Loading...
dk

Import fra EU | Tesla Forum

mbk
mbk Feb 13 '17

Hvis vi nu ser bort fra det tåbelige i at have en US bil istedet for en EU. Er her så nogle der tør byde på hvad man kommer til at betale for at importere sådan en her fra et EU land?

Sort S60 fra 06/2013 kørt 58.000km, pris 43.000 EUR ~320.000 DKR

Antag at den er på EU plader.

Jeg har læst denne.

Det må gælde at:

"Det betyder, at vi tager udgangspunkt i den danske handelsværdi, hvis der er tale om et brugt køretøj (Et køretøj der har kørt mere end 2000 km.). "

Hvad så end det betyder...

Jeg prøvede på bilpriser.dk, men den kan man vist ikke stole på, når det er en elbil..

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 13 '17
P85DK
P85DK Feb 13 '17

Det betyder at de finder eksempler på eller estimerer hvad handelsprisen for sådan en bil vil være i DK inkl. afgift. Så beregner de afgiften indeholdt i denne handelspris og siger det er det som skal betales.

Nu er der ingen 60' til salg i øjeblikket. Men lad os sige at handelsprisen i DK er 400.000, så er afgiften indeholdt heri med lidt hovedregning vel omkring 90.000 kr. (40% af 150% afgift).

Med mindre du kan få argumentet igennem om at en Model S 60 aldrig har været pålagt afgift i DK, da den var udgået da afgiften blev indført, og derfor bør den ikke pålægges afgift ved import.

mbk
mbk Feb 13 '17
Citat fra P85DK

Det betyder at de finder eksempler på eller estimerer hvad handelsprisen for sådan en bil vil være i DK inkl. afgift. Så beregner de afgiften indeholdt i denne handelspris og siger det er det som skal betales.

Nu er der ingen 60' til salg i øjeblikket. Men lad os sige at handelsprisen i DK er 400.000, så er afgiften indeholdt heri med lidt hovedregning vel omkring 90.000 kr. (40% af 150% afgift).

Med mindre du kan få argumentet igennem om at en Model S 60 aldrig har været pålagt afgift i DK, da den var udgået da afgiften blev indført, og derfor bør den ikke pålægges afgift ved import.

Jeg kan ikke helt fange hovedregningen..

400.000 med 90.000 i afgift. Det vil give en pris uden afgift på 310.000 og hear skal der betales 310.000*1.5*0.4 = 186.000.. Overser jeg nogle fradrag?

Tesla har et par brugte S60'ere til salg til 529.000 kr, men da de har været til salg i over et år, kan det vel næppe være markedsprisen.

P85DK
P85DK Feb 13 '17

Som sagt så er det bare hovedregning, som tommelfingerregel kan du sige at afgiften er ca. 60% af handelsprisen og så 40 % af det.

Hvis handelsprisen er 400.000, så er afgiftsdelen af de 400.000 ca. 90.000 kr. De vil så sige at afgiften på din bil er ca. 90.000 kr.

SKAT er som udgangspunkt ligeglad med hvad du har betalt for din brugte bil uden for Danmark. Så i dit tilfælde ville det så blive de 320.000 + 90.000 (hvis de 400.000 kr. er den handelspris man kan blive enig om).

Det er bare noget l... at Tesla har et par stykker til salg til så høj en pris, da det sætter markedsprisen overfor SKAT selvom de har været længe til salg.

Jeg ville stadig prøve med argumentet om at der aldrig har været afgift på den model og at den derfor skal være afgiftsfri at importere.

Jamsa
Jamsa Feb 13 '17

Husk liige at tjekke op på, om bilen kan lades i Europa...! ;)

mbk
mbk Feb 13 '17
Quote from Jamsa

Husk liige at tjekke op på, om bilen kan lades i Europa...! ;)

Jeg er med på at en US model er ret uskøn i EU, da den ikke har adgang til Tesla SuperCharger og kun kan oplades med en phase ligesom roadsteren på intern lader. Dog kan den lade på CHAdeMO. Jeg har slet heller ikke tålmodighed til at skulle kæmpe mig gennem SKATs svartider (10 uger for et svar, gab!)
Men er dog stadig lidt nysgerrig om her var nogle der vidste hvad udfaldet ville blive. 
mbk
mbk Feb 16 '17

Spottede lige denne:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=239564175&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=135&pageNumber=1&fnai=prev

231.000 km på knap 3 år. Det var alligevel noget!

