Loading...
dk

Sådan tømmer man batteriet på en X90D på 33min | Tesla Forum

KimT
KimT Apr 19 '17

Tesla Bjørn har lige afprøvet sin X'er - også for at se om batteri m.m. blev for varme ved vedvarende belastning (han undgik med vilje kraftig acc. pga. varmeudviklingen)

108km på Autobahn - ca. 200km/h - ca 33 min.

Batteriet gik fra 100% til 13%

https://www.youtube.com/watch?v=ojUFPKgs6iI&feature=youtu.be

Han kommer nok ikke med i "Avg. Wh/km Challenge 2016/2017!"........

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 19 '17
koden
koden Apr 19 '17

Fedt :-)

webercarbmann
webercarbmann Apr 20 '17

Det gik smooth. Det var om natten, så der var ikke så mange "Shhhhiiiiitttttt" som når han kører hurtigt i dagtierne :)   Er der nogen af jer der ved hvor meget mere energi en X bruger ved 200km/t i forhold til en S?  Han lå og brugte 550-580wh/km under turen. Hvad bruger en S under samme forhold? Jeg har prøvet at have vores 70D på de 200 km/h i tyskland men ikke ret længe. Jeg tænker næsten at range i en X90D er sammenlignlig med en S70D under disse forhold? 

mbk
mbk Apr 20 '17
Quote from webercarbmann

Det gik smooth. Det var om natten, så der var ikke så mange "Shhhhiiiiitttttt" som når han kører hurtigt i dagtierne :)   Er der nogen af jer der ved hvor meget mere energi en X bruger ved 200km/t i forhold til en S?  Han lå og brugte 550-580wh/km under turen. Hvad bruger en S under samme forhold? Jeg har prøvet at have vores 70D på de 200 km/h i tyskland men ikke ret længe. Jeg tænker næsten at range i en X90D er sammenlignlig med en S70D under disse forhold? 

Fra drag kraften er der drag koefficienten og frontal arealet at arbejde med.

F_{D}\,=\,{\tfrac  12}\,\rho \,u^{2}\,C_{D}\,A 

Umiddelbart er Cd nok omkring 0.24 for begge, men frontal arealet er nok ~20% højere for X grundet sin lidt større bredde og noget højere højde. Så jeg byder 450 - 470 Wh/km.

Hvis @MOS kommer forbi kan han sikkert beregne det indenfor et par promiller.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 20 '17

For et par uger siden kørte jeg fra lidt nord for Hamborg til grænsen med 180-200 km/t. forbruget lå på lige  på ca. 400 wh/km svarende til knap 200 km på en opladning i en s85

jens2
jens2 Apr 20 '17
Hej du kan bare tage en stor trailer og sætte den efter teslaen. Ved 100 kmt bruger den også 400 wh/km
MOS
MOS Apr 21 '17
Citat fra mbk

507 Wh/km ± et par promiller ;-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 21 '17
mbk
mbk Apr 21 '17
Citat fra MOS
Citat fra mbk

507 Wh/km ± et par promiller ;-)

Du får kun point hvis du viser mellemregningerne! 
MOS
MOS Apr 21 '17

Jeg har regnet med følgende formel:

Forbrug = a1/v + a2 + a3*v²

v = hastighed i m/s.

Koefficienterne a1, a2 og a3 er konstanter, der afhænger af hhv. bilens tomgangsforbrug, rullemodstand og luftmodstand og som jeg har fundet vha. et empirisk kurvefit gældende for en Model S 85D. Jeg har regnet med a1 = 502 W, a2 = 229 N og a3 = 0,514 kg/m. For de teknisk krakilske bør jeg nok lige nævne, at koefficienterne ikke afspejler hhv. tomgangsforbrug, rullemodstand og luftmodstand direkte, men er skævvredet lidt pga. den ulineære virkningsgrad i drivetrainet, som er implicit lagt ind i koefficienterne.

Sætter man tallene ind for 200 km/h = 55.5555 m/s, så får man:

Forbrug = 502 W/55.5555 m/s + 229 N + 0,514 kg/m*(55,5555 m/s)² = 1824 N = 507 Wh/km

Hvor mange point får jeg så?? :D

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 21 '17
Hookmaker
Hookmaker Apr 21 '17
Jeg har kørt min P85D en del i Tyskland og meget mellem 200 og 250. Kasselbakkerne kan man køre hele strækket med 200+...;-)
Men at køre med 200 eller mere om natten i Tyskland som Bjørn uden langt lys er total uansvarligt synes jeg.