Loading...
dk

EON-lader vs. original Tesla-lader | Tesla Forum

Silden
Silden Feb 5 '17

Jeg har lige skruet min EON-lader op, og det fungerer i udgangspunktet som det skal.

Jeg har dog tre ting, som jeg gerne vil høre om nogen har et bud på.

1) Efter jeg har sat EON-laderen op, er min sikring i vejen blevet spist to gange. Jeg ved jeg er et stykke over de 25A man må suge pr. fase, men der var ingen problemer med Tesla-laderen. Er Tesla-laderen "smartere", så den f.eks. kan se at spændingen er for lav og derfor reduceren strømstyrken? Der står 3 faser 16A i displayet, og det gjorde der også med Tesla-laderen.

2) Der er ingen knap på stikket til at få bilen til at slippe stikket. Irriterende at skulle ind i bilen og klikke "Unlock ....." for at få den til at slippe.

3) Min bil gider ikke åbne chargeporten hvis en af dørene bliver åbnet inden man trykker "Open charge port". Fint nok hvis man kun er sig selv i bilen, men hvis man har passagerer kan det være noget træls.

Venlig hilsen

Silden

MGL
MGL Feb 5 '17

2) + 3) Du åbner chargeporten og releaser ladekablet ved et konstant tryk på den bagerste del af de keyfob. Så slipper du for at skulle ind i bilen..

Instruktionsvideo: https://youtu.be/7Twdl5so-30

Forummets indlæg er redigeret af MGL Feb 5 '17
DeaconWP
DeaconWP Feb 5 '17

Det kan da sagtens tænkes, at Tesla'ens lader har fortalt bilen, at den skal skrue ned, grundet for stort forbrug under ladning, og at samme advarsel ikke kommer fra E.ON's boks. Sæt din Tesla til at lade med det antal ampere du måske har tilovers, når du regner andet forbrug med.

Har din bil sin egen sikring, kan den teoretisk altid lade med de 3 x 16 ampere. Men med en samtidigheds faktor/sandsynlighed, så vil du sikkert sluge for meget strøm fra sikringen i vejen.

Man kan ikke altid både lade, lave mad og vaske tøj, når alle de forbrugere bruger maks.

Kan det tænkes, at du har ændret vaner, således at du lader i situationer i hjemmet med højere strømforbrug, end du plejer??

larsenjan
larsenjan Feb 6 '17
Hverken bil eller ladestation ved hvor meget strøm de må trække. Ladestation er bare et relæ, og bilen bestemmer hvor meget strøm 16/32 A den skal trække, medmindre du har skruet ladestyrken ned. Så E-ON lader er ikke den skyldige her.
DeaconWP
DeaconWP Feb 6 '17

Det har du nok ret i Jan. Bortset fra, at Teslaens lader melder fra, hvis spændingen falder for meget. Men det er måske bilen, der siger fra, og skruer ned?

Så er der måske kun ændrede vaner tilbage? Noget med, at når nu man alligevel betaler for strømmen, uanset om man bruger meget eller lidt, så kommer man til at lade på et tidspunkt, hvor man også laver mad, vasker tøj, eller bruger andre store strømslugere samtidigt.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Feb 6 '17
Silden
Silden Feb 6 '17
Tak for tippet med nøglen. Det virkede fint i morges, da jeg skulle tage bilen fra ladning. Jeg er helt med på at "laderen" sådan set ikke rigtig blander sig i hvad der bliver sendt til bilen. Det virker bare helt usandsynligt, at jeg i to måneder ingen problemer har haft, for så efter skift af lader at futte to sikringer af på tre dage. Jeg vil umiddelbart mene at jeg/vi ikke gør noget anderledes end vi plejer, men det er jo umuligt at sige endegyldigt. Det ligner en opgradering til 35A. Det koster så 12.625,- hos seas-nve. Oliefyret skal vel også byttes til varmepumpe på et tidspunkt :-) Venlig hilsen Silden
Kiefer
Kiefer Feb 6 '17

Husk på, at med kun 25A ude i vejen, skal du jo ikke have ret meget andet i gang i huset når bilen lader med 16A før du trækker for meget. tørretumbler, opvaskemaskine, vaskemaskine og en masse andet elektronikgrej i huset trækker jo alt sammen strøm.

Er det den samme fase der er gået ude i vejen begge gange?
Så kan du måske få kigget på om dine faser er balanceret i eltavlen, så forbruget bliver fordelt ud på alle tre faser.

Evt kunne du få sat nogle for-sikringer på i din eltavle, så det er dem der ryger først og ikke i dem ude i vejen. Det er lidt hurtigere at skifte end at skulle have en elektriker ud hver gang :-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 6 '17
Silden
Silden Feb 7 '17
Det var L1 begge gange - måske skyldes det den Fluence der suttede 16A herpå :-) Jeg er klar over at det tilsammen giver mindst 32A på L1 - det har bare ikke været et problem før. Min modstrømspakke kommer i denne uge. Så giver det mening primært at lade om natten. Der lader Fluencen sjældent/aldrig. Venlig hilsen Silden