Loading...
dk

Sprinkler defekt | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Mar 10 '17

Så hold sprinkler motoren op med at køre. Viskerne kører når man aktiverer sprinkler/visker funktionen. Ingen fejlmeldinger fra bilen. Ingen lyd fra pumpen. Har allerede fået en tid mandag hos Tesla så trods alt ingen ventetid. Tesla siger at det ikke kan være en sikring da viskerne så heller ikke ville virke. Har nogen af jer oplevet denne fejl før? Har lige brugt tid på skift af 12v batteriet og nu går der en formiddag igen...:( God weekend. 

Singh
Singh Mar 10 '17

No offence intended - Men har du prøvet at trykke knappen hårdt ind? - Der er mange der har lavet den fejl at tro at sprinklerne ikke virker/Der ikke var væske i, hvor fejlen har været at de blot har trykket let på knappen. Viskerne begynder faktisk ved let tryk, men man skal trykke knappen lidt hårdt ind før der kommer væske.

HJJ
HJJ Mar 10 '17
Jeg røg på den fra ny.
Fik trykket lidt hårdere og Wupti så virkede den.
webercarbmann
webercarbmann Mar 11 '17

Hej alle. 

Den er trykket HELT ind...:)  Jeg poster løsningen mandag. Peter

Mobileineurope
Mobileineurope Mar 11 '17

Havde samme problem. Pumpen måtte skiftes af Tesla. 

webercarbmann
webercarbmann Mar 13 '17

Pumpe skiftet af Tesla idag. De brugte kun ca 30 min på det, selv om der var sat en time af. Det bør ikke blive alt for dyrt, når de begyder at gå udenfor grantien. 

Luxenburger
Luxenburger Mar 22 '17

Har lige fået samme omgang - 12V batteriet skal skiftes, og sprinklerpumpen duer ikke mere. Er røget over 80.000 km - men mon 12V batteriet hører under garanti på batteri og drivline? Spændt på at høre hvad rep af sprinkler koster..

webercarbmann
webercarbmann Mar 22 '17

Lidt uheldigt at du har rundet de 80K Du kunne prøve at kontakte autoskadestuen eller Hinnerup for at høre hvad de skal have for at lave dine fejl hvis Tesla ikke tager dem på garantien. Det tror jeg desværre ikke at de gør. Fortæl gerne hvordan det spænder af.

Luxenburger
Luxenburger Mar 23 '17

Så fik jeg snakket med Tesla. Sprinklerpumpen er selvfølgelig ikke dækket længere, men den kan skiftes inkl. arbejdsløn for 991 kr. De undersøger lige om min fejl på 12V-batteriet er en garantisag - det kunne det nemlig godt være, hvis bilen "selv" har genereret fejlen, sagde de. Ellers koster udskiftning 1923 kr. 

Kiefer
Kiefer Mar 23 '17

Er bilen da over 2 år gammel?

Husk at uanset hvad Tesla siger, har du stadig 2 års reklamationsret på bilen.

/Martin

griffel
griffel Mar 23 '17

Hvad vil falde under reklamationsretten, og hvad er en garantisag...?

Jeg må indrømme, at jeg ikke er klar over hvad der er hvad.

/Jakob :-)

Klaus_
Klaus_ Mar 24 '17

Problemet med reklamationsretten er, at når bilen er over 6 mdr gammel, er det dig der skal bevise at problemet var tilstedet på købstidspunktet. Hvis den der under 6 mdr gammel gælder formodningsreglen, som betyder at man formoder fejlen var tilstede ved købstidspunktet eller skyldes noget der var tilstede der.  

Luxenburger
Luxenburger Mar 24 '17

Bilen er "desværre" fra 2014. Venter stadig på besked om hvorvidt 12V-batteriet er dækket af garantien. Er der nogen der ved om det bare er et almindeligt syrebatteri? Det vidste servicefyren fra Tesla ikke :-)

jensk2
jensk2 Mar 24 '17

Ja, batteriet er et standard 12V Deep Cycle AGM batteri, men det bliver brutalt op- og afladt alt for tit og med en opladningsprofil, som var det et LiFePO4 Lithium Ion batteri.

https://syonyk.blogspot.dk/2016/10/tesla-model-s-12v-battery-analysis.html

Bedste løsning er at spare 7 kilo vægt ved at erstatte det med et 12,8V LiFePO4 batteri, Det er dobbelt op på pris, men holder nok mindst fire gange så længe. Der er en skuffet Tesla S ejer, der har startet salg af et egnet batteri: https://www.battmobilebatteries.com/

Bosch har i et stykke tid produceret rimeligt prissatte Motorcykel LiFePO4 batterier, men ingen passer til Tesla S. To af disse:  http://www.powerstream.com/LLLF-12v.htm​ ville tilvejebring 44AH (50% over OEM's 30AH) og måske forårsage at de aldrig blev ladet op til 100% SOC, med endnu bedre levetid til følge. Kan næsten kun verificeres real-life. Jeg planlægger at skifte til LiFePO4, når mit OEM batteri fejler om ca. 9 måneder:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 24 '17
griffel
griffel Mar 24 '17
@Klaus_
Det er måske ved at være lidt OT her i tråden (og dog...):
Hvis mit batteri fejler efter 6 måneder/80.000 km uden at jeg har pillet ved det, så har der vel foreligget en fejl. Enten produktions- eller anvendelsesfejl.

