Loading...
dk

Tesla indfører p-afgift for ikke at flytte bilen efter opladning | Tesla Forum

KimT
KimT Dec 17 '16

"The Tesla app allows owners to remotely monitor their vehicle, alerting them when their charge is nearly complete and again once fully charged. For every additional minute a car remains connected to the Supercharger, it will incur a $0.40 idle fee. If the car is moved within 5 minutes, the fee is waived."

I DK vil det koste kr2,60/min

https://www.tesla.com/en_EU/blog/improving-supercharger-availability

https:///...upercharger-idle-fee

https://electrek.co/2016/12/16/tesla-supercharger-idle-fees/

Så skal jeg da godt nok lige tænke mig godt om på torsdag når jeg skal spise frokost på Graceland i Randers (nåh nej - det måtte de jo ikke hedde - de hedder jo Mephis Mansion). Det bliver da ikke noget med at bilen skal være ladet helt op når jeg kører hjemmefra om morgenen. Den skal da vist være så tæt på 0% som muligt når jeg rammer arbejdet, så den bare kan trille ned til SuC

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 17 '16
DavidS90D
DavidS90D Dec 17 '16

Det er bare i orden!

Lidt ærgerligt at det er nødvendigt med den slags tiltag.

De bilister som vælger ikke at flytte bilen ved endt opladning, de er nok også ligeglad med den ekstra "straf".

Og enkelte kunne måske finde på at lade bilen stå? Nu er det jo dem der betaler for pladsen!

Men sjovt så hurtigt dette er indført, når man tænker på hvornår vi hørte EM omtale det.

Hvis bare ønskede ændringer til forbedring af software blev behandlet lige så hurtigt.....

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Dec 17 '16
Hilbert
Hilbert Dec 17 '16

@KimT

Hvis dine tanker ikke skal opfattes som en joke, kan jeg ikke lade være med at skamme mig på dine vegne.

Kiefer
Kiefer Dec 17 '16

Efter min mening burde det allerede koste fra 90%, det er de sidste 10% der tager rigtig lang tid og alt for ofte er helt unødvendigt for enten at nå sin destination eller næste SuC. 

/Martin

Hilbert
Hilbert Dec 17 '16

Helt enig, Martin. Det sparer næsten ½ time.

Kiefer
Kiefer Dec 17 '16

Men Elon har så allerede modificeret det igen, hvis pladserne er ledige vil der ikke blive opkrævet afgift, kun hvis der er behov for at man skal flytte sig. Virker som om Tesla ikke helt har gennemtænkt konceptet helt endnu.

/Martin

jensk2
jensk2 Dec 17 '16

Hvis nu de legitime og socialt bevidste SC brugere stillede MaxCharge til hvad de havde brug for plus 5% ekstra charge til uforudsete trafik forhold og app'en så notificerer når man er få procent fra det ønskede? Så syntes jeg det er en god/smart funktion. At tilvejebringe hjælp til den ønskede opførsel, hvor hjælpen er så god at 'Why wouldn't you?' er ellers et Elon skisma:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Dec 17 '16
edge
edge Dec 18 '16

Fint. Det er beregnet til at lade op og så komme videre. Og man ved når man sætter bilen hvor lang tid man har. Men alle restriktioner er irriterende i nogle situationer. Problemet er bare at hvis der ingen restriktioner er, vil der altid være nogle der misbruger - f.eks. sætter bilen om eftermiddagen og henter den igen om aftenen, når det lige passer vedkommende allerbedst.

Hilbert
Hilbert Dec 18 '16

Hvis Tesla ikke opkræver afgift, hvis der er ledige pladser, kan de vist lige så godt lade være.

Har ofte været ude for at der ved min ankomst var mange ledige pladser, men 10 min. senere at alt er optaget.

Afgift efter 90%, tak - så ved man hvordan man skal forholde sig - og en ladestanderplads bør aldrig bruges som parkeringsplads - basta.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Dec 18 '16
T3S7A
T3S7A Dec 19 '16

Helt enig med Hilbert

At komme med at man nogle gange godt må og andre gange ikke osv. Det forvirre bare mere end det gavner. Supercharger skulle automatisk kun kunne lade bilen til maks 90%, det skulle slet ikke være muligt at sætte bilen til 100% ved en Supercharger. De sidste 10% kan tage alt fra 20min til 1.5 timer at lade på en Supercharger. 

MOS
MOS Dec 19 '16
Citat fra T3S7A

Supercharger skulle automatisk kun kunne lade bilen til maks 90%, det skulle slet ikke være muligt at sætte bilen til 100% ved en Supercharger.

