Loading...
dk

Tesla Model X | Tesla Forum

Lasse
Lasse Jun 14 '17

Hej Tesla Forum,

Jeg overvejer at bestille en Model X 100D.

Vil gerne høre jeres erfaringer med Model X, inden jeg trykker på knappen, kan den anbefales?

Er der noget jeg skal være opmærksomhed på ved bestilling?

Vil i anbefale den ”selvkørende funktion” til 27.400 kr.?

Min bestilling vil være:

  1. Model X 100D
  2. Pearl White Multi-Coat Lakering
  3. 22" Onyx Black Turbine Wheels
  4. Ultrahvide sæder
  5. Kulfiber opgradering
  6. Opgraderet Autopilot
  7. Premium opgraderingspakker
  8. Seks sæder interiør med midterkonsol
  9. Bugseringspakke

Ser frem til jeres input

//Lasse

mbk
mbk Jun 14 '17
Quote from Lasse

Vil i anbefale den ”selvkørende funktion” til 27.400 kr.?

Hvis du trykker den til og fra, så kan du se at den koster det samme at eftermontere, som at købe fra ny, det er grundet at afgifter kommer oven i de 27.400 og man ikke pt. betaler afgifter af at 'eftermontere'.

Autopilot v.2 er stadig stadig ikke på samme niveau som v.1, selvom det ifølge amerikanske brugere er ved at nå niveau, og v.2 vil helt sikker overgå v.1 med tiden, måske senere i år. Der kommer nok til at gå noget tid (1 år eller 2?) inden 'Full selvdriving' FSD kan noget som helst, hvis det nogensinde kommer til at virke med det hardware der pt. er i Tesla. Det skal dog siges at selve computeren til AP/Self-driving er lige over håndskerummet, så hvis det kræver flere kræfter, ser det ud til at Tesla har designet det, så det kan opgradere senere. Om denne software option giver adgang til senere hardware opgradering er vist ren spekulation.

Mm. du ved at du vil have alle options, og være en af de første, så ser jeg ikke meget ide i at bestille det før det rent faktisk kan noget. Dog kan der muligvis være en fordel i at det kommer med i finansiering og slutseddel så man ikke senere betaler for en opgradering der ikke er med i forsikringen.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 14 '17
ErikBH
ErikBH Jun 14 '17
Citat fra Lasse

Er der noget jeg skal være opmærksomhed på ved bestilling?

husk en referalkode så du får fri supercharging med!

22" hjulene har jf. Bjørn Nyland (og andre) vist sig at bruge rigtig meget strøm. Overvej 20"'erne.

Citat fra mbk
Quote from Lasse

Vil i anbefale den ”selvkørende funktion” til 27.400 kr.?

Hvis du trykker den til og fra, så kan du se at den koster det samme at eftermontere, som at købe fra ny, det er grundet at afgifter kommer oven i de 27.400 og man ikke pt. betaler afgifter af at 'eftermontere'.

og ser man på prisen for eftermontering i Norge 42.800 norske pesetas, hvilket bliver til cirka den samme eftermonteringspris som i Danmark.

Citat fra mbk

Mm. du ved at du vil have alle options, og være en af de første, så ser jeg ikke meget ide i at bestille det før det rent faktisk kan noget. Dog kan der muligvis være en fordel i at det kommer med i finansiering og slutseddel så man ikke senere betaler for en opgradering der ikke er med i forsikringen.

Enig,.. når prisen har rundet milionen for længe siden vil det være nederen ikke at have de "sjove" features med. Og jeg tror der kommer mere af det før vi regner med. Og mht. regnekraft, så har den jo voldsomt meget mere end AP1, så mon ikke den kan klare sig et par trin op ad den autonome stige.

vh, ErikBH

fmm1000
fmm1000 Jun 14 '17

Nu er vi jo alle individuelle og har forskellige præferencer, men her er mine 5 cents :-).

