Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
webercarbmann
webercarbmann May 31 '18
Quote from mbk

Læs med hvad Jack Richard fra EVTV har at sige om Model 3, godt og skidt, EVTV ombygger biler til eldrift, sælger kits til at genbruge Tesla batterier til off-grid løsninger, har en spændede youtube kanal med en røvirriterende hoste.

http://evtv.me/2018/05/tesla-model-3-gone-battshit/

Altså . Jacks hoste er bare en integreret del af showet, ligesom div. katte, kaffekruset og et lille håndklæde han bruger til at tørre næse mm. med :)  Det må på en måde være befriende at være stået 100% af sundheds ræset og bare nørde lidt rundt i sin egen butik. (Jack vejer 300 pund) :) 

Det mest interessante har har lavet, er at hacke et komplet TMS batteri og koble solceller DC direkte på dette batteri uden inverter. Jeg forestiller mig at jeg om måske 5 år ender op med et brugt batteri der så ryger i skuret koblet til at stak solceller.  Han er temmelig dygtig! 

mbk
mbk May 31 '18

@webercarbmann

Jeg synes generelt det er et spændende program og dialogen er også spændende nok og det er da også lidt frisk at det ikke er vildt editeret, men, men, de er altså bare for lange, det ville være godt hvis de alligevel barberede ~50% spildtid væk fra afsnittene :)

mbk
mbk May 31 '18

Tysk artikel om kost pris analyse af Model 3, de konkluderer at bilen koster omkring 18.000USD i BOM og 10.000USD at bygge, så de regner med at Tesla kan få en fin indtjening på bilen hvis de kan få produktionen op i fornuftigt styktal:

https://www.wiwo.de/technologie/mobilitaet/elektroauto-zerlegt-tesla-model-3-kann-gewinn-abwerfen/22625806.html

P85DK
P85DK May 31 '18
Citat fra MOS
Citat fra P85DK

Men det ville alligevel være lidt underligt at bytte om på den måde? Det mest effektive til cruise er forhjulstræk, det mest effektive til acceleration er baghjulstræk. 

Det mest effektive er at benytte den mest effektive motor - uanset hvilke hjul den trækker på. Medmindre du med "effektiv" mener vejgreb. Det bedste vejgreb opnås ved at fordele kræfterne mellem alle 4 hjul: Nogenlunde lige meget ved cruise og lidt mere til baghjulene ved acceleration (pga. vægtforskydning).

Blander sgu' nok bare retningsstabilitet ind i det :-) Men givet at du kun har enten forhjuls eller baghjulstræk, så er baghjulstræk mest effektivt til acceleration.

mbk
mbk May 31 '18

@P85DK 

Helt sikkert, elbiler med forhjulstræk er irriterende, de slipper så nemt vejen når de står stille grundet det hurtige torque respons. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 31 '18
MOS
MOS May 31 '18

Jep, prøv bare en Hyundai Ioniq Electric; den er relativt bovlam af en elbil at være - og forhjulstrukket. Træd klampen i bund fra stående start og forhjulene fedter bare rundt. Kør på en snoet landevej, tag et sving med 50 km/h, træd klampen i bund på vej ud ad svinget og den slipper igen vejgrebet med forenden.

mbk
mbk May 31 '18

@MOS

Nu har vi vist prøvet den sammen, men det var også mit take away, forhjulstræk er uegnet til elbiler og de producenter der ikke har fanget det har ikke fanget ret meget endnu.

Apropos har Jack skrevet et nyt indlæg der til dels omhandler hvorfor store firmaer kommer sent til fadet: http://evtv.me/2018/05/weve-upped-our-game-so-up-yours/

P85DK
P85DK May 31 '18
Citat fra MOS

Jep, prøv bare en Hyundai Ioniq Electric; den er relativt bovlam af en elbil at være - og forhjulstrukket. Træd klampen i bund fra stående start og forhjulene fedter bare rundt. Kør på en snoet landevej, tag et sving med 50 km/h, træd klampen i bund på vej ud ad svinget og den slipper igen vejgrebet med forenden.

Når det er sagt så kan du i dag få meget kraftige forhjulsdrevne biler som faktisk kører rigtigt godt. Men det kræver meget af undervognen og dæk, og det er nok primært her at Hyundai'en kommer til kort.

