Loading...
dk

1 års fødselsdag | Tesla Forum

EivindTriel
EivindTriel Dec 16 '16

Hej

 

I dag er det 1 år siden vi fik vores Tesla model S 85D udleveret hos service centeret i Århus. Børnene var meget hurtige ud med at bilen skulle hedde Elliot - og alle ikke Teslaere blev så til Olga-oliesvin.

Bilen har kørt 55.784 km på det først år.

Forbrug af el har været 11.770 kWh svarende til 211 wh/km + ladetab.

Det originale sæt sommerdæk kørte ca. 45k km dette kunne måske presses til 50k men det var tid til at skifte til vinterdæk og der er allerede indkøbt nye sommerdæk.

Det længste vi har været væk hjemme fra var Toscana (over Paris, Geneve og Mt. Blanc tunellen) i sommers og Hafjeld sidste vinter.

I sommers startede jeg abonnement på linkmytesla.dk, det virker rigtig fint til kørebog og journalisering af ladninger hhv. hjemme og ved supercharger.

 

Erfaringer:

Navigationen er løbende blevet meget bedre gennem software opdateringer.

Det ekstra bagagerum, der hvor benzintaken normalt ligger, er virkelig dejligt når man er på ferie med 5 personer. Vi havde villatelt, soveposer, liggeunderlag, tøj og meget mere til alle 5 personer inde i bilen.

Superchargeing fungerer godt. Det giver lidt længere rejsetid, men børnene kan alligevel ikke klare Lemvig - København i ét træk uden pauser. Generel placeringen af superchargere her i Europa virker ofte lidt tilfældig. Som familie har vi ikke brug for at holde ved et commuding hotel midt i et industrikvarter. Placeringer ved indkøbscentre vil være at fortrække frem for hoteller. 

Superchargeing ved Slagelse er godt. Fra Lemvig, er der (selv på en god sommerdag) store problemer med at nå Køge med fuld tankning hjemmefra. Jeg savner en grus stig hen over græsplænen ved Middeltfart. Det ville hjælpe lidt på turen over på Mc Donalds.

Viske robotten er stadig lidt "sindsyg". Jeg ønsker ikke at den skifter til højeste viskehastighed når selector står på laveste trin.

40k service eftersyn blev udført ved ca. 54k km. Service centeret i Århus var søde, venlig og professionelle. Der er ingen tvivl om at det store antal biler, der kom på gaden sidste efterår har stresset service funktionen her i 2016 meget. Det virker til at de er ved at være oven på efter den omgang. Jeg fik en S 85 som lånebil, den havde højere dæk støj forfra (måske grundet den størrere frunk?) og en el-motorlyd op til 80 km fra den store bagmotor.

Sidste vinter var der problemer med "den kolde vind" fra varmeapparatet. Det er måske blevet bedre, jeg har ikke kørt så meget i -5C til -10C vejr.

 

-Eivnd

EivindTriel
EivindTriel Dec 16 '17

Så blev Tesla'en 2 år.

111.653 km og 23.507 kWh forbrugt svarende til 211 wh/km.

 

2. sæt sommerdæk holder lidt endnu. Vinterdæk vil være slidt ned efter denne sæson.

​80K eftersyn blev lavet ved ca. 105k på triptælleren. Der blev skiftet bremseklosser foran og en bøsning til en bærearm bagi.

 

-Eivind

Forummets indlæg er redigeret af EivindTriel Dec 16 '17
koden
koden Dec 16 '17

Ok.. godt kørt :-)

 

ingen store rep. på de 2 år?

Forummets indlæg er redigeret af koden Dec 16 '17
EivindTriel
EivindTriel Dec 18 '17

Hej

Der eneste reparationer på bilen var egen forskyldt. På ferie sidste år ramte konen autoværnet med venstre side I forbindelse med vejarbejde. Det andet "uheld" var at kofangeren blev trukket fremad i forhold til bilen i forbindelse med at bakke ud af carporten (igen konen). ret skal være ret, der er ikke meget plads mellem stolperne.

