Loading...
dk

Advarsel - umotiveret acceleration | Tesla Forum

SilverBullet
SilverBullet Dec 31 '16

Jeg har med stor skepsis læst om andre der hævder at bilen umotiveret har accelereret med ulykke til følge. Senest en Koreaner ind i sin garage. Her i eftermiddags 15:53 har jeg så selv prøvet det midt i København. Umotiveret og 100% acceleration, hvor jeg kun lige (uden at orientere mig) fik trukket uden om forankørende og så på bremsen med højre fod, hvorefter bilen kommer med advarslen at begge pedaler er trykket, hvilket ikke var tilfældet. Jeg har ringet til Tesla og bedt dem lave en timelog og gennemgå hændelsen. Afventer at blive kontaktet på mandag. Jeg skal nok opdatere. Pas på derude og godt nytår. /Morten

TorbenS
TorbenS Dec 31 '16

Det lyder meget ubehageligt/farligt.

Har du v8.0 (2.50.114) ?

SilverBullet
SilverBullet Dec 31 '16
Ja, jeg er på nyeste version. Har lige hentet bilen fra service i torsdags.
torvalstrom
torvalstrom Jan 1 '17
Hvilken model har du og hvornår er den fra? Var fartpilot slået til? Autopilot? Det lyder virkeligt ikke rart...
SilverBullet
SilverBullet Jan 1 '17
Det er en 85D fra dec15. Kørte uden fartpilot og "helt normalt" bag en anden bil. Jeg havde kort forinden accelereret op og så sluppet speederen. Så pludselig tog den selv fat og som beskrevet ovenfor trak jeg udenom bilen foran og bilen fortsatte sin acceleration. Først da jeg fik aktiveret bremsen slap den igen, men med advarslen at begge pedaler var trådt. Jeg brugte højre fod på bremsen...
koden
koden Jan 2 '17

Jeg er lidt spændt på hvad Tesla siger.

Måske får du også mundkurv på.

Eller mere sandsynligt..de kan ikke finde noget i logs.

Forummets indlæg er redigeret af koden Jan 2 '17
torvalstrom
torvalstrom Jan 2 '17

Jeg har en P90D også fra dec 15... så mon ikke jeg kan "glæde" mig til samme oplevelse i den nærmeste fremtid :-S

Håber virkeligt ikke der er tale om 100% acceleration, så har jeg nok ikke en chance for at nå at flytte foden...

torvalstrom
torvalstrom Jan 2 '17

Kom i øvrigt i tanke om at en autonom acceleration faktisk har reddet min bagende her i sommers, hvor jeg kørte med Autopilot slået til på motorvejen lige omkring Køge bugt sammenfletningen.

Klassisk hurtig opbremsning hvor Autopilot foretager katastrofe opbremsningen pga. bilen foran bilen foran mig katastrofeopbremser, men min forankørende ikke gør - efter opbremsningen er personen bag ved mig for langsom og når ikke at stoppe i tide, så bilen accelerer tæt op til forankørende for at lave plads.

I dét tilfælde fungerede det perfekt - men var jo også ønskeligt, eftersom autopilot var slået til.

PeterE
PeterE Jan 2 '17

Det er jo alvorligt ud over alle grænser, og vil for de fleste andre bilmærker betyder at mange indkalder samtlige biler til en gennemgang. Hold os endelig opdateret.

jramskov
jramskov Jan 2 '17

Meget skræmmende.

SilverBullet
SilverBullet Jan 2 '17
Bilens log er nu gennemgået og Tesla's konklusion er at bilen har fortaget en automatisk undvige manøvre med at dreje på rettet og accelerere kraftigt udenom forankørende bil fordi den har registreret at en ulykke var forstående. I så fald fungere systemet, men jeg synes bestemt ikke at være tæt på før bilen greb ind. 
Temmelig voldsomt, men det var forklaringen. Nu var der heldigvis frit ved siden af...

