Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Apr 28 '18

Vil også tilslutte mig at prisen er det alt afgørende.

Trods diverse tiltag, så skal der andet til at rykke danskerne her.  De sidder ikke med en lommeregner og udregner diverse fradrag på feks batteri mv.  Selvom det faktisk er mange penge !     Eller omregner et eventuelt årsforbrug af benzin med el med de her nedsættelser på el som er blevet gennemført nu. 

Det skal være enkelt.    Og nu hvor Danmark har valgt at inddrive en del af statens budgetter ved bilkøb , så er det en stor udgiftspost for danskerne at købe en bil,      Og for 80 procent af befolkningen så er det at have en bil ikke noget luksus, men en livsnødvendighed for at kunne komme på arbejde,   For langt de fleste er der ingen offentlig trafik som kan passe med de tider de skal på arbejde.  Medmindre de vælger at gå + 5 km til og fra arbejde.

Så for os danskere der er det i aller fleste tilfælde prisen der er afgørende.   Og for mange gælder det at de så køber det aller billigste der.   Gulplade biler da den ordning fandtes mv,   

Det komiske er at  de sidste nedsættelser på benzin og dielsel biler sikkert vil ende med at blive selvfinansierende.    For mens de blev billigere jo dyrere bil man køber, så blev de tilsvarende dyrere for de helt billige mikro biler som der er virkeligt mange der har.      Men de fleste danskere ,-og undskyld siger ikke de er dumme :-) ,- men de har bare det her i hovedet at bilerne er blevet billigere nu, og køber så stadig i blinde det billigste.   Og køber de en mikro bil idag så giver de ca 10.000 mere end de skulle have givet for et halvt år siden.   De få der så opgraderer til en bil i 200-300.000 kr klassen får den så inddirekte financeret af dem der stadig køber en mikrobil :-)

Skal også siges for mange som måske er beviste om mikro bilerne koster mere nu, men de har altså ikke råd til at pludselig at købe en bil til 200.000,

Men min poingte er, at for de fleste billister i Danmark er en bil ikke en luksus ting.  Man køber en for at komme frem og tilbage til arbejdet.   Og nu de er så dyre i Danmark, i forhold til vores nabolande, så vælger man her det aller billigste.   Det er sgu lidt sure penge bare at smide ud af vinduet tænker mange.

Så skal man ændre folks forbrugsvaner med at købe elbil, så er eneste vej at sænke priserne her så det kan ses og mærkes.  Og eventuelt få noget af det finansierende gennem at sætte benzin og diesel priserne lidt op

Undrer mig iøvrigt over man ikke valgte den metode ved sidste nedsættelse af afgifterne på benzin og diesel biler.  Og fjernet alle de her komplicerende udregninger for hvad en bil koster.  Og istedet sænket afgiften drastigt mod til gengæld sætte benzin og diesel priserne måske bare 1 krone eller 2 op.  Så havde man på en hensynsfuld måde tilskyndet folk til enten at købe el biler, eller biler som kørte langt på literen og dermed var gode for vores miljø.    

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Apr 28 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Apr 28 '18

I øvrigt er der nogle der kan hjælpe mig med mit spørgsmål her.

Lad os sige de sænker afgiften på elbiler til 0 procent, ved det næste energiudspil som kommer senere på året.    Lad os sige de her rabatordninger på batteri vil forsætte.  (for ellers ville de billigere el biler jo ikke blive billigere selv ved en afgiftnedsættelse til 0 procent)

Hvad ville en Model 3 så komme til at koste ?   Og tænker specielt her på basis model og den mest skrabede udgave ?

Ville man så bare enkelt kunne have fjernet de nuværende 20 procent af forhandlerprisen eller hvordan regner man det ud ?

Ved at dem der har udregnet den forventede pris ved en 20 procent afgift , kommer frem til det resultat at selv ved en afgift på 40 procent i 2019 så vil de ikke stige meget mere end 10-15.000 i pris.