Jeg har ikke set tendens til problemer med at håndtagene ikke kommer ud (der er noget med en ledning som kan sidde uheldigt) og der er ikke skifter 12V batteri. Det bliver spændene om 12V batteriet holder yderligere 1 år. Jeg har på fornemmelsen, at Tesla har ændret på lade-mønstret i forbindelse med én af opdateringerne, nu får vi se.

Bilen kører fortsat mange km. Min kone har 75km t/r til arbejde og hun fortrækker Tesla'en frem for "konebilen" som er en VW Up.

-Eivind

Forummets indlæg er redigeret af EivindTriel Dec 18 '17
koden
koden Dec 19 '17

ja jeg kender godt det med at køre i kone bilen :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 19 '17
Sjovt nok foretrækker Min bedre halvdel at tage E-upen frem for teslaen men med 80 km om dagen er det lige til øllet i den lille hvis man også tillader luksus såsom varme osv. :-) sjovt at VW ikke har valgt en varmepumpe istedet for det monster af et varmeapparat med sådan et lille batteri. Æder jo op til 6 kWh i timen og det er altså en del når batterikapaciteten kun er ca. 15 kWh..
SuneH
SuneH Dec 19 '17
Ja, så er det bare om at køre stærkt, så man når frem inden varmeapparatet har brugt alt energien!
MOS
MOS Dec 19 '17
Citat fra Gustavsfar1
Sjovt nok foretrækker Min bedre halvdel at tage E-upen frem for teslaen men med 80 km om dagen er det lige til øllet i den lille hvis man også tillader luksus såsom varme osv. :-) sjovt at VW ikke har valgt en varmepumpe istedet for det monster af et varmeapparat med sådan et lille batteri. Æder jo op til 6 kWh i timen og det er altså en del når batterikapaciteten kun er ca. 15 kWh..

Jojo, men bare fordi varmeapparatet kan yde op til 6 kW peak, så betyder det jo ikke, at det yder 6 kW konstant i en hel time i træk. Ellers ville der nok blive over 50 °C inde i kabinen. Lur mig, om ikke også VW har en termostat, der styrer klimaanlægget... Jeg vil tro, at varmeapparatet kun kører med max. effekt i et nogle få minutter for at få temperaturen op. Derefter skruer den ned for effekten og det koster nok kun i størrelsesordenen ~1 kW at holde kabinen varm, når den først er gennemvarm.

I øvrigt opgiver VW nominel batterikapacitet til 18,7 kWh.

MOS
MOS Dec 19 '17

@SuneH

*ROFLMFAO*

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 20 '17

Det er let at monitorere det aktuelle strømforbrug i bilen.  Varmeapparatet bruger ca. 4kwh i timen her om morgenen og falder så det ca 2-3 hvilket også er den del når der kun er ca. 15 kWh til rådighed. Vi  kender jo alle til teslas 85 kWh pakkker som kun er 79... det står jo soleklart hvor meget strøm varmeapparat æder når kørselskapacitet halveres i vinterhalvåret 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 20 '17
MOS
MOS Dec 20 '17

@Gustavsfar1

Hvis du mener Tesla Model S 85, så står der mig bekendt ingen steder, at "85" skulle være batterikapaciteten målt i kWh, selvom det er den almindelige opfattelse. Det er blot et navn. Det er lidt ligesom med f.eks. BMW 318i. Den almindelige opfattelse er, at det er en BMW 3-serie med 1,8 liters motor. Men den er kun på 1,5 liter.

