Loading...
dk

Tesla indgår forlig i Norge | Tesla Forum

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 13 '16

Det bliver spændende at se hvad det kan få af konsekvenser her i DK.

DeaconWP
DeaconWP Dec 13 '16

Ja. Men det får jo kun konsekvenser i DK, hvis man starter en ny gruppe af utilfredse kunder op, og så klager og laver et søgsmål, som de har gjort i Norge.

Der kommer helt sikkert ikke noget pr automatik fra Tesla's side.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 13 '16

Er dette ikke allerede sket? Der var jo en gruppe danske P85D ejere som indgik forlig med Tesla for noget tid siden. De fik dog alle mundkurv på så det vides umiddelbart ikke hvad det præcise udfald var...

DeaconWP
DeaconWP Dec 13 '16

Jo. Og netop derfor skriver jeg -- starter en ny gruppe---

Men udfaldet kan vi jo sagtens regne ud: der er udbetalt en kompensation, med klausul om mundkurv.

Så de berørte kan bare starte.

Pim
Pim Dec 14 '16

Jeg tror ikke man skal forvente tingene sker af sig selv, og at man bare kan sidde og afvente andres afgørelse. Ikke ifølge denne artikel, så FDM FDM FDM....:

http:///...sla-eiere-sende-krav

Hun legger til at forbrukere må reklamere «innen rimelig tid» etter man er kjent med mangelen, og har minst to måneder på seg fra dette tidspunktet.

Høsten 2015 endret Tesla opplysningene på sine nettsider om ytelsene på Model S P85D, slik at effekten ikke lenger var den teoretiske ytelsen til motorene, men hva bilen faktisk kunne levere på veien.

- Er bilen kjøpt i næring skal det reklameres innen rimelig tid etter at man forsto eller burde forstått at bilen hadde en mangel, sier Cathrine Bjune.

Af99199919
Af99199919 Dec 14 '16
Spørger måske dumt. Men hvordan bliver man en del af en sådan gruppe herinde.
Kaptainen
Kaptainen Dec 14 '16

Hey - jeg her også den "heldige" ejer af en P85D. Jeg synes for så vidt at det burde være rimeligt at man også tilbød os andre P85D ejere en form for kompensation. Hvad gør vi? MVH Christian

Pim
Pim Dec 14 '16

FDM..

Mig
Mig Dec 14 '16

Hej Er også med, har en P85D fra marts 2015.

MOS
MOS Dec 14 '16

Er der ikke 2 års reklamationsret ifølge forbrugerloven? Jeg har tidligere fået ombyttet en vare efter 1 år og 11 måneder, da den havde en produktionsfejl. Så det kan man altså.

Jeg mener, at hvis man reklamerer inden for 1 år, så er det som udgangspunkt forhandleren, der står med bevisbyrden for, at fejlen/manglen er opstået efter købet, hvis de ikke vil dække det. Efter 1 år er det køberen, der som udgangspunkt har bevisbyrden for at fejlen/manglen var der fra ny. Dette kan naturligvis generelt gøre det lidt sværere. Men i dette specifikke tilfælde er der vist ikke tvivl om, at Tesla har markedsført deres P-modeller med flere heste end de reelt kan levere (når man tager højde for batteriets begrænsninger) og at bilen altid har performet derefter siden den var ny.

Klaus_
Klaus_ Dec 14 '16

@MOS, det er kun indenfor de første 6 mdr at bevisbyrden er hos forhandleren, i 6-24 mdr er den hos forbrugeren: https://taenk.dk/...vem-skal-bevise-hvad

... men jeg ved slet ikke om reklamationsretten er det der er på tale her. Jeg tænker lidt det samme som Nostromo.