Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
ElPeter
ElPeter Jan 5 '18

Mit indtryk af årsagen til det manglende el-bil salg er at folk bare ikke rigtig er interesserede. Jo de synes da en Tesla er fed og vil gerne have en tur, men når det kommer til stykket så gør de som naboen for det med elbiler er vist lidt eksotisk og sikkert også besværligt og så meget går de eller ikke op i det.

Jeg tror at hvis der kom mere kendtskab til el-biler gennem medierne og så nogle konkrete fordele (billig leasing f.eks. det indregner jo levetidomkostningerne) så skal salget nok komme.

 

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 5 '18

 

Jo det spiller helt sikkert også ind.

 

Men forstår ikke hvorfor du ønsker lige  det at lease skulle gøres mere attraktivt ?

 

Sorry men har bare det princip at det alt andet altid burde være billigst at købe frem for at leje..

Du lejer vel heller ikke dit tv udstyr opvaskemaskine mv hos Leaysy ? 

Godt være jeg bare er skeptisk der, men kan bare ikke se hvordan det skal kunne være billigere hvis andre også skal tjene på det ?

Hvorfor ikke bare gøre det billigere for alle ?  Hvorfor nogle der skal have mulighed for at være mellemled, og alt andet fordyre det ?  Medmindre leaysing selvskaberne får særordninger. 

Men bliver da alt andet dyrere i sidste ende, da de vel skal have et kontor medarbejdere mv.   Hvorfor tilføre dette mellemled ?  

Ville du også have det bedre når du skulle lave andre køb, at firmaer kunne få det billigere, for så at leje ud til dig, hvor du skulle nærlæse alt det der står med småt og andet ekstra bøvl ?   Det kunne man sikkert sagtens have fået lavet på mange andre områder, hvor vi som privatkøbere køber ting.

 

Sorry men bare ikke se fordelen andet end dem der vil vide en 100 procents udgift.. Men alt andet lige betaler de da mere end dem der køber en ting selv.  Sådan burde det da være ihvertfald.

Men ved leasybranchen indefor biler har haft særordninger. Men da tosset at lave ekstra arbejde og give rabat til det.  Så ligeså logisk at ansætte en masse til at smide affald på gaden, og tilsvarende til at feje det op.  Jo ekstra arbejde

 

Hvis nogle syntes det er service at lade nogle admistrere det så de på forhånd ved en 100 procent månedlig udgift, ja så må det alt andet være sådan at de burde betale den merpris det koster at have nogle til at sidde på et kontor for at leje biler ud.  Det burde ikke være staten der betalte for det, som det jo dybest set er nu ?

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 5 '18
SuneH
SuneH Jan 5 '18
Citat fra ElPeter

Mit indtryk af årsagen til det manglende el-bil salg er at folk bare ikke rigtig er interesserede. Jo de synes da en Tesla er fed og vil gerne have en tur, men når det kommer til stykket så gør de som naboen for det med elbiler er vist lidt eksotisk og sikkert også besværligt og så meget går de eller ikke op i det.

Jeg arbejder på en virksomhed med mange (højtlønnede) ingeniører i nord-Sjælland. Kort inden juleferien talte jeg ved frokosten med et par af de højtplacerede (som absolut har råd til en S el. X) - om hvad vi skulle til jul.

Jeg fortalte, at vi skulle til jul i Ringkøbing hos svigerfamilien igen i år.

"Kører I så derover i Teslaen", spurgte den ene.

"Ja, lige som vi plejer", sagde jeg.

"Skal I så lade undervejs?"

"Ja, jeg regner med vi kører i ét hug til Hedensted, så skal vi lige ind og lade for at komme det sidste stykke".

"Nå, er det så 20 minutter eller hvad?", ville den ene vide.

"Neej - det er nok nærmere 40 minutter, for vi skal lade næsten helt op for at kunne nå retur"

Så kiggede de på hinanden og sagde "Jammen det er jo helt sort" - og fulgte op med

"Hvad gør I så hvis der er kø?"

"Tja, så venter vi. Der er ikke det store at gøre. Måske kan vi liige snige os til Herning og lade med type2, men så skal vi holde dér mindst 1 time før vi med nød og næppe kan nå til Ringkøbing".

Så var sagen afgjort. I deres øjne er elbiler bare ikke modne, og ladeinfrastrukturen ikke god nok til at de vil være med. De er begge meget interesserede i teknik & hestekræfter, men de trade-offs jeg nævnte gør bare barrieren for høj.

Jeg personligt mener jeg det er billigt sluppet at vente 2 x 20 minutter ekstra et par gange om året, til gengæld for gratis SuperCharge i hele bilens levetid, fantastisk glidende og kraftfuld kørsel mm. Men ikke alle er åbenbart villige til det.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 5 '18
jramskov
jramskov Jan 5 '18

Det er også det jeg oplever når snakken falder på Tesla og elbiler. Det første der nævnes er altid rækkevidden og ladetiden. Hvis man ofte kører langt er jeg enig i at det er en udfordring, men for alle andre dækker en Tesla fint det daglige behov og folk har det med at glemme/ignorere at de starter ud hver morgen med en "fuld tank" og slipper for at besøge tankstationen med jævne mellemrum.