Jeg ville helt klart også vælge 20 tommers dæk.
Mere rækkevidde gør at du kan kører hurtigere mellem charging stops.
De larmer mindre, er mere komfortable og ikke mindst billigere, men ja 22 ser da fedt ud.
Valgte selv 19 tommer til min egen S og har aldrig fortrudt det.
Har kørt over 110.000 på de originale 19 tommer sommerdæk dog med to vinterskift. Sommerdækkene kører endnu :-).

 

Jeg ville også vælge seks sæder men uden midterkonsol.
Dropper du den kan du transportere lange genstande i bilen, som møbler, Ikea-kasser, cykler osv.
Det kan du ikke med midterkonsollen.

 

Jeg har vinterpakke og er megaglad for den, da jeg eeelsker ratvarme. Jeg er frossenpind og fryser ofte fingrene :-).

 

Kiefer
Kiefer Jun 14 '17

Lasse: Rækkevidden er markant lavere end på en tilsvarende Model S. Vores erfaring er at hvis man kører 250 wh/km i en Model S, kører du 350 wh/km i en Model X, og det er med 20" standard fælge, jeg tør slet ikke tænke på hvordan det vil være med 22" ;-)

6 sæders konfiguration er jeg helt enig med dig i, men premium pakken, altså det eneste jeg lige kan se der er interessant i denne, er at du får en iPhone tilslutning til opladning af modilen så du ikke behøver have kabel med selv. Jeg synes det er "over priced" i forhold til indholdet.

Angående AP, så forhør dig evt. med Tesla hvor meget der virker nu, og ellers koster det som de andre også skriver det samme at eftermontere som at bestille med grundet afgifterne. 

Jeg ville også helt klart undlade at bestille midterkonsollen til bagsæderne med. Der er allerede to kopholdere med bagtil og den plads man får med 6 sæders er super.

Hvad angår sæder, det er jo altid en smagssag, vi har to mindre børn, så hvide lædersæder var simpelthen nogo herhjemme, og det plast-cover der er på forsæderne bagtil er simpelthen bare geniale når man har børn med gummistøvler :-)

Og ja, husk en refferal kode, så du ikke kommer til at betale for SuC!

/Martin

Flemming
Flemming Jun 14 '17
Helt enig med Kiefer i valg af konfiguration da det er sådan vi har valgt til vores model X + vinterpakken. Er dog ikke enig i at Wh/km forbruget er så stort. I vores model S var vores samlet forbrug på 95.000 km over 3 år 218 Wh/km og vores erfaring efter 10.000 km i model X er et merbrug på ca 12 %, eller 245 wh/km. Vi var meget tilfredse med vores model S fra 2013, men valgte at skifte for at få en mere behagelig indstigning, 6 sæder ( har 4 børnebørn ) og at kunne få træk på til vores camp-let som nu er klar til vores feriture sydpå til september.
Lasse
Lasse Jun 14 '17
Citat fra fmm1000

Nu er vi jo alle individuelle og har forskellige præferencer, men her er mine 5 cents :-).

Jeg ville helt klart også vælge 20 tommers dæk.
Mere rækkevidde gør at du kan kører hurtigere mellem charging stops.
De larmer mindre, er mere komfortable og ikke mindst billigere, men ja 22 ser da fedt ud.
Valgte selv 19 tommer til min egen S og har aldrig fortrudt det.
Har kørt over 110.000 på de originale 19 tommer sommerdæk dog med to vinterskift. Sommerdækkene kører endnu :-).

 

Jeg ville også vælge seks sæder men uden midterkonsol.
Dropper du den kan du transportere lange genstande i bilen, som møbler, Ikea-kasser, cykler osv.
Det kan du ikke med midterkonsollen.

 

Jeg har vinterpakke og er megaglad for den, da jeg eeelsker ratvarme. Jeg er frossenpind og fryser ofte fingrene :-).

 


Jeg tager også vinterpakken:-) //Lasse
Lasse
Lasse Jun 14 '17
Citat fra Kiefer

Lasse: Rækkevidden er markant lavere end på en tilsvarende Model S. Vores erfaring er at hvis man kører 250 wh/km i en Model S, kører du 350 wh/km i en Model X, og det er med 20" standard fælge, jeg tør slet ikke tænke på hvordan det vil være med 22" ;-)

6 sæders konfiguration er jeg helt enig med dig i, men premium pakken, altså det eneste jeg lige kan se der er interessant i denne, er at du får en iPhone tilslutning til opladning af modilen så du ikke behøver have kabel med selv. Jeg synes det er "over priced" i forhold til indholdet.