P85DK
P85DK Feb 16 '17

€38.000 og 231.000 km ... det lyder dyrt

mbk
mbk Feb 16 '17
Citat fra P85DK

€38.000 og 231.000 km ... det lyder dyrt

Hvad skal den så koste? 

P85DK
P85DK Feb 16 '17

Jeg tror den har kørt taxa. Jeg ville umiddelbart sige max €30.000 forudsat at batteri er i orden og alt andet er top.

Bopkri
Bopkri Feb 20 '17

Hej med jer, mht. import fra andet land i europa, har jeg for nyligt ringet til skat for at høre om den afgift. Jeg lavede eksemplet her overfor skat:

en el bil fra 2015 til 100.000kr i nypris

Finder en 2015 el bil i enten tyskland eller norge til 80.000kr

Med de 40% afgift vil prisen så blive 80.000x1.4 = 112.000kr. altså 12.000 kr dyrere at købe som brugt fra udlandet end fra ny i 2015. Til det svarede de at selvfølgelig kan en bil ikke overstige nyprisen og at de også ville kigge på tilsvarende biler i dk, men til det ville jeg stadig vide hvorfor afgiften kom på, når de andre biler  købt i dk i 2015 ikke har afgift. De stod fast med afgift men gav mig ikke en fyldestgørende forklaring. De henviste i stedet til følgende to links, som de sagde beskriver hvorfor.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=161267

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947293&chk=214126

Jeg har desværre ikke terpet siderne igennem, men svaret burde i følge dem ligge der.

mvh Bo

mbk
mbk Feb 20 '17

@Bopkri

Lækkert at du undersøger det! Det er svært at forestille sig en model hvor man kan sætte en fair afgift på over 0kr for de biler, men med SKAT kan alt jo sikkert lade sig gøre. 

Puha, de der links er hård kost.. Jeg gav hurtigt op.

P85DK
P85DK Feb 20 '17

Bopkri - du skal stadig huske på at hvad du har givet i udlandet for en brugt bil (+2000 km) er fuldstændigt, helt og aldeles, ligegyldigt i skats øjne - alene af den grund at beløbet på fakturaen kan være sat kunstigt lavt. Derfor kigger de på handelsprisen af tilsvarende biler i DK. Det er selvfølgelig ikke helt nemt hvis markedet er stærkt begrænset.

Så du kan aldrig lave den udregning du stiller op som eksempel.

Søg her og se hvad der tidligere er betalt i afgift på importede Teslaer - der er et par stykker:

https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoejsvurderinger

Som du kan se nedenfor, så skulle der sidste år betales ca. 300.000 ved import af en P90DL der havde kørt 13.000 km. og der er ikke rigtig nogen situation hvor det har kunne betale sig at betale 300.000 i afgift på en brugt 2015 P90DL i forhold til at købe den brugt i DK

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 20 '17
Bopkri
Bopkri Feb 20 '17

mbk: ja jeg skal også tage mig sammen til at læse retsinformation.

P85DK: rigtig lækkert med dit eksempel, og ja det er helt korrekt at mit eksempel kun er teoretisk, og de nævnte også som du gør at prisen på bilen i udlandet er ligegyldig. men prøvede med mit eksempel at belyse den situation, hvor man køber en brugt TMS til eks. 500k i udlandet og tilsvarende koster de brugt eks. 600k i dk, hvor 40% så ville give 700k, men vil de så pålægge afgift op/ned til 600k eller skal man så betale 700k og i princippet mere end hvad den måske har kostet fra ny? for tænker ikke det er ligemeget om man smider 100k eller 200k i afgift.

mvh

P85DK
P85DK Feb 20 '17

Det korte svar er ja

Det lange svar er at den afgift de regner sig frem til har som sagt intet at gøre med den pris du har givet i udlandet. Så i det eksempel som jeg har indsat ovenfor er det helt sikkert at vedkommende sammenlagt har betalt betydeligt mere end hvad den kostede i 2015 og betydeligt mere end hvad han kunne finde en tilsvarende herhjemme til, med mindre at vedkommende har fundet den til 650.000 eller mindre - hvilket nok er usandsynligt.