Ah, hva'? Jeg har da købt og betalt bilen for at kunne udnytte batteriet fuldt ud. Så skal den da også kunne lade til 100%, specielt når jeg er på langtur og har brug for det (ellers kunne jeg jo ligeså godt have købt en med et mindre batteri eller med softwarebegrænset batterikapacitet). Indrømmet... det har man så ikke så ofte, fordi SC de fleste steder ligger tilstrækkeligt tæt. Men hvis man en sjælden gang skal ud på en længere afstikker eller har vejrguderne imod sig, så kan man da få brug for at lade til 100%. Det må altid være op til bilejeren at vurdere, hvor meget man faktisk har brug for at lade op.

Jeg kan til gengæld godt se fornuften i at pålægge en afgift for at parkere bilen ved ladestanderen, efter bilen er ladet helt op. SC er ikke en (langtids-) parkeringsplads.

mbk
mbk Dec 19 '16

Det ændrer sig nok når der kommer brugerbetaling. Nye kunder gider jo ikke sidde og vente på at lade, hvis de ikke har nogen fordel i forhold til bare at lade derhjemme.

Jeg forstår ikke der er nogen der gider at køre til en supercharger for at lade op, det fede ved EV er at de er ladet op om morgenen.

MOS
MOS Dec 19 '16
Citat fra mbk   

Jeg forstår ikke der er nogen der gider at køre til en supercharger for at lade op, det fede ved EV er at de er ladet op om morgenen.

Enig. Men der findes folk, der ikke har lademulighed derhjemme (inkl. undertegnede i de første måneder efter bilkøbet, indtil det langt om længe lykkedes at få en ladeboks sat op). Der er nok også folk, der bor tæt på en SC eller ordner nogle ærinder, mens bilen lader op på en SC. Når det nu er gratis, kan man jo ikke fortænke folk i at ville spare lidt på elregningen derhjemme. Så længe man ikke misbruger det.

Spørgsmålet er så, hvornår der er tale om misbrug. Bilerne er blevet solgt med ubegrænset brug af SC i hele bilens levetid. Jeg mener ikke, at "ubegrænset" kan gradbøjes. Derfor mener jeg, at grænsen må gå ved, at man frit kan lade op til 100% og derefter kan det evt. koste en afgift at efterlade bilen parkeret ved ladestanderen. På det tidspunkt overgår bilen fra at lade til blot at parkere.

Men ja, indførsel af SC brugerbetaling for nye biler solgt i 2017 og frem burde løse problemet fremadrettet ved at give folk det rette incitament til at lade derhjemme i det omfang det er muligt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 19 '16
TT_Tesla
TT_Tesla Dec 19 '16

Lad mig starte med at understrege at jeg er enig med at en SC plads ikke skal bruges som en gratis parkerings plads,så når man er færdig med at oplade skal bilen ikke optage en plads.

Det er korrekt at Tesla skulle give meddelelse via Appen om at batteriet er opladet, men der er flere forhold, som gør sig gældende her:

• Dels har Telsa ikke stillet krav om at man som Tesla ejer skal have em smartphone.
  • Der er heller ikke stillet krav om at man skal have deres App installeret, hvis man skulle have en smartphone.
  • Den meddelelse man får er kun visuel – ingen lyd, så burde Tesla så ikke forbedre deres App?
  • Det er ikke altid, at der kommer besked, har oplevet det flere gange når jeg fx lader hjemme (og jo Appen er sat til at give besked).
  • Og sidst men ikke mindst, så er det ikke alle, som har data roaming på sin telefon i udlandet, og det er langt fra på alle SC at der er gratis adgang til WiFi – det gælder fx på flere Burger Kings i Tyskland.

Så hvor står Tesla juridisk?

Jeg har ikke fået nogen form for meddelelse fra Tesla om dette, og har absolut ikke accepteret, denne ændring, så jeg ser ikke at Tesla kan håndhæve dette.

Og hvordan har de tænkt sig at opkræve dette gebyr?

Jeg er også enig i, at der kan være forhold hvor man er nød til at oplade til meget tæt på 100%, for at kunne komme til næste SC eller tilbage til samme SC, så en begrænsning ved 90% er ikke realistisk (eller acceptabelt).

mbk
mbk Dec 19 '16
Citat fra TT_Tesla

Lad mig starte med at understrege at jeg er enig med at en SC plads ikke skal bruges som en gratis parkerings plads,så når man er færdig med at oplade skal bilen ikke optage en plads.

Det er korrekt at Tesla skulle give meddelelse via Appen om at batteriet er opladet, men der er flere forhold, som gør sig gældende her:

• Dels har Telsa ikke stillet krav om at man som Tesla ejer skal have em smartphone.
  • Der er heller ikke stillet krav om at man skal have deres App installeret, hvis man skulle have en smartphone.
  • Den meddelelse man får er kun visuel – ingen lyd, så burde Tesla så ikke forbedre deres App?
  • Det er ikke altid, at der kommer besked, har oplevet det flere gange når jeg fx lader hjemme (og jo Appen er sat til at give besked).
  • Og sidst men ikke mindst, så er det ikke alle, som har data roaming på sin telefon i udlandet, og det er langt fra på alle SC at der er gratis adgang til WiFi – det gælder fx på flere Burger Kings i Tyskland.