Men vil det også betyde at ved en afgift på kun 0 procent, så vil bilen ikke blive meget mere end ovennævnte beløb billigere ?

Logisk set, så burde den jo blive 20 procent billigere , og dermed ca 50.000 kr billigere.  Men forholder det sig sådan ?

Eller kan batteri fradraget ikke bruges til at trække momsen fra ?

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Apr 28 '18
MOS
MOS Apr 29 '18
Nej, batterifradraget trækkes fra i beskatningsgrundlaget. Hvis afgiften er 0%, så gør batterifradrag hverken fra eller til. Hvis/når afgiften stiger til 100%, så vil batterifradraget blive meget mere værd. Det vil dog nok ikke gøre nogen synderlig forskel på de helt små/billige elbiler, da km/l fradraget i forvejen gør, at afgiften er tæt på 0. Et yderlige fradrag for batteriet gør desværre ikke, at den samlede afgift bliver negativ. Måske er der andre, der hurtigt kan regne nogle priseksempler, så vi kan få nogle konkrete tal på?
Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 29 '18
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Apr 29 '18

Tak for svar !! ..  Selvom det er et øv..   Jeg havde håbet man på den måde havde kunnet fjerne momsen.  

Så chancen for den bliver billigere ( en skrabet model 3) er lig nul :-(   

For trods de ville have sat den ned til 0 afgift på elbiler, så ville en bil der koster lidt over 200.000 i USA stadig komme til at koste omkring 330.000 i Danmark.   Selvom fradrag der gør at den reelt er afgiftfri.   

Så det der skulle ske var at vi skulle have haft lignende forhold som i Norge, hvor der er 0 afgift og ingen moms på elbiler.

Og det indfører de næppe.  Så sagt med andre ord, næsten 99,9999 procent sikkert at priserne på de billigere el biler ikke kommer ned i pris, og dermed ikke ændrer meget i det salg der sidste år lå på kun 695 solgte elbiler.   Kender ikke nøjagtige salg af biler i Danmark men er vel omkring 2-4 promiler af det samlede salg af biler el biler så kun udgør der.   I Norge er det vist hver femte bil der i dag er elbil der bliver solgt.

loeweman
loeweman Apr 30 '18
Citat fra P85DK

@jramskov - lyder logisk rigtigt, men jeg mener stadig det er helt forkert og at der kun er én parameter som gælder - pris. Alt andet er selvopfundne problemer eller undskyldninger i Danmark. Emperien fra Norge viser at stort set alle kørselsbehov kan dækkes, hvorfor der sælges så mange elbiler (og det er ikke kun i Oslo hvor du slipper for bompenge og må køre i busbane.)

Folk køber kun mikrobiler pga prisen, ikke sikkerhed, komfort, image eller noget andet.

@loeweman er et meget godt eksempel på en som har en opfattelse af sit behov som spærre for indgangen til elbil. Mit bud er at deres hverdag ikke ville være nævneværdig anderledes hvis de havde en Leaf. Hvis jeg var ham, så ville jeg prøve at leje/lease en Leaf en måned og se hvordan det reelt dækker vores behov.

Du har ret i, at 50% af kilometerne, vi kører, og 80% af turene fint kunne klares i en Leaf. Men resten er lange ture til familie, som bor steder uden lademulighed i nærheden. De bor hhv ca 150 og 185 km fra os. Vi skal altså kunne køre 370 km på en opladning for at nå frem og tilbage. På endagsture vil vi simpelthen ikke bruge tid på turen på opladning. Vi køber ikke bil, uden at vi også kan benytte den til disse ture. 

Forummets indlæg er redigeret af loeweman May 1 '18
Nikolaj
Nikolaj Apr 30 '18

Danskerne køber i høj grad biler med følelserne, ikke mindst da biler generelt er meget dyre herhjemme. Så selv om en el-bil samlet set ville være bedre for mange mennesker ved de nuværende pris-niveauer, så gør utrygheden ved den kortere rækkevidde, at de gør, som de plejer, nemlig køber en ICE igen.