Angående AP, så forhør dig evt. med Tesla hvor meget der virker nu, og ellers koster det som de andre også skriver det samme at eftermontere som at bestille med grundet afgifterne. 

Jeg ville også helt klart undlade at bestille midterkonsollen til bagsæderne med. Der er allerede to kopholdere med bagtil og den plads man får med 6 sæders er super.

Hvad angår sæder, det er jo altid en smagssag, vi har to mindre børn, så hvide lædersæder var simpelthen nogo herhjemme, og det plast-cover der er på forsæderne bagtil er simpelthen bare geniale når man har børn med gummistøvler :-)

Og ja, husk en refferal kode, så du ikke kommer til at betale for SuC!

/Martin


Hej Martin, Mener du jeg ikke skal vælge Premium pakken ??? - er det ikke der hvor  "fordøren åbner automatisk når du nærmere dig", - som jeg kan se det, koster premium pakken 41.000 kr.
Lasse
Lasse Jun 14 '17

Er det nogle der kar købt 22" hjulene ? - hvordan er de med støj mv.?, eller har alle købt med 20"..?

MOS
MOS Jun 14 '17

Hej Lasse.

Jeg ville også klart vælge 20" hjul af de samme grunde, som de andre har nævnt (støj, pris, rækkevidde).

Ultrahvide sæder er veganske og nemme at rengøre, så det ville også have været mit foretrukne valg, hvis man kunne få dem, dengang jeg købte min Model S.

Kulfiber er efter min mening noget gejl og ikke merprisen værd. Tror ikke man sparer noget særlig vægt. Men det er jo smag og behag. Køb det kun, hvis det er fordi, du synes, det ser fedt ud.

Jeg ville overveje at fravælge midterkonsol, da det vil give mere plads til stor/aflang bagage.

Jeg ville klart ønske mig opgraderet autopilot og selvkørende funktion, men jeg ville ikke vælge det til at starte med. Merprisen for opgraderet autopilot er 59.410,- og merprisen for selvkørende funktion er yderligere 35.620,-. Det er dyrt pga. afgifterne. Ved eftermontering er merpriserne hhv. 55.000,- og 36.600,-. Jeg ville nok købe uden opgraderet autopilot og så få den eftermonteret, når jeg synes, jeg ikke kan vente længere på at få den (måske allerede dagen efter?). Besparelse: 4.410,-. Selvkørende funktion virker ikke endnu, da softwaren ikke er udviklet. Jeg mener, der p.t. er usikkerhed omkring, hvor meget af det og hvor godt det kommer til at virke, så her ville jeg se tiden an, indtil Tesla har fået det udviklet, så det faktisk virker og så tage en beslutning derfra, om jeg ville få det eftermonteret. Ulempen er, at det kan komme til at koste knap en tusse mere, end hvis du havde købt det fra start. Men behold du bare de 35k og lad dem yngle indtil selvkørende funktion er udviklet - så kan det være, at de 35k har formeret sig til 36k eller mere...

Jeg ville overveje vinterpakken, hvis du har tendens til kolde fingre. Et opvarmet rat er uvurderligt om vinteren! Har det selv og eeeeelsker det!

Overvej også premium lydpakken, hvis du går op i hifi og god lyd. Prøv evt. at lytte til forskellen mellem de to anlæg, før du beslutter dig, om det er merprisen værd for dig. Bassen er markant kraftigere og dybere, diskant og mellemtone er lidt bedre opløst og lyden er generelt væsentligt bedre på bagsæderne ift. standard anlægget. Det er mine vurderinger ud fra Model S og jeg gætter på, at noget tilsvarende gælder for Model X. Jeg er selv hifi-entusiast, men nøjedes med standard anlægget i min model S (man skal jo stoppe et eller andet sted).