Så hvor står Tesla juridisk?

Jeg har ikke fået nogen form for meddelelse fra Tesla om dette, og har absolut ikke accepteret, denne ændring, så jeg ser ikke at Tesla kan håndhæve dette.

Og hvordan har de tænkt sig at opkræve dette gebyr?

Jeg er også enig i, at der kan være forhold hvor man er nød til at oplade til meget tæt på 100%, for at kunne komme til næste SC eller tilbage til samme SC, så en begrænsning ved 90% er ikke realistisk (eller acceptabelt).

Hvad sker der egenligt ved at parkere der mere end de 45 min der er P skilt til?

Hvad hvis der står en ICE? Bliver den fjernet? Får den bøde? Hvem tjekker? Hvem håndhæver?

jramskov
jramskov Dec 19 '16

@TT_Tesla: Masser af gode pointer og som Kiefer skriver, virker det ikke til at være helt gennemtænkt af Tesla.

Jeg er endnu ikke Tesla ejer, men ved man ikke nogenlunde hvor lang tid det tager at lade bilen op? Min tanke er at det ikke er absolut nødvendigt med en notifikation om at nu er bilen ladet op. Jeg tænker også at det primært er for at stoppe dem der virkeligt udnytter det og f.eks. parker der natten over.

MOS
MOS Dec 19 '16
Citat fra mbk

Hvad sker der egenligt ved at parkere der mere end de 45 min der er P skilt til?

Hvad hvis der står en ICE? Bliver den fjernet? Får den bøde? Hvem tjekker? Hvem håndhæver?

Der sker formentlig intet. Udover at man måske får ladet helt op. Og at folk, der holder i kø, bliver utålmodige/sure. Jeg har aldrig oplevet, at der er kontrol i form af P-vagter el. lign.

Jeg hilser adfærdsregulerende foranstaltninger fra Tesla velkommen, så længe de ikke går ud over folk, der ikke misbruger SC som gratis parkeringsplads. Det skal naturligvis stadig være gratis at lade ubegrænset i bilens levetid for dem, der har købt bilen som sådan.

Men som både TT_Tesla og jramskov skriver, så er der nogle tvivlsspørgsmål om, hvorvidt Tesla juridisk kan håndhæve de nye regler.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 19 '16
Kiefer
Kiefer Dec 19 '16

TT_Tesla: Hsuk på dette er igen en idé fra Elon, uden at den er 100% gennemtænkt. Nu skal TEsla så igang med at implementere dette, og i Tesla tider kan det jo godt tage det næste års tid inden der er en afklaring på hvordan de kan håndtere det. 

Og som ideen er præsenteret nu, så er det ved 100% opladning, det vil sige, det stadig er gratis for alle at lade, men det vil efterfølgende koste at parkere. Der vil så nok være nogle lokale regler omkring parkeringsafgifter f.eks. der skal være tydeligt skiltet med reglerne inden man kører ind på paldsen i Danmark. Så Tesla skal igang med at fabrikere skilte der forklarer reglerne.

Elon har så også tweetet at at man vil blive præsenteret for regningen ved næstkommende Servicecenter besøg. Men hvad med dem der aldrig kommer der?

Min Model S har f.eks. ikke været inde ved Tesla siden den fik skiftet motor i januar sidste år og serviceeftersyn bliver lavet andet steds end hos Tesla. Hvornår ville de så vise mig en regning...

Jeg må så nok indrømme at min oplevelse er at parkering ved SuC er næsten ikke eksisterende. Det eneste sted jeg har oplevet biler parkeret er Tesla egne ved SuC i Århus. Men der vil dette jo nok næppe løse problemet... Tesla skulle måske i stedet begynde at slå ned på dem der holder der længere end de tilladte 40 minutter. En P-afgift på de normale 750,- vil nok få de fleste til at flytte bilen efter maksimalt 40 minutter :-)

Man kan på Twitter allerede se de første der har fået beskeder op på telefonen om at opladning er næsten afsluttet og der vil komme afgift ved overskridelse. Ser ud til Tesla allerede er i gang med implementeringen.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 19 '16
SuneH
SuneH Dec 19 '16
Citat fra MOS

Jeg har aldrig oplevet, at der er kontrol i form af P-vagter el. lign.

Det har jeg set i Slagelse, hvor der gik en p-vagt rundt og tjekkede. Dog mest på ICE-pladserne. 

DeaconWP
DeaconWP Dec 19 '16

Ham P-vagten i Slagelse har en god forretning på den p-plads. Der er altid grundlag for indtjening ved hvert eneste besøg.

Og han tjekker aldrig de Teslaer, der holder på Superchargerne. Det er der lavet en aftale om, sige han selv. Så der er ingen grund til bekymringer på den front, når man holder og lader der.

Sider: 1 2 »