Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Jan 3 '18

De blev også stoppet undervejs:

https://www.youtube.com/watch?v=Ylh0QyfmaYc&t=5m33s

mbk
mbk Jan 4 '18

Der skal selvfølgelig mere knald på Model 3 launch for at den betyder noget, og det er stadig ret tidligt, men synes alligevel de fortjener denne:

SuneH
SuneH Jan 4 '18

Hvis de skal producere 1000 stk. pr. uge - som de hævder de kom op på til allersidst i december - og senere rampe op til 5000 stk. pr. uge, så skal de jo op på at fylde den parkeringsplads dagligt :-) Men ja, det begynder at se godt ud. 

Der er VILD debat ovre på Electrek, hvor opslaget om M3 produktion pt har over 800 kommentarer...

Sithfury
Sithfury Jan 4 '18

De skriver desværre ikke at de producere 1.000 stk. pr. uge, men at de producerede et antal, som hvis man foldede det ud over 1 uge, ville svare til 1.000 stk. pr. uge.

During Q4, we made major progress addressing Model 3 production bottlenecks, with our production rate increasing significantly towards the end of the quarter. In the last seven working days of the quarter, we made 793 Model 3’s, and in the last few days, we hit a production rate on each of our manufacturing lines that extrapolates to over 1,000 Model 3’s per week.

Forummets indlæg er redigeret af Sithfury Jan 4 '18
mbk
mbk Jan 4 '18
Quote from Sithfury

De skriver desværre ikke at de producere 1.000 stk. pr. uge, men at de producerede et antal, som hvis man foldede det ud over 1 uge, ville svare til 1.000 stk. pr. uge.

During Q4, we made major progress addressing Model 3 production bottlenecks, with our production rate increasing significantly towards the end of the quarter. In the last seven working days of the quarter, we made 793 Model 3’s, and in the last few days, we hit a production rate on each of our manufacturing lines that extrapolates to over 1,000 Model 3’s per week.

De skriver dog eksplicit at de lavede 793 pr uge, så har de lige mast nogle ekstra biler igennem de sidste par dage.

Det går da heldigvis den rigtige vej, 793 Model 3 per uge er allerede S eller X niveau. Jeg har tidlid til at de kommer op på 5000stk/uge på et tidspunkt i år, de har dog udskudt det fra udgangen af December til udgangen af Marts til nu udgangen af Juni.

Under alle omstændigheder så ser det ud til at min late 2018 bliver mid 2019.

MOS
MOS Jan 4 '18
Citat fra mbk

Hvor ser du det? Min delivery estimate står stadig til "Late 2018". Indrømmet, Tesla time... ;-)

ErikBH
ErikBH Jan 4 '18
Quote from MOS
Citat fra mbk

Hvor ser du det? Min delivery estimate står stadig til "Late 2018".

@MOS du er Tesla ejer, det er Michael (MBK) ikke, dvs. han er nok bag dig og andre i køen.

vh, Erik

MOS
MOS Jan 4 '18

@ErikBH

Ja, det ved jeg. Vi kørte sammen til Tesla i Aarhus for at stå i kø på dag 0. Vi har tidligere sammenlignet vores delivery estimates, som var ens. Så måske gør det ikke den store forskel om man er Tesla-ejer her i DK. Det er jo nok begrænset, hvor mange, der har stået i kø i DK på dag 0. Jeg antog derfor, at mbk's delivery estimate ikke er ændret, når min ikke er ændret.

@mbk

Men måske du kan be-/afkræfte ovenstående?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 4 '18
Ice2EV
Ice2EV Jan 4 '18

@MOS

Er i samme vogn som MBK, og bestilte først M3 i starten af november.

Den siger stadig late 2018 på min side.

Har drømt i 2,5 år.