Og ja, husk referral kode, så du får 7.000,- rabat samt gratis supercharging: http://ts.la/markolaf238

P.S. Bemærk, at den faktiske merpris for de forskellige tilvalg generelt er højere end det, der står angivet i design studiet. Der kommer jo afgifter oveni. Tjek derfor kontantprisen ude til højre.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 14 '17
Kiefer
Kiefer Jun 14 '17

Lasse: Alle dem der fik Founders sidste år fik dem med 22" udgaverne. Og flere af dem har senere beklaget sig over kortere rækkevidde.

Og hvad angår kulfiber, så er det jo en folie der er lagt over, så hvis du selv er lidt snild på fingrene kan du skifte standardfarven til noget andet langt billigere. 

Lige en detalje, når du sætter din Model X til at lade derhjemme, så kan den nu lade med 24A i stedet for de normale 16A, det skal man lige huske inden man futter sine sikringer af ;-)

 

Lasse
Lasse Jun 14 '17
Citat fra Kiefer

Lasse: Alle dem der fik Founders sidste år fik dem med 22" udgaverne. Og flere af dem har senere beklaget sig over kortere rækkevidde.

Og hvad angår kulfiber, så er det jo en folie der er lagt over, så hvis du selv er lidt snild på fingrene kan du skifte standardfarven til noget andet langt billigere. 

Lige en detalje, når du sætter din Model X til at lade derhjemme, så kan den nu lade med 24A i stedet for de normale 16A, det skal man lige huske inden man futter sine sikringer af ;-)

 Kiefer: Hvad mener du med
kulfiber? og hvad konkret skal jeg gøre, når du nævner det med at lade med 24A i stedet for de normale 16A,? (indstilling på bilen?) //Lasse


 
DeaconWP
DeaconWP Jun 14 '17

Ladning med 24 ampere? Kun hvis du tilkøber udvidet lader. Og det gør den kun, hvis den tilsluttes en lader stander, der kan levere mere end 16 ampere. På medfølgende ladekabel suttes kun 16 amp/11 kW. Så det er ved en 22 kW stander, at du kan lade med en 16 kW effekt, hvis du tilkøber den ekstra lade kapacitet.

Vi har seks sæder, og er glade for den åbenhed fra 3. række, og den mulighed der er for at strække benene for de bagerste passagerer.

Vores 22" giver mere "vejrumlen" i kabinen, og giver en hårdere kørsel, end når vi kører på vinterdækkene fra Tesla.

Den sorte overflade er noget sart. En stor ridse fra en dæktryks måler, eksempelvis.

 

Dobbeltklk på fob taget åbner førerdøren, endnu et dobbeltryk åbner passager døren. Når du har premium.

Ambient lys i kabinen er lækkert.

Jeg synes den matte Obeche er flot, men synes også Carbon er pæn. Men det kan jo laves som et gør det selv projekt til 5-600 kroner.

I går kørte jeg 204 Wh pr km på 22". Bilen har kørt 260 Wh på de 40.000 km. Med noget på krogen ryger det dog op. Men hvad betyder det, man har jo bilen for at bruge den.

Telefon lade stikket i midterkonsollen ved forsæderne kan købes som ekstra udstyr. Der mangler den blæserkøling i forsæderne, som var med i Premium pakken en gang.

Mener power tail gate er standard i dag.

E.on all inkluive, hvad betyder Wh pr km så?

Jeg synes ikke de store 22" bruger nævneværdigt mere strøm end mine 20" vinterhjul. Men måske er det fordi vejret så er bedre. Jeg har samme forbrug på vinterens 20 " kørsel og sommerens 22" kørsel.

EN X ER BARE SÅ MEGET FEDERE AT SIDDE I, AT JEG ABSOLUT ALDRIG HAR FORTRUDT, AT JEG VENTEDE MED AT KØBE, TIL JEG KUNNE FÅ MIN X.