Det er som om, de mentalt lægger et spider-web diagram over en ICE-bil, og da rækkevidde-parameteren her er el-bilen overlegen, så glemmer de helt, at elbilen er overlegen på stort set alle andre parametre, så som køreegenskaber, driftsøkonomi etc. alene pga. denne ene bekymring.

Så hvis udbredelsen af el-biler skal gå hurtigt, skal der nok regulering til, fx forbud mod ICE i bymidterne, benyttelse af ekstra vej-spor etc. for at folk overvinder deres rækkevidde bekymring, som vi har set ske hurtigt i Norge. Alternativt sker udbredelsen meget langsomt i takt med, at el-bilerne bliver relativt billigere, samt får bedre rækkevidde, og andre i folks omgangkreds tager springet og viser, at der ikke er noget at bekymre sig over, men stort set kun fordele.   De fleste af os havde i øvrigt nok samme bekymring, inden vi købte vores Tesla godt hjulpet af udsigten til voldsomme prisstigninger. Vi har bare glemt det nu, da man hurtigt tilpasser sig den nye virkelighed med supercharger netværk og hjemmeladere etc., og i stedet nyder alle fordelene herunder de helt suveræne køreegenskaber. 
P85DK
P85DK May 1 '18

@loeweman - det ville med stor sandsynlighed være mere økonomisk for jer at have en elbil til det daglige og så leje en bil eller bruge en deleordning til de ture I mener I ikke kan tage. Mit bud er stadig at I relativt hurtigt vil opdage at I godt vil kunne tage de ture uden det store besvær.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 1 '18
loeweman
loeweman May 1 '18
Citat fra P85DK

@loeweman - det ville med stor sandsynlighed være mere økonomisk for jer at have en elbil til det daglige og så leje en bil eller bruge en deleordning til de ture I mener I ikke kan tage. Mit bud er stadig at I relativt hurtigt vil opdage at I godt vil kunne tage de ture uden det store besvær.

Jeg vil ikke afvise, at det økonomisk set kunne betale sig at købe en billig elbil, og så leje bil til de lange ture. Til gengæld giver det besvær med billeje ofte, og det vil kræve planlægning hver gang. Man kan ikke bare sætte sig ud i sin bil og køre fra punkt til punkt - hvilket jo er en del af formålet med at have egen bil. Derfor er det et no-go herfra.

Jeg tror, en del andre ser på det på samme måde som jeg, og det er én af årsagerne til, at elbilerne ikke har fanget an endnu. Regering og folketing satte netop en stopper for salget af langtrækkende elbiler (Teslaer) med indførelsen af registreringsafgiften på elbiler. Det var meget ærgerligt, for det kunne tænkes at smitte, så der også blev solgt billigere elbiler. Der er masser af familier, som har to biler og sagtens kan dække behovet med en billigere og kortere rækkende elbil som bil nr. 2.

P85DK
P85DK May 1 '18

:-) Det er lidt som når jeg taler priser på flyrejser til USA med mine venner. De mener det kan gøres meget billigt, men når mit minimumkrav er non-stop på Business Class, så starter priserne bare et andet sted.

koden
koden May 1 '18

Jeg har 3 kollegaer inden for 10 meters afstand (på jobbet), som alle har købt Leaf.

Kender 2 mere i firmaet der også har.

Så for mig i min lille andedam ser det ud til at der der ved at ske noget, nu hvor der er kommet en bil som reelt kan bruges og er til at holde ud at køre i.

