Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Apr 23 '18

Hurtig udregning så ville man vel kunne trække  20 procent fra forhandlerprisen på 250.000 ?

https://blog.bilbasen.dk/prisen-pa-en-tesla-model-3-5239/

For skal vel gøres før moms og anden udregninger ?

Men ville den falde 50.000 i pris så også lune lidt :-)        Så ville den med fradrag næsten være momsfri også

Så håber det ender med det de Radikale foreslår.   Mettes udspil med bare at fastfryse nuværende afgift, vil ihvertfald ikke gavne på mer salget.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Apr 23 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Apr 23 '18

Så lige det link jeg gav der forkert angivet at moms ville være på 50.000.  Momsen ville jo være højere.

Men de tal jeg forholdt mig til, nemlig at den måske kan komme til at koste fra omkring 330.000 kr i Danmark for billigste version, som nogle andre herinde har udregnet, der er den fejl korrigeret.

MOS
MOS Apr 23 '18
Citat fra Fetaehhgodt

Sorry lige se jeg har taget fejl af prisen.   Troede den kostede 30.000 dollars.  Men er jo 35.000 dollars.

Det er nu ikke helt ved siden af alligevel. Husk, at I USA kan man få tax credit på $7.500 ved køb af elbil og i nogle delstater er der andre incitamenter på flere tusinde $, der yderligere reducerer nettoprisen på en ny elbil.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 23 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Apr 23 '18
Citat fra MOS
Citat fra Fetaehhgodt

Sorry lige se jeg har taget fejl af prisen.   Troede den kostede 30.000 dollars.  Men er jo 35.000 dollars.

Det er nu ikke helt ved siden af alligevel. Husk, at I USA kan man få tax credit på $7.500 ved køb af elbil og i nogle delstater er der andre incitamenter på flere tusinde $, der yderligere reducerer nettoprisen på en ny elbil.

Ok   :-)    Og bliver spændende og se hvad det ender ud i, nu så godt som alle partier gerne vil have Danmark skal være en foregangs land indenfor grøn teknologi. 

Sammenholdt med hvad vi er vant til hvad det reelt ender ud med :-)

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Apr 23 '18

Så lige at hvis og når man skal have en Model 3 så være fordel i at bestille fælge seperat.   Dvs hvis man vælger den skrabede version uden 19 tommer, så købe dem billigere her, eller endda opgradere til nogle 20 tommer.

https://www.youtube.com/watch?v=rwJy3vefVAM

Det er fordelen ved at være længere nede i køen at man kan se en masse andre gøre forsøg med fælge :-)   Nogle ser flotte ud i brochurer, men når de sidder på bilen i virkeligeheden så ser det ikke godt ud :-(

Mens andre måske ser anonyme ud i brochurer, men klæder en bil.

De her originale turbine fælge i 20 tommer syntes jeg klæder en Model 3

Og bedre se dem ved det her klip:     https://www.youtube.com/watch?v=KyQOhjm5NyA

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Apr 23 '18
mbk
mbk Apr 24 '18
Bjørn har en magnet test, alu mod stål: https://youtu.be/OJwHOrm3mF0
jramskov
jramskov Apr 24 '18
Citat fra MOS

Jeg har flere gange undret mig over, at salget af elbiler i Danmark stadig er så lavt. Nuvel, salget styrtdykkede, da der i 2016 kom 20% afgift på elbiler. Det er forståeligt nok! Salget dykkede endnu mere til næsten ikke-eksisterende, da afgiften i 2017 steg til 40%. Det er også forståeligt. Men da folketinget satte afgiften ned til 20% igen og samtidig indførte et batterifradrag, der gjorde, at de billigste elbiler i praksis er afgiftsfri og mellemklasse-elbilerne kun betaler en meget begrænset afgift, så skulle man tro, at salget for alvor ville komme i gang igen. Men det skete ikke i noget større omfang.

Og hvorfor så ikke?

