Loading...
dk

Tesla indfører p-afgift for ikke at flytte bilen efter opladning | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Dec 19 '16

@jramskov: Jo, når du tilslutter opladning oplyser skærmen, hvor lang tid det tager, så derfor er TT_Teslas argumenter for mig at se blot kværulanteri og dårlige undskyldninger.

@Kiefer: Mon ikke Tesla blot sender regningen, hvis der går for lang tid?

For de som bruger Supercharging som det er tiltænkt (på langture) virker al den snak om at kunne lade til 100% malplaceret, man kan altid nå næste charger med 90% og så spares samtidig ½ time.

Det er derimod drønirriterende når alle pladser er optaget. Skal Tesla prioritere ”hobbyladerne” frem for folk på langtur? – der burde kun være ét svar.

Kiefer
Kiefer Dec 19 '16

Men Deacon: Det er jo blot et enkelt opkald fra Tesla og så kan han begynde at kontrollere de biler der holder og oplader også. 

Og ja, det må være en god forretning, jeg tror ikke jeg har prøvet at lade i Slagelse endnu uden at han har været forbi.

/Martin

P85DK
P85DK Dec 19 '16
Quote from Hilbert

For de som bruger Supercharging som det er tiltænkt (på langture) virker al den snak om at kunne lade til 100% malplaceret, man kan altid nå næste charger med 90% og så spares samtidig ½ time.

Ikke helt malplaceret. Jeg har flere gange stået i en situation hvor jeg skulle tilbage til samme supercharger samme dag, uden mulighed for destinationsladning, hvilket ikke har kunne lade sige gøre uden max luft i ballonen.

gronkjaer
gronkjaer Dec 19 '16

Citat fra T3S7A

Helt enig med Hilbert

At komme med at man nogle gange godt må og andre gange ikke osv. Det forvirre bare mere end det gavner. Supercharger skulle automatisk kun kunne lade bilen til maks 90%, det skulle slet ikke være muligt at sætte bilen til 100% ved en Supercharger. De sidste 10% kan tage alt fra 20min til 1.5 timer at lade på en Supercharger. 

Jamen der vil da altid være situationer, hvor man er tvunget til at lade 100%, f.eks. når jeg skal køre på skiferie til Lindvallen, tør jeg ikke forlade Karlstad supercharger med mindre end 100%, da jeg skal Lindvallen, 265km. Tvivler på at rækkevidden er meget længere i uge 5 .. kører i S85D... Tror at jeg vil ankomme med 0-1% tilbage ved ankomst.. :-)
MOS
MOS Dec 19 '16
Citat fra Kiefer

Elon har så også tweetet at at man vil blive præsenteret for regningen ved næstkommende Servicecenter besøg. Men hvad med dem der aldrig kommer der?

Min Model S har f.eks. ikke været inde ved Tesla siden den fik skiftet motor i januar sidste år og serviceeftersyn bliver lavet andet steds end hos Tesla. Hvornår ville de så vise mig en regning...

Endnu et incitament for at få lavet service andet steds end hos Tesla. Så slipper man også for at betale for SC parkering ;-)

MOS
MOS Dec 19 '16
Citat fra DeaconWP

Ham P-vagten i Slagelse har en god forretning på den p-plads. Der er altid grundlag for indtjening ved hvert eneste besøg.

Og han tjekker aldrig de Teslaer, der holder på Superchargerne. Det er der lavet en aftale om, sige han selv. Så der er ingen grund til bekymringer på den front, når man holder og lader der.

Det undrer mig, at man overhovedet kan "aftale" at en P-vagt ikke tjekker bestemte biler. Kaldes det ikke korruption? Eller er alle ikke lige for loven?

Og hvem er i øvrigt "man"? Er det Tesla Motors? I givet fald, hvilket incitament har de for at P-vagten går uden om de Tesla'er, der parkerer på SC? Er deres udgangspunkt ikke, at Tesla'erne netop ikke skal parkere der, men kun holde der under selve opladningen?

Sithfury
Sithfury Dec 19 '16
Citat fra Hilbert

Jeg kan komme i tanke om mange situationer, hvor man f.eks gerne vil undgå en speciel supercharger, eller gerne vil lande på en bestemt, så man kan få noget at spise. Derudover i "gamle dage" når man skulle til Berlin, så ville jeg klart have været med tryg ved tæt på 100% charge, da det var en ørken frem til Busdorf. 

Det er heller ikke alle der har 85kw+ at gøre godt med. For dem der har et softwarebegrænset batteri, vil det da ofte give mening at lade til 100%.

Sithfury
Sithfury Dec 19 '16
Citat fra MOS

Det undrer mig, at man overhovedet kan "aftale" at en P-vagt ikke tjekker bestemte biler. Kaldes det ikke korruption? Eller er alle ikke lige for loven?

P bøder på privatområder har ikke direkte noget med loven at gøre, det er tale om private regler, som du laver en stilsigende accept af, når du kører ind på p pladsen, og parkere din bil. At nogen slipper uden bøde, har jeg meget svært ved at have ondt i røven over.  

Kiefer
Kiefer Dec 19 '16

Er der egentlig ikke maks 2 timers parkering på parkeringspladsen ved SuC Slagelse?

Så burde Tesaler vel egentlig ikke være undtaget for afgifter, da der vel aldrig er nogen der holder der i 120 minutter?