Forummets indlæg er redigeret af koden May 1 '18
Ehlers
Ehlers May 3 '18
Citat fra loeweman
Du har ret i, at 50% af kilometerne, vi kører, og 80% af turene fint kunne klares i en Leaf. Men resten er lange ture til familie, som bor steder uden lademulighed i nærheden. De bor hhv ca 150 og 185 km fra os. Vi skal altså kunne køre 370 km på en opladning for at nå frem og tilbage. På endagsture vil vi simpelthen ikke bruge tid på turen på opladning. Vi køber ikke bil, uden at vi også kan benytte den til disse ture. 

En Leaf kan vel lade 15 km per time på et almindeligt 230v 10 ampere stik, som de fleste jeg besøger har i garagen. Med en typisk rækkevidde på 300 km og 4 timers opladning under besøget bør du kunne besøge dem som bor 185 km væk uden ladestop undervejs.

Har familien ingen ledig stikkontakt vil jeg tro, at 10 minutter på en 50 KW lynlader giver de nødvendige 50 - 60 km ekstra rækkevidde i Leaf'en. Stoppet er kun nødvendigt på hjemturen.

jramskov
jramskov May 3 '18
Har den nye Leaf en reel rækkevidde på 300km? En hurtig søgning gav mig en officiel “EPA range” på 151 miles. Det giver 243km når man spørger Google. 
KimT
KimT May 3 '18

Et alm 230V husholdningsstik er ikke beregnet til langvarig belastning. Samtidig er de mange gange sat i serie, hvilket betyder at en sikringsgruppe ikke har max. til rådighed for en enkelt stikkontakt.

Den nye Leaf har et stor forbrug. Selv om den har et større batteri er rækkeviden på Ioniq faktisk den samme (og så mangler Leaf også batteri køling - #RapidGate ): https://www.tu.no/...y-nissan-leaf/431095

P85DK
P85DK May 3 '18
Citat fra jramskov Har den nye Leaf en reel rækkevidde på 300km? En hurtig søgning gav mig en officiel “EPA range” på 151 miles. Det giver 243km når man spørger Google. 

https://www.nissan.dk/biler/personbiler/leaf/distance-opladning.html

NEDC på 378 km, bør kunne lade sig gøre at køre de 185 km og finde en 50 KW lynlader på hjemvejen, hvis man da ikke har været på besøg så længe at den er opladet når man kører hjem. Eller man kan måske finde en Tesla destination charger og smide den på :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 3 '18
mbk
mbk May 3 '18

Artikel med billeder fra Munro reverse engineering  

Model 3 er væsentligt anderledes end S&X 

http://www.motortrend.com/news/tesla-model-3-teardown-details

loeweman
loeweman May 3 '18
Citat fra Ehlers
Citat fra loeweman

En Leaf kan vel lade 15 km per time på et almindeligt 230v 10 ampere stik, som de fleste jeg besøger har i garagen. Med en typisk rækkevidde på 300 km og 4 timers opladning under besøget bør du kunne besøge dem som bor 185 km væk uden ladestop undervejs.

Har familien ingen ledig stikkontakt vil jeg tro, at 10 minutter på en 50 KW lynlader giver de nødvendige 50 - 60 km ekstra rækkevidde i Leaf'en. Stoppet er kun nødvendigt på hjemturen.

Det er et lejlighedskompleks. Det er ikke praktisk muligt at lade der. Det ville kræve 100 m ledning og Storm P arrangement.

Se forresten denne undersøgelse: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hver-anden-vil-kun-kobe-elbil-hvis-afgifterne-falder?publisherId=9709319&releaseId=12754671

Uanset reelt behov, så er det pris og rækkevidde, der kan overbevise folk.

MOS
MOS May 4 '18

Jeg prøvede den nye Leaf med 40 kWh batteri forleden. Og den er altså sulten. På papiret kan den køre 378 km (NEDC), men praksis er noget helt andet. Ved fuld opladning viste den 238 km rækkevidde i displayet. Selvom jeg kørte den relativt pænt med en blanding af landevej og bykørsel, så landede mit gennemsnitsforbrug på 170 Wh/km (og det var endda på en lun forårsdag uden A/C). Så ved motorvejskørsel skal man nok ikke regne med, at det ligefrem bliver bedre. Jeg ville nok ikke satse på at kunne køre meget mere end ca. 200 km på en opladning ved normal kørsel.