Det er mig forresten en gåde, at man ikke bare lader det batteri op stille og roligt og kontinuerligt holder det på an acceptabel SoC. Der er da rigeligt med strøm under gulvet.
Ved man hvornår det bliver (for) deepcyclet? Er det når bilen holder stille i garagen, at det når meget langt ned inden der lades på det igen? For det må da kunne programmeres væk. Eller hvad..?

Jeg har kigget på de dér battmobile lithium-batterier, der henvises til ovenfor i indlæg #14, og jeg er næsten klar på at anskaffe mig sådan et. Specielt fordi jeg har lavet et 12V-outlet i trunken til min kompressor-køleboks. Det har virket fint hele sidste år, men hvis der når at komme en fejl på mit batteri inden garantien udløber om senest et par måneder, vil Tesla med garanti (ha!) ikke æde den...

/Jakob :-)
Forummets indlæg er redigeret af griffel Mar 24 '17
jensk2
jensk2 Mar 25 '17

@griffel

Her er en rimelig seriøs analyse af hvorledes 12V batteriet mishandles:-)

https://syonyk.blogspot.dk/2016/10/tesla-model-s-12v-battery-analysis.html

Forfatteren beskriver selv hvorledes ladningen SKULLE have været for at give lang levetid til en bly-akkumulator, men når ikke selv til at i hvert fald ladeprofilen og cykling passer LiFePO4 meget bedre, prøv f.eks. at sammenligne med eksempler på ladning af LiFePO3, f.eks.

http://www.powerstream.com/LLLF.htm

Forfatteren peger på valg af bly aht. lav etemperatur og det er nok årsagen til at Tesla valgte Bly. Som andre batterier, taber LiFePO4 kapacitet ved lave temperaturer, men da vi ikke skal bruge start strøm (CrankingPower), er det mestendels lang tids kapaciteten, der gælder. Her er en tabel der viser 90% kapacitet ved 0 C og 75% ved -10 C: https://www.ev-power.eu/docs/pdf/CALB-Temperature-Test-Report.pdf  - det ligner meget godt en bly akkumulator. Så største udfordring med LiFePO4 er hvorledes det klarer opladning ved meget lave temperaturer - Normalt advarer man mod at lade Lithium Ion ved meget lave temperaturer (specielt vigtigt for Lithium Nickel Cobalt Aluminum Oxide, hvorfor Tesla jo varmer sit eget batteri og kraftigt begrænser regen når under 10 C. Men hvis 12V batteriet cykles flere gange per dag, bliver det aldrig super koldt. Men det er nok en god ide at isolere det lidt!

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 25 '17
Franz
Franz Mar 25 '17

Så vidt jeg har læst mig til, holder 12v batteriet ca et år - mit holdt i 12 mdr før det skulle skiftes.

Jeg spurgte hos Tesla om jeg skulle regne med, at skifte igen om et års tid, hvilket hun svarede ja til, men de arbejder på at udvikle et batteri der kan holde længere.

Det er ærgerligt at bruge 2.000kr ekstra om året, på en bil der jo netop skulle have mindre serviceudgifter med sin simplere konstruktion.

Jeg må lige tilføje, at denne gang skete udskiftningen på garantien, men næste gang er det nok udover de 2 år.

Forummets indlæg er redigeret af Franz Mar 26 '17
jensk2
jensk2 Mar 26 '17

Jamen så er vi vel der, at Tesla har indrømmet fejlen og vi alle kan få batteriet udskiftet på garantien:-) I hvert fald kan der ikke være tvivl om at den danske 2 års reklamationsret gælder. Her er  Forbrugerrådets formulering:

'Reklamationsretten dækker fejl, som var til stede på købstidspunktet

En vare kan godt have skjulte fejl eller mangler ved købet, som måske først viser sig senere.

En fejl vil typisk have været til stede på købstidspunktet, hvis den ikke skyldes, at du har brugt varen på en forkert måde. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis du har udsat varen for en større fysisk belastning, end du med rimelighed kunne forvente, at den kunne holde til.'

Og så er det også på tide at Tesla udviser ansvarlighed og også betaler udskiftningen anden og tredje gang batteriet skal skiftes - specielt hvis bilen når at blive immobil. Alvorlig mangel og dårligt design, kan man godt kalde det at bilen med 50kWh ombord ikke kan køre pga. mangel på strøm:-(

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 26 '17
DavidS90D
DavidS90D Mar 26 '17

Det kendte problem er vel, foruden det konstante tomgangsforbrug, at ladningen af 12V batteriet sker med en 2.5kW DC/DC converter med en slags on/off styring. Når bilen holder stille.

Hvis der var en sekundær effektiv lader på 40-50W (evt. forsynet fra AC stikket) kunne denne "trickle charge" batteriet og holde det i live i årevis. Og med et samlet lavere forbrug.

Niels
Niels Mar 26 '17
er der ikke noget med at garanti periode (på en del komponent) forlænges når den udskiftes ? mener en gang jeg fik oplyst at garanti perioden forlænges med yderligere 12 mdr, og man så kan 'blive ved '. - giver egentlig god mening da en producent således ikke kan blive ved med at skifte til komponenter som er fejlagtigt designet til formålet....
Sider: 1 2 »