Vi har droppet projekt solceller, eller rettere sat det på hylden, vi nåede ikke med inden de lavede tilskudsordningen om og det derefter blev på timeafregning, vi lader bilen om natten hvor vores strømforbrug er størst og det er så samtidig der produktionen er mindst...
Jeg håber lidt på at vertikale husstandsvindmøller måske kunne være vejen frem?
/Martin
Vi fik solceller monteret under den gamle ordning (marts 2012), og længe før Tesla blev aktuelt. Anlægget producerer noget under forventning. Og det kan næppe være på grund af vejret... Vores investering var 135.000 for 6kw anlæg. Vi får vel en tilbagebetalingstid på 14-16 år. Af samme årsag ville jeg ikke vælge denne løsning, hvis jeg kunne gøre om. Vi producerer på rigtig gode dage max 40 kWh, så i hvert fald ift. mit strømbehov til Tesla'en, rækker det på årsbasis vel kun til ca. 20-25% af mit behov. Men indrømmet, tanken er sympatisk, det er jo også det der trøster mig midt i al elendigheden...
/Claus
Vi fik solceller monteret under den gamle ordning (marts 2012), og længe før Tesla blev aktuelt. Anlægget producerer noget under forventning. Og det kan næppe være på grund af vejret... Vores investering var 135.000 for 6kw anlæg. Vi får vel en tilbagebetalingstid på 14-16 år. Af samme årsag ville jeg ikke vælge denne løsning, hvis jeg kunne gøre om. Vi producerer på rigtig gode dage max 40 kWh, så i hvert fald ift. mit strømbehov til Tesla'en, rækker det på årsbasis vel kun til ca. 20-25% af mit behov. Men indrømmet, tanken er sympatisk, det er jo også det der trøster mig midt i al elendigheden...
/Claus
Kan du uddybe at det producerer under forventning?
Når du skriver det ikke er pga vejret, så tænker du sikkert fordi det har været så god en sommer. Men alt den varme som vi har haft, det nedsætter solcellernes produktion. Det bedste er sol, men ingen varme. Så alt afhængig af hvordan dit tag vender, samt hældning på dette, er 40 kWh på et 6kWp anlæg i denne varme ganske ok.
Men som Kiefer er inde på, så er den nye ordning ikke særlig egnet til elbiler. Man lader typisk om aften / natten, og der er ingen produktion.
Kan anbefale www.solcelledebat.dk, til mere læsning om solceller, batteriløsninger mm.
Tjek evt. denne side: sollecellecarport.dk
De har en løsning med en batteribank som bliver fyldt op i løbet af dagen, og som så kan tappes over i bilen om natten. Har dog ikke kunnet finde noget på hjemmesiden om kapacitet på batteribanken.
Vil man gerne producere "egen" grøn energi i Danmark, så er vindmølle-andele værd at overveje - f.eks. http://provestenen.dk (som forventeligt snart åbner for salg af andele igen).
Her er nogen der tør sætte priser på deres solcelleanlæg m batteri. http://www.vivaenergi.dk/...rid-batteri-417.aspx
Ja, et 14,4Kw batterilager tager jo ikke lang tid at bruge for en Tesla, tror også man skal huske at disse batterier skal skiftes hvert 2. til 3. år. det ligner vist mere eller mindre almindelige UPS batterier.
Ideen virker god, jeg tror bare den hurtigt bliver dyr i batterier.
/Martin
@cvitting : Det lyder dæleme da som om du har grebet det lidt usmart an med det solcelleanlæg : mit regnestykke ser sådan her ud : anskaffet anlæg 140.000, fradrag i topskat = 52 % => reel anskaffelsespris = 67.200 kr. Anlægget producerer ca 7.000 kwh (solen skinner altid på Stevns :-)) a kr. 2,25 kr = 15.750 i årlig besparelse. Dette giver en tilbagebetalingstid på under 5 år og med positiv likviditet i hele perioden. Pga. varmepumpesystem er jeg 80 % omkostningsneutral på varme/EL, hvilket på varmesiden giver en noget større økonomisk værdi af strømmen end de nominelle . (sammenlignet med hvad det ellers ville koste at varme en 240 kvm villa op). Der er sikkert også nogen herinde der kan gennemskue finten med at have sit hus BBR registreret som EL-opvarmet - i kombination med det at have en Tesla ;-). Solceller er måske ikke så attraktivt mere, som det har været, til gengæld er anlæggene betydeligt billigere idag. Et 6 kwp anlæg kan i dag købet for under 60.000 kr. Den store fidus idag er imidlertid nok, i kombination med solceller, at få udskiftet sit varmesystem til noget højeffektivt EL opvarmning. ( og få ændret sin BBR) Behøver jeg at sige mere ?
