Loading...
dk

Problemer med at aktivere AP | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Jan 26 '17

Jeg har  på det seneste haft store udfordringer med at få lov til at aktivere AP på E20. På trods af perfekt sigtbarhed, ren rude/kamera og radar, og klar identifikation af vejbanen med 2 tynde sorte striber i instrumentpanelet - så kommer AP ikonet ikke til syne. Jeg kører efter hastighedsgrænserne og får blot beskeden om at AP ikke er tilgængelig når jeg forsøger at aktivere AP.

Det mærkelige er at det kun sker nogle dage, mens det virker fint andre, og det har ikke noget med vejr eller sigtbarhed at gøre. Jeg kan indimellem køre op til en times tid uden at få tilbudt AP een eneste gang, hvorefter den pludselig kommer tilbage og opfører sig helt normalt. 

Havde det bare været en kronisk tilstand ville det have været nemt at løse for Tesla  (har rapporteret det til deres tekniske support), men nu hvor det kun optræder indimellem vil jeg tro det er vanskeligt at finde en løsning.

Har nogen herinde lignende erfaringer?

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Jan 26 '17
Klaus_
Klaus_ Jan 26 '17

Jeg oplevede præcis det samme igår, og det er anden gang i løbet af nogle uger - så jeg skrev til Århus omkring det, og fik det noteret på min bil, til næste gang jeg kommer ind - gider ikke køre ind med det nu, når det ikke sker oftere. Men præcis samme oplevelse som dig.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jan 26 '17

Samme problem her. Må være en softwarebug...

torvalstrom
torvalstrom Jan 26 '17
Det er lidt tidligt at konkludere på endnu, men i mandags fik jeg kalibreret frontradar og kamera (AP1 i P90D fra Dec 2015) hos Tesla I Kastrup og har siden ikke haft problemer. Havde ofte problemer tidligere som ikke umiddelbart kunne forklares set fra førerstolen :-)
JSH
JSH Jan 27 '17

Kan måske være at du på et eller andet tidspunkt har kørt >160 Km/t så er den permanent slået fra resten af turen, indtil du sætter bilen i "P".

Eller for meget hands off, :o)

ODE90D
ODE90D Jan 27 '17
@JSH: Nej for det står i displayet når man forsøger at aktivere AP, hvis det er tilfældet. Desuden har jeg 2 gange haft Tesla til at checke Remote mens jeg kørte- de forstod det heller ikke.
DeaconWP
DeaconWP Jan 28 '17
Ode90D: Er det ikke helt normalt, at man ikke kan tilkoble AP, når den viser vejbanen med tynde sorte striber?

Jeg plejer først at få det grå rat frem, når vognbane markeringen i det lille display er grå.

Og kan derfra tilkoble AP.
MOS
MOS Jan 28 '17
Quote from DeaconWP Ode90D: Er det ikke helt normalt, at man ikke kan tilkoble AP, når den viser vejbanen med tynde sorte striber?

Jeg plejer først at få det grå rat frem, når vognbane markeringen i det lille display er grå.

Og kan derfra tilkoble AP.

Samme her. Jeg synes dog ikke altid, det er logisk, hvornår vejbanen vises med sorte eller grå striber. Jeg har en oplevelse af, at AP lidt oftere i koldt vejr ikke vil tilkobles. Jeg havde en mistanke om, at det kunne skyldes is/sne/dug på diverse sensorer, men det opfører sig ikke konsistent. Hmm... 

ODE90D
ODE90D Jan 28 '17
Farven på striberne skifter samtidig med at AP ikonet tændes/slukkes, og farverne er forskellige om det er nat eller dag. Kan man se vognbanen afmærket med striber i begge sideri displayet har kameraet opfanget hvad der skal til, og hvis ellers radaren ikke er dækket af snavs eller sne burde AP kunne tændes. Problemet er at jeg oplever at jeg ikke kan aktivere AP selvom alle forudsætningerne er til stede. Har også overvejet om kulden kan spille ind men synes ikke at kunne finde et klart mønster.
torvalstrom
torvalstrom Jan 28 '17
MOS og ODE90D hvis I oplever at Autosteer ikke kan aktiveres og der ikke er en logisk forklaring (dårlig vognbane markering, sne, kraftig regn) så prøv at få Tesla service til at kalibrere front radar og kamera ved næste service besøg. Det har løst mine problemer, så det er et forsøg værd :-) 
Klaus_
Klaus_ Jan 30 '17

Tesla ringede lige og fortalte mig der var en bug i softwaren ift "Early" eller "Medium"-indstillingen for hvornår man vil advares om at man er ved at køre op i røven på forankørende, i forhold til fartpiloten åbenbart. Det ville blive rettet i en opdatering, så hvis min inden da ikke vil slå AutoSteer til (selvom den burde), vil jeg prøve at ændre indstillingen til "Late". 

ODE90D
ODE90D Feb 3 '17
Så fik jeg også kalibreret mit kamera hos Tesla. Det er som om jeg har fået en helt ny AP, der er langt mere præcis og medgørlig..... måske fruen også trænger ;)
torvalstrom
torvalstrom Feb 3 '17
Christian, det må da være en sprit ny service hvis Tesla kan kalibrere hustruer :-)
ODE90D
ODE90D Feb 6 '17

@torvalstrom: Alternativet kunne være en Restore, men der sker ikke noget når jeg holder hendes to knapper inde :)

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Feb 6 '17
torvalstrom
torvalstrom Feb 7 '17

hehe ;-)