Hvis (loewe)man skulle køre 2 x 185 km, vil batteriet altså næsten være drænet bare på den ene tur og det vil så kræve næsten en fuld opladning igen til hjemturen. Fint nok, hvis man har en god opladningsmulighed ved destinationen. Men ellers er det altså ikke optimalt...

Som en sidebemærkning, så prøvede jeg også Leafens ProPilot, som svarer lidt til Teslas AutoPilot. Jeg var ikke imponeret. Jeg rodede det meste af turen med at hitte ud af, hvordan den skulle aktiveres. Et par gange lykkedes det, men jeg fandt aldrig ud af, hvorfor eller hvordan. Brugerinterfacet er håbløst rodet. Ikke spor intuitivt. Man skal trykke på en 3-4 forskellige knapper i en bestemt rækkefølge og så skal man huske at aktivere og indstille fartpiloten først, ellers virker det ikke. Det er en ommer!

Når først automatikken var slået til, så virkede den adaptive fartkontrol ganske glimrende, men styrehjælpen imponerer ikke, når man er vant til Teslas AP.

Den minimale midterskærm med forskellige menuer og navigation blev jeg heller aldrig gode venner med. Det hele er så småt og gnidret, at det reelt er næsten ubrugeligt. Det tog mig næsten 10 min. at finde ud af, hvordan jeg kunne indtaste en destination. Det lykkedes mig heller ikke at panorere på kortet under navigation uden at den kagede rundt i det, ændrede alle mulige indstillinger og endte inde i nogle menuer. Jeg var ved at gå ud af mit gode skind før jeg til sidst opgav at lege med skærmen og navigerede i stedet efter min egen retningsfornemmelse. Måske kan man med tiden vænne sig til brugerinterfacet. Jeg bliver dog nok aldrig dus med en japaner.

En anden ting er - og det kan godt være, det bare er mig, der er dum - at det var lidt af et mysterium, hvorfor bilen ikke kunne låses, efter jeg havde smidt den på en parkeringsplads. Jeg rodede rundt med keyfobben og trykkede på alle knapperne, steg ind og ud af bilen nogle gange, åbnede og lukkede førerdøren, sikrede mig, at bilen var sat i P (parkering) osv. Men intet hjalp. Efter et stykke tid fandt jeg ud af, at man efter at have sat bilen i P også skulle slukke den på en tænd/slukknap. AAAARRRGH! Hvorfor skal det være så kompliceret? En helt overflødig knap. Er det ikke indlysende, at hvis man standser, sætter bilen i P, forlader førersædet, smækker døren i og trykker "lås" på keyfobben, at så er det nok fordi, man ikke skal køre længere?!? Men hvorfor ikke lave 3-4 slukknapper, man skal aktivere i en bestemt rækkefølge, før det virker? /s

Bortset fra ovenstående kritik, så virker det til, at den nye Leaf er godt og gedigent skruet sammen. Kvalitetsindtrykket er rigtig fint, næsten på højde med en e-Golf. Udseendet er subjektivt og kan naturligvis diskuteres, men jeg synes, den er væsentlig pænere end den gamle Leaf med anderumpen og de udstikkende øjne. Kabinen er overraskende rummelig, køreoplevelsen fin, den kører godt (af en forhjulstrækker) og komforten fejler heller ikke noget. Det er naturligvis ikke på Tesla-niveau, men det kan man heller ikke forvente til prisen. Man hører stort set ikke elmotoren, da støjniveauet er meget lavt. Når man kommer op i fart, suser det noget fra sidespejlene. Jeg kunne også godt ønske mig en anderledes placering af bakspejlet. Det sidder næsten lige i synsfeltet og dækker for udsynet skråt til højre igennem forruden - i hvert fald, når jeg indstillede sædet efter min størrelse. Jeg har haft tilsvarende problem på andre japanske biler. Ved ikke lige, om det er en særlig japansk ting, at bakspejle absolut skal blokere for ens udsyn fremad...?