Sammenlignet med andre lande, der ikke har afgifter på hverken elbiler elle ICE-biler, er en ICE-bil pga. registreringsafgiften markant dyrere her i DK. Det burde give et incitament til, at danskerne i højere grad køber elbiler.

Og hvorfor gør de så ikke det?

Mit bud er, at danskerne er klar over, at politikerne kører en stop-go-politik. Der har været en del snak om, at bilafgifterne skulle totalt omlægges til en teknisk afgift, hvilket bl.a. skulle komme elbilerne til gode. Andre har argumenteret for, at elbilafgiften igen burde bortfalde. Der er også nogle, der foreslår momsfritagelse ligesom i Norge. Andre igen foreslår andre incitamenter for elbiler. Der er mange danskere, der har fremskyndet deres elbilkøb i slutningen af 2015, lige før der kom registreringsafgift på. Disse bilkøbere er derfor ikke i markedet på udkig efter en elbil, da de jo lige har købt en. De næste elbilkøbere, der endnu ikke har fået købt en elbil er nok afventende, da de ikke vil risikere at være blandt de få, der køber en elbil (med afgift) på et ugunstigt tidspunkt, men håber i stedet på at afgifterne på elbiler bliver sat ned eller bortfalder igen.

Jeg tror derfor, at hvis afgiften bortfalder, så vil folk ånde lettet op og rigtig mange vil gå ud og købe den elbil, de længe har ventet på. Allerbedst ville det være, hvis politikerne var fremsynede nok til at lægge en realistisk afgiftspolitik, der rækker mange år frem i tiden, så det var transparent for alle, hvor markedet skulle hen. På den måde ville man sprede elbilsalget ud og der ville opstå et mere bæredygtigt marked i stedet for det nuværende stop-go.

Jeg tror der er en del faktorer der gør at elbiler endnu ikke er udbredte, i tilfældig rækkefølge:

• Relevante, brugbare elbiler findes simpelthen ikke, specielt rækkevidden mangler.
  • Infrastrukturen er der ikke.
  • Prisen.
  • Man ved hvad man får med en ICE, BEV er stadigt meget nyt og ukendt.

Jeg har tidligere argumenteret imod at sætte afgiften op årligt med 20% spring. Dels gør det store spring, at folk hamstrer lige op til nytår, men i starten af det efterfølgende år går salget så helt i stå. Her burde man i stedet lave små stigninger på f.eks. 1% om måneden, hvilket ville glatte salget meget mere ud. Man kunne eksempelvis også lade afgiftsstigningen afhænge af på forhånd definerede målsætninger for elbilsalget: Hvis salget i den foregående måned er lavere end målsætningen, så sættes afgiftsstigningen på pause. Hvis salget minimum følger målsætningen, så sættes afgiften op med 1%. Hvis salget overstiger målsætningen med en faktor 2, så sættes afgiften op med 2%. Dette burde regulere elbilsalget, så det rimeligvis følger en politisk foruddefineret udvikling.

Det lyder alt for kompliceret efter min mening. 

Ice2EV
Ice2EV Apr 24 '18

Hej.

My 10 cents på grunden til elbilssalget er stagneret.

De største entusiaster er sprunget på vognen i 2015.

Hvis eksistrende ejere nu havde en reel prissætning på deres brugte til salg, så kunne det måske sætte gang i ny bils salget. Ejerne kunne komme af med deres vogne med forholdsvis lille tab, og de kunne endda komme i en ny eller nyere S. Men det kan jo være de også kigger på at downsize til en 3'er.

Som stadig værende ikke EV ejer, så kan jeg sige at en af de største årsager til jeg ikke har købt en brugt S, er det totale uoverskuelige brugt marked, hvor nye brugte gerne sættes 150.000+ højere end andre sammenlignelige vogne der allerede har stået på markedet i 4-8-12 uger. (den anden er en ukendt økonomi i nær fremtid)

En anden stor årsag tror jeg ligger i der ikke har været billigere attraktive modeller på markedet hidtil. Leaf er kommet med større batteri, Ionic rygtes at komme med større batteri snart.