Min Model 3 leveringsdato siger også fortsat "late 2018", men det tror jeg ikke rigtigt på efter seneste opdatering fra Tesla. Det kan selvfølgeligt ændre sig hvis de indenfor relativt kort tid åbner for bestilling i Europa, men det tror jeg ikke kommer til at ske - der er mange biler der skal leveres i USA og Canada først.

En ukendt faktor er hvornår de åbner op for flere konfigurations muligheder, bla. dual motor. Jeg kunne godt forestille mig der var en del der udsatte deres bestilling til det bliver tilgængelig.

mbk
mbk Jan 5 '18
Quote from SuneH

Jeg personligt mener jeg det er billigt sluppet at vente 2 x 20 minutter ekstra et par gange om året, til gengæld for gratis SuperCharge i hele bilens levetid, fantastisk glidende og kraftfuld kørsel mm. Men ikke alle er åbenbart villige til det.

Det tog mig ca. 10 dage i en Model S før jeg var fuldstændig ligeglad med ICE. Når man først har prøvet dag efter dag at komme ud til en opladet bil og slipper for tankstationen er de der enkelte årlige opladningstider tilgivet mangefoldigt.

Jeg begyndte allerede at spekulere om 'hvor meget diesel er der mon i tanken', 'hvad nu hvis jeg løber tør' selvom tankstationen er et par hundrede meter væk og det kun tager ~15min tur/retur virker det som ekstremt genererende når først man har prøvet at have ~300km +/-50km hver morgen.

 

ElPeter
ElPeter Jan 5 '18

@Fetaehhgodt: Jeg foretrækker selv at købe mine ting frem for at lease/leje, så der er jeg helt enig med dig.

Min pointe var egentlig at når man køber en bil så kigger man ret meget på kontantpriser for at vurdere hvad man synes man har råd til og der har elbilerne stadig en ulempe da de ofte er en del dyrere end sammenlignelige biler, i hvert fald for ikke-Teslaer. De vinder til gengæld på driftsomkostningerne og måske på gensalgsværdien (fordi der er mindre der kan slides op), men det er typisk ikke noget man tænker så meget over i købssituationen.

Hvis nu man kunne skrue en pakke sammen der indeholder alle de økonomiske faktorer, d.v.s. både indkøbspris, driftsomkostninger og værditab, så ville elbiler nok se bedre ud i.f.t. alternativerne - og det kunne jo f.eks. være en leasingaftale med strøm i X år.

MOS
MOS Jan 5 '18
Citat fra SuneH

Jeg personligt mener jeg det er billigt sluppet at vente 2 x 20 minutter ekstra et par gange om året, til gengæld for gratis SuperCharge i hele bilens levetid, fantastisk glidende og kraftfuld kørsel mm. Men ikke alle er åbenbart villige til det.

Jeg mener også, det er irrationelt at fokusere på de 2 x 20 min. ekstra et par gange om året. I en ICEV spilder de jo 52 x 5 min. om året og skal endda betale for de dyrebare dråber!

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 5 '18

 

Og rigtigt nok "ElPeter" og tænkte den vinkel senere.   

Så bare lidt rødt  :-) Da jeg har et lidt dårligt forhold til de fordele som leaysingsselvskaber har haft, ihvertfald førhen,kontra dem der har villet købe deres biler. 

I Sverige har el bilerne også vundet meget frem.  Og det trods at de konkurrerer under meget hårdere betingelser end i Danmark.  Da der jo i Sverige slet ingen bilafgift er på benzin og diesel biler.   

Alligevel har elbilerne haft succes og netop nævnt grundet det du omtaler hvor der har været lavet nogle ordninger for leasingselskaberne.   Så jo kunne være en måde at få dem ud på markedet og fjerne fordommene.

 

Men inders inde er jeg imod det, da jeg syntes det er en fordyrende måde at gøre det på.  Burde fjerne afgiften for alle hellere. Og så tror jeg til gengæld der igen der ville komme en masse interesse ala som da Tesla kom på markedet.   Hvor det dog dengang kun var en lille gruppe trods alt, da de i en prisklasse som de færreste der havde råd til.

Når Model 3 derimod lander i Danmark, så ville det være en stor gruppe i samfundet, der pludselig kunne overveje sådan en, da uden afgift ville den ikke koste mere end en almindelig mellemklasse bil.

Men nok der problemet ligger.  For tror havde de fjernet afgiften, så havde salget eksploderet i Danmark.  

Og Danmark ville gå glip af en masse penge.   Og sikkert  nogle i regering/rådgivere mv. der ved det eller frygter det.

Og  derfor afventer de.   

