Loading...
dk

Når knægten på 18 sender dette billede, så hopper du lige i stolen | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jun 22 '17

Så min dreng sendte mig følgende billede i går med teksten ' jeg er ok'

Det var heldigvis ikke ham og ikke vores bil. Jeg håber dem som kørte er ok.

Det affødte dog et spørgsmål fra knægten - hvornår og hvordan virker 'Automatic emergency braking'.

http://hoersholm.lokalavisen.dk/tesla-bragede-ind-i-parkeret-audi-/20170621/artikler/706219821/1039

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 22 '17
MOS
MOS Jun 22 '17

Som jeg har forstået det, træder AEB i kraft i allersidste øjeblik, hvor bilen vurderer, at en påkørsel er nært forestående eller uundgåelig. Den vurderer det ud fra sensorerne, som identificerer objekter, som bilen kunne risikere at køre ind i.

Efter min erfaring fungerer det fint, når objekterne er andre biler i bevægelse. Men det fungerer desværre ikke altid, hvis det drejer sig om parkerede biler, containere, cyklister, indianere (vejarbejde) og andre mindre genstande. Udfordringen for bilen ligger nok i at skelne mellem stillestående objekter, som man normalt bare vil styre udenom og objekter, der skal nødbremses for. Hvis den er for kritisk i sin vurdering, vil man nærmest ikke kunne køre normalt i alm. bytrafik uden at bilen nødbremser hele tiden...

jensk2
jensk2 Jun 22 '17
Citat fra P85DK

Så min dreng sendte mig følgende billede i går med teksten ' jeg er ok'

Det var heldigvis ikke ham og ikke vores bil. Jeg håber dem som kørte er ok.

Det affødte dog et spørgsmål fra knægten - hvornår og hvordan virker 'Automatic emergency braking'.

http://hoersholm.lokalavisen.dk/tesla-bragede-ind-i-parkeret-audi-/20170621/artikler/706219821/1039

Som ny Tesla S Autopilot bruger var jeg kylling og brød ind, når det blev ubehageligt. Senere forsøgte jeg at finde grænserne og lade være med at gribe ind. Én gang var jeg lige ved at forårsage  et uheld, fordi jeg overtog nødbremsen og IKKE bremsede hårdt nok, med der resultat at jeg til sidst endte med at klampe bremsen. På det tidspunkt tændte bilen selv spring blink:-) I denne overgangsfase mellem Autonom Driving og 'Me' driving er jeg bange for at vi får lidt unødvendige uheld, men hvorledes får vi ellers trænet både OS og BILERNE?

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 22 '17
P85DK
P85DK Jun 22 '17

@MOS - jeg oplever tit i bløde sving at bilen advarer om forestående kollisionsfare med de biler som holder parkeret langs kantstenen. Jeg har dog ikke oplevet at den har bremset på mine vegne på noget tidspunkt, så jeg er lidt nygerring på hvornår det sker.

Jeg er enig i at den 'misser' mange mulige kollisionsobjekter i periferien

@Jensk2 - vi taler om AEB uden brug af Autopilot. Med Autopilot er en helt anden sag, men den har bestemt også problemer med perifere 'syn'.

MOS
MOS Jun 22 '17

@P85DK

Jeg kan ikke sige præcist, hvornår AEB træder i kraft, for jeg har ikke nok erfaring til at kunne udtale mig konklussivt. Men du kan jo selv prøve det af - hvis du tør! Håber du har en god forsikring ;-)

Jeg har selv leget med tanken om at prøve det af. For ikke at risikere en farlig situation, har jeg overvejet at styre imod en stor papkasse, gymnastikbold el.lign. Skulle man kollidere, sker der nok ikke det helt store. Har dog aldrig fået det prøvet af og måske virker det heller ikke, da papkasser og bolde ikke er særligt massive objekter, som radaren derfor kan have svært ved at detektere. Så måske er det bare en dårlig test...

MOS
MOS Jun 22 '17

Jeg har i øvrigt selv oplevet, at AEB trådte i kraft, da bil nr. 2 foran mig valgte meget pludseligt at stoppe helt op. Jeg var selv opmærksom på situationen og var klar med foden lige over bremsepedalen, men det var ikke mig, der bremsede. Bilen bremsede selv helt automatisk og endda ca. ½ sekund før bilen foran begyndte at bremse. Så det virker i hvert fald i visse situationer - endda uden at objektet er umiddelbart i bilens synsfelt. Det er ret sejt, synes jeg!!

lauz
lauz Jun 23 '17
I skal være OBS på at AEB bremser for at reducere hastigheden og give dig en chance for at tage over inden det går galt. Det er ikke nødvendigvis automatisk nedbremsning til stilstand.

Med Tesla's egne ord:

I wasn't quite sure what to expect of AEB and it's spectrum of usage. So asked Tesla and they clarified well. Hope you find it useful too.

When Automatic Emergency Braking has reduced the driving speed by 25 mph (40 km/h), the brakes are released. For example, if Automatic Emergency Braking applies braking when driving at 56 mph (90 km/h), it releases the brakes when the speed has been reduced to 31 mph (50 km/h). Automatic Emergency Braking operates only when driving between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h). Automatic Emergency Braking does not apply the brakes, or stops applying the brakes, when: • You turn the steering wheel sharply. • You press the accelerator pedal. • A vehicle, motorcycle, bicycle, or pedestrian, is no longer detected ahead. Automatic Emergency Braking is always enabled when you start Model S. To disable it for your current drive, touch Controls > Settings > Driver Assistance > Automatic Emergency Braking > Disable.
griffel
griffel Jun 23 '17

<Citat>

Automatic Emergency Braking does not apply the brakes, or stops applying the brakes, when: • You turn the steering wheel sharply. • You press the accelerator pedal [...]

<Citat slut>

Den bremser altså ikke, hvis man bare ligger og kører derudaf med foden på speederen (uden AP eller TACC aktiveret). Egentlig sjovt, at den ikke kan "overtage" i sådan en situation, hvor man bare triller derudaf med konstant fart, og måske bliver uopmærksom, fordi der kommer en sød pige gående på fortovet... ;-)  Accelleration er jo en anden sag, men den bør den da kunne registrere, at jeg med al sandsynlighed ikke har tænkt mig at reagere, hvis farten bliver ved med at være konstant.

Så det er åbenbart bedre at bruge TACC så meget som muligt, så den har mulighed for at kunne gribe ind.

/Jakob :-)

MOS
MOS Jun 23 '17

Arh... Det er da forhåbentlig en misforståelse. Mon ikke AEB også træder i kraft i en nødsituation, hvis man ikke har aktiveret TACC? Har dog ikke selv testet det, så jeg ved det faktisk ikke.

Som Jakob skriver, burde det da være nemt for bilen at skelne mellem, om man bare tøffer videre med konstant fart og foden let på speederen eller om man træder i bund for at komme ud af en farlig situation.

Klaus_
Klaus_ Jun 23 '17

Der er desværre mange ting ved en Tesla som "burde være nemt", men som den bare ikke gør - så det ville ikke overraske mig :-)