Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Jan 17 '18

@MOS

Sandsynligt med lader. Og firmware opgradering med bedre BMS og motorstyring.

Jeg tror ikke vi ser samme forbedring i dual drive Model 3 som da dual drive kom i Model S, det er grundet at man gik fra den store inductionsmotor+drive bagerst til to mindre mere effektive induktionsmotorer, P+D modellerne er heller ikke så effektive som bare D modellerne, men stadig mere effektiv end ren baghjulstrukket. Selvfølgelig hjælper det med to gearinger, men i Model S er det især også bare fordi det store baghjulsmotor er ret ineffektiv i forhold til redesignet. Permanent magnet motoren i Model 3 er sikkert endnu mere effektiv, måske den kommer i Model S og X også som front/bag motor i en update, den nye Roadster skulle have 3 stk Model 3 motorer, mon ikke en bovlam Model S P100D kan klare sig med to så :D

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 17 '18
P85DK
P85DK Jan 17 '18
Citat fra Agon

Et review hvor han tiil sidst måler 4,4 sek fra 0-60 mph to gange i træk:

https://www.youtube.com/watch?v=xocBqB5bARY

Men det er ikke $35,000 modellen. 4,4s herhjemme bliver nok i omegnen af 700.000 kr.

MOS
MOS Jan 17 '18

Nej, det er long range modellen til 44.000 USD. Det svarer til ca. 268.000 DKK. Hvis det med afgifter m.m. bliver til hele 700.000 DKK, så tror jeg nok, at jeg bare beholder min Model S.

Agon
Agon Jan 17 '18

Først og fremmest er det vel i sig selv interessant at han måler 4,4 sek. når den er normeret til 5,1? (sikkert med one foot rollout dog som vist betyder næsten et halvt sekund).

Og short range modellen er så normeret til 0,5 sek. langsommere, hvilket også er ret fint?

Hvor har du de 700.000 fra? Med lidt hurtig udregning får jeg long range til ca. 450.000 kr?

Forummets indlæg er redigeret af Agon Jan 17 '18
P85DK
P85DK Jan 17 '18

Hvis basisprisen er $44,000 så kommer der udstyr etc. oveni og så lander den hurtigt på $55,000 og det kan du sikkert godt hæve lidt når den kommer til os. Så kommer afgift etc. Har svært ved at se det bliver en 'billig' bil i DK.

Agon
Agon Jan 17 '18

Er det bare sådan gætteri på basis af modvilje eller regner du rent faktisk på det?

Er udstyret med til at give de 4,4 sek. som jeg oprindeligt skrev om siden du synes det skal regnes med i prisen på modellen der kørte 4,4 sek.?

Prisen i DKK kommer vist typisk ved at gange med ca. 7 (63000 DKK) og dernæst betaler man så moms + 150% i afgift af al afgiftspligtig værdi over ca. 189.000 kr. Men i 2019 betaler man kun 40% af afgiften. Dvs. en prisstigning på 9000$ giver med moms ca. 78750 DKK - og dertil kommer 150% i afgift (ca. 118000) som man dog kun betaler 40% af - dvs. i alt afgift på 47000 DKK oveni de 78750 kr. Dvs. i alt ca. 125.000 DKK oveni og dermed ca. 450.000.

Eller er jeg galt på den?

Men ja, hvis du bare gerne vil vise at Model 3 kan blive dyr, så giver det fin mening at bruge en 55.000 $ model som beregningsgrundlag.

JKN
JKN Jan 17 '18
Citat fra Agon

Er det bare sådan gætteri på basis af modvilje eller regner du rent faktisk på det?

Er udstyret med til at give de 4,4 sek. som jeg oprindeligt skrev om siden du synes det skal regnes med i prisen på modellen der kørte 4,4 sek.?

Prisen i DKK kommer vist typisk ved at gange med ca. 7 (63000 DKK) og dernæst betaler man så moms + 150% i afgift af al afgiftspligtig værdi over ca. 189.000 kr. Men i 2019 betaler man kun 40% af afgiften. Dvs. en prisstigning på 9000$ giver med moms ca. 78750 DKK - og dertil kommer 150% i afgift (ca. 118000) som man dog kun betaler 40% af - dvs. i alt afgift på 47000 DKK oveni de 78750 kr. Dvs. i alt ca. 125.000 DKK oveni og dermed ca. 450.000.

