Loading...
dk

K: Mobil lader 32A - 22 kWh | Tesla Forum

cvitting
cvitting Aug 9 '14

I huset, hvor jeg har mit kontor, vil man efter mit ønske etablere et 32 amp CEE-stik, som jeg kan lade fra. Bilen er til info bestilt med dobbeltlader.

Jeg mangler så at købe (i dyre domme) en færdig ladeboks, eller endnu bedre at finde en fin hjemmebygget løsning, idet jeg ikke mener at det medkøbte ladekabel kan klare 32 amp?

Er det nogle af jer, der selv har bygget en ladeboks, som ikke bruger den, og som jeg derfor måske kunne få lov at købe?

Eneste ønske, er at den skal være så lille som overhovedet muligt i selve kabinettet, så jeg ikke skal have sækkevogn med i bilen :-) - laderen skal altså være permanent medbragt i bilen

Alternativt skulle jeg fastmontere den på huset, og så på en eller anden måde sikre mig, at andre ikke kunne benytte den (lås, afbryde strømmen indenfor eller lignende)...

Lad mig høre, om nogen har noget udstyr, som de vil sælge.

Afslutningsvis vil jeg ellers høre, om nogle skal til at bygge selv, og mod betaling ville bygge en ekstra til mig? (jeg skal ikke nyde noget af, selv at rode med strøm i de mængder ...:-))

/Claus

Forummets indlæg er redigeret af cvitting Aug 9 '14
PeterJ
PeterJ Aug 9 '14

Når du kommer forbi Holte med Super Charger kabinettet.... - vil jeg gerne vise dig, hvordan man kan bygge en kombineret 16/32A transportabel ladeboks, vandtæt og med de rigtige CEE stik og som kun vejer få kg.

cvitting
cvitting Aug 9 '14

Det lyder da som et godt tilbud... Men hvis du har kompetence på dette felt, og jeg selv har på SuperCharger kabinettet, kunne det måske være på sin plads, at vi lavede en lille byttehandel? Er du evt. med på den?

PeterJ
PeterJ Aug 10 '14

Jo jeg er gerne med på at vi bytter lidt, men dels har jeg ikke et ekstra ladepulsmodul og mest var det til inspiration - og jo jeg har da et el-firma og vil gerne bidrage...

brianmassesson
brianmassesson Aug 10 '14
@Claus Jeg har en ladeboks. Vi kunne sagtens finde af noget...
Kristian70k
Kristian70k Aug 12 '14

Hej, hvad skal det koste @Brianmassesson? jeg ved ikke hvor meget jeg vil komme til at bruge den.. men vil gerne have muligheden!?

Kristian70k
Kristian70k Aug 12 '14

du må gerne skrive på kn@j-u.dk

DeaconWP
DeaconWP Aug 25 '14

Lade boks.?? Er det ikke bare spild af penge til et produkt en eller anden har påstået man skal have.??

Et komfur, der kører på 3 X 400 Volt, 16 amperes sikring, skal da bare kobles til et kraft stik. Så skal det nok selv tage den strøm det har brug for, til at koge kartoflerne.

Koger kartoflerne over, så kan lidt vand måske få HPFI relæet til at slå fra, og så er den da ikke længere.

En Tesla er da også bare en forbruger. Den er dog lidt klogere, så den selv skruer ned for kartfolerne, hvis den kan mærke, at husets installationer ikke kan følge med.

Så et rødt stik i væggen i garagen, og Tesla'en direkte deri. Sådan bliver det hjemme hos mig.

supergaard
supergaard Aug 25 '14

Det kan du også sagtens nøjes med, men så foregår meget af ladelogikken bare i den medfølgende Tesla-lader (UMC).

Det mange her måske ønsker at opnå er at de ikke skal bruge UMC'en hver dag i deres garage eller måske få en lader der kan give mere end de 16A som UMC'en kan trække. Det er åbenbart den eksterne lader UMC eller ej som reelt styrer hvor mange A der nu skal sendes til bilen alt efter hvad den kan aftage.