Økonomichefen siger jeg ikke må få en før jeg har pengene cash. Og med afgiften, så ser det ikke ud til jeg nogensinde når en S.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 4 '18
MOS
MOS Jan 4 '18

@Ice2EV

Jeg tror, der er rigtig mange, der har de samme overvejelser/problemer. Model S var/er for dyr. Med registreringsafgift bliver Model 3 også for dyr. Der skal spares op noget længere tid for at få råd. I mellemtiden er afgiften steget, så der skal spares endnu mere op...

Jeg forudså denne spiral, greb min bankrådgiver hårdt i kraven ;-) sprængte mit bilbudget med en faktor 3 og slog til i sidste øjeblik, før der kom afgift på elbiler. Jeg fik min Model S 85D lige før jul i 2015.

Jeg har ikke fortrudt.

Ice2EV
Ice2EV Jan 4 '18

@mos

Med dagens renter kan vi ikke være mere enige. Det kan ikke betale sig at spare dem op. Og så var det endda 20.000 billigere i november at finansiere en mill hos T end idag.

Men chefen mener ikke der skal holde 2x500+ modeller i indkørsel.

Er som egentlig også meget tilfreds med min lille C3, som jeg smider over alt, og mine kolleger samler op når de kommer forbi. Er ikke sikker på jeg ville være helt så frisk med en S eller 3.

Skulle nok bare have taget springet dengang hvor hun selv var tændt på S. Men var bekymret over range, og det blev en 2015 C-klasse istedet.

Efterfølgende har jeg jo så logge mig til vi aldrig kører over 300-330 på en dag.

MOS
MOS Jan 4 '18
Citat fra Ice2EV

Efterfølgende har jeg jo så logge mig til vi aldrig kører over 300-330 på en dag.

Det kan snildt gøres i en 85'er på en fuld opladning. Mindre batteri kan måske også gøre det, hvis man sparer lidt de dage, hvor det kniber mest (330 km på en kold vinterdag i modvind og frisk kørsel på motorvej er nok at udfordre skæbnen). Ellers kan man jo som oftest lade i løbet af dagen eller en hurtig klatladning på SC sidst på turen. En 10 min. pause for at SC ~100 km ekstra rækkevidde nogle få gange om året er vel inden for det acceptable.

mbk
mbk Jan 4 '18

Mit estimate er late 2018, jeg tror dog ikke på det længere. Registreringsafgiften på elbiler stiger ikke i 19 som planlagt, der kommer en håndsrækning igen, alt andet er for pinligt. Model 3 med short range kommer til at koste 400k +/- 50k udstyr, det er okay i min bog. Vil da helst have long range med premium, men jeg er klar på nogle udstyrs kompromis 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 4 '18
mbk
mbk Jan 4 '18

Dollarkursen er også nedadgående, ikke så godt for mine TSLA, men fint for Model 3 prisen. 

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 5 '18

Når så sidder jeg og har skrevet et ekstremt langt indlæg, da en masse jeg gerne ville have med,- og så når man sender, så opdager man indlægget er pist væk ?

Men forsøger så igen.   

Nu ikke jubel optimist , men ifølge beregninger side 1 på denne tråd og det her link http://blog.bilbasen.dk/...a-model-3-5239/ ;  så skulle der da næsten ikke være nogen afgift på den billigste basis model.  End ikke i 2019 hvor afgiften skulle stige.  Da der netop var så meget andet der kunne trækkes fra.

Jovist måske optimistiske beregninger, og altid dyrere end 230.000 da man skal have en farve mv.  Men i følge de beregninger, så stor forskel på det jeg ser nu fra blandt andet dig mbk ?

Hvor du tror den havner i prislejet 350-450 k for den billigste.

Nu ingen der kender dollarkursen der om 1-2 år, men den er da gået lidt ned siden de beregninger blev lavet.. Ingen der heller kender hvor meget importøren tager for at få den til Danmark

Men du tror den ender i det prisleje mbk ?

