Loading...
dk

Ny firmware giver flere restriktioner | Tesla Forum

thvestergaard
thvestergaard Jun 21 '17
Så fik jeg en software update (fra 17.14.23 til 17.24.28) til min AP1 TMS, men øv... intet positivt i den, men til gengæld endnu en begrænsning. Gid jeg ikke havde opdateret.
Jeg bruger AP på de brede og klart opmærkede stykker af min 40km's arbejdsvej hvor jeg kunne følge trafikken. Det bliver så med foden på speederen nu, eller blot med TACC, da "restricted road" nu tilsyneladende er udvidet og gælder alt. Hvis bilen så i det mindste kendte den korrekte hastighedsbegrænsningen.. men ak nej. Det er virkelig noget pis, at begrænse til 70km/t når man må køre 80 og trafikken kører langt mere.
Det er lige til at lukke op og ski** i
Forummets indlæg er redigeret af thvestergaard Jun 21 '17
egernmus
egernmus Jun 21 '17

Sådan er det med Tesla. Du ved aldrig hvad du får. I det mindste er det dig selv, som har trykket uden at vide hvad du gik ind til, og ikke et Tesla Service Center, som mod din vilje, imod eksplicitte instrukser om ikke at gøre det, og uden din accept, uopfordret har smidt voldtagende "forbedringer" på din Model S Performance, som ødelægger din bils performance og brugbarhed for dig.

Suk .. hvis det havde været en PC eller (Android) tablet, kunne man ominstallere og få factory settings igen, som man havde købt. Her er ens 1,2 mio bare smadret uden mulighed for genopretning. Efter garantiudløb er det endnu mere for 100% egen regning, hvis en software update smadrer endnu mere.

For 3,5 år siden var vi "First Movers", nu skal der bare under ingen omstændigheder opgraderes, hvis ikke det er noget, som samlet set er dokumenteret giver værdi for mig. Under ingen omstændigheder!

Sorry.. euforien om at der kommer.. øøøhhh .. "forbedringer" .. "over the air" har fortaget sig for flere år siden .. Nu kommer der "Tesla Liability Limitation Updates" og mindskning af Teslas fremtidige garantiforpligtelser som Trojanske Heste pakket i glitrende smuk papirsindpakning uden indholdsdeklaration i stedet, som springer som bomber både halve og hele år EFTER install uden nogen kunde, ved en kæft om det på forhånd og har accepteret. Desværre .. kan godt følge den sidste linie du skriver i ovenstående.

Der er noget fuldstændig forkert i det .. også omkring ejendomsrettens ukrænkelighed .. udover det moralske / etiske man som bilproducent (eller printerproducent) gør ved andres ejendom efter køb i stedet for at tage ansvar for egne designfejl og garantiforpligtelser.

thvestergaard
thvestergaard Jun 22 '17
Jeg har skrevet en mail til Tesla om mine frustrationer og kan bare håbe på at de trækker begrænsningerne tilbage igen.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om hvis man nu afviser denne software update, om man så ville undgå den nye restriktion eller om Tesla vil pushe det ned alligevel.
egernmus
egernmus Jun 22 '17

Tesla pusher normalt ikke automatisk updates til bilerne, jeg har i hvert fald ikke set det i de 3,5 år vi har haft Model S. Men hvis du skal have din bil på Tesla Service Center, vil Tesla dog typisk afvise at udbedre fejl, hvis ikke de får lov til at opdatere bilens software.

jensk2
jensk2 Jun 22 '17
Citat fra egernmus

Tesla pusher normalt ikke automatisk updates til bilerne, jeg har i hvert fald ikke set det i de 3,5 år vi har haft Model S. Men hvis du skal have din bil på Tesla Service Center, vil Tesla dog typisk afvise at udbedre fejl, hvis ikke de får lov til at opdatere bilens software.