Men men men, så igen, så er den handelspris som de har sat ind på 1.600.000 for en brugt 2015 P90DL med 13.000 km på tælleren, er så også helt hen i vejret. Det har den aldrig solgt til, men måske var det lige på det tidspunkt hvor der var et par lykkeriddere der prøvede at sælge for 1.600.000 på Bilbasen.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 20 '17
MOS
MOS Feb 21 '17

Reglerne siger vel bare, at selvom der ikke er betalt afgift af andre brugte elbiler, så skal der alligevel betales afgift af en brugt, importeret elbil.

Faktum? Ja!

Rimeligt? Nej!

Logisk? Nej!

Forståeligt? Tjah, det kommer vel an på politisk standpunkt...

mbk
mbk Feb 21 '17
Citat fra MOS

Reglerne siger vel bare, at selvom der ikke er betalt afgift af andre brugte elbiler, så skal der alligevel betales afgift af en brugt, importeret elbil.

Faktum? Ja!

Rimeligt? Nej!

Logisk? Nej!

Forståeligt? Tjah, det kommer vel an på politisk standpunkt...

Så mangler vi bare en måde at kunne sætte størrelsen.. 

Men man kender vel godt resultatet, det er billigst at nappe en dansk.

MOS
MOS Feb 22 '17
Citat fra mbk

Jep. Tænker lidt, at den manglende gennemsigtighed er en helt bevidst politisk konstruktion. Usikkerhed dræber markedet.

Men man kender vel godt resultatet, det er billigst at nappe en dansk.

Det er der vist ingen tvivl om. Afgiftssystemet er skræddersyet til at holde elbiler (fabriksnye såvel som importerede brugtvogne) ude af det danske marked. Al den snak om "indfasning af elbilerne i det danske afgiftssystem" lyder jo umiddelbart vældig fint, men det er blot en diplomatisk måde at sige "udfasning af elbilerne vha. det danske afgiftssystem".

Det er lidt det samme med begreber som "grøn realisme". Det er blot en diplomatisk måde at sige "nedprioritering/ignorering af den grønne omstilling". Men hvem synes ikke, at grønt er godt? Og hvem kan have noget imod realisme? De må have nogle dygtige spindoktorer!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 22 '17
SuneH
SuneH Feb 22 '17
Citat fra MOS

Usikkerhed dræber markedet.

Enig. Var i søndags ude at prøve en Zoe som bil nummer 2. Men den koster 324.000 kr, hvilket er ca. 120.000 mere end en tilsvarende ICE. Og som vi talte med sælgeren om: Med al den usikkerhed der er pt om elbiler og afgifter, er det klart at ingen køber. Alle tænker "Hvis vi køber nu, og de så halverer prisen om 3 uger, så er det for surt". Så alene debatten om at salget er gået i stå - og at "nogen snart må gøre noget" virker dæmpende på salget. Så en form for dødsspiral.

At priserne ikke bliver halveret ved den almindelige forbruger ikke noget om. At afgiften på de små elbiler er ret lav, og de simpelthen er dyre fordi de er dyre fra fabrikkernes side, ved nok de færreste. 

P85DK
P85DK Feb 22 '17
Quote from MOS
Citat fra mbk

Jep. Tænker lidt, at den manglende gennemsigtighed er en helt bevidst politisk konstruktion. Usikkerhed dræber markedet.

Nok en lille overfortolkning. Registreringsafgift ved egen import har aldrig været en eksakt videnskab, da det er baseret på en skønsmæssig værdi foretaget af mere eller mindre indsigtsfulde enkeltpersoner.

Men når alt det er sagt, så synes jeg nu det er rimeligt ok at skønne sig frem til en afgift ved import med de informationer der er tilgængelige i dag.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 22 '17