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 5 '18

Sidder netop her til morgen og ser TV News hvor der var en masse info om det dårlige el bil salg i DK i 2017.  

Var først langt indslag der før kl 7 som var godt.

Der blev det blandt andet fortalt om at hvor  DK i 2017 næsten havde oplevet en halvering i salget af el biler, så drøner det derudaf med salget af elbiler, i andre lande i Europa 

I Norge hvor de ligesom i DK har høj afgift på almindelige biler og helt fritaget for afgift og moms på el biler, der hveranden bil der bliver solgt som var en el bil !!..  I DK er det mellem 1/2 og 1 procent :-)

Lidt senere kl 7.45 så igen indslag men denne gang med Branchechef for Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader og hold da op en spand lort hun kunne lukke ud.  Hun forsøgte at bagatellisere at salget var ekstremt lavt i DK i forhold til andre EU lande, og nævnte ikke nogen afgiftnedsættelser eller moms fritagelse, til at løsne problemet.. Tværtimod !! Der var intet problem og trods alle tal viser at Danmark nærmest er et uland der på elbil markedet, så prelelde det af på hende, selvom journalisten forsøgte at give hende guldkorn. 

Hun havde kun et budskab hun ville have frem.  Og snakkede igen og igen om en firma ordning som skulle tilgodeså firmaer og leasing selvskaber .  Det var da til at brække sig, så dårligt hun talte de private elbiler forbrugeres interesse.  Derimod lugtede det fælt af at hun var sendt i byen for nogen ;-)  Så nogle leasingvirksomheder skulle kunne få dem billigere Læs ikke billigere for privat forbrugerne ;-)

Hun kom heller ikke ind på hvorfor el bil salget går så dårligt i Danmark..

Der har jeg dog en lille teori :-) 

Og det er uvidenhed hos befolkningen  :-)   At de kommende afgiftforhøjelser for el biler simpelthen er talt så meget op, så der er en stor forskel hvad almindelige  bilkøbere tror de kommer til at betale i afgift kontra hvad de reelt skal betale. 

Det er faktisk tragi komisk at i et land som DK hvor vi betaler høj afgift for almindelige biler, og så næsten kan slippe uden afgift for el biler i prisklassen 2-300.000 kr prisklassen såfremt de bare har en nogenlunde rækkevidde, og der så bliver  solgt næsten ingen af de biler..

Derimod i andre lande i EU hvor de INGEN afgift har på almindelige biler, og el biler, -og derfor står meget sværere konkurrencemæssigt,- der bulder salget af dem frem !! :-)

Tror som sagt den forhøjelse af afgifterne på el biler er blevet talt op, hvor det modsatte er sket med nedsættelsen afgifterne på almindelige biler.  Hvilke jeg opfatter som en joke :-)  Jo køber man en benzin bil til 1 mio så da væsentligt billigere afgift end for feks 10 år siden..  Men den sidste afgiftnedsættelse gjorde altså de små mini biler meget dyrere.

Og dem bliver der stadig solgt masser af da langt hovedparten af bilkøberne stadig vælger udfra pengenpungen.  Og vælger det billigste enten som bil nr to eller som hovedbil..  Meget få vælger pludselig en klasse større eller to hvor de så måske sparer lidt i afgift.  Altså det her oppustede nummer med afgiftnedsættelse på benzin og diesel biler var efter min mening varm luft :-)   Dem der køber en bil i prisklassen 3-500.000 sparer måske 15-35.000 men er jo små krummer efter min mening når man vælger et køb i den prisklasse.

Men blandt befolkningen er der den tro at køber man en benzin bil nu, så sparer man meget :-) 

Også når man køber feks en ny C1 og betaler 15.000 mere end for et halvt år siden  :-)

Og el biler nej de er jo blevet dyre, så dem holder vi os fra ;-)

Men håber da det forsætter det her med at tale elbil afgiftforhøjelserne op :-)  For et håb om at,- om ikke fjerner afgift og moms på dem som i Norge, -så i det mindste at der kunne være et politisk flertal for at forsinke de allerede planlaget afgiftsforhøjelser.    Og der må jeg bare sige at hende fra Dansk Elbil Alliance på ingen måde gjorde det positivt !