Jeg har netop fået ny MCU og Tesla CPH ringede kl 14:53 og oplyste bil klar efter 16, fordi den lige skulle have opdateret SW (og støvsuges). Jeg har netop checket, min software er 17.14.23, så måske er 17.24.28 On Hold:-) 

MicTheCat
MicTheCat Jun 23 '17
Road restriktions har været der i mindst et år men det er lidt forskelligt hvor det træder i kraft. Jeg kører sjældent de steder. Edit: Har nu også kørt landevej og kan se den feks laver restriktioner de først 100 meter efter en rundkørsel hvor folk i andre biler endnu ikke er kommet op i fart. Restriktioner sker også de steder hvor der kommer mange tesla'er og trafikken til tider gør at hastigheden ikke er oppe på grænsen

Jeg har trods advarsler i går opdateret til 17.24.28 og kan sige at jeg er meget glad for automatisk vognbaneskift nu er fikset så den hele tiden checker om der er frit så den skifter med det samme jeg aktiverer blinklyset. Det tog fra 2 til 5 sekunder tidligere. Jeg ved ikke om det er opdateringen der har gjort det eller der er andre omstændigheder.
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Jun 23 '17
Kiefer
Kiefer Jun 23 '17

road restrictions er lidt en funktion der kommer og går synes jeg. Det kunne være rart om det var noget man selv kunne slå til eller fra. Det her overformynderi tager efter min mening lidt overhånd.

thvestergaard
thvestergaard Jun 23 '17

Tidligere var "road restrictions" på færre veje. Kiefer, det har i den grad taget overhånd. Nu er det tilsyneladende alle landeveje. I går aftes kørte jeg Viborg - Århus vejen, og her plejer der ikke at være restriktioner, men det er der nu.
Hertil har jeg lagt mærke til at bilen læser "70 km/t og 60 km/t begrænsning ophævet" forkert. Det kan den måske have gjort længe, men når AP justerer ned til hhv 80 og 70 (har +10 offset), så lægger man mærke til det! Jeg har flere steder hvor "70 km/t begrænsning ophævet" får bilen til først at forsætte med en 70 km/t begrænsning, hvorefter den selv opfinder en 60 km/t begrænsning for til sidst at komme op på 80 km/t begrænsningen igen.

Kiefer
Kiefer Jun 23 '17

Jeg synes nu jeg erindrer em opdatering hvor de restriktioner var nærmest over det hele, selv på motorvejene.

Jeg havde selv oplevelsen på M3 i går hvor bilen pludselig havde en restriktion på 110 på en 6-800 meter lang strækning. Det er jo helt godnat når man kører i jydesporet ;-)

Mixi
Mixi Jun 23 '17

Jeg fik den på min X med AP1 igår, min fornemmelse er at vi også er kommet på den software som AP2 bruger, min er blever noget underlige, svinger lige umultiveret til venstre- ser ikke altid biler der eks holder i et lyskryds, med andre ord virker det som om at den ikke er så god som før. det får mig til at tænke om de vil have alle biler over på samme software.. bare en tanke :0)

Knudsen
Knudsen Jun 23 '17

Jeg har ikke fået opdatering i et pænt stykke tid (TMS 85D - ver. 17.11.10), men har observeret at jeg nu har restrictions på veje som jeg tidligere ikke har haft. Restrictions har jo været en feature vi har haft i lang tid, men tænker at den tager udgangspunkt i kort-data - og det måske nettop er her problemet ligger - at kortet tilsyneladende bliver dynamisk opdateret - og til tider med forkerte oplysninger.

thvestergaard
thvestergaard Jun 23 '17

Knudsen, det er jo interessant om det i kortdata og ikke i firmware version at de nye begrænsninger ligger. Jeg er dog 100% sikker på at de nye restriktioner i min TMS 85D kom i forgårs efter jeg fik ny firmware, men det kan måske være et tilfælde. Det undrer mig faktisk også at disse nye begrænsninger ikke er nævnt på udenlandske sites. Det er måske kun danske kortdata - eller måske kun midtjyske ;-) der er opdateret...

Klaus_
Klaus_ Jun 23 '17

Jeg har - indtil videre - tænkt mig at undlade at opdatere til efter sommerferien, hvor jeg kommer til at få brugt AP en del er jeg sikker på. Spændende om jeg så stadig vil opleve nye restriktioner, selv med den gamle firmware.

