Loading...
dk

Internet | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Aug 21 '15

Hov - glemte at vedlægge opsætningen:

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 21 '15

Ja det er ret imponerende med al den hjælp der er at finde på dette fantastiske forum :-)

@Hilbert Det er da nogle seriøse kaffepauser du holder dig. Jeg ved godt at det er fredag men alligevel .... ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 21 '15
Kiefer
Kiefer Aug 21 '15

Lad os lige få luset nogle misforståelser ud:

Du må have alle de AP'er i dit hjem du har plads til.
De må også alle gerne broadcaste det samme SSID
De må også alle gerne være DHCP server (her kan det bare blive bøvlet hvis de deler samme scope ud)

Det er en fordel at:
Sætte hvert AP op på hver sin kanal, brug altid 1,6 og 11
Hold router funktionaliteten væk fra dit AP og placer den i en router.
Placer evt. DHCP på routeren.

/Martin

EVfan
EVfan Aug 21 '15
@hilbert, det er svært at se konfigurationen på billedet, men mit gæt er du skal have slukket for DHCP rollen på det nye AP.
/Jens
Hilbert
Hilbert Aug 21 '15

Beklager meget at jeg ikke så, at billedet var for småt til at kunne læses.
Hermed afskrift af indstillingerne på AP routeren:

LAN-LAN forbundet mellem routere.

ADVANCED ROUTING:
Operating Mode: Router, RIP disabled, Interface: Lan&Wireless

WIRELESS NETWORK:
Mode: Mixed, Name (SSID): DanskNet-99e9dc (same som hovedrouter), Channel: 11 (hovedrouter 1), Wireless SSID Broadcast: Enabled

WIRELESS SECURITY:
Mode: WPA2 Personal, WPA Algorithms: AES, Group Key Renewal: 3600 sec.

FIREWALL:
Block WAN Requests: Filter Multicast

ROUTER PASSWORD:
Web Access: HTTP + Enable, Remote Management: Disable
UPnP: Enable

INTERNET SETUP:
Router Name: WRT54G, MTU: Auto,
NETWORK SETUP:
Router IP: Local IP Address (192.168.40.140), Subnet Mask: (255.255.255.0)
NetWork Address Server Settings: DHCP Server: Disable, Starting IP Address: 192.168.1.100

RobertJ
RobertJ Aug 21 '15

Har din linksys router fast ip adresse? hvis ikke sæt den i samme subnet som main routeren.

Det slår mig lige i øjnene at du har sat operating mode til router, burde den ikke stå som repeater eller lign.?

Grunden til din tesla nok ikke connecter er efter min bedste overbevisning at din sekundære router ikke kan give en ip da dhcp er disabled og den ikke videresender teslaen til din primære router for en ny ip.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 21 '15
Hilbert
Hilbert Aug 21 '15
Tak for tip, Robert Skulle Teslaen ikke fange AP routeren, når min mobiltelefon kan?
RobertJ
RobertJ Aug 26 '15

Måske, nogengange & under visse omstændigheder. altid gode svar i en netværks diskussion.

Har din main router også en ip adresse svarende til 192.168.40.xx? hvis ikke skal disse to på samme subnet ("adresse/gade"). Kan du tage et par screenshots af din router er det stadig at foretrække.

Har router og ap samme security protocol. vær opmærksom på mange ældre/billigere enheder ikke kan håndtere wpa2 personal aes+tkip (kombineret protocol, default hos YouSee) men skal enten være aes eller tkip. 

Tesla kan vidst ikke fange 40mhz men kun 20mhz bandwith

mange indstillinger der skal spille...

- R

Hilbert
Hilbert Aug 26 '15

@RobertJ: Main router har samme IP adresse som AP-routeren = 192.169.40.1XX.

Samme security protocol: Main: WPA2-PSK;      AP: WPA2-AES

Mon det er her "hunden ligger begravet"?

Forstår ikke de 40 og 20MHz - er routere ikke 2,4GHZ?

DCHP er enabled på hovedrouteren og disabled på AP-routeren, men det er vel rigtigt nok.

Kiefer
Kiefer Aug 26 '15

Hilbert: Den går ikke, man må ikke have to enheder på nettet med samme IP-adresse.

Hvis der skal kunne roames mellem de to AP'er, skal der også være samme protocol.

Det er helt fint at DHCP kun er enabled på den ene, men hvis en anden enhed på nettet har samme ip, så vil den jo også svare, og den vil så svare med ingenting...

DHCP fungerer nogenlunde således:
Client sender et DHCP discover 
Server sender et DHCP Offer
Client sender et DHCP request 
Server sender et DHCP Ack.

