Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Reklame
Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
MOS
MOS May 4
Citat fra loeweman

Præcis! Og hvad så om vinteren, hvor rækkevidden mindskes yderligere, og der skal varme på?!

Ja, så er vi nede omkring 165 km rækkevidde.

Men med en Tesla Model 3 vil jeg være nogenlunde tryg. Jeg er dog en smule nervøs for, om jeg kan nå ud og hjem på samme opladning, specielt om vinteren. Med den kommende super charger station ved Aalborg bliver der dog lademulighed undervejs, så den risiko kan jeg leve med:-)

Med en Tesla ophører rækkeviddeangsten. Sandsynligheden taler for, at din egen blære har kortere rækkevidde end bilen. Hvis du prøver at køre en Tesla tør for strøm, så skal du efter al sandsynlighed alligevel ind og holde en tissepause på vejen og så kan man jo lige så godt sætte supercharger stikket til. Man har hurtigt fået 50-100 km ekstra rækkevidde, før man er tilbage til bilen igen.

Har man brug for mere rækkevidde, så er turen formentlig så lang, at man alligevel har brug for at holde en spisepause på vejen. En lidt længere pause, hvor man kan nå at spise, og man når op på ca. 80% på batteriet. Så kan man fortsætte et langt stræk igen indtil næste gang, man skal tisse...

Jeg var en tur til Sydfrankring sidste sommer i min Model S 85D. De fleste pauser blev holdt på Teslas superchargere og her var det konsekvent bilen, der stod og ventede på, at jeg blev klar til at køre videre, og ikke omvendt. På hjemturen op igennem Nordtyskland var den efter et par lange etaper kun afbrudt af korte ladepauser (pga. hjemve) på et tidspunkt tæt på at løbe tør. Der gik lidt sport i det og jeg prøvede med fuldt overlæg at se, om jeg ikke kunne nå at bruge de sidste elektroner op, inden jeg nåede frem til næste supercharger. Selv om jeg konsekvent lå i overhalingssporet og trådte sømmet i bund så snart der var et lille stykke fri bane indtil jeg var oppe i røven på den næste bil, så manglede jeg stadig at brænde de sidste 2-3% af, da jeg landede ved superchargeren :-) 

jramskov
jramskov May 5

@MOS Tak for din anmeldelse af den nye Leaf. Det er lidt øv læsning desværre.

KimT
KimT May 5

Jeg undres også over hvorfor andre elbiler skal have en start/stop knap ! Og mange modeller har også en gearstang. Gør som Tesla eller brug små knapper. Man bruger den jo stort set ikke, så det er ingen grund til at den dominere kabinen.

MOS
MOS May 6

@jramskov

Velbekomme! Men indrømmet, min anmeldelse bærer nok præg af, at jeg er forvænt med min Tesla. Og så er det altså utaknemmeligt at være en Leaf :-)

Men alt i alt, så er den nye Leaf altså bestemt ikke nogen dårlig bil og jeg tror, den kommer til at sælge godt. Hvis man kan vænne sig til det efter min mening dumme brugerinterface, så er det en rigtig fin vogn.

Jeg har hørt, at Nissan til næste år kommer med en ny opgradering, hvor de så smider et lidt større batteri i og vist nok også med aktivt temperature management system. Så er den faktisk ved at være der. Og eventuelt tilbageværende kritikpunkter vil mest være subjektive smag-og-behag ting.

MOS
MOS May 6

@KimT

Start/stop knappen er vist et levn fra ICE biler, hvor man er nødt til at starte motoren først, for at den kan køre. Og man skal så også kunne stoppe motoren igen, så den ikke står og kører i tomgang hele natten. Legacy bilfabrikanterne har bare ikke opdaget endnu, at det slet ikke er nødvendigt i en bil med elmotor.

Mange elbiler er også lavet på en platform, som også bruges til en ICE eller hybridudgave af den samme bilmodel. Her vil det nok se dumt ud, hvis der bare var et stort, rundt hul i instrumentbrættet, der hvor start/stop-knappen plejer at sidde.