KimT
KimT Jun 27 '17

Så fik jeg langt om længe teste.

Det jeg oplever med nyeste version er at på landevej kan hastighed sættes til max +5km/h ift. aktuel hastighedsgrænse. Og AP kan faktisk selv tilpasse hastigheden nu efter aktuel fartgrænser.

Jeg kørte med AP sat på 85km/h, da jeg kørte ind i en 60km/h zone nedsatte bilen selv hastigheden til 65km/h, og da jeg kørte ud af zonen blev hastigheden igen sat op til 85km/h.

TACC kan stadig ikke selv sætte hastigheden op/ned

Klaus_
Klaus_ Jun 28 '17

På Facebook har Jimmy lagt en video op hvor bilen ikke vil køre mere end 70-75 km/t i en 80 zone, så den er vist lidt ustabil. 

Knudsen
Knudsen Jun 28 '17

@thvestergaard: Forklaringen kan jo være at du har fået nye kortdata sammen med ny firmware til bilen. 

@Klaus: Og hvilken skiltning siger bilen at der er på den pågældende strækning...? Jeg antager at den fejlagtigt får 70Km/t (fra forkerte kortdata kunne man antage - det er jo ikke Tesla's skyld).

I øvrigt: Mon man kan indrapporterer fejl i kortdata til google...?

Klaus_
Klaus_ Jun 28 '17

Knudsen, jeg tvivler meget på at kortdata kommer fra Google. Det plejede vist at være Garmin der stod for navigationen (med visuel overlay på Google Maps), men der er snak om at Tesla for nylig har skiftet til TomTom, hvertfald når det kommer til kortdata (fartgrænser). 

Her er videoen: https://www.facebook.com/...nk/1388659257891257/

Bilen starter med at vise 70, kort efter kommer der et vejskilt hvor der også står 70 på - imens er fart/autopilten sat til 75. So far so good. Men så kommer det grå skilt der ophæver 70 zonen, og 70-skiltet forsvinder fra Tesla'ens skærm. Få sekunder efter, skriver den pludselig at farten er begrænset til 70 hvorefter bilen selv sænker farten fra 75 til 70 .... i en 80 zone.

P85DK
P85DK Jun 28 '17

Kort er Google, navigation er Navigon

Captiva
Captiva Jun 28 '17

Jeg kørte til Billund lufthavn mandag. Den næsten nye motortrafikvej har 100 km/h, jeg kunne max køre 110 - egentlig meget passende. 

Da der senere var vejarbejde og vejen snævrede ind til 1 spor var hastighed begrænset til vistnok 80 eller 70 og autopilot spottede med det samme (!) næsten som om den havde læst skiltene...mystisk, kan jo næppe være kortmateriale der er opdateret med midlertidig skiltning. Og vel heller ikke aflæsning af skilte, da der er tale om Nov 15 S90d, altså AP ver 1...

Anyway, muligt at den tager fejl enkelte steder og begrænser hastighed baseret på 70 selvom der er 80, men så nyd at der ikke længere er begrænsning på den alm fartpilot som der var før. Nu kan man køre 140 selvom hastighed er begrænset til 110, dejligt!...og så lige for at tage 'de hellige' i opsvinget, bare rolig, jeg udfører denne 'vanvittige' handling på steder, hvor man må undre sig over at 130 ikke er accepteret og ja, jeg reducerer hastigheden når der er sammenfletninger etc.

Bedste hilsener fra et solbeskinnet Norge, fantastisk vejr heroppe og UFATTELIGT mange S+X'er i Skøyen området :)

PS: Iøvrigt 'kun' 7500 NOK for 40k KM service hos Tesla Skøyen, koster det samme men i DKK i Århus, værd at overveje en tur til Norge ifb med service. Bør ikke koste mere for et par viskerblade, filtre og lidt smøren døre...

larsenjan
larsenjan Jun 29 '17
AP1 læser skilte.
Sider: 1 2 3 4 5 »