Og sker der ikke nogen lempelse for afgifterne på el biler i DK før Model 3 lander, så tror jeg ikke der sker nogen lempelser der for el biler i DK fremover :-) 

For lander de til en fornuftig pris, (se link fra 320.000 kr) så sikker på (hvis de kan leverer uden for store forsinkelser) at der vil komme et boom af et salg af dem i Danmark :-)  Og argumentet med at der ingen el biler bliver solgt , vil falde til jorden. 

For kan folk få den , næsten uden afgift (ifølge de beregninger jeg linkede ovenover) så ville den virkelig være attraktiv når private bilkøbere skal ud og sammenligne med en typisk mellemklasse benzinbil i samme prisklasse, som en Masda 6 og lignende.  Men hvor man ved nævnte andre benzin biler  altså stadig betaler over dobbelt pris (over 100 procents afgift).   Der ville en Model altså virkeligt være konkurrence dygtig ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 5 '18
MOS
MOS Jan 5 '18
Citat fra mbk

Dollarkursen er også nedadgående, ikke så godt for mine TSLA, men fint for Model 3 prisen. 

Mon ikke det går lige op så? Hvis du altså skal finansiere din Model 3 med TSLA. 

MOS
MOS Jan 5 '18

Jeg tror også det sløve elbilsalg her i DK skyldes, at folk lurepasser. Man har en forventning om, at der er bedre, 2. generations elbiler på vej (læs større rækkevidde) og så vil man ikke have en lam 1. generations elbil. Og så er der nok også en forhåbning om, at afgifterne på elbiler sættes ned eller evt. bortfalder. Så er det klart, at man lige venter, da man jo ikke vil snyde sig selv.

Men ellers er det også manglende fordele ved elbiler i DK, som der ellers er i andre lande. F.eks. fritagelse for bompenge, gratis parkering, gratis opladning, tilladt kørsel i busbaner. Derudover har andre lande fri adgang for elbiler til storbycentre i modsætning til restriktioner for diesel miljøsvin osv. Da der ikke er disse restriktioner i DK, har elbiler ikke nogen særlig fordel. Jeg tror, disse fordele ved elbiler spiller en afgørende rolle i folks bevidsthed, når de skal vælge bil. Det er nok en smule angstprovokerende at skulle købe f.eks. en dieselbil, hvis man tydeligt kan se, hvordan flere og flere byer forbyder adgang for dieselbiler. Så bliver elbilen pludselig det (fremtids)sikre valg.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 5 '18

Nu gjorde den det igen :-(  Hvor jeg vil afsende et indlæg , og så ryger hen på side 1 i tråden ??

Men ville bare sige jeg var enig, og helt sikkert ting der spiller ind.

Vi burde have gjort som i Norge, og måske kostet lidt i statskassen på kort sigt, efterhånden som folk fik alvorlig interesse i at vælge en elbil. 

Men været en fremtidsinvestering.

Det lyder lidt hult når diverse politikkere gerne vil fremme Danmark på det grønne, og hvor vi ellers er langt fremme, men hvor vores bilpark ligner noget fra et uland.

Blandt mange er der stadig den opfattelse at en bil er en luksus ting, men hvor det for over 70 procent af befolkningen, faktisk er en nødvendighed at have, bare for at kunne komme på job. 

Så længe der er den opfattelse, at man jo "bare" kan bruge den offentlig trafik, trods at for langt de fleste ,  bor hvor der altså ikke er mulighed for det.  Så længe der er den udbredte opfattelse at en bil er luksusgode, så tror jeg ikke der vil ske nogle ændringer i Danmark.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 5 '18
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»