Ligeså med gearstangen. De tænker traditionel ICE, hvor gearstangen er et af de vigtigste betjeningselementer i bilen og derfor har en meget fremtrædende og dominerende placering. Det er ikke gået op for dem, hvor unødvendig en gearstang er i en elbil, som kan køre op til 250 km/h i første gear. Så har man jo ligesom ikke brug for at skifte gear så tit... :-)

jramskov
jramskov May 20

https:///...rice-specifications/

Model 3 Dual Motor AWD Specifications

• 310 mile Range
  • 4.5 sec 0-60 mph
  • 140 mph Top Speed
  • $54,000 (price without Autopilot)
  • First deliveries in July 2018

Model 3 Performance Specifications

• 310 mile Range
  • 3.5 sec 0-60 mph
  • 155 mph Top Speed
  • $78,000 (price without Autopilot)
Forummets indlæg er redigeret af jramskov May 20
mbk
mbk May 20

Værd at notere er at AWD ikke giver mere rækkevidde på Model 3. Det var nu også min formodning, at vi ikke ville se samme forbedring som da S fik nye drivetrain. 

P modellen er kun med software til forskel, de skriver at de er sorteret og testet yderligere, jeg tænker at i praksis kan dual ikke P flashes til P, hvis nogen finder ud af hvordan, man mister selvfølgelig sin garanti. 

mbk
mbk May 20

Også sjovt at det er en induktions motor  men det giver måske mening, den giver meget lidt modstand når den er slukket. 

jramskov
jramskov May 20

$54.000 for AWD modellen, det svarer til 342.000kr, hvad tror i den kommer til at koste i DK?

mbk
mbk May 20

Det er med premium kabine, det store batteri, dual motor og ingen autopilot.

2018/20%: 510.000

2019/40%: 570.000

Jeg tror ikke den kommer til DK i 2018, men måske politikerne fastfryser niveauet på 20% et år mere. 

mbk
mbk May 20

Performance versionen til 78.000USD uden autopilot regner jeg til.

2018/20%: 780.000

2019/40%: 900.000

Jeg er spændt på om bilen kan finde købere med 40% afgift, det er stadig en ret hurtig bil til prisen.

Musk sammenligner den med BMW M3, bare hurtigere. BMW oplyser at M3 starter ved 1.4 mio. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 20
P85DK
P85DK May 20

Det som Elon glemmer med biler som BMW M3 er at en stor del af det som sælger dem, er det performance modificeret design og ikke bare 20" fælger som alle kan købe. De ville sælger betydeligt flere P modeller hvis de havde performance modificeret design og ikke bare lignede en normal Model 3.

Jabba
Jabba May 21
Quote from P85DK

Det som Elon glemmer med biler som BMW M3 er at en stor del af det som sælger dem, er det performance modificeret design og ikke bare 20" fælger som alle kan købe. De ville sælger betydeligt flere P modeller hvis de havde performance modificeret design og ikke bare lignede en normal Model 3.

Helt enig. Opgraderet design og egenskaber/udstyr som RS, M, AMG hos tyskerne. Og det gælder også for Model S og X.

Eksempel: Skærmforøgere, speciel undervogn, specielle fælge, større bremser (f.eks. 6 stemplet) og ikke bare rødlakerede, Performance logo på alle sider af bilen og inde i bilen, særlige sæder og rat, etc. 

Ikke at jeg tror det sker i overskuelig fremtid, grundet Tesla's tendens til at holde ting så ensartede og simple som muligt. De kører en typisk B2B hardware strategi, hvor det meste opgraderes/låses op via software. Fornuftigt nok finansielt og produktions- og reservedelsmæssigt, men bare ikke så appellerende for bilnørderne. 

En differentiering ift. resten af Model 3 line up ville klart være med til at få traditionelle bilentusiaster til at kigge på en Model 3 i P udgave. Spørgsmålet er så om ROI ville være det værd for Tesla. Måske branding mæssigt, men nok ikke på bundlinjen.

