Loading...
dk

Mormor ladning virker ikke? | Tesla Forum

MOS
MOS Dec 30 '16

Jeg var på besøg hos min mor her i juleferien og ankom med 6% tilbage på batteriet, så det var nok en god ide lige at sætte den til at lade i mormor stikkontakten ude i carporten. Jeg har testet dette hjemme hos min mor før, hvor den har ladet fint. Men denne gang meldte den fejl. UMC'en blinker rødt 3 gange og bilens ladeport lyser rødt.

I Mobile Connector Owners Manual har jeg fundet, at "Kontaktor fungerer ikke" Under løsning står der "Tag mobilstikket ud af køretøjet, og vent 10 sekunder. Kontakt Tesla hvis fejlen fortsætter." Jeg har naturligvis prøvet alt, tage stikket ud, sætte det i, tage det ud i begge ender, reset UMC'en osv. Intet hjalp. Ovre hos naboen virkede UMC'en fint - lyste grønt. Tilbage til min mors carport igen - 3 røde blink igen. Prøvede et par gange mere frem og tilbage mellem naboen og min mors carport med samme resultat. Jeg konkluderede, at der måske var noget galt med min mors elinstallation, selvom der har virket fint ved tidligere besøg. Så det endte med, at jeg fik lov at klatlade lidt ovre hos naboen og det virkede.

Jeg var efterfølgende inde med UMC'en hos Tesla, hvor de prøvede den af, men de fandt ingen fejl. De anbefalede mig at prøve den af med mormorladning hjemme hos mig selv. Det virker også fint, så nu tyder alt på, at noget er galt med min mors elinstalation. Men hvad kan der være galt? Jeg tænker måske dårlig jordforbindelse eller mus i elledningerne. Men ved jordfejl, burde den vel bare give 1 rødt blink og ved manglende jordforbindelse burde den give 4 røde blink - ifølge manualen. Og hvorfor siger fejlkoden "Kontaktor fungerer ikke"? Menes der ikke kontaktor i selve stikket til UMC'en eller er der noget, jeg har misforstået forkert?? Hvis det er selve UMC'ens kontaktor, den er gal med, hvorfor virker den så ovre hos naboen og hjemme hos mig selv, men ikke hos min mor?

Nogen gode bud?

Kiefer
Kiefer Dec 31 '16

Fase og nul kan være byttet rundt i stikket, eller der kan være manglende/dårlig jord i stikket.

/Martin

MOS
MOS Dec 31 '16

Hvis fase og nul var byttet rundt i stikket, så var de det vel også sidst, da jeg mormorladede hjemme hos min mor. Men der virkede det fint?! Mig bekendt er der ikke nogen, der har været ude og bytte rundt på nogen ledninger ude i stikket. Den slags kan min mor i hvert fald ikke finde ud af.

Manglende/dårlig jord tænker jeg også, kunne være en årsag, men igen, hvorfor har det så virket før med samme lader og samme stikkontakt? Og hvorfor fejlmelder den så ikke bare med fejlkoden for jordfejl (1 rødt blink) eller manglende jordforbindelse (4 røde blink)?

Det virker sgu lidt underligt...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 31 '16
CanEl
CanEl Dec 31 '16

hvis nogen har været inde i el inst. et andet sted, er der risiko for fase-nul fejl hvis ledninger er af samme farve (ældre inst el. lign.) jordforbindelsen kan også blive dårlig i fx. et lampested, ved montering af lampe. 

dette skal håndværkeren altid tjekke inden han/hun går.

MOS
MOS Dec 31 '16
Citat fra Nostromo Prøvede du at dreje stikket en halv omgang ?

Jeg ved ikke, om du tager gas på mig. I så fald mangler der en smiley. Et trebenet stik (med jord) kan naturligvis kun sættes i på én måde.

Så svaret på dit spørgsmål må være nej - stikket kan ikke drejes en halv omgang, når det har 3 ben. Men jeg prøvede faktisk at dreje stikket en tredjedel omgang. Dog uden held ;-)

MOS
MOS Dec 31 '16

@canel

Mig bekendt har der ikke været nogen og pillet ved installationerne siden sidst, hvor momorladningen fungerede fint. Men jeg kan jo lige prøve at spørge min mor, om det kan tænkes, at hun allerede har fortrængt et evt. elektrikerbesøg her på det seneste.

P.S. Der er tale om en 70'er villa og elinstallationerne er efter min bedste vurdering er elinstallationerne fra samme periode. Dog kan installationerne i carporten være af lidt (med kun lidt) nyere dato, da jeg ikke er sikker på, at carporten blev bygget samtidig med huset.

webercarbmann
webercarbmann Dec 31 '16

Har købt et adaptersæt er indeholder en "norsk" adapter der binder jord til nul. Hvis det er en dårlig jordforbindelse der er problemet hos din mor, ville denne adapter kunne have løst problemet. Brugte den flre gange i Norge i sommer og det virker hvis der ikke er jord.   Vh Peter

MOS
MOS Dec 31 '16

@webercarbmann

Har du prøvet at bruge din norske snydeadapter i DK, et sted hvor der var problemer med jordforbindelsen, hvor den almindelige standard mormor adapter ikke virkede, men hvor den norske klarede opladningen uden problemer?