Eller er jeg galt på den?

Men ja, hvis du bare gerne vil vise at Model 3 kan blive dyr, så giver det fin mening at bruge en 55.000 $ model som beregningsgrundlag.

Helt enig med Agon her. Jeg har selv forsøgt at regne på det her: http://teslaklubben.dk/tesla-model-3-pris-danmark/

Åben for korrektioner :-) Det er lidt af en jungle, og mon ikke der snart kommer nogle politiske ændringer igen (igen).
P85DK
P85DK Jan 17 '18

Ingen modvilje, har selv en bestilling siden dag 1, bare realistisk. Realistisk set så er der ingen som køber en long range uden udstyr som autopilot og self-driving capabilities og så er du oppe på $53.000. Så er det sikkert nogle andre ting som folk typisk gerne vil have med. Om det er 500, 600 eller 700 er sådan set underordenet, pointen er bare at jeg tror ikke det bliver en 'billig' bil og heller ikke i forhold til direkte sammenlignelige biler.

Umiddelbart så tror jeg at man gør en bedre handel med en brugt Model S når Model 3 endeligt er her.

At vælge at budgettere uden udstyr er urealistisk, men så igen så er der er jo mange som har købt en Model S og en Model X og i deres budget set bort fra eller kun medregnet et meget urealistisk lavt værditab.

SuneH
SuneH Jan 17 '18

Der ER nogen, der køber en skrabet model.

Vi købte fx en model S70 i 2015. Eneste tilvalg var lak (titanium) og soltag (af hensyn til lofthøjde på bagsædet).

Vi fravalgte bl.a. følgende: 85/90 batteri, AWD (D), autopilot sw opdatering, elektrisk bagklap, Premium interiør, new generation sæder, læder, luftundervogn, ekstra hi-fi oma.

Det er der næsten også helt sikkert nogle der vil gøre med model 3. Og så er den omtalte pris jo helt realistisk.

Agon
Agon Jan 17 '18

Short range modellen har nok en rækkevidde som S70 i praksis og måske endda 70D - så det er nok for mig.

Mere performance eller 4WD ville være sjovt - men nok mere sjovt end nødvendigt.

Sort er fint for mig (med mindre malingen er så svag som nogle siger).

Jeg ville gerne bare have almindelig adaptiv fartpilot (men det er sgu for dyrt) - men egentlig selvkørende betyder mindre.

Jeg tror jeg kan leve med 18 tommer standard hjul og evt. købe ekstra fælge ved siden af.

Så er der den indvendige opgradering som måske er splittet mere op i mindre enheder inden den når hertil - og som vi ikke helt kender alternativet til. Det bliver spændende at se.

Men jeg tror der er mest value for money ved at køre basis-basis.

MOS
MOS Jan 17 '18
Citat fra P85DK

Hvis basisprisen er $44,000 så kommer der udstyr etc. oveni og så lander den hurtigt på $55,000 og det kan du sikkert godt hæve lidt når den kommer til os. Så kommer afgift etc. Har svært ved at se det bliver en 'billig' bil i DK.

Udstyr er ikke nødvendigt for at opnå den nævnte acceleration. Det gør bare bilen dyrere og måske også tungere, hvilket snarere trækker i den modsatte retning.

Den lander heller ikke "hurtigt" på 55.000 USD. Den skal loades pænt meget, ja faktisk skal man vælge næsten alle options for at komme op på den pris. Under alle omstændigheder bør man nok ikke vælge AP og FSD uanset hvad, da det formentlig bliver billigere at få det eftermonteret via OTA opgradering pga. sparet registreringsafgift.

Dit gæt på, at prisen havner i omegnen af 700.000 DKK må da bestemt være under forudsætning af, at man venter længe nok og afgifterne bliver ved med at stige. Selv ved at vente helt til 2022, når afgifterne er helt indfaset efter den nuværende plan, så kommer den kun op på ~560.000 DKK.

Og nej, det bliver naturligvis ikke en "billig" bil i absolut forstand. Men ~450.000 DKK for en Tesla, der kan accelerere fra 0-100 på 4,4 s er da bestemt attraktiv set med mine øjne. "Billig" er naturligvis et subjektivt begreb, som afhænger af kontekst, pengepungens størrelse osv. I min optik koster en billig bil < 200.000 DKK (som f.eks. Citroen C1, Hyundai i20, Ford Fiesta, VW Up). Ved ikke lige, om nogen havde forestillet sig, at Tesla skulle konkurrere i det segment?

MOS
MOS Jan 17 '18
Citat fra Agon

Men jeg tror der er mest value for money ved at køre basis-basis.

Det er klart. Det skyldes jo ikke mindst de progressive, værdibaserede afgifter, vi har her i DK.

Desuden mener jeg, at Tesla ikke kommer til at tjene meget på en skrabet basis-model, men til gengæld tjener rigtig godt på de veludstyrede modeller. F.eks. kommer standard range udgaven til at koste 9.000 USD mindre end long range udgaven. Hvad får man ekstra for de penge? Ca. 25 kWh ekstra batterikapacitet. Det er en kWh-pris på 360 USD/kWh. Jeg tror, Teslas produktionspris ligger i nærheden af 100 USD/kWh og for nedadgående. Mon ikke Tesla kommer til at tjene stort på det? 8.000 USD for AP + FSD. Gad vide, hvad meromkostningen er for Tesla? Nok ikke mange basseører for at flippe 2 bits i softwaren (al hardware følger jo med som standard uanset evt. tilvalg)...

Agon
Agon Jan 17 '18

Ja i princippet burde ekstraudstyr koste:

den omregnede pris i DKK - ex. 100 DKK

plus 25% moms - samlet 125 DKK

plus 40% (i 2019) af 150% afgift (svarende til i alt 60% afgift) af de 125 DKK = 75 DKK oveni de 125 DKK = SAMLET 200 DKK

Så ekstraudstyr burde i endelig pris i DK vel koste ca. det dobbelte af den amerikanske pris?

Er der nogen der kender danske og amerikanske priser på udstyr til S modellen og ved om det passer?

P85DK
P85DK Jan 17 '18

@Mos - Model 3 $35,000, Long-Range Battery $9,000, Enhanced Autopilot $5,000, Full Self-driving Capability $3,000 er da ikke specielt mange tilvalg og det er $52,000

@SuneH - det viser jo meget godt det jeg siger. Hvis du køber skrabet, så køber du skrabet hele vejen. Så Long-Range er nok ikke aktuel for dem som køber skrabet. Hertil kommer hvorvidt Tesla vil lade folk have specielt mange muligheder for at 'skrabe' en long-range model. Det vil der formegetlig ikke være særlig god forretning i for Tesla. Når de har forudbestillinger på små 400.000 biler, så kan de godt tillade sig at pakke det lidt dyrere ind :-)

Lad os håbe I har ret, men jeg tror stadig at den bliver pænt dyr i en long range version

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 17 '18
Agon
Agon Jan 17 '18

OK. Nu må du lige klargøre hvad du mener.

Tror du at den skrabede long range version bliver dyrere end de 450.000?

Og hvad baserer du i givet fald den vurdering på - er det andet end fornemmelser?

Og hvad med din påstand: "At vælge at budgettere uden udstyr er urealistisk" - det er vel så med Sune H modbevist? Og det er også min klare intention at køre helt skrabet fordi 330.000 kr virkelig er value for money. Hvad siger du til det?

P85DK
P85DK Jan 17 '18

uha uha lidt stødt på manchetterne der hva' :-) Kun fornemmelser og erfaringer. Sune beviser jo netop min påstand. Sune har valgt at køre helt skrabet og tage entry modellen, en 70R - og en long-range er jo netop ikke entry modellen. Når du går væk fra entry modellen, så vil folk typisk tilvælge udstyr i langt de fleste tilfælde, sådan har det altid været og sådan med sandsynlighed også være her.

At du vil vælge en helt skrabet Model 3 til 330.000 fordi du mener det er mest value for penge fortæller mig at du ikke helt tænker det igennem. I 2019 til du med sikkerhed kunne købe en Model S med udstyr til ca. samme penge. Ja, den har kørt nogle kilometer, men value krone-til-krone vil nok være højere i Model S, hvis du insisterer på at køre helt skrabet i en Model 3.

