Jeg har flere gange undret mig over, at salget af elbiler i Danmark stadig er så lavt. Nuvel, salget styrtdykkede, da der i 2016 kom 20% afgift på elbiler. Det er forståeligt nok! Salget dykkede endnu mere til næsten ikke-eksisterende, da afgiften i 2017 steg til 40%. Det er også forståeligt. Men da folketinget satte afgiften ned til 20% igen og samtidig indførte et batterifradrag, der gjorde, at de billigste elbiler i praksis er afgiftsfri og mellemklasse-elbilerne kun betaler en meget begrænset afgift, så skulle man tro, at salget for alvor ville komme i gang igen. Men det skete ikke i noget større omfang.
Og hvorfor så ikke?
Sammenlignet med andre lande, der ikke har afgifter på hverken elbiler elle ICE-biler, er en ICE-bil pga. registreringsafgiften markant dyrere her i DK. Det burde give et incitament til, at danskerne i højere grad køber elbiler.
Og hvorfor gør de så ikke det?
Mit bud er, at danskerne er klar over, at politikerne kører en stop-go-politik. Der har været en del snak om, at bilafgifterne skulle totalt omlægges til en teknisk afgift, hvilket bl.a. skulle komme elbilerne til gode. Andre har argumenteret for, at elbilafgiften igen burde bortfalde. Der er også nogle, der foreslår momsfritagelse ligesom i Norge. Andre igen foreslår andre incitamenter for elbiler. Der er mange danskere, der har fremskyndet deres elbilkøb i slutningen af 2015, lige før der kom registreringsafgift på. Disse bilkøbere er derfor ikke i markedet på udkig efter en elbil, da de jo lige har købt en. De næste elbilkøbere, der endnu ikke har fået købt en elbil er nok afventende, da de ikke vil risikere at være blandt de få, der køber en elbil (med afgift) på et ugunstigt tidspunkt, men håber i stedet på at afgifterne på elbiler bliver sat ned eller bortfalder igen.
Jeg tror derfor, at hvis afgiften bortfalder, så vil folk ånde lettet op og rigtig mange vil gå ud og købe den elbil, de længe har ventet på. Allerbedst ville det være, hvis politikerne var fremsynede nok til at lægge en realistisk afgiftspolitik, der rækker mange år frem i tiden, så det var transparent for alle, hvor markedet skulle hen. På den måde ville man sprede elbilsalget ud og der ville opstå et mere bæredygtigt marked i stedet for det nuværende stop-go.
Jeg tror der er en del faktorer der gør at elbiler endnu ikke er udbredte, i tilfældig rækkefølge:
- Relevante, brugbare elbiler findes simpelthen ikke, specielt rækkevidden mangler.
- Infrastrukturen er der ikke.
- Prisen.
- Man ved hvad man får med en ICE, BEV er stadigt meget nyt og ukendt.
Jeg har tidligere argumenteret imod at sætte afgiften op årligt med 20% spring. Dels gør det store spring, at folk hamstrer lige op til nytår, men i starten af det efterfølgende år går salget så helt i stå. Her burde man i stedet lave små stigninger på f.eks. 1% om måneden, hvilket ville glatte salget meget mere ud. Man kunne eksempelvis også lade afgiftsstigningen afhænge af på forhånd definerede målsætninger for elbilsalget: Hvis salget i den foregående måned er lavere end målsætningen, så sættes afgiftsstigningen på pause. Hvis salget minimum følger målsætningen, så sættes afgiften op med 1%. Hvis salget overstiger målsætningen med en faktor 2, så sættes afgiften op med 2%. Dette burde regulere elbilsalget, så det rimeligvis følger en politisk foruddefineret udvikling.
Det lyder alt for kompliceret efter min mening.