Model 3 er forsinket grundet produktionsproblemer.

Var der en 3'er på markedet, så var jeg overbevist om den ville gå som varmt brød. Der er alt andet lige væsentlig flere kunder til 300-450.000 kr modeller end 900.000+ kr modeller.

MOS
MOS Apr 24 '18
Citat fra jramskov

Jeg tror der er en del faktorer der gør at elbiler endnu ikke er udbredte, i tilfældig rækkefølge:

• Relevante, brugbare elbiler findes simpelthen ikke, specielt rækkevidden mangler.
  • Prisen.

Det gælder også for de fleste andre lande, hvor elbilsalget er væsentligt højere  end i DK. Så det forklarer ikke forskellen.

P85DK
P85DK Apr 24 '18
Citat fra jramskov

• Prisen.

Hvis vi kigger nordpå mod Norge, så er der kun én af de 4 fire faktorer du fremhæver her hvor Norge står bedre end Danmark og det er prisen. Alt andet lige, så må rækkevidden være kortere pga det koldere klima. Infrastruktur er lidt anderleders i Danmark end Norge, men med de All inclusive abonnementer der er tilgængelige i Danmark vil jeg sige at vi er noget nær markedsledende på det område. At EV er nyt er det jo også i Norge.

Så pris er og bliver afgørende, hvilket kan oversættes til opfattet værdi for køber og ikke bare lav pris i kroner og øre.

Pris pris pris, alt andet har ubetydelig påvirkning på salget - det er det eneste parametre der er emperisk data til at underbygge.

mbk
mbk Apr 24 '18
Quote from P85DK

Hvis vi kigger nordpå mod Norge, så er der kun én af de 4 fire faktorer du fremhæver her hvor Norge står bedre end Danmark og det er prisen. Alt andet lige, så må rækkevidden være kortere pga det koldere klima. Infrastruktur er lidt anderleders i Danmark end Norge, men med de All inclusive abonnementer der er tilgængelige i Danmark vil jeg sige at vi er noget nær markedsledende på det område. At EV er nyt er det jo også i Norge.

Så pris er og bliver afgørende, hvilket kan oversættes til opfattet værdi for køber og ikke bare lav pris i kroner og øre.

Pris pris pris, alt andet har ubetydelig påvirkning på salget - det er det eneste parametre der er emperisk data til at underbygge.

Jeg er enig i at pris er den klart mest afgørende faktor. Men vil lige nævne at Norge også har andre fordele, som adgang til busbaner, pendler baner, gratis bro og færge adgang i elbil. Nogle af disse er også en reduktion i pris og tidsbesparende i traffik.

I DK kunne vi give fri adgang til storebælt, det ville give nogle af pendlerne en kontant fordel. Der er flere der kører i Smart fortwo og Toyota IQ bare for at spare penge på transport over broen. Nu vil det nok være indirekte statstøtte kun til Tesla, da det nok er den eneste der rigtig giver mening at pendle 150km+ i. Og så kan man jo også diskutere, hvor smart det er at reducere pris for pendling når det giver mere traffik..

P85DK
P85DK Apr 24 '18
Citat fra mbk

Jeg er enig i at pris er den klart mest afgørende faktor. Men vil lige nævne at Norge også har andre fordele, som adgang til busbaner, pendler baner, gratis bro og færge adgang i elbil. Nogle af disse er også en reduktion i pris og tidsbesparende i traffik.

I DK kunne vi give fri adgang til storebælt, det ville give nogle af pendlerne en kontant fordel. Der er flere der kører i Smart fortwo og Toyota IQ bare for at spare penge på transport over broen. Nu vil det nok være indirekte statstøtte kun til Tesla, da det nok er den eneste der rigtig giver mening at pendle 150km+ i. Og så kan man jo også diskutere, hvor smart det er at reducere pris for pendling når det giver mere traffik..