Hvis det er jordforbindelsen, jeg har problemer med (no pun intended) hjemme hos min mor, så burde din norske adapter have afhjulpet problemet. Det kunne være interessant at prøve.

Men jeg forstår stadig ikke, hvorfor UMC'en kommer med en (for mig) ulogisk fejlkode (3 røde blink = kontaktor fungerer ikke), hvis det er en fejl, der har med jord at gøre. Eller hvorfor det pludselig ikke virker, når det har virket før med samme UMC og samme stikkontakt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 31 '16
MOS
MOS Dec 31 '16

Jeg har nu fået svar fra min mor. Hun har ikke fået lavet noget ved elinstallationerne på på huset for nyligt og benægter også at have hængt nye lamper op siden sidst, hvor mormor opladningen fungerede fint. Så det er ret mystisk.

Er der nogen, der har forstand på elinstallationer og kan svare på, om man uden den helt store elektrikereksamen, men bare med et alm. multimeter kan måle sig frem til, om stikkontakt og jord fungerer som den skal? Og gerne forklare hvordan? Eller skal man bestille en elektriker til at fejlsøge installationen?

CanEl
CanEl Dec 31 '16

hej mos

har du et multimeter til vekselspænding?

eller evt en test probe med led?

CanEl
CanEl Dec 31 '16

@mos

I en standard dansk stik, er det første hul i læseretningen(venstre) fasen.

andet hul(højre) er nul.

fasen er farlig at røre fordi den har en spænding på ca 230v i forhold til jord(eller det du står på).

nul er forbundet til jord ved nærmeste transformer. derfor er den ufarlig at røre.

det nederste hul er jord, som burde være forbundet til et jordspyd i jorden ved boligen.

nogle inst. har jodrhullet men ingen jord. inst er så ældre end 1973 for at være lovlig, men kun hvis der er hpfi relæ.

så hvis du måler fra jord til nul burde der max være 6v når der er forbrug gennem målestedet.

jord kontroleres ved at måle fra jord til anden jordforbunden ting, fx. radiator, hvidevarer eller vandinst.

hvis du måler med en probe slår hpfi muligvis fra. brug helst multimeter.

håber at dette hjalp.

DeaconWP
DeaconWP Dec 31 '16

MOS: Hvor bor din mor?

tintin
tintin Dec 31 '16

Har lige ladet med mormorstik i Højbjerg. Der var ikke jord så jeg brugte et "snyde" mellemstik. Under opladningen som foregik uproblematisk stod både opvaskemaskine og pumpen til oliefyret af. Kan der være en sammenhæng?

jr
jr Jan 1 '17

Hej MOS

Havde det samme problem når jeg har ladet i mit sommerhus, nogle gange virkede det andre gange ikke, havde en mistanke om at vejret og fugtig jord, dårlig isolering, måske spiller ind, nogle gange kunne jeg skrue ned for strømstyken i bilen og så virkede det 20 min og så forfra igen. 

Løsning for mig blev at banke et 2 meter aluminium jordspyd (200 kr.) ned og komme jord på kontakten, herefter har jeg ikke haft problemer siden.

MOS
MOS Jan 1 '17
Citat fra DeaconWP

MOS: Hvor bor din mor?

Hun bor i Skovby, mellem Aarhus og Silkeborg.

MOS
MOS Jan 1 '17
Citat fra canel

hej mos

har du et multimeter til vekselspænding?

eller evt en test probe med led?

Jeg har et ganske alm., billigt multimeter, der kan måle vekselspænding, jævnspænding, strøm og modstand.

Jeg vil prøve at måle på min mors stikkontakt, som du har beskrevet i indlæg #12, næste gang jeg kommer forbi min mor. Men der er ikke lige umiddelbart nogen jordforbundne ting (radiator, hvidevarer, vandinstallationer el.lign.) ude i carporten, så hvordan kontrollerer jeg nemmest jord, hvis jeg ikke vil trække en lang ledning hen til nærmeste vandrør i huset?

CanEl
CanEl Jan 1 '17

@mos

tag en forlængerledning med jord(3 ledere) og sæt i inde i huset. test den derinde først, med modstandsmåling til kendt jord, eller stik den ene ledning i jorden udendørs(max 200 ohm ved våd jord).

derefter kan du måle igennem jord i forlængerledningen og stik i garagen. der burde være under 10 ohm.

prøv også at lade gennem forlængerledningen til forskellige stik i huset med max 8A, og se om der er forskel.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Jan 1 '17
MOS
MOS Jan 1 '17

@canel

Der er desværre ingen stik med jord inde i selve huset. Alle stikkontakter inde i huset er med kun 2 huller. De to stikkontakter i carport/skur er dog med 3 huller.

Kiefer
Kiefer Jan 1 '17

Men er der så trukket jord ud til de to stikkontakter i carport/skur?

Har du haft skilt stikkene ad?

/Martin

CanEl
CanEl Jan 1 '17

hvis inst er ældre end 1973 er der muligvis ingen jord.

men tjek så, måske er der flere faset stikk til komfur eller vaskemaskine/opvaskemaskine. der må jord ikke undlades.

Sider: 1 2 »