Et vattet Socialdemokrati svigter nu igen, igen:
https:///...-radikale-ude-aftale
Et vattet Socialdemokrati svigter nu igen, igen:
https:///...-radikale-ude-aftale
Dertil er der stadigt et forholdsvist begrænset udvalg af elbiler og de er dyre. Man kan få en Up til 90k, el-udgaven koster det dobbelte og dertil skal man investere i en lader derhjemme, hvilket mange i byerne ikke nødvendigvis har mulighed for.
En e-Golf koster det samme som en tilsvarende fossil Golf. Kun rækkevidden til forskel.
Hvis du har 2 biler, så vil den ene bil sandsynligvis blive kørt som bil nr. 1, og derfor dække 100% behov. Den anden bil kan så være en diesel med anhængertræk, til den lange tur til genbrugspladsen.
Hvis jeg boede inde midt i en by uden mulighed for parkering og opladning, så havde jeg nok heller ikke brug for en bil.Jeg ville blive træt af larmen fra en Metro, hoppe ud af vinduet og derefter blive kørt ned af en gul bus.
En e-Golf koster >300k. Jeg vil påstå det er de færreste der bruger >300k på bil #2. Derudover er jeg helt enig i at bil #2 sandsynligvis fint kan dækkes af en elbil og det vil være rigtig fint hvis mange skiftede bil #2 ud med en elbil.
Mulighed for parkering og mulighed for opladning er to vidt forskellige ting. At sige at man ikke har behov for en bil hvis man bor i en by er snævertsynet og parkeringsproblemerne i f.eks. Aarhus er et synligt bevis på det modsatte.
Angående hvor mange der har bil #2 var noget af det eneste jeg kunne finde denne artikel: http://www.fdm.dk/nyheder/danskere-arbejde-har-mindst-en-bil
Blandt min familie og nærmeste omgangskreds (12 familier), er der 1 familie med 2 biler, resten har 1. Det passer ikke med statistikken i linket, men omvendt er der langt op til at de fleste familier har 2 biler. Tallene er desuden ikke helt nye, så de har sikkert ændret sig.
Virker til at være et ligegyldigt møde, desværre. Til trods for påstande om det modsatte, er grøn energi og elbiler helt sikkert ikke en prioritet i det meste af folketinget hvilket er dybt skuffende. Medmindre afgiftsstigningen stoppes er der vist ingen tvivl om at salget af elbiler vil blive endnu lavere i 2017.
Mulighed for parkering og mulighed for opladning er to vidt forskellige ting. At sige at man ikke har behov for en bil hvis man bor i en by er snævertsynet og parkeringsproblemerne i f.eks. Aarhus er et synligt bevis på det modsatte.
Det er jo lige præcis det som delebilerne skal ændre på :-) Hovedparten af byboer i København, Aarhus og Odense vil kunne få deres kørselsbehov dækket af delebiler.
Der er en masse vaner som skal ændres, men det kommer :-)
Med hensyn til bil nr.2 så kender jeg ingen som ikke har mindst 2 biler, med mindre de bor i indre København eller er enlig forældre. Her inkluderer vi berøringsflade med ungernes skole og fritidsaktiviteter.
Det er jo lige præcis det som delebilerne skal ændre på :-) Hovedparten af byboer i København, Aarhus og Odense vil kunne få deres kørselsbehov dækket af delebiler.
Der er en masse vaner som skal ændres, men det kommer :-)
Med hensyn til bil nr.2 så kender jeg ingen som ikke har mindst 2 biler, med mindre de bor i indre København eller er enlig forældre. Her inkluderer vi berøringsflade med ungernes skole og fritidsaktiviteter.
Tja, vi har to biler, familie-container og mikrobil, det ser ud til at være et tema på villavejen. Jeg havde et pendler arbejde, det krævede to biler, men efter jobskifte har vi ikke formået at indskrænke os til en bil igen.
@jramskov - "Snævertsynet" er måske et lidt voldsomt ord, når man læser den måde jeg gør grin med den kollektive trafik og infrastrukturen i vores hovedstad. Når man vil bo på Østerbro i en ejerbolig til kr 11.995.000,- så følger der sikkert også en parkeringskælder med.
Det er måske slet ikke meningen der skal være biler i centrum af vores største byer?
Og som P85DK også er inde på; nye tider er på vej og andre måder at gøre tingene på.
Men en e-Golf eller tilsvarende, skulle du jo netop benytte som bil nr 1 !