Leth
Leth Aug 25 '14
Citat fra DeaconWP

Lade boks.?? Er det ikke bare spild af penge til et produkt en eller anden har påstået man skal have.??

Et komfur, der kører på 3 X 400 Volt, 16 amperes sikring, skal da bare kobles til et kraft stik. Så skal det nok selv tage den strøm det har brug for, til at koge kartoflerne.

Koger kartoflerne over, så kan lidt vand måske få HPFI relæet til at slå fra, og så er den da ikke længere.

En Tesla er da også bare en forbruger. Den er dog lidt klogere, så den selv skruer ned for kartfolerne, hvis den kan mærke, at husets installationer ikke kan følge med.

Så et rødt stik i væggen i garagen, og Tesla'en direkte deri. Sådan bliver det hjemme hos mig.

Helt så simpelt er det ikke, Deacon.

Uden ladeboks kan du ikke lade med mere end 16A - heller ikke hvis du kobler den på et 32A stik. Af sikkerhedsmæssige årsager, kommunikerer bilen med et relæ i ladeboksen, som siger ok for at sende spænding afsted. De færdiglavede løsninger er obskurt dyre, så derfor køber folk selv kabler, relæer mv. og bygger dem selv. Det kan gøres for ca. 3.000kr.

DeaconWP
DeaconWP Aug 25 '14

Nå, det må så være begrundelse for at ofre de sidste penge, efter at have smidt lidt for Dual charger.

Tak for info.

Larsen
Larsen Aug 25 '14
Jeg kan huske der var nogen der havde problemer med, at bilen ikke ville lade med mere end 26 ampere på trods af en 32 amp ladeboks. Det problem har jeg også efter min hjemmebyggede 32 amp ladeboks er færdig. Hvordan har I andre fået dette løst?
Hookmaker
Hookmaker Aug 25 '14
Det har vi da fået fixet hos Tesla ....;-)
Larsen
Larsen Aug 25 '14
Er ved at være rigtigt træt af Tesla serviceværkstedet, og glæder mig SÅ meget til afdelingen i Aarhus. Har nu ventet i over 2 måneder på at få udskiftet drive unit og soltaget, samt få løst alle de andre fejl på bilen. Nå det positive er, at jeg så nu har yderligere en ting der skal laves, så det hele forhåbentlig kan laves samtidig. Sidst lykkedes det dem godt nok at have bilen i 4 dage, uden rigtigt at få løst nogle af tingene. Det vil jeg ikke finde mig i denne gang.
Kiefer
Kiefer Aug 25 '14

Larsen: Ja det er egentlig lidt mærkeligt at de (Tesla DK) ikke gøre mere ud af det, dem der har haft en hel eller halvskidt oplevelse med dem derinde, vil formodentlig også være dem der ender med at larme mest på de sociale medier.

At de så også ender medat differentiere deres kunder i A ob B grupper hvor nogle kan oplave at de da "bare" får en Tesla medarbejder til at køre til Sønderborg for at fixe bilen. Det synes jeg bestemt ikke er med til at gøre tingene bedre, snarere tværtimod. Misforstå mig ikke, jeg er glad på Michaels vegne at Tesle kører derned, men vi andre skal komme til Kastrup for at få skiftet en bagliste, og de kan ikke selv finde ud af at ringe når den er kommet hjem, men vi skal selv ringe derind med mellemrum og høre dem ad... Hvad sker der lige...?

Deres responstid på besvarelse af e-mails er også til at lukke op og "#€% i, hvis de da overhovedet svarer....

Modsat oplevelse har jeg igennem de sidste 3 uger haft med Tesla Drammen, når jeg har skrevet til dem inden for butikkens åbningstid har jeg fået svar inden for 15 minutter!!

Lige en detalje: Deacon WP: "En Tesla er da også bare en forbruger. Den er dog lidt klogere, så den selv skruer ned for kartfolerne, hvis den kan mærke, at husets installationer ikke kan følge med." 