DerHansi
Hej Kiefer, check solcelledebat.dk : fællesindkøbsinitiv :
Tyske paneler fra Axitec Solar:
AXIWorldblackpremium mono 250Wp – Sort Kr. 1618.80 + moms
Axitec poly 250Wp AC-250P 156-60S ALU Kr. 1482.00 + moms
Øvrige paneler:
Avencis Powermax Smart 125 watt (tyndfilm) Kr. 706.80 + moms
Sunowe 200Wp mono ALU Kr. 1200 + moms
Go for It !!
DerHansi
Mit regnestykke ligner meget DerHansi's, men vi må begge være så heldige at vi er under den gamle ordning. Dog laver vores anlæg kun 6100 kWh/år, hvilket giver et tilbagebetalt anlæg på lidt over 6 år. Desværre havde jeg intet kendskab til Tesla, da vi bestilte solcellerne, for så skulle det jo have været så stort et anlæg som muligt.
Men vores årlige overskud på godt 1000 kWh skal nu direkte ned i en Tesla.
/Werge
@DerHansi. Det kan jeg ikke afvise, men i givet tilfælde er det ganske ubevidst. Jeg bestilte blot en færdig pakke på 6 kW af det firma, som selv producerede panelerne i Danmark - det fandt jeg sympatisk. Dog var mit krav, at de ikke måtte være synlige fra vejen på vores nye nyere "funkis" hus, så vinklen er nok lidt lavere end det helt optimale. Jeg husker ikke, hvilken produktion jeg indberettede for 2013, men vil lige prøve at finde det frem. Så vidt jeg husker, var vi nede omkring 4,5 kW, hvilket jo ville give en værdi på ca. 10.000,- Det var baseret på dette "husk", at jeg skrev de mange års tilbagebetaling... Smiler lidt, hvis jeg også har fået en pænt fradrag - det husker jeg ikke lige noget om ...?
/Claus
@Cvitting : Du skal nok kontakte enten SKAT eller en Revisor for at finde ud af om du stadig kan springe på "Regnskabmæssig anskaffelse" men toget er formentlig kørt. Regnskabsmæssig anskaffelse er en forudsætning for at du kan afskrive skattemæssigt på anlægget, og dermed opnå skattebesparelse på det halve af anlægget + løbende vedligeholdsudgifter. På de billeder du har uploaded så er det ret tydeligt at dine celler ligger en del under optimal vinkel på 38 grader. Selv har jeg valgt at stille op i baghaven, også pga. det visuelle udtryk. TIl gengæld har jeg nu snart hekset et nyt stativ sammen, så jeg kan køre med optimal sommer/vinterindstilling på 30/60 grader. Det bliver sjovt at se hvor meget der nu bliver ekstra til Teslaen :-))
DerHansi
@DerHansi. Jeg her lige nu på tur i Sverige, men når jeg kommer hjem skal jeg vist lige have fat i revisoren. Jeg håber - og er næsten sikker på - at han har gjort det helt rigtige, blot har jeg bare ikke fået helt fat i detaljerne. Men fint bliver det, at få bekræftet, at alt forhåbentligt er i orden og optimalt. Optimalt er jeg godt klar over, at hældningen ikke er, og jeg arbejder på at lave en forhøjelse, så må jeg lede med at de kan anes nede fra... Du har vist allerede svaret på et eventuelt spørgsmål om den bedste "all round" hældning, som jeg læser skal være 38 grader. Tak for info :-)
Hej, vi skal have nyt tag på huset og jeg overvejer i den forbindelse at få monteret solceller. Jeg ved det ikke længere er så økonomisk attraktivt som før men synes det kunne være cool at producere sin egen strøm til MS og andre el-slugere i huset. Er der nogen der har erfaringer med dette? Kan være gode kontakter, websites, ny teknologi på vej, etc? Pft Christer
Hej Christer, jeg har hørt at et firma i Århus, har fået løsning ind med en slags strømbesparende inverter og en batteripakke, der skulle løse problemet omkring solcelleanlæg til en privat hustand. Jeg overvejer det selv i øjeblikket. Firmaet hedder Megavol og skulle ligge i Århus.