@P85DK: Delebiler er fint, men hjælper ikke når mange skal bruge bilerne samtidigt.
Mht. bil #2, så viser det blot at vi har vidt forskellig omgangskreds :)
@MBK: Det kunne jeg sagtens forestille mig. På samme måde som man hurtigt vænner sig til at have en bil.
@DavidS90D: :D Den store ændring tror jeg kommer med de selvkørende biler. Det vil have massiv indflydelse på offentlig transport.
En e-Golf er ikke brugbar som bil #1.
At en e-Golf ikke kan bruges som bil #1, tror jeg der er mange som er ked af at høre.
Men hvis en e-Golf (eller tilsvarende) er den eneste bil på matriklen, så kan det i enkelte tilfælde give nogle udfordringer.
Overskriften hedder "MÅSKE HÅB ENDNU" - Altså hvad vil regeringen.
Men befolkningen er heller ikke med på bølgen endnu. Der skal noget "magtanvendelse" til før der sker noget. Lovgivning og økonomiske tiltag er det eneste der kan flytte familien Danmark...hvis man vil.
Jeg gætter på at det psykologiske her spiller en afgørende rolle. Ellert-effekten !!
De fleste er ikke klar over udvalget af elbiler og går og tror vi snakker om Kewets og kabinescootere..
Helt korrekt - en e-Golf med en praktisk rækkevidde på 80km (WCS) kan skræmme mange væk. Men det er også fordi man konstant sammenligner med en VW TDI med en rækkevidde på 1200km.
Hvem vil købe en dieselbil med en rækkevidde på 1200 km, når du kan få en tilsvarende atomdrevet bil med en rækkevidde på 37.000 km ?
Helt korrekt - en e-Golf med en praktisk rækkevidde på 80km (WCS) kan skræmme mange væk. Men det er også fordi man konstant sammenligner med en VW TDI med en rækkevidde på 1200km.
Og en hest er bedre end at gå. Man bliver vel nødt til at sammenligne med den virkelighed man er i. Hvis man laver et histogram over menneskers ture i bil, så er der da rigtig mange ture der er under 80 km, eller 2x40km hvis der ikke er lademulighed hvor man parkerer, f.eks. strandtur, skovtur, etc.
Men der er stadig en del ture der er længere, og her er det altså lidt svært at argumentere hvorfor man skal bruge de samme penge for noget der er mindre anvendeligt. Ja, der er miljø og alt det, men hvis man virkelig var så grøn åd man ikke kød og positionerede sig så man slet ikke havde behov for en bil.
Hvis man kigger til Norge kan det undre at der ikke bliver solgt flere elbiler med de vilkår det tilbydes. Der er bare en stor træghed når det gælder om at ændre folks mindset omkring transport, særligt range spørgsmålet. Det er det alle spørger Tesla ejere om. Hvor langt kan den køre på en opladning....??
Er helt enig i at der skal en kombination af pisk og gulerod til. Stat og kommune burde så vidt muligt anvende elbiler. Alle taxaer i de store byer burde være elbiler. På det måde ville befolkningen stifte bekendtskab med elbiler når de kører taxa. Afgiften på benzin og særligt diesel burde gradvis hæves. Det kan rigeligt betale overgangen til zero emission transport.
Jeg gætter på at det ikke sker noget med afgiften nu men måske i slut 2017 start 2018 hvor det vil blive tydeligt hvor meget afgiften kommer til at hæmme salget af biler som Tesla model 3 og Opel Ampera E (GM Bolt) Vh Peter
Det hele drejer sig om hvor vi vil hen - altså som samfund og hele verden !
Jeg aner det ikke og har heller ikke nogen rigtig pejling i øjeblikket. Der er for mange forskellige interesser.
Men kigger vi på hvad der er optimalt som personligt transportmiddel, så skulle vi alle køre rundt i hver vores Rungstedtraktor. (Ja..undskyld udtrykket.) En stor 4WD med plads, rækkevidde, varme, krog o.s.v.
Men vil vi den anden vej med mere plads på vejene, mindre lokalforurening m.m., så skal der ske noget i fremtiden. Og det er fremtiden vi skal forholde os til, ikke nutiden.
@mbk - Prøv at tænk på en situation med totalt forbud af fossilbrændstof til privatkørsel, erhvervskørsel i byerne og lokaltransport. Og på sigt også totalt forbud overalt.