 

Når du oplever kortere rækkevidde om vinteren, så skyldes det ikke kun varmeapparatet, men en lang række parametre, som er mindre gunstige om vinteren. De vigtigste her er:

Højere luftmodstand

   pga. højere luftdensitet ved lavere temperatur

   pga. mere blæsevejr generelt

Højere rullemodstand

   pga. kolde dæk

   pga. faldende lufttryk i dækkene ved lavere temperatur (hvis man ikke har fået pumpet ekstra luft i)

   pga. vinterdæk

   pga. våde vejbaner

   pga. sne

Lavere regen

   pga. koldt batteri

Højere friktion i mekaniske dele, tandhjul, lejer m.m.

   pga. tyktflydende olie ved lavere temperatur

Ekstra forbrug

   til kabinevarme

   til batterivarme

   til opvarmning af ruder

   til opvarmning af sidespejle

   til opvarmning af sæder

   til opvarmning af rat

   til opvarmning af sprinklervæske/vinduesviskere/dyser m.m.

   til opvarmning af div. sensorer

   til lys m.m.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 20 '17
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 20 '17

Al ovenstående er vi stort set enige om bortset fra at tesla alle dage inkl d.d skriver kWh ud for alle modeller. Det giver god mening at rækkevidden reduceres betragteligt når varmeapparat æder en forholdsmæssig stor del af kapaciteten.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 20 '17
MOS
MOS Dec 20 '17

Jeg kan godt se, at de skriver 75 kWh og 100 kWh for hhv. Model S 75D og 100D, hvilket nok også passer meget godt. Men hvor skriver de specifikt, at batterikapaciteten for Model S 85 er 85 kWh? Strengt taget behøver navnet på modelvarianten vel ikke altid angive batterikapaciteten, selvom det i nogle tilfælde passer sammen...

P.S. Det er ikke et forsøg på at forsvare Teslas kontroversielle navngivning af modelvarianter. Jeg synes også, det er på grænsen til fusk, og næsten alle folk forbinder da også direkte navnet med batterikapaciteten. Tesla kunne bare have kaldt den Model S 81. Så havde der ikke været noget at komme efter.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 20 '17

Er vi ikke ude i flueknepperi nu? Hvorfor skrive 70/85 kWh hvis ikke det er den kapacitet der er tiltænkt og solgt? Der er som udgangspunkt alle de angivne batterikapaciteter i de forskellige biler. Kapaciteten kan blot ikke måles af os da den øvre/nedre del er utilgængelig til kørsel og er blot til for at beskytte batterierne.

 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 20 '17
DavidS90D
DavidS90D Dec 20 '17

Det er oplyst i manualen omkring batteriets kapacitet:

Den normineret kapacitet (kWh) er angivet ved nyt batteri, altså på fabrikken.

Når bilen transporteres til Europa så mister det ca. 5 kWh, 5 kWh i Holland og yderligere 5 kWh inden bilen udleveres.  Plus/minus. 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 20 '17

Bob, bob bob... det er vist lidt i overkanten....

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 20 '17
MOS
MOS Dec 20 '17
Citat fra Gustavsfar1

Er vi ikke ude i flueknepperi nu?

Jo. Det er netop også derfor, jeg skrev, at Tesla burde have kaldt den Model S 81. Så er der ingen tvivl om, hvad man får af batterikapacitet. 

Klaus_
Klaus_ Dec 21 '17

MOS, det står bl.a. på fakturaen: "MS04 Model S 85 kWh 2015", men rent fysisk ligger der kun batterier for de der 79 kwh (eller er det 81, husker ikke).  

MOS
MOS Dec 21 '17

@Klaus

Du har ret. Det står også på min faktura. Havde bare ikke lige lagt mærke til det før nu.

Jeg mener, nominel batterikapacitet er 81,5 kWh, heraf 77,5 kWh brugbar til kørsel. De sidste 4 kWh er til beskyttelse af batteriet. Jeg er dog usikker på, om de 77,5 kWh er målt fra 100% ned til 0% SOC eller om det er helt ned til bilen lukker ned og det er game over, hvorefter der så måske stadig er 4 kWh tilbage til beskyttelse af batteriet? Den kan nemlig godt køre nogle få kilometer efter den er nået ned på 0%.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 21 '17

Jeg målte kapacitet da den var ny. Kunne fylde 79 kWh på fra 0 km til 100% inkl balancering af batt. I dag efter knap 100.000 km og knap 3 år er det tal knap 76 kWh 

Sider: 1 2 »