Her er det jo vigtigt at det er samme server der svarer hver gang ;-)

KS
KS Aug 27 '15

Ikke kun samme protocol - AP er skal have samme navn, men køre på forskellige frekvenser (1,6 eller 11 på 2,4 gHz båndet). Det skal sidde på samme fysiske netværk, der må ikke være NAT enablet på nogen af dem - kun det der sidder imod internettet. Og naturligvis kun 1 DHCP server på nettet.

Men ring hvis i har brug for hjælp - laver dette til dagligt.

RobertJ
RobertJ Aug 27 '15

@Hilbert - ser ud til din main router ikke køre samme protocol. Det er muligvis (TKIP+AES protocol) da den er specificeret PSK, ren wpa2 havde været benævnt psk2. Prøv at skifte dem begge til WPA2-AES (den sikre).

bandwith default er typisk 20mHz så ingen alarm hvis du ikke har 'pillet'. Det er en fordel at køre b,g,n mode medmindre du er 100% sikker på du kun har N komponenter der tilslutter. (er ikke sikker med Teslaen). - Ser lige du kører' mixed mode' på WiFien. så det er 1-A!

og som nævnt, lad din AP hedde 192.168.40.200 f.eks. hvis din main router hedder 192.168.40.10x, aldrig samme IP!

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 27 '15
Hilbert
Hilbert Aug 27 '15

@RobertJ: Dine tips ledte mig til at prøve at vælge anden forbindelse (protokol) for indstillinger i Teslaen.
Ved at vælge WPA personal i stedet for WPA2 personal fik jeg en rigtig fin forbindelse.
Jeg venter og ser om bilen også selv finder WiFi når jeg kommer tilbage fra tur.
Hvis ikke dette har løst problemet helt, skifter jeg protokoller på routerne så de er helt ens – som du anbefaler. Det virker i hvert fald som om problemet ligger her.
Mange tak til alle, som har prøvet at hjælpe en novice i WiFi mm.

RobertJ
RobertJ Aug 27 '15

OBS: WPA gælder ikke som en 'sikker' protokol længere. Brug derfor WPA2 hvis du er i risiko zonen for hacker angreb!!!

tilykke med nettet

- R

Hilbert
Hilbert Aug 27 '15

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor bilen ikke kan forbinde til AP-routeren, når jeg i bilen vælger WPA2, men forbinder fint, når jeg i bilen vælger WPA personal. Min AP-router er som nævnt sat op til WPA2-AES og min main router (som er uden for rækkevidde) til WPA2-PSK. Men skidt – det virker i hvert fald nu (bilen er kodet ind til WPA personal + password til routerne).
Da begge routere er sat op til WPA2, burde mit WiFi vel være sikret mod hackere – eller har jeg misforstået?
Igen, tak for hjælpen.

Knudsen
Knudsen Aug 28 '15

hmmm... Blot en tanke - det er jo ikke første gang der er kuk i  diverse GUI vedr. wifi opsætning... Det har jeg efterhånden set flere gange hos flere producenter i gennem tiden - Suk...!

Så mon GUI i Tesla'en i virkligheden mener:

WPA2 = WPA/WPA2 enterprise
WPA Personal = WPA/WPA2 Personal

Enterprise bruger nemlig RADIUS til authentication (altså seperat/specifik passwords pr. bruger) , og så virker det ikke med dit access-punkt som pt. køre Personal (som er et' fælles password for alle).

@Hilbert:Har du en Enterprise setting også..?

Er der andre der køre WPA2 med succes...?

Comeback
Comeback Aug 28 '15

Jeg benytter WPA2 fra min 4G router 

Knudsen
Knudsen Aug 28 '15

@Comback: Godt så...

Så er det tilsyneladende ikke "Enterprise vs. Personal" forvirring i GUI...

@Hilbert: Har du mulighed for at sætte din router til WPA2-TKIP (Normalt kører WPA2 nemlig med AES) - En anden mulighed (desværre) er at Tesla'en ikke understøtter AES kryptering... Omend det lyder lidt underligt at AES ikke er understøttet...!

TKIP er en anden måde at lave sikkerhed/kryptering på - de benytter sig af mere simple "passwords/nøgle" - men som TKIP til gengæld skifter ganske ofte - og heri ligger sikkerheden lidt populært sagt for TKIP protokollen...

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Aug 28 '15
Hilbert
Hilbert Aug 28 '15

@Knudsen: Men da det nu fungerer med WPA2-AES på AP-routeren og WPA personal på bilen, forstår jeg ikke, hvorfor jeg skulle ændre dette. Jeg er lidt bange for at stille om, da de nu endeligt fungerer.

Din tanke, om at Teslaen ikke understøtter AES kryptering, kunne forklare, hvorfor jeg ikke kunne få WPA2 i bilen til at fange min AP-router.  

Sider: « 1 2 3