Så vil der automatisk komme gang i de gode idéer og dit behov for at komme 400 km fra A til B vil ikke være et problem, men helt naturligt foregå med moderne eltog (batteri?), hyperloop eller hest om du vil.
Campingvogne, hestetransport, bådtrailere... heller ikke noget problem. Der kommer andre måder at gøre tingene på.
Men samfundet VIL ikke !
Og jeg er da også glad for at køre i min helt egen bil hvor jeg vil, når jeg vil :-) !!
At en e-Golf ikke kan bruges som bil #1, tror jeg der er mange som er ked af at høre.
Men hvis en e-Golf (eller tilsvarende) er den eneste bil på matriklen, så kan det i enkelte tilfælde give nogle udfordringer.
Du har en anden definition af "mange" end jeg har. En bil giver dig frihed til at køre hvorhen og hvor langt du vil. Med en e-Golf giver du kraftigt køb på den frihed og gør ting mere besværlige og samtidigt er det en større investering end en ICE bil. Det gør det mere end svært at sælge e-Golf'en som en fornuftig investering medmindre man er villig til at gå på kompromis for miljøets skyld. Omvendt vil jeg næsten garantere for at der vil ske et massivt skift til elbiler hvis de blev billigere end ICE biler.
@jramskov - Hvis du læser det jeg skrev (og som du selv har indsat i #52) vil du bemærke at jeg henviser til at e-Golfen er den bil der kan klare langt de fleste km i en almindelig familie, altså bil nummer 1.
Den samme familie har altså mindst 2 biler, og bil #2 kunne være en Berlingo med træk.
Hvis e-Golfen er den eneste bil, så vil der helt naturligt være nogle begrænsninger.
Næsten alle almindelige biler købt og brugt i Danmark er for de fleste desværre ikke nogen investering. men et dyrt bekendskab. Men folk betaler gerne for den "frihed" man føler følger med.
Som du selv er inde på vil nogle ikke nøjes med noget besværligt og samtidig føle sig indskrænket.
Har du også en helikopter stående hjemme på græsplænen ?? :-)
@DavidS90D: Så har vi talt forbi hinanden. Med bil #1 mener jeg altid den primære bil og ofte den eneste bil som familien ejer. De fleste har kun én bil, så jeg mener det er hvad man bør bruge som præmis.
Og ja, en bil er med meget få undtagelser en ret dårlig investering hvis man kun ser rent økonomisk på det.
Men kigger vi på hvad der er optimalt som personligt transportmiddel, så skulle vi alle køre rundt i hver vores Rungstedtraktor. (Ja..undskyld udtrykket.) En stor 4WD med plads, rækkevidde, varme, krog o.s.v.
Hov hov, jeg solgte Range Roveren og gik over til Tesla - vi er nu omkring 110 teslaer i Rungsted og omegn (Hørsholm, Vedbæk) hvilket næsten må være på højde med Porsche Cayenne som er det foretrukne køretøj at køre ungerne i skole i.
Omvendt vil jeg næsten garantere for at der vil ske et massivt skift til elbiler hvis de blev billigere end ICE biler.
Det er en hård garanti - Tesla har været / er markant billigere end ICE biler med tilsvarende præstationer og størrelse, hvordan går det lige?
P85DK: Du kan da ikke mene at Tesla er markant billigere end tilsvarende størrelse biler?
En Tesla S60 starter ved 761.000 kroner hvor den billigste Mercedes E-klasse som størrelsesmæssigt minder om det samme kan fåes fra 597.000 kroner. Her er en tilsvarende Mercedes ca. 164.000 kroner billigere end en Tesla.
Det er da alt andet lige en unfair konkurrence.
/Martin
Jeg skrev en 'Tesla har været / er markant billigere end ICE biler med tilsvarende præstationer og størrelse'
Den billigste Model S er 0-100 på 5,8s, mens en Mercedes E-klasse med samme præstationer koster 795.000, ved en 90D er tilsvarende MB 1,15+, P100D kan MB ikke følge med.
Man kan ikke tale om unfair konkurrence hvis det er ens egen produktionsomkostning der gør at man er dyr. Hvis der objektivt er unfair konkurrence, så er det Tesla der får fordelen ud af det i form af lavere afgift.
Måske en lidt ensidig fokusering på 0-100 tider. Hvis vi i stedet kigger på 0-200km/t tider så kan Teslaen jo næppe følge med ret mange af MBs biler, og der er næppe ret mange der har købt en Tesla på grund at de tider den kan præstere.