PeterE
PeterE Jan 2 '17

Interessant nok, specielt når det er dit ansvar hvis du rammer noget. Jeg er ret begejstret over at bilen selv kan gribe ind i særlige situationer, og jeg ville bare ønske at jeg kunne læse mere om det - direkte fra Tesla.

ElPeter
ElPeter Jan 2 '17
Citat fra torvalstrom

Kom i øvrigt i tanke om at en autonom acceleration faktisk har reddet min bagende her i sommers, hvor jeg kørte med Autopilot slået til på motorvejen lige omkring Køge bugt sammenfletningen.

Klassisk hurtig opbremsning hvor Autopilot foretager katastrofe opbremsningen pga. bilen foran bilen foran mig katastrofeopbremser, men min forankørende ikke gør - efter opbremsningen er personen bag ved mig for langsom og når ikke at stoppe i tide, så bilen accelerer tæt op til forankørende for at lave plads.

I dét tilfælde fungerede det perfekt - men var jo også ønskeligt, eftersom autopilot var slået til.

Jeg kan næsten ikke forestille mig at bilen har accelereret pga den bagvedkørende. Der er kun radar foran så det skulle være vha bakkameraet at bilen registrerede den bagvedkørende. Nogen der ved om bakkameraet også bruges af autopiloten eller om det netop kun er et bakkamera til føreren?

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Jan 2 '17
MOS
MOS Jan 2 '17
Citat fra torvalstrom

Jeg vidste faktisk ikke, at bilen kunne det, du beskriver. En slags "automatisk nødacceleration" til at forhindre, at man bliver påkørt bagfra som pendant til "automatisk nødbremse" til at forhindre, at man påkører den forankørende.

Gad vide, hvordan det fungerer. Accelererer den så, hvis den bagvedkørende kommer for tæt på med for høj fart? Bruger den bakkameraet eller ultralydssensorerne til at detektere det? Ultralydssensorerne har vel ikke ret lang rækkevidde, så de kan vel kun bruges i allersidste øjeblik.

P85DK
P85DK Jan 2 '17
Quote from torvalstrom

Den accelererede sikkert, men ikke pga den bagfra kommende bil. Det har din bil ikke udstyret til, desværre.

@SilverBullet - lyder som en noget søgt forklaring. De påstår altså at bilen accelerer af sig selv og undviger, da den mener at du er ved at køre op i den foran?

Jeg kan ikke forestille mig nogen situation hvor den AP1 har overblik nok til at foretage en acceleration for at undvige en potentiel farlig situation. Det skaber jo bare en ny situation og en mulig panik reaktion fra en uerfaren chauffør

SilverBullet
SilverBullet Jan 2 '17
@P85DK, enig, men hvordan skal man tage den videre?
koden
koden Jan 2 '17

Læste lige dit indlæg igen.

Du skriver den accelererede pludseligt og DU lavede så en undvige manøvre.

Hvorfor accelererede den kraftigt? Det er da ikke normalt hvs den ser noget farligt foran?

Du skriver det var dig der lavede undvige manøvre? Ikke bilen?

Teslas forklaring lyder mærkelig...som forventet.

Men DU sad i bilen så du kan nok bedst vurdere :-)

MOS
MOS Jan 2 '17

Som jeg forstod det, så accelererede Tesla'en autonomt for at forhindre en bagfra kommende påkørsel. Ligesom torvalstrom er inde på i indlæg #8.

SilverBullet, er du enig i den fortolkning, eller hvorfor skulle bilen ellers accelerere for at undgå en ulykke? Bemærkede du, om der kom en bil lidt for hurtigt/tæt bagfra med kurs mod din bagsmæk, da Tesla'en pludselig accelererede?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 2 '17
TSLA
TSLA Jan 2 '17

Lyder sgu usansynligt med den forklaring. Den skal du tage videre! Er forklaringen fra den danske eller amerikanske service organisation? Du skal have en underskrevet forklaringen på skrift (engelsk) og derefter spørge i højere i den amerikanske organisation om dette er korrekt.

P85DK
P85DK Jan 2 '17

@SilverBullet - har smidt dig en PM

Sider: 1 2 3 4 »