Loading...
dk

Nissan Leaf som bil nr. 2 | Tesla Forum

Kaspar
Kaspar Dec 21 '16

Jeg sidder og overvejer at købe en brugt Leaf som bil nr. 2, og tænker at jeg ikke kan være den først Tesla-ejer som har været i den situation.

Så er der nogen der har nogle råd til hvad man bør være opmærksom på, når man skal finde en brugt? Er der f.eks. en måde at se hvordan batteriet har det?

(Og ja, jeg vil stadig beholde min Tesla, så jeg har ikke brug for kommentarer om hvor overlegen Teslaen er ;)

mbk
mbk Dec 21 '16

Der er vist et generationsskifte i 14, hvor de nyere har varmepumpe.

Der er også noget med at nogle importerede biler ikke har termisk konditionering af batteri, og derfor vil batteriets levetid være nedsat i norden. Jeg ved ikke om det er sandt, og kan ikke huske hvor jeg har det fra, men der har vist været sager i USA.

Evt. kunne du spørge i 'fdel' gruppen på facebook, der er vist en del Leaf ejere.

mbk
mbk Dec 21 '16

Der er et program der hedder Leaf_Spy som kan fortælle en masse om batteriet hvis du har en af de der ELM327 Bluetooth adaptere. Jeg har en, det er vist noget med det er en kopi chip uden fuld funktionalitet, men den kan stadig udlæse fejl etc. fra min bil, gab 40kr med porto fra Kina.

http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro

KimT
KimT Dec 21 '16

Ind til videre har jeg droppet tanken om elbil nr. 2. Vi har begge over 40km på arbejde, så en elbil med en rækkevide på max. 80km i worst-case er bare ikke en løsning. 

Jeg var ved at kikke på en ZOE som nok kan findes til ca. 100K. Det er så dog med batterileje, Men renault tilbyder vist at man kan købe det nye større 41 kWh batteri til omkring €10K, og så har man en bil som har en pæn rækkevide. (Det er et tilbud der er kommet ifm. at modellen med større batteri blev præsenteret, men det er ikke helt på plads endnu)

mbk
mbk Dec 21 '16

Zoe er et godt bud, derudover er der:

En ny Leaf med 30kWh batteri har vel en worst-case rækkevidde tættere på 130 km..

Der kommer også en 35.8kWh e-Golf næste år.

Derudover er der vist en der skifter celler i Renault Fluence ZE, så den får over 40kWh.

Men det er lidt dyre bil nummer 2, især når man sammenligner med mikrobiler. Jeg har fortrudt vi ikke købte en Leaf i stedet for en Picanto, men jeg var ikke så opmærksom på muligheden i 12, den var sikkert også noget dyrere da, og vi var nok også mere cash constrained da...

MOS
MOS Dec 21 '16

Med 40 km på arbejde ville jeg nu ikke være så bekymret med rækkevidden på en Leaf. Den kører jo officielt 199 km på en fuld opladning (urealistisk NEDC-norm). Men det skal godt nok være meget slemt vintervejr/tung speederfod, hvis man skal ned under det halve i rækkevidde. Hvis den ikke kan køre mere end 80 km på en opladning, så svarer det til, at du bruger over 400 Wh/km i din Tesla. Det kan man sagtens gøre bedre, selv på en slem vinterdag. Det er bare et spørgsmål om at køre en lille smule økonomisk den ene gang om året, det bliver aktuelt, hvis overhovedet.

P85DK
P85DK Dec 21 '16
Quote from KimT

en elbil med en rækkevide på max. 80km i worst-case er bare ikke en løsning.

Vi havde en VW e-UP i husstanden en måned da vi ventede på at få en af de andre biler hjem. Det er vist en af dem med mindst rækkevidde. LIgegyldigt hvor meget jeg tæskede den (og den fik alt hvad den kunne trække) så vil du kun ramme 80, hvis de 40 km er på motorvej med 140 km/t. Det var i februar måned sidste år.

