbart kan tåle op til ca. 1,5C under optimale forhold. Man skal altså enten have et langt større batteri for at kunne lade med den effekt eller også skal batteriet være af en helt anden type, der kan tåle så høj en ladestyrke. Men vi kan jo håbe det kommer. Udviklingen stopper bestemt ikke i morgen.

mbk
mbk Nov 30 '16
Citat fra MOS

En gammel Tesla vil formentlig aldrig komme til at kunne lade så hurtigt. Nye elbiler, der kan modtage højere spænding op mod 1000 V vil potentielt kunne drage nytte af de nye hurtigladere, men det kræver, at deres batterier er forberedt til at kunne æde en effekt på 350 kW. Dette er i sig selv en udfordring, da det vil udvikle så meget varme, at batteriet nedsmelter, medmindre man har noget virkelig seriøs køling på. Hvis en Tesla S90 skulle lade med den effekt, så ville den skulle lade med ca. 4C, hvilket nok ikke er realistisk. Jeg mener, det umiddelbart kan tåle op til ca. 1,5C under optimale forhold. Man skal altså enten have et langt større batteri for at kunne lade med den effekt eller også skal batteriet være af en helt anden type, der kan tåle så høj en ladestyrke. Men vi kan jo håbe det kommer. Udviklingen stopper bestemt ikke i morgen.

Jeg tror 90 og 100kWh pakken er begrænset af SuC hardware og ikke batteri pakke. Men kun et guesstimate. Men man når nok ikke 350kW lige foreløbigt. Superkondensatorer derimod
jramskov
jramskov Nov 30 '16

Det er måske også bare for at være forberedt på fremtiden. Hellere have hurtigladere der kan levere mere end vi kan bruge end omvendt :)

VH
VH Nov 30 '16

Hvis alle Teslas superchargers leverede fuld skrald, var vi da godt på vej. :-)

Klaus_
Klaus_ Nov 30 '16

Hvor er flaskehalsen egentlig henne? Jeg tænker ikke det er kablerne ude i vejen, for de kan jo lave stationer med alt lige fra 2 til 8-12 standere. Men selvom der kun er 2-4 standere får de ikke allesammen fuld skrald. Hvis det er "parvis" der er en flaskehals, kan Tesla vel (hvis de ville) opgradere denne så begge standere i et par, kan få fuld skrald?

Quote from VH

Hvis alle Teslas superchargers leverede fuld skrald, var vi da godt på vej. :-)

KimT
KimT Nov 30 '16

Det er vel en overvejelse Tesla har lavet fra starten - at give så mange biler som muligt mulighed for at lade samtidig.

Hvis man kikker på ladekurven på bilerne før faceliftet, aftog hastigheden jo tidligere end den gør med de nye modeller, så de har måske tænkt at det ikke tager lang tid inden "sidemanden" får højere hastighed.

Jeg kan tænke mig at det bliver problematisk at få etablerer ladepladser med mange ladere hvis de alle skulle kunne levere 350kWh samtidig. Det er nok ikke mange områder der har den "mængde strøm" til rådighed (jeg tror at det vil være med at at bremse udbredelsen af El-lastbiler - tænk 60 lastbiler der holder samtidig på en rasteplads for at skulle lade)

Har hørt at f.eks Århus i dagstimerne - når der trækkes strøm i hele området ikke kan levere fuld skrald på SuC, og Middelfart har også nået max med de standere de har nu.

P85DK
P85DK Nov 30 '16

Jeg var i Århus forrige lørdag og der gav SuC kun 80 kW, hvilket jeg undrede mig over ...

Men ja, en rasteplads med en bunke lastbiler der lader har behov for noget seriøst hw

MOS
MOS Nov 30 '16
Citat fra mbk 

Jeg tror 90 og 100kWh pakken er begrænset af SuC hardware og ikke batteri pakke. Men kun et guesstimate. Men man når nok ikke 350kW lige foreløbigt. Superkondensatorer derimod 

Supercaps har meget lavere energidensitet (Wh/kg), så det vil blive et sindsygt tungt batteri, hvis det skulle bestå udelukkende af supercaps. Men det er da en interessant tanke, hvis man havde et hybrid-batteri, der både har alm. Li-ion celler og ultracaps og måske en helt tredje teknologi. Så kan man bruge cellerne med den største energidensitet til at køre de lange stræk, supercaps til de hurtige accelerationer og lynopladning osv. Det kræver bare et rimelig intelligent batteristyringssystem, men det kan sikkert godt lade sig gøre.

MOS
MOS Nov 30 '16
Citat fra Klaus_

Hvor er flaskehalsen egentlig henne? Jeg tænker ikke det er kablerne ude i vejen, for de kan jo lave stationer med alt lige fra 2 til 8-12 standere. Men selvom der kun er 2-4 standere får de ikke allesammen fuld skrald. Hvis det er "parvis" der er en flaskehals, kan Tesla vel (hvis de ville) opgradere denne så begge standere i et par, kan få fuld skrald?

Lige nu er flaskehalsen på Teslas SC, at et ladepar benytter den samme lader, som er begrænset til ca. 135 kW total effekt, som deles til de to biler, der lader samtidig. Der er ikke noget teknisk i vejen for, at de kunne sætte en dedikeret lader på 135 kW til hver stander. Det er bare dyrere. De har nok afvejet fordele/ulemper og har vurderet, at det alligevel er sjældent, at to biler kan trække 135 kW på samme tid, da den ene ofte er ved at toppe batteriet op og dermed skruer ned for ladeeffekten.

Nikolaj
Nikolaj Nov 30 '16

Det er vel for at få en bedre udnyttelse af ladekapaciteten for Tesla-ejerne. Hvis et Supercharger site fx har  520 kw kapacitet til rådighed, så sætter de nu 4 par med 130 kw delt kapacitet op, dvs. 8 standere i alt. Skulle de i stedet kun sætte standere med fuld kapacitet op, så ville det blive til en 4-5 stykker. Og da mange fylder godt op på batteriet med langsom ladehastighed til følge, ville det blive for ineffektivt. 

Det kunne dog være smart, hvis de kunne udbygge konceptet, så ubrugt kapacitet på et lade-par kunne komme de andre lade-par tilgode. 

Sider: 1 2 3 »