Men var det mig der skulle købe en Model 3, ville jeg afstå fra en PD model fordi jeg ikke gider at ligne hr og fru jensens model (give or take)

Det er tydeligt at Tesla skummer fløden. Hvis folk bestiller en PD model, så tjener de en ekstra sjat penge uden ekstra effort. Hvis folk som forventet primært køber normal D model har de stadig vundet.

mbk
mbk May 21

Jeg kan ikke finde Teslas ratio af P100d vs 75, min umiddelbare fornemmelse er at en del har købt i toppen af udstyr, det er i hvert fald ikke sjældent at der står P+D bag på, måske 10% af salget. 

P85DK
P85DK May 21
Quote from mbk

Jeg kan ikke finde Teslas ratio af P100d vs 75, min umiddelbare fornemmelse er at en del har købt i toppen af udstyr, det er i hvert fald ikke sjældent at der står P+D bag på, måske 10% af salget. 

I Model S og X er der konfigurationsmæssige forskelle i motor etc. Det kan ikke helt berettige den højere pris, men du får i det mindste noget mere for pengene.

Hvis Model 3 PD kun er et flueben i softwaren til forskel fra en Model 3 D, så begynder det at blive lige friskt nok.

Samtidig har Tesla vist at de er tilbageholdne med at tilbyde de muligheder for opgraderinger der er naturligt er i deres konstruktion. Muligheder som ville have hjulpet til at have en markant højere pris på PD modeller, så som nyt og kraftigere batteri.

Jeg mener de taber nogle muligheder på gulvet. De aktuelle brugtvognspriser på PD modellerne bevidner også om at potentialet fremadrettet ikke er understøttet og/eller forstået. De bliver anskuet som traditionelle performancebiler og at de gamle på det tidspunkt de kører ind i indkørselen. Sådan behøver det ikke være med en Tesla PD, men det har Tesla valgt at det skal være.

Et andet problem med Tesla i denne kategori er at de ikke kan modificeres performancemæssigt. Der mangler en performance kultur for elbiler generelt.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 21
jramskov
jramskov May 21

At AWD modellen ikke giver mere rækkevidde gør den væsentligt mindre interessant efter min mening. Ja, det kunne da være rart om vinteren, men med den smule vinter vi har i DK synes jeg ikke det er pengene værd.

MOS
MOS May 21
@P85DK Man får vel også en hækspoiler og 20" performance hjul med i prisen. Og mulighed for at vælge interiør, selvom sidstnævnte ikke i sig selv burde koste ekstra.
Forummets indlæg er redigeret af MOS May 21
MOS
MOS May 21
@jramskov Jeg er også skuffet over, at D-modellen ikke har lidt bedre effektivitet og dermed tilsvarende længere rækkevidde. Så synes jeg, at 5k$ er lige i overkanten - specielt når der kommer danske afgifter oveni. Har selv en S85D pga. bedste kompromis mellem pris, effektivitet, rækkevidde og performance. Overvejer nu om man skal nøjes med en RWD-model, da jeg ikke synes, man får så meget ekstra for relativt høj merpris for en D-model.
Forummets indlæg er redigeret af MOS May 21
P85DK
P85DK May 21

Nu er Danmark jo et specielt marked med afgifter på bilerne. Og går vi ind i 2019 og tager udgangspunkt i mbk's beregninger, så er en Model 3 PD model oppe og koste det samme som en Model S P85D kostede ved lanceringen i Okt 2014.

Så vil en brugt P85D/P90D være et attraktivt alternativ til en Model 3 PD, med mindre du vil have noget som er langsommere, dyrere og mindre.

mbk
mbk May 21

@P85DK

Tesla formår nu at have en hvis 'iPhone' faktor, den nye er bare mere spændende end den gamle. Jeg vil klart foretrække en ny skrabet over en ældre fuld udstyret Tesla. På ICE er min holdning lige modsat, men på EV er der bare så meget udvikling at de ældre hurtigt bliver outdated. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 21
Sider: «« « ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 »
Reklame