KimT
KimT Dec 21 '16

Her er en ny test af I3, Leaf og Ioniq (Leaf og I3 med det nye store batteri) :

http://pushevs.com/2016/12/04/bmw-i3-vs-nissan-leaf-vs-hyundai-ioniq-electric/

Ioniq 165km

I3 149,1km

Leaf 122,1

Det er jo nye biler med en pris i nærheden af 300K

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 21 '16
Bluecoffee
Bluecoffee Dec 21 '16

Vi har kombinationen Tesla/Leaf og er i det store og hele glade for det. Men man kommer ikke uden om, at den korte rækkevidde er en stor udfordring, især hvis man vil bruge Leaf'en til andet end kortere ture mellem hjem og arbejde eller indkøb. Vores børn lånte den til en 300 km lang udflugt i Sverige, og en enkelt ikke-fungerende hurtiglader i Kristiansstad gjorde det til en ufattelig lang rejse, som man nærmest kunne have klaret hurtigere på cykel. Der er kæmpe forskel på at have mulighed for Chademoladning og langsom ladning. Vi har 24 kwh-modellen, men det er kun på papiret, den rummer så meget energi. Hvis jeg kunne gøre det om, (og ikke havde haft brug for bilen med det samme for et år siden), ville jeg have ventet et par år, til bilerne med 200-300 kms reel rækkevidde plus mange flere lademuligheder, også i udlandet, var en realitet. Men det afhænger i høj grad af kørselsbehovet. I øvrigt er det en meget behagelig bil at køre i med bedre varmekomfort end Teslaen. Derimod er skærmen og styringen af elektronikken helt til hest, Det tager lang tid at komme ind i alle de japanske finurligheder.

Kaspar
Kaspar Dec 21 '16
Citat fra mbk

Der er et program der hedder Leaf_Spy som kan fortælle en masse om batteriet hvis du har en af de der ELM327 Bluetooth adaptere. Jeg har en, det er vist noget med det er en kopi chip uden fuld funktionalitet, men den kan stadig udlæse fejl etc. fra min bil, gab 40kr med porto fra Kina.

http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro

Det lyder meget nyttigt!

Var det denne app du installerede?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Turbo3.Leaf_Spy_Lite

(Der er mange fake apps på Playstore...)

Har du et link til hvor du købte Bluetooth-adapteren? 

mbk
mbk Dec 21 '16
Jeg har ikke prøvet Leaf Spy, jeg har bare læst en blog hvor der var en der brugte det. 
Her er link til en der ser ud til at være mage  til min 
http://m.ebay.com/itm/Mini-ELM327-OBD2-II-Bluetooth-Diagnostic-Car-Auto-Interface-Scanner-Tool-DE-/262758903471?nav=SEARCH

Men jeg ved ikke om den virker med Leaf. Jeg har brugt den til at læse fejl ud af min og en kammerats Ford, hvor den gav samme fejl som forhandlerens udstyr. Jeg brugte en app der hedder Torque. 
ErikBH
ErikBH Dec 23 '16
Citat fra Kaspar

Jeg sidder og overvejer at købe en brugt Leaf som bil nr. 2, og tænker at jeg ikke kan være den først Tesla-ejer som har været i den situation.

Så er der nogen der har nogle råd til hvad man bør være opmærksom på, når man skal finde en brugt? Er der f.eks. en måde at se hvordan batteriet har det?

(Og ja, jeg vil stadig beholde min Tesla, så jeg har ikke brug for kommentarer om hvor overlegen Teslaen er ;)

Som andre har nævnt er LEAF Spy en mulighed. Du skal bruge en ELM327 i version 1.5. Version 2.1 duer ikke. Du kan (som i Tesla kredse) få masser af hjælp fra andre LEAF ejere.

Vi har haft en LEAF 24kWh som nummer 2 i lidt over et år. Vi har begge dagligt lige over 70km på arbejde - min hustru kører motorvej og det lykkes hende ikke at tømme batteriet på returen, trods det at vi har bedt bilen være driftsvarm med afgang kl. 7.30 (den finder selv ud af hvornår den skal starte opvarmningen ud fra temperaturen) og hun ikke holder sig tilbage.

Når vi ikke varmer bilen op nøjes vi med at lade den til 80%. Når der skal varme til sætter vi den i gang 1,5 time før afgang, så er der 95%'ish på batteriet og en lun bil. Så kan den følge motorvejen uden problemer og stadig nå frem og tilbage.

Vejle-Aarhus kan den uden problemer køre til Aarhus og nå retur til Ejerbavnehøj om vinteren, det er nok lidt over 100km.

Så skal du køre motorvej og være sikker på sne, regnvejr, modvind mv. vil jeg nok sige 80-100km er toppen. Er det almindeligt koldt er 100 ikke noget problem. Men du kan, som i Tesla'en, rede meget ved at trucksurfe eller køre langsommere hvis vejret ter sig.

LEAF er en behagelig bil at køre i og der er godt med plads i den. Den er vil på størrelse med en Golf. God baggagerumsplads.

