Loading...
dk

Måske håb endnu | Tesla Forum

jensk2
jensk2 Jan 12 '17

Hvis el-bil salget skal kick startes i Danmark, skal flere ting ske :

- Bilerne skal være billigere eller konkurrencedygtige med tilsvarende ICE biler

- Bilerne skal henvende sig til en større køber gruppe end Tesla (Mindste pris er 700.000 selv uden afgift og mere end dobbelt af en gennemsnitsbil)

- Bilerne skal have tilstrækkelig rækkevidde til at familier eller singler med kun én bil kan klare behovet.

Opel Ampera-E er tæt på dette og lanceres i Norge til 290.000 nKr svarende til 250.000 dKr:

http:///...nder-nu-i-norge.html

I Norge er Elbiler både afgifts og moms fri, så de 250.000 dKr er nok tæt på indkøbspris. Når jeg indtaster pris 250.000 og 140WH/km, hos ToldSkat får jeg:

~~Registreringsafgift 
Afgiftspligtig værdi: 213.011,00  kr.  

Registreringsafgift: 84.047,00  kr.   
Elbil/Pluginhybrid fradrag i afgift (indfasning):-50.428,00  kr. 

Elbil/Pluginhybrid bundfradrag:-10.000,00  kr. 

Endelig afgift: 23.619,00 kr.

Med moms oveni giver det i alt 307.000 dKr og det er måske lidt dyrt.  Afgifts fritagelse giver 277.000 dKr og det syntes jeg lyder attraktivt.

Tegn i sol og måne siger at elbilerne om får år er billigere at producere end ICE-bilerne og så kan man - hvis man overhovedet syntes at biler skal beskattes med afgift - genindføre afgifterne på elbilerne, men nu og her skal man blot udskyde den gradvise afgifts indførelse. Hvor svært er det?

En større flåde af elbiler i Nordeuropa kan forbedre:

I Julen stod havvindmøller parker og adskillige land vindmøller stille fordi elprisen var negativ: https://ing.dk/artikel/negative-elpriser-stoppede-danske-vindmoeller-julestormen-191508

Forureningen fra produktion af lithium-ion batterier, tjener sig hjem på 1,4 måned: https://ing.dk/artikel/faergebatterier-tjener-forurening-hjem-paa-halvanden-maaned-191980

(Disclaimer! De 1.4 måneder gælder kun for færger, elbiler er ikke nær så fordelagtige!)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jan 12 '17
Kiefer
Kiefer Jan 12 '17

Det seneste jeg har hør er, at Tesla i Danmark er blevet en brugtvognsforhandler...

/Martin

mbk
mbk Jan 12 '17
Quote from Kiefer

Det seneste jeg har hør er, at Tesla i Danmark er blevet en brugtvognsforhandler...

/Martin

Hehe, men der er da heller ikke vild omsætning på de brugte.. Eller synes da ikke det ser så vildt ud på deres hjemmeside, men har hørt at folk får tilbudt biler 'der lige er kommet ind' og så ikke når på hjemmesiden. 
Kiefer
Kiefer Jan 12 '17

Hvordan er det med brugte biler fra 2015 hentet fra udlandet, er de stadig afgiftsfrie?

/Martin

mbk
mbk Jan 12 '17
Quote from Kiefer

Hvordan er det med brugte biler fra 2015 hentet fra udlandet, er de stadig afgiftsfrie?

/Martin

Synes det er lidt svært at gennemskue, dels fordi afgiften skal gives efter markedspris, men priserne har ikke rigtigt absorberet registreringsafgiften. 
Dog hvis du ser på disse eksempler, så kommer der afgift på. Jeg skrev til dem om det gav mening at importere en Tesla, men de gad ikke fortælle mig et hvad niveauet ville være og jeg gad ikke ikke bruge penge på en vurdering jeg ikke troede på ville være attraktiv. 

mbk
mbk Jan 12 '17
Quote from Kiefer

/Martin

Synes det er lidt svært at gennemskue, dels fordi afgiften skal gives efter markedspris, men priserne har ikke rigtigt absorberet registreringsafgiften. 
Dog hvis du ser på disse eksempler, så kommer der afgift på. Jeg skrev til dem om det gav mening at importere en Tesla, men de gad ikke fortælle mig et hvad niveauet ville være og jeg gad ikke ikke bruge penge på en vurdering jeg ikke troede på ville være attraktiv. 

mbk
mbk Jan 12 '17
Fandt lige deres svar:
"

Hej Michael

Det er bevidst at vi ikke har regnet på en Tesla.
Det er primært fordi der er så stor forskel på udstyrsniveauerne i Teslaer, da det har en stor betydning på afgiften, så derfor ville man ikke kunne navigere ud fra vores eksempel, da det netop kun vil være udtryk for en helt bestemt bil.
"
P85DK
P85DK Jan 15 '17

Dieselforbud i Oslo fra tirsdag ...

http://www.b.dk/globalt/dieselforbud-i-oslo-fra-tirsdag

koden
koden Jan 16 '17
Citat fra Kiefer

Måske en lidt ensidig fokusering på 0-100 tider.  Hvis vi i stedet kigger på 0-200km/t tider så kan Teslaen jo næppe følge med ret mange af MBs biler, og der er næppe ret mange der har købt en Tesla på grund at de tider den kan præstere. 

