Jeg sidder og overvejer at købe en brugt Leaf som bil nr. 2, og tænker at jeg ikke kan være den først Tesla-ejer som har været i den situation.
Så er der nogen der har nogle råd til hvad man bør være opmærksom på, når man skal finde en brugt? Er der f.eks. en måde at se hvordan batteriet har det?
(Og ja, jeg vil stadig beholde min Tesla, så jeg har ikke brug for kommentarer om hvor overlegen Teslaen er ;)
Som andre har nævnt er LEAF Spy en mulighed. Du skal bruge en ELM327 i version 1.5. Version 2.1 duer ikke. Du kan (som i Tesla kredse) få masser af hjælp fra andre LEAF ejere.
Vi har haft en LEAF 24kWh som nummer 2 i lidt over et år. Vi har begge dagligt lige over 70km på arbejde - min hustru kører motorvej og det lykkes hende ikke at tømme batteriet på returen, trods det at vi har bedt bilen være driftsvarm med afgang kl. 7.30 (den finder selv ud af hvornår den skal starte opvarmningen ud fra temperaturen) og hun ikke holder sig tilbage.
Når vi ikke varmer bilen op nøjes vi med at lade den til 80%. Når der skal varme til sætter vi den i gang 1,5 time før afgang, så er der 95%'ish på batteriet og en lun bil. Så kan den følge motorvejen uden problemer og stadig nå frem og tilbage.
Vejle-Aarhus kan den uden problemer køre til Aarhus og nå retur til Ejerbavnehøj om vinteren, det er nok lidt over 100km.
Så skal du køre motorvej og være sikker på sne, regnvejr, modvind mv. vil jeg nok sige 80-100km er toppen. Er det almindeligt koldt er 100 ikke noget problem. Men du kan, som i Tesla'en, rede meget ved at trucksurfe eller køre langsommere hvis vejret ter sig.
LEAF er en behagelig bil at køre i og der er godt med plads i den. Den er vil på størrelse med en Golf. God baggagerumsplads.
Der findes 2 generationer af LEAF. 1 generation 24kWh havde laderen i bagagerummet, havde lyst interiør (instrumentbord) og ikke varmepumpe.
2. generation 24kWh, findes i Visia, Accenta og Tekna. Gå udenom Visia da den ikke har varmepumpe. Accenta har varmepumpe, varme alle 5 sæder, varme i rattet, bakkamera, styring af varme via timer i bilen og via app. Tekna har derudover lædersider, bose anlæg (giver en lille pukkel i bagagerummet) og 360graders bakkamera.
2. generation er også kommet i en 30kWh udgave som har lidt opdateret anlæg. Den lader hurtigere ved CHAdeMO og holder højere ladehastighed i længere tid end 24kWh'eren. Dog har den problemer med at den bliver lun hvis du hurtiglader 3-4 gange i rap, så en tur fra Sydtyskland kan give lidt bøvl.
Vær opmærksom på at biler der ikke er solgt til det skandinaviske marked ikke kommer med ratvarme og batterivarmer, så pas på med de rigtig gode tilbud, de er ofte import fra syden.
Den lader kun på een fase, så du er lidt på sk*deren hvis du skal hurtigt afsted igen, men det har endnu ikke været et problem for os.
Generelt er batterierne gode. Jeg læser om batterier der skal skiftes, men det er i det sydlige USA og fx Sri Lanka hvor bilerne kører i meget varmt klima - bilerne har nemlig ikke aktiv køling af batteriet.
Nissan og DTU har lavet et projekt omkring V2G (vehicle to grid) hvor bilerne balancerer nettet med en 10kW CHAdeMO lader derhjemme. Dette giver gratis strøm til bilen for dem der deltager. Endnu har NUVVE som er erhvervspartneren kun lavet det med virksomheder, men jeg hører at det kommer til private. Dvs. du får gratis strøm og mulighed for fuldt batteri på to timer derhjemme.
Forsikringen på LEAF er lav; jeg giver 2300kr med 2000kr i selvrisiko hos ALKA med en ALKA boks i - uden boksen er det vist 2800kr. Det er det niveau jeg høre andre også ligger på.
Energimæssigt er den også fornuftig hvis du ikke konstant udnytter dens accelleration (som er fed i forhold til fossil men knap så fed i forhold til vores P85+). Jeg kører ALDRIG i eco mode (kun hvis jeg ved jeg skal langt) og den er rap og fin at køre i.
Til sidst, hvis du er på facebook er der en god gruppe; Nissan Elbiler Danmark, https://www.facebook.com/groups/624342214317136 - og så er der også mange gode tips og råd i den danske elbilsforening FDEL.
vh, ErikBH