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 4 '18
loeweman
loeweman May 4 '18
Citat fra MOS

... Hvis (loewe)man skulle køre 2 x 185 km, vil batteriet altså næsten være drænet bare på den ene tur og det vil så kræve næsten en fuld opladning igen til hjemturen. Fint nok, hvis man har en god opladningsmulighed ved destinationen. Men ellers er det altså ikke optimalt...

Præcis! Og hvad så om vinteren, hvor rækkevidden mindskes yderligere, og der skal varme på?! Men med en Tesla Model 3 vil jeg være nogenlunde tryg. Jeg er dog en smule nervøs for, om jeg kan nå ud og hjem på samme opladning, specielt om vinteren. Med den kommende super charger station ved Aalborg bliver der dog lademulighed undervejs, så den risiko kan jeg leve med:-)

P85DK
P85DK May 4 '18

Vi er jo gode til at spekulere os som gruppe af Tesla ejere og ikke elbil ejer :-) Hvis loeweman skal have noget kød på, så bør han spørge på Elbilforum.no, der vil han kunne få reelle tal og erfaringer, også fra vinterkørsel (selvom det er norsk vinter).

Her er en der spørger om elbil som har noget som ligner det forbrug du taler om. Jeg har ikke læst tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38377.0

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 4 '18
MOS
MOS May 4 '18
Citat fra loeweman

Præcis! Og hvad så om vinteren, hvor rækkevidden mindskes yderligere, og der skal varme på?!

Ja, så er vi nede omkring 165 km rækkevidde.

Men med en Tesla Model 3 vil jeg være nogenlunde tryg. Jeg er dog en smule nervøs for, om jeg kan nå ud og hjem på samme opladning, specielt om vinteren. Med den kommende super charger station ved Aalborg bliver der dog lademulighed undervejs, så den risiko kan jeg leve med:-)

Med en Tesla ophører rækkeviddeangsten. Sandsynligheden taler for, at din egen blære har kortere rækkevidde end bilen. Hvis du prøver at køre en Tesla tør for strøm, så skal du efter al sandsynlighed alligevel ind og holde en tissepause på vejen og så kan man jo lige så godt sætte supercharger stikket til. Man har hurtigt fået 50-100 km ekstra rækkevidde, før man er tilbage til bilen igen.

Har man brug for mere rækkevidde, så er turen formentlig så lang, at man alligevel har brug for at holde en spisepause på vejen. En lidt længere pause, hvor man kan nå at spise, og man når op på ca. 80% på batteriet. Så kan man fortsætte et langt stræk igen indtil næste gang, man skal tisse...

Jeg var en tur til Sydfrankring sidste sommer i min Model S 85D. De fleste pauser blev holdt på Teslas superchargere og her var det konsekvent bilen, der stod og ventede på, at jeg blev klar til at køre videre, og ikke omvendt. På hjemturen op igennem Nordtyskland var den efter et par lange etaper kun afbrudt af korte ladepauser (pga. hjemve) på et tidspunkt tæt på at løbe tør. Der gik lidt sport i det og jeg prøvede med fuldt overlæg at se, om jeg ikke kunne nå at bruge de sidste elektroner op, inden jeg nåede frem til næste supercharger. Selv om jeg konsekvent lå i overhalingssporet og trådte sømmet i bund så snart der var et lille stykke fri bane indtil jeg var oppe i røven på den næste bil, så manglede jeg stadig at brænde de sidste 2-3% af, da jeg landede ved superchargeren :-) 

Sider: «« « ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... » »»