/Martin

HJJ
HJJ Dec 19 '16
Har i 1år og 2 dage aldrig holdt nogen i vejen og ingen har holdt mig i vejen.
Har også holdt i kø i Køge ved nytårstid sidste år. 1 minut, så ingen problemer og har ladet 90 % på SUC. Rigtig god jul.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 19 '16

Tesla laver jo ikke nødvendigvis dette tiltag på grund af et eksisterende problem, men for at imødekomme og undgå et kommende reelt problem når model 3 kommer på markedet. At det så ikke umiddelbart kommer til at blive et problem i DK har Tesla ikke taget stilling til og lancerer ordningen worldwide uden at tage hensyn til lokale forhold.

DeaconWP
DeaconWP Dec 20 '16

Der fremkommer mange sjove resonnementer i denne tråd.

P pladsen er ejet/lejet af de omkringliggende "butikker. For at sikre et flow til kunderne, kan man vedtage nogle fælles parkerings regler, der så skiltes med.

Da skilte ikke altid er nok, kan man betale et P-vagt firma til at sikre at reglerne overholdes.

Da lejerne/ejerne af P pladsen i dette tilfælde er blevet enige om, at der kun skal kontrolleres  i p-bås området, og ikke foran Superchargerne, vil man ikke blive kontrolleret, hvis man holder der.

Flytter man sin bil over på p-pladsen, vil man blive kontrolleret der. Og så gælder det om at holde indenfor stregerne, overholde tiderne, samt stille sin p-skive. Der gælder p-reglerne også for Teslaer.

Mine oplysninger tidligere i tråden er en service oplysning om de faktiske forhold på området. Gældende den dag jeg snakkede med den flinke p-vagt.

Og jeg som troede det var dejligt at vide, at de firmaer, der i fællesskab driver p-pladsen var blevet enige om de oplyste regler. Suk.

oledole
oledole Dec 20 '16
Nostromo, hvis der var et like system her, ville jeg like dit indlæg.
Forummets indlæg er redigeret af oledole Dec 20 '16
jramskov
jramskov Dec 20 '16

@Nostromo: Hidsig dialog? Jeg ser ingen hidsig dialog i denne tråd.

Jeg er enig med dig i at man skal have lov til at lade til 100% for det er kun én selv der ved hvor meget man har behov for og det er også det Tesla selv siger. Jeg kunne forestille mig det mere er et problem i Californien hvor der også er diverse taxafirmaer baseret på Tesla'er. Efter hvad jeg har hørt, lader nogen af dem udelukkende på SC'ere og det er set at de har stået parkeret og ladt op hele natten. Jeg tror det er den slags de går efter. Derudover er det et midlertidigt problem, om få år kører bilen automatisk derfra når den er færdig med at lade ;)

Kiefer
Kiefer Dec 21 '16

Noget helt andet:

Det der sker, når man kobler sin bil til en SUC er at der foregår en kommunikation mellem SuC og bil hvor bilen sender VIN nummer. Dette sker "selvfølgelig" ukrypteret, da Tesla jo nok har tænkt det er en punkt til punkt kablet forbindelse. VIN nummeret er jo så det Tesla bruger til at validere at SuC kan finde sted. 

Så det burde egentlig være relativt simpelt at lave en lille kasse med noget elektronik der sender et af dig selv bestemt VIN nummer til SuC'en når den bliver koblet til.

Ovenstående er selvfølgelig med alle tænkelige ansvarfraskrivelser fra min side angående det juridisk lovlige i at gøre noget sådant ;-)

/Martin

MOS
MOS Dec 21 '16

@Kiefer

Hvorfor skulle man dog gøre det? Kan du ikke lade gratis uanset? Eller har du behov for at udgive dig for at være en anden end du er/skjule for Tesla, hvilken bil du lader?

Hvis det bare er for at undgå at få pålagt afgift for ikke at flytte sin bil efter endt opladning, så synes jeg egentlig, det ville være langt nemmere blot at flytte sin bil. For ikke at nævnte det forargelige i, at man er den direkte årsag til, at en anden, uskyldig Teslaejer får pålagt en uberettiget afgift.

Ja, undskyld... men jeg tvivler nu på, at du opfordrer til ulovligheder eller forargeligheder. For så ville dit indlæg godt nok være malplaceret. Hvis det blot er nysgerrig nørderi vedr. hvordan tingene fungerer og hvad der rent teknisk kan lade sig gøre, så er det en anden snak :-)

mbk
mbk Dec 21 '16
Citat fra Kiefer

Noget helt andet:

Det der sker, når man kobler sin bil til en SUC er at der foregår en kommunikation mellem SuC og bil hvor bilen sender VIN nummer. Dette sker "selvfølgelig" ukrypteret, da Tesla jo nok har tænkt det er en punkt til punkt kablet forbindelse. VIN nummeret er jo så det Tesla bruger til at validere at SuC kan finde sted. 

Så det burde egentlig være relativt simpelt at lave en lille kasse med noget elektronik der sender et af dig selv bestemt VIN nummer til SuC'en når den bliver koblet til.

Ovenstående er selvfølgelig med alle tænkelige ansvarfraskrivelser fra min side angående det juridisk lovlige i at gøre noget sådant ;-)

/Martin

VIN bliver sendt, men Tesla validerer det ikke pt, wk057 har prøvet at sendt skrammel, det bliver logget, men pt. ikkt brugt til noget. Det eneste der bestemmer om bilen kan superlade er et bit-flag i bilens firmware. På sigt bliver der nok et register opslag på site.

Hvis formålet er at spoofe en VIN for at langtidsparkere, så er det nok ikke så snedigt.

Dels skiller du dig nok hurtigt ud når du viser bogus VIN, for det andet logger Tesla bilens lokation, for det tredie poster de andre på teslaforum og facebook billeder af dig :)

Det minder mig lidt om:

https://xkcd.com/1105/

Sider: « 1 2