Der findes 2 generationer af LEAF. 1 generation 24kWh havde laderen i bagagerummet, havde lyst interiør (instrumentbord) og ikke varmepumpe.

2. generation 24kWh, findes i Visia, Accenta og Tekna. Gå udenom Visia da den ikke har varmepumpe. Accenta har varmepumpe, varme alle 5 sæder, varme i rattet, bakkamera, styring af varme via timer i bilen og via app. Tekna har derudover lædersider, bose anlæg (giver en lille pukkel i bagagerummet) og 360graders bakkamera.

2. generation er også kommet i en 30kWh udgave som har lidt opdateret anlæg. Den lader hurtigere ved CHAdeMO og holder højere ladehastighed i længere tid end 24kWh'eren. Dog har den problemer med at den bliver lun hvis du hurtiglader 3-4 gange i rap, så en tur fra Sydtyskland kan give lidt bøvl.

Vær opmærksom på at biler der ikke er solgt til det skandinaviske marked ikke kommer med ratvarme og batterivarmer, så pas på med de rigtig gode tilbud, de er ofte import fra syden.

Den lader kun på een fase, så du er lidt på sk*deren hvis du skal hurtigt afsted igen, men det har endnu ikke været et problem for os.

Generelt er batterierne gode. Jeg læser om batterier der skal skiftes, men det er i det sydlige USA og fx Sri Lanka hvor bilerne kører i meget varmt klima - bilerne har nemlig ikke aktiv køling af batteriet.

Nissan og DTU har lavet et projekt omkring V2G (vehicle to grid) hvor bilerne balancerer nettet med en 10kW CHAdeMO lader derhjemme. Dette giver gratis strøm til bilen for dem der deltager. Endnu har NUVVE som er erhvervspartneren kun lavet det med virksomheder, men jeg hører at det kommer til private. Dvs. du får gratis strøm og mulighed for fuldt batteri på to timer derhjemme.

Forsikringen på LEAF er lav; jeg giver 2300kr med 2000kr i selvrisiko hos ALKA med en ALKA boks i - uden boksen er det vist 2800kr. Det er det niveau jeg høre andre også ligger på.

Energimæssigt er den også fornuftig hvis du ikke konstant udnytter dens accelleration (som er fed i forhold til fossil men knap så fed i forhold til vores P85+). Jeg kører ALDRIG i eco mode (kun hvis jeg ved jeg skal langt) og den er rap og fin at køre i.

Til sidst, hvis du er på facebook er der en god gruppe; Nissan Elbiler Danmark,  https://www.facebook.com/groups/624342214317136 - og så er der også mange gode tips og råd i den danske elbilsforening FDEL.

vh, ErikBH

fmm1000
fmm1000 Dec 25 '16
Fantastisk gennemgang af Leaf Erik BH.

Kaspar har du overvejet et af de der lejetilbud på elbiler.
Kaspar
Kaspar Dec 25 '16
Citat fra ErikBH
Citat fra Kaspar

Som andre har nævnt er LEAF Spy en mulighed. Du skal bruge en ELM327 i version 1.5. Version 2.1 duer ikke. Du kan (som i Tesla kredse) få masser af hjælp fra andre LEAF ejere.

Vi har haft en LEAF 24kWh som nummer 2 i lidt over et år. Vi har begge dagligt lige over 70km på arbejde - min hustru kører motorvej og det lykkes hende ikke at tømme batteriet på returen, trods det at vi har bedt bilen være driftsvarm med afgang kl. 7.30 (den finder selv ud af hvornår den skal starte opvarmningen ud fra temperaturen) og hun ikke holder sig tilbage.

Når vi ikke varmer bilen op nøjes vi med at lade den til 80%. Når der skal varme til sætter vi den i gang 1,5 time før afgang, så er der 95%'ish på batteriet og en lun bil. Så kan den følge motorvejen uden problemer og stadig nå frem og tilbage.

Vejle-Aarhus kan den uden problemer køre til Aarhus og nå retur til Ejerbavnehøj om vinteren, det er nok lidt over 100km.

Så skal du køre motorvej og være sikker på sne, regnvejr, modvind mv. vil jeg nok sige 80-100km er toppen. Er det almindeligt koldt er 100 ikke noget problem. Men du kan, som i Tesla'en, rede meget ved at trucksurfe eller køre langsommere hvis vejret ter sig.

LEAF er en behagelig bil at køre i og der er godt med plads i den. Den er vil på størrelse med en Golf. God baggagerumsplads.