På den anden side går der længere tid med levering, og de stigende afgifter forsætter med at stige for hvert år, ja så bliver Model 3 også bare en eksotisk bil for de få desværre.

Da næppe mange ville give det den kommer til at koste, hvis de oveni skal betale ligeså meget i afgift som de øvrige benzin og diesel biler.

  

Men spørgsmålet er stadig hvad den mon kommer til at koste i 2019.  I de beregninger fra http://bilmagasinet.dk/...aa-tesla-model-3-her mener de jo ikke det vil få betydning for basis modelen.    Ifølge de beregninger vil den stort set være afgiftsfri stadig.

 

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 5 '18
mbk
mbk Jan 5 '18

@fetaehgodt

ca. 330.000 i 18 og 19 for en total skrabet, lille batteri, Model 3, med usikkerhed for kursændringer, registeringsafgift ændring, osv. osv.

Stort batteri, premium kabine og autopilot og vi er oppe på 18: 535.000 og 19: 600.000.

 

mbk
mbk Jan 6 '18

4.7s fra 0-60 miles/timen, eller 96.5km/t i en Model 3

https://i.redd.it/jm1tzaig3e801.jpg

 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 6 '18
Bianco
Bianco Jan 6 '18
Quote from mbk

4.7s fra 0-60 miles/timen, eller 96.5km/t i en Model 3

https://i.redd.it/jm1tzaig3e801.jpg

Dette er vist med det berømte one-foot-roll-out. Flere andre har målt lige over 5 sek. 

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 6 '18

Anden måling :-)

https://www.youtube.com/watch?v=CtBAbFdAaXU

Bianco
Bianco Jan 7 '18

Det er knagemig hurtigt for en relativ billig bil :-)

Men det er stadig med one-foot-roll-out, så forvent ikke de samme tider i praksis.

jramskov
jramskov Jan 8 '18
fmm1000
fmm1000 Jan 9 '18
Jeg hat testet min 85d fra 0-60 mph med roll out og 0-100 kmt uden roll out.
Forskellen er et halvt sekund. Give and take.
mbk
mbk Jan 9 '18
Quote from jramskov

Rækkevidde i koldt vejr: https://www.youtube.com/watch?v=YdUaM_w6-Dg

Ser meget fornuftigt ud, ~180Wh/km ved lav motorvejshastighed, hvis der er koldere og man kører lidt hurtigere rammer man nok 200 - 220Wh/km.

Det giver 230-250km i 50kWh og 340 - 375km ved 75kWh batteri eller hhv 2 timer og 3 timers motorvejskørsel.

jramskov
jramskov Jan 14 '18

Ham her er ikke specielt glad for at Tesla har flyttet de fleste indstillinger til skærmen: http://money.cnn.com/...-3-review/index.html

De er mere begejstrede ved CleanTechnica: https://cleantechnica.com/...ntechnica-exclusive/

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 14 '18
mbk
mbk Jan 14 '18

@jramskov

Jeg har ikke lige fået set videoerne, men fra dem jeg har set, så er det rimelig tydeligt at Tesla ikke er færdig med software til Model 3, de har mange UI tweaks at lave endnu. Men i typisk Tesla stil smider de et ufærdigt produkt på markedet og fikser hvad de kan med over the air updates. Det går som regel også fint, og mange ejere går og glæder sig til hvad en software opdatering må byde, oftest har Elon hyped software releases ret meget i forhold til hvad der så kommer, men det går som udgangspunkt altid i den rigtige retning, selvom der kommer nogle regressions hist og her. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 14 '18
jramskov
jramskov Jan 15 '18

@mbk

Ja, det er ganske tydeligt at softwaren ikke er færdig / vil udvikle sig gevaldigt den kommende tid. Det er dog ikke helt det anmelderen fra CNN kritiserer, han mener de har flyttet for meget til skærmen. Han savner de fysiske knapper osv. og det irriterer ham en hel del:
"If I wanted to give someone their first taste of electric driving, though, it's not the car I'd put them in. Unless I really wanted to annoy them."
 

mbk
mbk Jan 15 '18

@jramskov

Jeg hoppede ind i den og så en mand der mindede om min svigerfar og tankerne faldt på hvor stor IT-analfabet han er, han er heller ikke særlig Tesla begejstret. Så det døde helt for mig og kunne ikke bruge 3 min på at høre på ham :)

Jeg forstår godt de har skåret ret mange knapper af, og jeg nok også have foretrukket de to skærme, men jeg har prøvet at ligge mærke til om det er mere bøvlet at kigge lige ned eller ned og ind mod midten, og hvordan jeg flytter hovedet for at kigge gennem hullet på rattet, det er nok mest en vanesag at det skal instrument cluster skal være bag rattet, jeg tror ikke jeg får svært ved at tilpasse mig at kigge på centerskærmen, det er der navigation og musik normalt er alligevel.

Sider: «« « ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... » »»