-----

Ja det vil jeg også mene. Købte trods alt ikke Tesla fordi den var hurtigere end alt andet.

koden
koden Jan 16 '17
Citat fra P85DK

Dieselforbud i Oslo fra tirsdag ...

http://www.b.dk/globalt/dieselforbud-i-oslo-fra-tirsdag

-----------
ja og i paris oftere og oftere...
P85DK
P85DK Jan 16 '17
Citat fra Kiefer

Måske en lidt ensidig fokusering på 0-100 tider.  Hvis vi i stedet kigger på 0-200km/t tider så kan Teslaen jo næppe følge med ret mange af MBs biler, og der er næppe ret mange der har købt en Tesla på grund at de tider den kan præstere. 

En P100D rammer 200 på ca. 10,6 sekunder, en P85DL på ca. 12 sekunder (kilde Dragtimes.com) hvor en RS7 er 12,3s, en M5 er 12,3s og en E63 AMG S er 12,2s (Auto, motor und sport).

Så jo, 0-200 er også et meget godt argument for at købe en (fuldt opladet) Model S :-)

fmm1000
fmm1000 Jan 16 '17
Og da acceleration ikke er linær vil Teslaen fysisk være foran selvom tyskerne måske når de 200 kmt før Teslaen.
fmm1000
fmm1000 Jan 16 '17
Min søn forklarer det i denne video :-).

https://youtu.be/WBVBHLNruj4
Hilbert
Hilbert Jan 25 '17

Regeringen kan åbenbart pisse på alt og alle (undskyld sprogbrugen). Hvad er det dog for en verden vi efterhånden lever i. Jeg er frustreret - og vred. Det er måske meget heldigt, at ikke alle i DK render rundt med skydevåben.

http:///...gen-sylter-elbilerne

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jan 25 '17
Kiefer
Kiefer Jan 25 '17

Det må grænse til forligsbrud at regeringen ikke vil genforhandle. Der står jo klart og tydeligt i aftalen, at hvis udgangspunktet ændrer sig skal aftalen drøftes igen. Det må man jo helt klar mene er tilfældet lige nu.  Hvor der ikke bliver solgt en eneste el-bil...

/Martin

MOS
MOS Jan 25 '17

@Hilbert

Ja. Hvad havde du egentlig regnet med? Det giver jo ikke mening at bruge tid/ressourcer på at overholde aftaler og indkalde til møder, hvor man risikerer at blive stillet til regnskab, når man alligevel ikke har tænkt sig at gøre en dyt. Så løber man jo bare modstanderens ærinde. Omlægning til et bæredygtigt samfund har vist aldrig indgået som et væsentligt element i blå politik. For regeringen er det langt vigtigere at sikre, at deres leder også får underbukserne betalt i de næste 4 år.

mbk
mbk Jan 25 '17
Quote from MOS

@Hilbert

Ja. Hvad havde du egentlig regnet med? Det giver jo ikke mening at bruge tid/ressourcer på at overholde aftaler og indkalde til møder, hvor man risikerer at blive stillet til regnskab, når man alligevel ikke har tænkt sig at gøre en dyt. Så løber man jo bare modstanderens ærinde. Omlægning til et bæredygtigt samfund har vist aldrig indgået som et væsentligt element i blå politik. For regeringen er det langt vigtigere at sikre, at deres leder også får underbukserne betalt i de næste 4 år.

Desværre er blå blevet til sort. Jeg forstår det ikke. Men jeg lever jo så også af at få flere møller til at snurre. Og inden nogen råber statsstøtte osv. Osv. Er det Ca. 0% DK og måske 90%,Kina der betaler for elektronik og software fremstillet i DK. 
Bianco
Bianco Jan 25 '17

Kinesisk STATSSTØTTE!

(undskyld, kunne ikke holde mig ;-)

MOS
MOS Jan 25 '17
Quote from Bianco

Kinesisk STATSSTØTTE!

Ingen grund til at undskylde! Bare du selv tørrer op efter dig...

(Undskyld, kunne ikke dy mig ;-)

mbk
mbk Jan 25 '17
Quote from Bianco

Kinesisk STATSSTØTTE!

Hehe, der er vel lidt om snakken. Men altså der kommer sku heller ikke et kulkraftværk, atomkraftværk eller anden el producerende værk uden at man som minimum er garanteret en eller anden mindste pris pr. kWh. Men selv i Kina dropper de at bygge kul, de har skrotte 100 planlagte værker hvoraf nogle var ved at blive opført. Herhjemme er kulkraftværkerbe blevet tvangssolgt til fjernvarme selskaberne, og der var sku heller ikke meget fjernvarme hvis der ikke var mindre afgift på det skidt end der er på el. 
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »