Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
MOS
MOS Jan 19 '18
Citat fra P85DK
Quote from MOS

@P85DK

Der må da være noget galt med dit bakkamera.

Det tror jeg ikke - men bemærk at jeg sagde i mørke. Rens linsen og kør en tur i vådt vinterføre og i dagslys kan man godt skimte hvad der sker, men i mørke er det en så low tech løsning at jeg ikke kan forstå at Elon har sagt god for det. Det er så ringe en løsning på en så dyr og high tech bil at jeg simpelthen ikke begriber det. 

Her for tiden kører jeg i mørke, hver dag, jeg pendler på arbejde (knap en times kørsel hver vej), så jeg kender godt problemet. Men måske er der ikke så meget snask på min pendlerrute. Eller også kører jeg så pænt, at jeg ikke laver ret meget turbulens bag bilen :-)

P85DK
P85DK Jan 19 '18
Quote from mbk

En Audi S3 ejer der har lejet en Model 3 i 24 timer:

https://www.youtube.com/watch?v=D2KBjA2FjJs

Stoppede da han kørte et længere stykke med denne positionering af hænderne på rattet, sorry ...

 

P85DK
P85DK Jan 19 '18

Bliver interessant at se hvor meget Porsche reelt tager med fra deres concept Mission E - er også i tvivl om hvordan de løser bakkameraet ... men meget fedt at se tankerne bag designet

https://www.youtube.com/watch?v=ckJxVBpegMo

 

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 19 '18

Spændende men en bil der bliver mindst dobbelt eller tredobbelt så dyr som Model 3 plus der går mange år før den nogensinde bliver produceret :-)

Og forskellen på koncept og serieproduktion er altid mega stor.  Oftes ender det med noget helt andet når de serieproduceres.  Noget der næsten med garanti altid laves på en koncept bil er overdimensionerede hjul. Og også her i den grad overdrevet.  Som regel komisk at se resultaterne fra stregtegningerne til bilen står på gaden og kan købes af hr og fru Nielsen.

Men jo der sikkert helt anden kvalitet, men jo også i en helt anden prisklasse :-)

 

 

Og som nævnt tidligere så har man hver sin smag.   Personligt dog ikke i tvivl om hvilken jeg syntes er pænest der af den der Porsche og M3 ;-)  

https://www.youtube.com/watch?v=fNWAoAzDAgE

Så kan det godt være M3 i den grad har lånt design af nogle ældre Porscher.  Men må sige jo mere jeg ser den forende, jo mere bare sige den sidder lige i skabet det design ;-)

Den kan sgu ikke være mere velskabt der set forfra :-)

Og nej design er måske bare en mindre detalje. Men skal vi være ærlige så er det,  vi mange bilkørere også lader os forføre af når vi vælger bilkøb.  Siden finder vi så mange argumenter som skal retfærdigøre vores valg :-)  Men designet spiller meget ind der.

 

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 19 '18
P85DK
P85DK Jan 19 '18

Det er en Model S konkurrent. Kommer i 2019 og design vil være 'very close to concept but a bit different' :-) http://www.carmagazine.co.uk/car-news/motor-shows-events/frankfurt/2015/porsche-mission-e-the-pure-electric-sports-car-shocks-frankfurt/

Så det bliver interessant at se om Porsche tør 'lave en' Audi TT MK1 som var næsten identisk med koncept bilen. Concept: http://cdn.illinois-liver.org/2016/02/29/1995-audi-tts-roadster-concept-1024-x-770-1995-audi-tts-roadster.jpg og produktionsmodel: http://www.dieselstation.com/wallpapers/albums/Audi/TT%20Roadster%201999/Audi-TT-Roadster-003.jpg

Model 3 er bestemt pæn, men også meget sikker (lidt kedelig) i sit design. Det ville være fedt hvis Tesla gav lidt los på designet med en PD model, men det er nok for meget at håbe på. De må gerne invitere Fisker forbi til at hjælpe med et par forførende streger :-)

jramskov
jramskov Jan 19 '18

Model 3 design er lavet til at holde i mange år frem tror jeg.

P85DK
P85DK Jan 19 '18

Det er jeg ikke tvivl om at det er lavet til, det store spørgsmål er om det reelt gør - det vil kun tiden vise. Bil design der har holdt i mange år har sjældent været sikkert (kedeligt).

jramskov
jramskov Jan 19 '18
Citat fra P85DK

Det er jeg ikke tvivl om at det er lavet til, det store spørgsmål er om det reelt gør - det vil kun tiden vise. Bil design der har holdt i mange år har sjældent været sikkert (kedeligt).

Jeg ved ikke en skid om design :D 

Men jeg synes Teslas dsignere gør det ganske fint og Model 3 er ingen undtagelse. Dertil er de designet til at være meget aerodynamiske. Jeg synes ikke deres design er kedeligt, men du har helt ret i at det er umuligt at vide hvad man synes om designet 5-10 år frem i tiden.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 20 '18

Citat fra P85DK : Det er jeg ikke tvivl om at det er lavet til, det store spørgsmål er om det reelt gør - det vil kun tiden vise. Bil design der har holdt i mange år har sjældent været sikkert (kedeligt).

 

Enig men meget få fabrikanter der tør det.  Stikke rigtigt ud.  For er en kæmpe risiko.

 

Vil indrømme at jeg altid har været en Audi fan.   De har altid være forud i deres tid, så deres 10 gamle biler, sagtens kunne gå for at være nye.   Harmoniske i uanset hvilken vinkel man ser dem fra.

Men når det er sagt, så har de netop ikke ændret sig meget.  Ser man deres modeller fra helt feks tilbage til 1998 så havde de vel der en bagende der efter min mening var komplet.  Siden, bare for der skulle ske noget nyt gradvis udviklet sig til mere klodsende og firkantede bagender.   Derimod fronten lige i skabet ;-)  Men har deres lygtedesign også været grunden til, og underligt så mange andre konkurrenter har været så lang tid om at kopiere dem der.

Audi T er vel den model der har ændret sig mindst fra 1998, netop da den næsten der var færdig. Og ligesom en kunstmaler der skal kende hvornår han skal stoppe, da det ikke kan blive meget bedre.  Men står moderne og tidløs og stadig ligner en bil fra fremtiden.

 

Havde gerne set en Audi 3 eller 4 cabriolet på el.  For spændende hvad den i pris ville lande på.  Den kunne måske som Model 3 ramme så det ikke kun var dem der havde et stort bilbudget, men ganske almindelige bilkøbere kunne være med.  Men tror bare der går en del år endnu, specielt før de kunne levere en der til en fornuftig pris.

Vedr M3 ssyntes jeg netop den er harmonisk og tidløs som Audi og derfor jeg kan lide dens design.  Fronten syntes jeg feks ikke at de kunne have ramt bedre, end med det her design, og sikker på den front holder masser af år ud i fremtiden.. Akkurat som feks en Audi T fra 1998 fordi den er lige i skabet og tidsløs.

Bagenden kunne godt minde lidt om en Masda 6 fra nogle år siden.  Men ja selvom Masda siden har skiftet design der, så syntes jeg ikke den nyere model er blevet flottere.. Men fået en tung og firkantet bagende , netop som de øvrige Audi modeller minus T modellen.   M3 bagende kunne være flottere efter min mening, hvis de netop havde ladet sig inspirere af de tidligere Audier hvor de var mere runde og aerodynamiske. Men ser bestemt flottere ud end den trend som netop foregår med de der tunge firkantede bagender.

 

Syntes designet på M3 er meget lig med det Audi har. Men lykkedes dem at skabe en endnu flottere front, hvilket er svært da den næsten også er lige i skabet og tidløs..     

 

Men som sagt kan man aldrig diskutere smag :-)

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 20 '18
Agon
Agon Jan 20 '18

Nu har jeg brugt eftermiddagen med hovedet i et regneark for at kunne give et lidt mere kvalificeret bud på prisen på en Model 3. Jeg har først tjekket omregningskurserne på alle de eksisterende X- og S-modeller. De ligger mellem 6,3 og 7,2. Det er de to topmodeller SP100D og XP100D der omregnes til 6,3 (vel nok for at understøtte salget af dem lidt), resten ligger på 7,1 og 7,2.

Når jeg så regner registreringsafgiften ud ud fra gældende regler får jeg konsekvent et tal der ligger under det Tesla selv skriver at registreringsafgiften vil udgøre. Faktisk kan jeg se at man på tværs af alle eksisterende modeller skal lægge ca. 7% af prisen ex. moms til for at få det som Tesla angiver som "registreringsafgift" og dermed også den reelle endelige pris hos Tesla. Jeg tænker at det er noget importtold til EU der lægges til på en eller anden måde? Eller også overser jeg noget...

Hvis jeg regner registreringsafgiften igennem med Model 3 ud fra vekslekurs på 7,2 og 55 km/l og så til sidst lægger 7% af ex. moms prisen til, så får jeg en pris på 350.000 kr. Så altså lidt mere end jeg hidtil har vurderet.

Til gengæld sælges en Premium pakke til S for ca. 42000 kr. (koster i USA 5000$ ligesom til Model 3). Det kan jeg egentlig ikke forstå, hvordan det er muligt - der burde vil komme en hel del afgift på, så der må Tesla virkelig vælge at sælge det billigt til DK eller hvad?

Forummets indlæg er redigeret af Agon Jan 20 '18
P85DK
P85DK Jan 20 '18

Dine 7% plus moms er nok kravet om en minimum avance på 9%.

'Ved standardpris for et motorkøretøj forstås en vejledende pris ved salg til bruger, der er anmeldt over for SKAT i forbindelse med køretøjets oprettelse i Motorregistret. Den anmeldte pris skal indeholde en positiv avance. Importøravancen må ikke være negativ, og den anmeldte pris skal som minimum indeholde en samlet avance på 9 pct. for importør og forhandler Det gælder også for anmeldte priser på ekstraudstyr.'

Agon
Agon Jan 21 '18
Det passer jo med beløbet, men det virker lidt mærkeligt at indregne det beløb i det som de anfører som “registreringsafgiften” i bilens pris. 
mbk
mbk Jan 21 '18

@Agon 

Jeg modellerer det som en EU straf, 1.07 eller 1.09 faktor på basis prisen. Jeg har tidligere fundet den til at være lige knap 7%. Jeg har ikke styr på skats regler, men de priser Tesla sælger til internt er sikkert lidt anderledes end de basis priser vi hører om.

Der er jo også en omkostning ved at sende dele til EU og have en samle fabrik i Holland, så det er vel okay at basisprisen er lidt højere. 

Agon
Agon Jan 21 '18

@mbk

Ja, men du kan ikke bare modellere det som en forøgelse af basisprisen, så der kommer registreringsafgift på også. Tesla angiver jo selv deres basispris inkl. moms - deri burde vel indgå evt. omkostninger ved forsendelse og samlefabrik osv. Og så angiver de også momsbeløbet og beløbet til "registreringsafgift" for at tydeliggøre, hvor meget der kommer på af statslige afgifter, vil jeg tro.

Og det må jo være basisprisen, der skal beregnes registreringsafgift af, men det giver ikke det beløb som Tesla angiver som registreringsafgift - ud fra mine udregninger i hvert fald.

Men resten af det beløb som Tesla omtaler som "registreringsafgift" udgør som nævnt 6-7% af basisprisen ex. moms i alle tilfælde. Så det burde tale for, at man kan lave udregningen ved at beregne afgiften først ud fra basisprisen på Model 3 (vekslekurs 7,1-7,2) og så lægge de 7% til til slut.

mbk
mbk Jan 21 '18

@Agon 

Så længe jeg har en korrektions faktor på under 10% er modellen fin til det jeg skal bruge den til. De andre usikkerheder er alligevel større, såsom, hvad er dollarkursen på dagen, er der sket ændringer i registreringsafgiften, har Tesla ændret på options/prisstruktur  osv. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 21 '18
mbk
mbk Jan 30 '18

Effektivitet på samme tur mellem Model 3 og Model S

"consumption display for my daily commute in my model 3. 7.5 miles of stop lights, 7.5 of stop and go highway and 8 miles of at speed limit highway."

https:///...ency_is_a_bit_nutty/

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 30 '18
SuneH
SuneH Jan 30 '18

Det er ikke en helt fair sammenligning - der er kørt væsentligt hurtigere i S'en. Den har brugt 33 minutter på den samme tur som 3'eren har brugt 47 minutter på.

Og mon temperatur, vind osv har været det samme? Men imponerende forskel i 3'erens favør, hvis tallene afspejler en reel forskel i effektivitet!

Ice2EV
Ice2EV Jan 30 '18

Hvis 3'eren har fået 15 røde lys på hans 7,5 mil med stoplights, og S kun har fået 4, så giver det en del minutter.

mbk
mbk Jan 30 '18

@SuneH

Nu ved jeg ikke mere end teksten og billederne, men han skriver jo det er stop and go og nogle km på ~motorvej. Det er også en kort tur, Model S tallene er heller ikke helt vildt høje, ved ikke hvilken model.., ~190Wh/km

mbk
mbk Jan 30 '18
Quote from Ice2EV

Hvis 3'eren har fået 15 røde lys på hans 7,5 mil med stoplights, og S kun har fået 4, så giver det en del minutter.

Præcis. Jeg tror fyren selv mener det er repræsentativt. Men jeg vil ikke ligge hoved på blokken, men det virker til at Model 3 bliver effektiv, den anden mest effektive elbil i produktion efter IONIQ. 

Sider: «« « ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... » »»