Enig at ekstra fordele også kan betyde noget, men busbane er vist ikke så attraktivt mere da der er kommet så mange elbiler :-) og vejafgift har vi jo ikke rigtigt, andet end broafgift. Men Pris/drift er de afgørende faktorer når du vil ændre adfærd.

Men hvis du kigger på det i dag, så er all inclusive på max ca. 8.000 kr./året i 'brændstof' jo alt andet ganske attraktivt for en pendler med +150km hver vej.

Hvis vi ser bort fra afskrivningen, så er min P85DL samlet langt billigere end knægtens 18 år gamle Audi TT Roadster, når vi tager forsikring, grøn ejerafgift og brændstof. Og det er selvom knægten kun betaler 5.500 kr. i forsikring.

MOS
MOS Apr 24 '18
Citat fra mbk

Jeg er en af dem, der har kørt i Smart ForTwo over Storebælt. Det giver rigtig god mening, hvis man alligevel kun er højst 2 personer og gerne vil spare penge på broen.

Jeg er dog ikke enig i, at det ville være indirekte statsstøtte kun til Tesla. Nu er det jo ikke alle, der har over 150 km til arbejde - heller ikke dem, der pendler over Storebælt. Mig bekendt er der kun små 20 km over broen og jeg vil tro, at man selv i en fuldt opladet Citroën C-Zero vil kunne hypermile fra Nyborg på en dag med en god vestenvind helt op til toppen af højbroen, hvorefter man kan rulle resten af vejen ned til betalingsanlægget. /s

Hvis man ville gøre noget mere for elbiler i DK, så kunne man gøre følgende:

• Reducere købsprisen (fjerne registreringsafgift, moms osv., evt. tilskud eller skattefradrag, som man bl.a. har i USA)
  • Væk med den grønne ejerafgift (det giver da ingen mening, at man betaler som om, det var en benzinbil!)
  • Gratis over Storebælt og måske Øresund, evt. motorcykeltakst ligesom biler < 3 m.
  • Gratis med færger.
  • Gratis parkering i større byer.
  • Flere gratis opladningsmuligheder i byerne.
  • Tilskud til opsætning af ladeboks på bopælen samt arbejdspladsen.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 24 '18
jramskov
jramskov Apr 25 '18
Citat fra P85DK
Citat fra jramskov

• Prisen.

Helt enig, pris er den væsentligste faktor, men det kræver stadigt at der er et produkt tilgængelig. Der er så vidt jeg ved ingen elbiler på markedet der kan erstatte f.eks. mikrobilerne eller familiecontaineren / stationcars. Jeg tror friheden en bil giver er meget vigtig og selvom du køber den billigste mikrobil kan du nemt køre tværs over landet i den. Det kan du ikke i nogen elbil udover tilnærmelsesvist en Tesla.

christer
christer Apr 26 '18
En ting mere vedr forskellen på Danmark og Norge. Den totale elpris i Norge er 0,98 NOK pr kwh hvilket svarer til 0,79 DKK. Altså cirka en tredjedel af prisen i Danmark.
KimT
KimT Apr 26 '18

Strømprisen betyder ikke det store med et all-inclusive abb.

Og hvis man så yderligere kører med ½års intro tilbud fra Aura med en pris på kr 1,71/kWh, og kr 2,31 retur fra e-on, kan man kører gratis.

P85DK
P85DK Apr 26 '18
Quote from jramskov
Helt enig, pris er den væsentligste faktor, men det kræver stadigt at der er et produkt tilgængelig. Der er så vidt jeg ved ingen elbiler på markedet der kan erstatte f.eks. mikrobilerne eller familiecontaineren / stationcars. Jeg tror friheden en bil giver er meget vigtig og selvom du køber den billigste mikrobil kan du nemt køre tværs over landet i den. Det kan du ikke i nogen elbil udover tilnærmelsesvist en Tesla.