Og så er det jo ikke en bil man skal skræve langt ind i for at komme ind, og nærmest kravle ned i. Og bagsædepladsen er bare mega meget bedre, end bænken uden højde over gulvet i en S.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jun 14 '17
DeaconWP
DeaconWP Jun 14 '17

Prøv at spørge om, hvad de 22 " Sorte Onyx hjul koster som købe uden bil. De 50.000 kroner er jo plus afgift, så de løber op i 65.000 kroner. Og så mangler du jo fælge til et sæt vinter dæk. Det koster omkring 28.000 kroner for et sæt vinterhjul. Så du giver reelt 93.000 for de 22 " hjul.

Lasse
Lasse Jun 14 '17
Citat fra DeaconWP

Ladning med 24 ampere? Kun hvis du tilkøber udvidet lader. Og det gør den kun, hvis den tilsluttes en lader stander, der kan levere mere end 16 ampere. På medfølgende ladekabel suttes kun 16 amp/11 kW. Så det er ved en 22 kW stander, at du kan lade med en 16 kW effekt, hvis du tilkøber den ekstra lade kapacitet.

Vi har seks sæder, og er glade for den åbenhed fra 3. række, og den mulighed der er for at strække benene for de bagerste passagerer.

Vores 22" giver mere "vejrumlen" i kabinen, og giver en hårdere kørsel, end når vi kører på vinterdækkene fra Tesla.

Den sorte overflade er noget sart. En stor ridse fra en dæktryks måler, eksempelvis.

 

Dobbeltklk på fob taget åbner førerdøren, endnu et dobbeltryk åbner passager døren. Når du har premium.

Ambient lys i kabinen er lækkert.

Jeg synes den matte Obeche er flot, men synes også Carbon er pæn. Men det kan jo laves som et gør det selv projekt til 5-600 kroner.

I går kørte jeg 204 Wh pr km på 22". Bilen har kørt 260 Wh på de 40.000 km. Med noget på krogen ryger det dog op. Men hvad betyder det, man har jo bilen for at bruge den.

Telefon lade stikket i midterkonsollen ved forsæderne kan købes som ekstra udstyr. Der mangler den blæserkøling i forsæderne, som var med i Premium pakken en gang.

Mener power tail gate er standard i dag.

E.on all inkluive, hvad betyder Wh pr km så?

Jeg synes ikke de store 22" bruger nævneværdigt mere strøm end mine 20" vinterhjul. Men måske er det fordi vejret så er bedre. Jeg har samme forbrug på vinterens 20 " kørsel og sommerens 22" kørsel.

EN X ER BARE SÅ MEGET FEDERE AT SIDDE I, AT JEG ABSOLUT ALDRIG HAR FORTRUDT, AT JEG VENTEDE MED AT KØBE, TIL JEG KUNNE FÅ MIN X.

Og så er det jo ikke en bil man skal skræve langt ind i for at komme ind, og nærmest kravle ned i. Og bagsædepladsen er bare mega meget bedre, end bænken uden højde over gulvet i en S.


DeaconWP: Tak for dit svar:-) -  Vil du vælge Premium pakken og de 22", hvis du skulle bestille bilen i dag? //Lasse
Kiefer
Kiefer Jun 14 '17

Deacon: Læg mærke til at 24A oplader nu er standard, det gælder både S og X. Og har du en hjemmelader og har som sædvane brugt den til bare at plugge bilen i uden at have dobbeltlader, så ja, så trækker den pludselig mere end hvad nogen måske tidligere har set. Og her taler jeg af erfaring. 

Og wh/km betyder sådan set noget når man skal regne ud hvor langt der er mellem ladestationerne, så nytter det jo ikke noget der er 200km hvis der kun er rækkevidde til 195... Vi har af samme årsag valgt at droppe vores Model X90D til langturen sydpå i år og bruger vores Model S85 til turen i stedet, for netop at få den længere rækkevidde med mellem SuC'erne.

Power Tail gate var også standard på vores uden Premium pakke. 