Der findes 2 generationer af LEAF. 1 generation 24kWh havde laderen i bagagerummet, havde lyst interiør (instrumentbord) og ikke varmepumpe.

2. generation 24kWh, findes i Visia, Accenta og Tekna. Gå udenom Visia da den ikke har varmepumpe. Accenta har varmepumpe, varme alle 5 sæder, varme i rattet, bakkamera, styring af varme via timer i bilen og via app. Tekna har derudover lædersider, bose anlæg (giver en lille pukkel i bagagerummet) og 360graders bakkamera.

2. generation er også kommet i en 30kWh udgave som har lidt opdateret anlæg. Den lader hurtigere ved CHAdeMO og holder højere ladehastighed i længere tid end 24kWh'eren. Dog har den problemer med at den bliver lun hvis du hurtiglader 3-4 gange i rap, så en tur fra Sydtyskland kan give lidt bøvl.

Vær opmærksom på at biler der ikke er solgt til det skandinaviske marked ikke kommer med ratvarme og batterivarmer, så pas på med de rigtig gode tilbud, de er ofte import fra syden.

Den lader kun på een fase, så du er lidt på sk*deren hvis du skal hurtigt afsted igen, men det har endnu ikke været et problem for os.

Generelt er batterierne gode. Jeg læser om batterier der skal skiftes, men det er i det sydlige USA og fx Sri Lanka hvor bilerne kører i meget varmt klima - bilerne har nemlig ikke aktiv køling af batteriet.

Nissan og DTU har lavet et projekt omkring V2G (vehicle to grid) hvor bilerne balancerer nettet med en 10kW CHAdeMO lader derhjemme. Dette giver gratis strøm til bilen for dem der deltager. Endnu har NUVVE som er erhvervspartneren kun lavet det med virksomheder, men jeg hører at det kommer til private. Dvs. du får gratis strøm og mulighed for fuldt batteri på to timer derhjemme.

Forsikringen på LEAF er lav; jeg giver 2300kr med 2000kr i selvrisiko hos ALKA med en ALKA boks i - uden boksen er det vist 2800kr. Det er det niveau jeg høre andre også ligger på.

Energimæssigt er den også fornuftig hvis du ikke konstant udnytter dens accelleration (som er fed i forhold til fossil men knap så fed i forhold til vores P85+). Jeg kører ALDRIG i eco mode (kun hvis jeg ved jeg skal langt) og den er rap og fin at køre i.

Til sidst, hvis du er på facebook er der en god gruppe; Nissan Elbiler Danmark,  https://www.facebook.com/groups/624342214317136 - og så er der også mange gode tips og råd i den danske elbilsforening FDEL.

vh, ErikBH

Tak for et grundigt svar! 

Kaspar
Kaspar Dec 25 '16
Citat fra fmm1000 Fantastisk gennemgang af Leaf Erik BH.

Kaspar har du overvejet et af de der lejetilbud på elbiler.

Ja, men jeg synes ikke økonomien i det holder.

Sixt har et tilbud på en e-up for 21k+1850/måned. Hvis vi siger at jeg har den i 5 år, bliver det 132k.

Jeg kan købe en brugt Leaf for ca. 125k. Med 5 års forsikring er det 135k. Så skal jeg selvfølgelig selv betale service i de 5 år, men det må rigeligt blive dækket af hvad jeg vil kunne sælge den for igen efter de 5 år.

P85DK
P85DK Dec 25 '16

Den er heller ikke ment som langtid leje. Du kan jo prøve at leje den én måned og se hvordan den virker i jeres hverdag. 

Hvis du landtidslejer så kan du skifte den løbende med kort varsel både til en nyere Leaf eller en større bil i en måned hvis det er jeres behov.

Så det hele afhænger af jeres behov

fmm1000
fmm1000 Dec 25 '16
Jeg mente korttidsleje.
Har der ikke været tilbud ned til 2500 om måneden alt inklusiv.
mbk
mbk Dec 27 '16
Citat fra fmm1000 Jeg mente korttidsleje.
Har der ikke været tilbud ned til 2500 om måneden alt inklusiv.

Jeg havde en kollega der lejede en Leaf til 3500 kr/md i en måned, og kom ikke til at betale mere. Han købte en efterfølgende. Mener det var Avis, det han synes var mest irriterende var at det var ret dyrt at tilføje en ekstra chauffør, så konen kunne ikke prøve.

https://www.avis.dk/avis-produkter/flade/elbiler ;