Loading...
dk

Tesla DK med opbrugt egenkapital | Tesla Forum

mbk
mbk Jul 14 '17

Nok ikke super overraskende, når der næsten intet nysalg er og kun dyrt garanti arbejde tilbage.

http://finans.dk/erhverv/ECE9722403/tesla-bloeder-penge-i-danmark-saelger-95-pct-faerre-biler/?ctxref=ext

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 14 '17
MOS
MOS Jul 14 '17

Nej, det er ikke så underligt. Vores ellers åh så erhvervsvenlige regering har fuldstændig smadret muligheden for at drive forretning med deres zigzag-afgiftspolitik for elbiler. Når man lægger afgifter på en bil, så salgsprisen inkl. afgifter stiger med 30% fra den ene dag til den anden, så er det klart, at man oplever hamstring efterfulgt af svigtende salg. Hvordan forestiller de sig egentlig, at man skal kunne drive forretning ved at sælge over 1000 biler den ene måned og stort set ingen den næste?

Hvis man i stedet havde indført afgifterne mere gradvist i mindre spring (f.eks. 1% hver måned), så ville der ikke være de samme problemer og salget ville naturligt blive mere jævnt fordelt hen over året.

Kiefer
Kiefer Jul 14 '17

Mn igen er det nok lige så meget en metode til at undgå og betale skat i DK fra Teslas side. Lur mig om ikke Tesla har tjent en del mere i 2015 end de 5.6M der står. Ellers er det da en pænt dårlig forretning at sælge næsten 3.000 biler og så kun tjene så lidt.

Det store underskud er jo også deres egen skyld, hvor mange kører f.eks. ikke til andre og får serviceret deres biler fordi Teslas timepriser på 1300,- er lige i overkanten?

At de fra fabrikkens side sender biler ud med pænt mange fejl, som så giver rigtig mange garanti-reparationer som de ikke får penge for. Havde det været helt reelt havde Tesla DK jo viderefaktureret den omkostning til Tesla US og så havde de fået et bedre regnskab. I stedet kan de nu trække et underskud fra i skat i stedet. Og nu kan de med god samvittighed sende et dårligt regnskab ud i medierne og sige at det er fordi der er kommet afgifter på bilerne så de ikke sælger nogen...

/Martin

MOS
MOS Jul 14 '17

Martin, jeg kan ikke afvise, at du kan have ret langt hen ad vejen. Men det ændrer ikke på, at vores kære politikere godt og grundigt har ødelagt mulighederne for at drive en fornuftig forretning med salg af elbiler. Man kan vel ikke fortænke elbilsforhandlere i at udnytte reglerne til grænsen, når rammevilkårene for at drive forretning her i DK er så markant ringere end alle andre steder i verden.

Igen kan det undre mig, at politikerne (trods utallige advarsler) ikke har kunnet forudse resultatet af deres egen, idiotiske lovgivning. Men måske er politikere slet ikke så kloge endda...?!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 14 '17
Kiefer
Kiefer Jul 15 '17

MOS: Jeg er skam langt hen ad vejen enig med dig, men det ændrer ikke på Tesla er en global amerikansk virksomhed der i DK opfører sig som sådanne nu engang plejer hvad angår skattebetalinger. Jeg tror der er talrige eksempler på denne type virksomheder.

At Tesla DK ingen eller næsten ingen egenkapital har, er vist ikke noget nyt. Sådan har det været lige siden de startede her omkring 2012 noget TSLA (Carl) har kommenteret på herinde ad flere omgange.

/Martin

Johannelund
Johannelund Jul 15 '17
Alt andet lige burde Dk være det land hvor Tesla har lettest ved at sælge biler, Afgift på elbiler 30% ICE biler 150%, men nu har Skattevæsnet via manglende kontrol jo givet en registreringsafgift rabat via leasingfinten så der reelt ikke betales registreringsafgift på ICE biler.
mbk
mbk Jul 15 '17
Quote from Johannelund Alt andet lige burde Dk være det land hvor Tesla har lettest ved at sælge biler, Afgift på elbiler 30% ICE biler 150%, men nu har Skattevæsnet via manglende kontrol jo givet en registreringsafgift rabat via leasingfinten så der reelt ikke betales registreringsafgift på ICE biler.
Knækgrænse på 105% samt fradrag for kunstige km/l tal har gjort de billige biler praktisk talt afgiftsfri. Måske WLTP ændrer lidt på det, måske der kommer endnu en ændring i registreringsafgiften når mikrobiler koster 30.000 mere. Det er svært at sælge biler med en lidt højere pris da afgiften er så progressiv i forhold til indkøbspris. Generelt har vi bare et meget ringe system, som opfordrer til misbrug i form af leasing, afgifter retur på biler med kunstig høj værdi, import af spolede biler osv. osv.
TSLA
TSLA Jul 16 '17

Jeg er meget enig med Kiefer. Tesla er en Amerikansk koncern og opfører sig som sådan! Både Økonomisk og markedsføringsmæssigt. Det er vist fastslået adskillige gange. (P85D)

Blot  en lille korrektion til Kiefer. De startede ikke i 2012. Jeg købte min første Roadster i Aug. 2010 af sælger Peter Bardenfleth, som senere blev Direktør for Tesla DK. Vi har altid haft et fortrinneligt forhold, men det ændrer jo ikke ved at Tesla er Amerikansk og agerer derefter i internationale handels konstruktioner - Holland får sikkert en lidt større del pga Tilburg.

Men derfor er der da ingen grund til at neddæmpe kritikken af Regeringens absolut fatale politik på (el)bils området. Der er ingen udsigt til nogen som helst bedring på dette - se blot Joachim B. Olsens sidste udmelding om registrerings afgiften "Det er en urimelig afgift. Den skal helt væk" 

Så medmindre de kommer op med massive afgifter på drivmidlet og nedbringer afgifterne på El er der ikke håb i sigte. 

Lad os flytte til Norge!

Johannelund
Johannelund Jul 17 '17
Vedr energiafgifter på udvalgte drivmidler El har en energiafgift på 304 kr, Benzin 166 kr. og Diesel 141 kr. alle pr GJ (Giga-joule) så også via energiafgifterne bekæmper DK den grønne omstilling, Ja den grønne omstilling har lange udsigter.
3450rbt
3450rbt Jul 17 '17
TSLA +1
Hookmaker
Hookmaker Jul 18 '17
Egenkapitalen har været tæt på 0 siden jeg først slog dem op september 2013.