Vi har i vores Model X kørt lige lidt over 30.000 km med et snit på 275 wh/km og efter 59.000 i vores Mdoel S er snittet på 224 wh/km. Forskellen er måske chaufføren, vores Model S kører af mig og Model X er konebilen, og det er nok ikke ret mange tusinde km jeg har kørt i den, her vil jeg altid foretrække min Model S, men sådan er smag og behag  :-)

kulfiber, her mente jeg den Carbon decor du kan tilkøbe, det kan laves selv som Deacon også skriver for nogle få hundrede kroner...


 

Lasse
Lasse Jun 14 '17
Citat fra Kiefer

Deacon: Læg mærke til at 24A oplader nu er standard, det gælder både S og X. Og har du en hjemmelader og har som sædvane brugt den til bare at plugge bilen i uden at have dobbeltlader, så ja, så trækker den pludselig mere end hvad nogen måske tidligere har set. Og her taler jeg af erfaring. 

Og wh/km betyder sådan set noget når man skal regne ud hvor langt der er mellem ladestationerne, så nytter det jo ikke noget der er 200km hvis der kun er rækkevidde til 195... Vi har af samme årsag valgt at droppe vores Model X90D til langturen sydpå i år og bruger vores Model S85 til turen i stedet, for netop at få den længere rækkevidde med mellem SuC'erne.

Power Tail gate var også standard på vores uden Premium pakke. 

Vi har i vores Model X kørt lige lidt over 30.000 km med et snit på 275 wh/km og efter 59.000 i vores Mdoel S er snittet på 224 wh/km. Forskellen er måske chaufføren, vores Model S kører af mig og Model X er konebilen, og det er nok ikke ret mange tusinde km jeg har kørt i den, her vil jeg altid foretrække min Model S, men sådan er smag og behag  :-)

kulfiber, her mente jeg den Carbon decor du kan tilkøbe, det kan laves selv som Deacon også skriver for nogle få hundrede kroner...


Kiefer : Tak for dit svar:-) -  Vil du vælge Premium pakken og de 22", hvis du skulle bestille bilen i dag? //Lasse
 


 
Mixi
Mixi Jun 14 '17

Jeg køre også model X mit snit ligger på 265 efter 25,000 km har selv 22" 

var i syd tyskland for to uger siden og på denne tur 2000 km lå jeg med et snit på 245 wh/km så den "kan godt" havde en gems fart på 110 (kørte 130 hvor jeg kunne)

min holdning er at vinden & kulde er den største synder og ikke så meget 22"  så det kommer an på hvad man er til, over all jeg ELSKER min X  

DeaconWP
DeaconWP Jun 14 '17

Hej igen Lasse.

Den er svær.

 

Jeg synes de sorte fælge er fede til min Signature Red. Men de kan jo laves af den også fine 20 " sølvgrå Slipstream. Jge købte dem egentlig kun, fordi jeg havde den opfattelse, at de var inkluderet i prisen på min bil.

Konen snakker om, om ikke vi skulle sælge dem, når vi skal have nye dæk. Grundet det lidt højere støj niveau. Så nej til de 22 ", hvis det var i dag.

Premium? Tja, det er svært. Jeg synes der mangler det køl i sæderne, som jeg synes er rigtig godt...

Kurvelyset i tre trin er fedt. Jeg bruger jo næsten aldrig tågelygterne. Det dæmpede lys i kabinen er behageligt. Alkantaraen vækker beundring hos gæster. Læder siderne på B stolperne er sarte for slid. Det er da fedt, at døren åbner og lukker automatisk, og at passager døren også kan åbnes med et dobbeltklik efter en software update.

Luft filteret er godt når vi kører forbi en svineproducent. Men vi mangler jo så også Rapsmarkerne.

Det er mange penge, så i dag ville jeg have svært ved at købe den, uden det køl/ventilation.

Ikke detso mindre er det tilvalgt i begge vores biler.

DeaconWP
DeaconWP Jun 14 '17
Nå ja, og så kan alle døren lukkes på en gang, med enten et enkelt eller et tripple klik på taget af FOB. Ved ikke om det er muligt uden Premium. Men fed detalje, der er lidt blæret, efter at alle er steget ud af bilen, og så et klik på FOB, og slentre nonchelant væk uden at se sig tilbage.
Sider: 1 2 3 »