Jeg synes faktisk der er pænt med alternativer til mikrobilerne, hvilket salgstallene i Norge også understøtter. Generelt synes jeg at salgstallene i Norge understreger at udbuddet (omend begrænset) af elbiler er dækkende for de fleste folks kørsels og størrelsesbehov.

@christer - All inclusive i DK slår alle andre landes 'brændsels' omkostninger.

loeweman
loeweman Apr 26 '18
Citat fra P85DK
Quote from jramskov

Jeg synes faktisk der er pænt med alternativer til mikrobilerne, hvilket salgstallene i Norge også understøtter. Generelt synes jeg at salgstallene i Norge understreger at udbuddet (omend begrænset) af elbiler er dækkende for de fleste folks kørsels og størrelsesbehov.

Hej herinde. Jeg har fulgt lidt med fra sidelinien herinde, efter jeg i april 2016 forudbestilte en Model 3.
Det er rigtigt, at der faktisk er en del alternativer til mikrobilerne. Men registreringsafgiften i Danmark har gjort, og gør stadig, at de er forholdsvis meget billige. Det kan el-versionerne ikke konkurrere med. Samtidig er rækkevidden meget kort på de små elbiler. Det begrænser køberskaren betragteligt - især fordi uforholdsvis mange i Danmark har en mikrobil som deres primære bil, hvor de fleste har brug for lang rækkevidde af og til
For mit eget vedkommende skal Model 3 erstatte vores eneste bil i husstanden. Vi kan til nød og med god vilje nøjes med en rækkevidde på 500 km og så helst at den var 600 km (så vi også kan nå frem til familien med motorvejshastighed og om vinteren). Sådan tror jeg mange har det, og så er Tesla p.t. den eneste mulighed, hvis man vil have en elbil. Og helt ærligt, så kan selv 20 og 40% afgift ødelægge det for os,  for en afgift på 60.000 eller måske endda 100.000 vil løfte prisen udenfor vores økonomiske vilje og formåen.
Lad os se i øjnene, at lang rækkevidde vil kunne overtale mange danskere til at købe en elbil. Så nytter det ikke, at man straffer netop købere af disse biler. Jeg tror faktisk, at de langtrækkende kan fungere som bølgebrydere og måske få andre til at købe en lille elbil som bil nr. 2.
jramskov
jramskov Apr 27 '18
Citat fra P85DK
Quote from jramskov

Jeg forklarede mig nok ikke tydeligt nok, men man kan i dag købe en mikrobil til hvad? under 80.000kr? Det giver en frihed til at smutte tværs over landet hvornår man vil på rimelig tid. Hvis f.eks. jeg skulle fra Aarhus til Ringkøbing eller Holstebro og tilbage igen samme dag. Jeg vil blive glædeligt overrasket hvis det er muligt at gøre uden stop i en el-mikrobil.

I øvrigt enig med @loeweman

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Apr 27 '18
P85DK
P85DK Apr 28 '18

@jramskov - lyder logisk rigtigt, men jeg mener stadig det er helt forkert og at der kun er én parameter som gælder - pris. Alt andet er selvopfundne problemer eller undskyldninger i Danmark. Emperien fra Norge viser at stort set alle kørselsbehov kan dækkes, hvorfor der sælges så mange elbiler (og det er ikke kun i Oslo hvor du slipper for bompenge og må køre i busbane.)

Folk køber kun mikrobiler pga prisen, ikke sikkerhed, komfort, image eller noget andet.

@loeweman er et meget godt eksempel på en som har en opfattelse af sit behov som spærre for indgangen til elbil. Mit bud er at deres hverdag ikke ville være nævneværdig anderledes hvis de havde en Leaf. Hvis jeg var ham, så ville jeg prøve at leje/lease en Leaf en måned og se hvordan det reelt dækker vores behov.

Sider: «« « ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... » »»