Men hey, jeg skriver det ikke for at ødelægge dine drømme, jeg tror bare det bliver dyrere end hvad der på nuværende tidspunkt gættes på.

MOS
MOS Jan 17 '18
Citat fra P85DK

@Mos - Model 3 $35,000, Long-Range Battery $9,000, Enhanced Autopilot $5,000, Full Self-driving Capability $3,000 er da ikke specielt mange tilvalg og det er $52,000

52.000 er stadig ikke 55.000.

Selv med long range battery, enhanced auto pilot, fully self driving capability, samt yderligere metallak og 19" hjul kommer vi ikke engang op på 55.000. Og alt dette udstyr er jo ikke nødvendigt men valgfrit.

Jeg ved ikke, hvor du vil hen med din argumentation.

P85DK
P85DK Jan 17 '18
Quote from MOS
Citat fra P85DK

52.000 er stadig ikke 55.000.

Selv med long range battery, enhanced auto pilot, fully self driving capability, samt yderligere metallak og 19" hjul kommer vi ikke engang op på 55.000. Og alt dette udstyr er jo ikke nødvendigt men valgfrit.

Jeg ved ikke, hvor du vil hen med din argumentation.

Nej, det er rigtigt, med lak og fælge bliver det $54,500 hvilket jo er voldsomt under $55,000 - hvad tænkte jeg dog på :-) 

Jeg forstår ikke hvad du mener hvor jeg vil hen med min argumentation? Der er en fin snak om hvor fantastisk billig den bliver og jeg siger bare at jeg tror den bliver dyrere end hvad folk lige går og forventer. Du sagde at den koster $44,000 og jeg sagde at det nok er meget få som sælges uden udstyr og med det udstyr som jeg tror folk typisk vil vælge bliver det $55,000 - undskyld, $54,500

Og når den endeligt kommer til Danmark, tror jeg den er dyrere end det. Jeg har åbenbart pisset på et par sukkermadder og dagdrømme - ups :-)

Agon
Agon Jan 17 '18

@P85DK: Nej jeg er såmænd ikke stødt. Men i disse dage med fake news er det altid interessant at finde ud af om holdninger er baseret på en fornemmelser eller egentlig viden. Og jeg vil helt reelt gerne vide det hvis der er åbenlyse misforståelser i min beregnede pris. Det er bestemt en mulighed.

Og tak for oplysningen om at jeg ikke har tænkt det igennem. Det er jo åbenlyst at en 6 år gammel S85 med over 200.000 km og samme range er et bedre køb.

mbk
mbk Jan 17 '18

Lige en hurtig update på priser. Jeg tror det er urealistisk at nå at få en bil i 2018, selvom jeg selvfølgelig vil springe til fadet, og gerne ville have en særlig 31/12/2018 model som i 2015.

Hvis vi tager en godt udstyret Model 3 med 40% afgift i 2019, long range, 19", autopilot, premium kabine og en lakering giver det i mit skema 56.500 USD. Med en kurs på 6.30 dkr/usd og en EU-straf/import gebyr/omkostning på 9%, der er en eller anden omkostning ved at sælge i EU, 9% er tæt på hvad jeg har sjusset mig til på en S75 tidligere. Jeg bruger EPA tallet på 161Wh/km, det bliver ikke det tal, afgiften er pt. baseret på NEDC tal, men vi har WLTP tal til den tid selvom det er uvist hvad registreringsafgiften bliver udregnet på, jeg vælger EPA fordi man kan slå det op.

Registreringsafgiften kan jo nå at blive ændret inden vi ser en Model 3 i Danmark, det kan gå til begge sider, hvem ved.

Anyways, undskyler på forhånd for den ringe formatering af celler:

Konfiguration     |   USD   |   2019     |    2020

Basis                  | 35.000 |  321.000 |    330.000 

SR + Premium   | 40.000 |  377.000 |    415.000 

LR + Premium   | 49.000 |  501.000  |    567.000

Fuldt udstyret    |  56.500 |  604.000   |   695.000

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 17 '18
Sider: «« « ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... » »»