Er du sikker på en Tesla lader kan dette, jeg synes jeg har set Open Source projektet hvor man netop gerne ville lave noget sådant med en måler der målte det øjeblikkelige forbrug ind i huset og derefter afstemt opladningen af Teslaen efter disse målinger?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 25 '14
FrederikC
FrederikC Aug 26 '14
Citat fra Larsen Er ved at være rigtigt træt af Tesla serviceværkstedet, og glæder mig SÅ meget til afdelingen i Aarhus. Har nu ventet i over 2 måneder på at få udskiftet drive unit og soltaget, samt få løst alle de andre fejl på bilen. Nå det positive er, at jeg så nu har yderligere en ting der skal laves, så det hele forhåbentlig kan laves samtidig. Sidst lykkedes det dem godt nok at have bilen i 4 dage, uden rigtigt at få løst nogle af tingene. Det vil jeg ikke finde mig i denne gang.

Larsen, hvorfor har du ventet 2 måneder? 

Jeg havde problemer med min ladning, og fik en tid 1 uge efter hvor de har fået en ny lader hjem fra Holland. 

PeterJ
PeterJ Aug 26 '14

Der er en del logik i styringen af ladningen. Teslaen overvåger, at spændingen ikke dykker for kraftigt og regulerer ladestrømmen ned, hvis der er et problem. Tesla's egen 16A ladeboks kan også tænke selv. I sommer havde jeg den på fuld opladning i solskin i 30 graders varme, og da sænkede den strømtrækket til 13A indtil temperaturen i ladeboksen var under spejægstemperatur. I mange af bilerne fra 2013 var der et underdimensionet kabel til de indbyggede ladere. Det medførte, at Tesla bevist satte den maksimale ladestrøm ned til 13A pr lader på disse biler. Det retter Kastrup gratis med et kabelskift og der var masser af kabler på lager, da jeg fik min bil gennemgået. Dobbbeltladeren på 32A er en fordel, når man er på farten og med et type-2 ladekabel kan trække fuld strøm. Hjemmeladning på 16A er tilstrækkeligt for de fleste.

MicTheCat
MicTheCat Aug 26 '14

@Kiefer Skal lige oplyse at de endnu ikke har været hos mig i Sønderborg, så det skal stadig komme an på en prøve. Jeg har ikke selv kontaktet dem endnu da jeg lige ville se om der var andre problemer. Indtil nu har jeg følgende der skal laves:

1. Ny aktuator til bagklap

2. Nyt UMC, det der fejlde i Thisted fik jeg til at virke een gang hjemme men nu er den gal igen (har heldigvis et mere)

3. Dug i venstre hvide glas i baglygte

4. Højre visker flapper over 80 km/t

/Michael

Kiefer
Kiefer Aug 26 '14

PeterJ: Een ting er jo et pludseligt spændingsfald, noget andet er at overvåge om den kan bruge tilgængelige A.

Lad os sige jeg har alt kørende i huset og der så kun er 9A tilbage til bilen, når jeg så går ind sætter strøm på bilen, kan den jo ikke se at den kun skal bruge op til 9A hvis jeg har sagt god for op til 13+ A. Så intelligent er laderen ikke.

Det der sker først er at den kommunikerer med lader (det kan være UMC eller andet) hvorefter den får besked på hvor mange A der er tilgængeligt fra lader på væggen, på UMC vil det være op til 16A på en OpenEVSE er det hvad man har sat den til, det kan gå fra 1A til 32A.

Du har ret i at 13/16A kan være nok til hjemmeladning, det er dog nok en anelse dyrere end 26/32A da der vil gå lidt flere kWh på en opladning med 16A end med 32A. Men vi snakker nok ganske få kroner pr. opladning

/Martin

PeterJ
PeterJ Aug 26 '14

@Kiefer: Det er rigtigt, at bilen endnu ikke kan gætte det maksimale aftræk af strøm i huset som f.eks. når juleanden er under forberedelse, men den er dog så kvik, at den husker den maksimale ladestrøm fra sidst den var på samme adresse - det er da ret smart !

Sider: 1 2 »