MOS
MOS Jun 1 '18

Jeg tænker, at det måske også har noget med vægtfordelingen at gøre. Ioniq har alle batterierne omme i bagagerummet og under bagsædet. Nok ikke optimalt til en forhjulstrækker... Smid et par tunge kufferter i bagagerummet og måske nogle ekstra passagerer på bagsædet - og vupti... vægtfordelingen er endnu værre! Desværre har Ioniq ingen frunk, så ingen mulighed for at kompensere med nogle betonsten i frunken :-(

Derudover er dækkene vist også mere eco-dæk end performance-dæk. Man burde overveje at sætte nogle performance-dæk i hvert fald på forhjulene.

P85DK
P85DK Jun 1 '18

Den har en vægtfordeling på 49% / 51%, hvor en forhjulstrukket bil typisk vil have mere vægt foran. Men det bør være muligt at lave en fornuftigt (endda sjovt) kørende bil med den vægtfordeling. Lige lidt ny undervogn, fælge og dæk - men det er jo som at gejle en Berlingo, det er og bliver en Berlingo :-)

MOS
MOS Jun 1 '18

Én ting er vægtfordelingen mellem for- og baghjul, en anden ting er masseinertimomentet. Ioniq har alt det tunge vægt fordelt i hhv. motorrum (motor + øvrig teknik) og bagagerum/under bagsædet (batteri) - altså ude i enderne af bilen. Man kunne opnå et lavere inertimoment ved at placere de tunge ting så tæt på midten af bilen som muligt.

Ice2EV
Ice2EV Jun 2 '18

Hej Alle.

Nu er der måske kun et år til vi kan se lyset..

Fruen fik forrige vinter en Mercedes C klasse med baghjulstræk, og det har ikke været med lutter positive toner hun er kommet hjem med i vinters.

Så spørger jeg er der nogen af jer der har skiftet fra en forhjulstrukket ICE til en RWD S, eller fra en RWD ICE og til en RWD S, som kan give en indikering på om en RWD 3, vil give de samme negative udmeldinger?

Mvh

Jess

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 2 '18
Bianco
Bianco Jun 2 '18

Hvad var det oplevede problem?

Hvis hun ikke stod godt fast, så er 1 hastighed, 2 gode vinterdæk og 3 firhjulstræk. 

Ice2EV
Ice2EV Jun 2 '18

@Bianco

Kan ikke lige huske vinterdæk mærket, men mener det er bridgestone, goodyear UG, eller Conti. Plejer aldrig at benytte andre. (de ligger på lager)

Hun synes den var væsentlig mere levende end vores tidligere biler med FWD. Så oplevede hun en enkelt gang ved igangsætning på en bakke, at ESP ikke tillod nogen form for igangsætning, var dog ikke klar over hvordan hun slog ESP fra på det tidspunkt. Det skal dog siges de 5 der holdt bag hende, ikke lystede at stå ud og give et skub. Men de ville gerne trække ud og overhale, med det resultat at de selv endte med at fruen måtte ud og skubbe dem.Så der var nok noget glat.

Spørgsmålet gik netop på om det er nødvendigt med 4WD, eller Tesla's ultimative traction control fjerner problemet. Det vil jo være træls at skulle høre på brok hver vinter, fordi man har sparet 40-60.000 i indkøbet. Det skal siges hun fandt og valgte selv Merceren og kunne ikke vente på jeg fandt en med højere udstyrspakke.

Personligt har jeg måske også observeret den værende mere.......spændende, end de tidligere biler. Men det generer dog ikke mig, det krydre måske bare hverdagen lidt ;-)

Et par sække sand i reservehjulsbrønde, giver lidt mere vægt på baghjulene.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 2 '18
mbk
mbk Jun 2 '18

@Ice2EV 

Jeg har kørt S RWD I vinter vejr, men ikke prøvet AWD I samme føre. Nu var det en P model, så den kunne man sagtens få til at smide bagenden lidt når man gav den gas. Nu har jeg ikke kørt ICE RWD andet end en Ford Sierra så det giver nok ikke et realistisk sammenlignings grundlag. Dog tror jeg på at Tesla en er mere stabil grundet sin hurtigere ESP/Motor cut-off end tilsvarende ICE. 

Jeg tror ikke det er nødvendigt og generne er små, men når det nu omhandler konen er det jo super svært, fordi at hun måske kan opfatte at mærke en grænse væsentligt anderledes end en der godt kan lide at give pedal til grænsen. Nu er Tesla stadig relativ billig at få AWD til og det virker samtidig bedre end på en ICE, så måske det ikke er en dårlig investering  

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 2 '18
Bianco
Bianco Jun 2 '18

@Ice2EV

AWD er naturligvis det optimale, men det store spring er faktisk fra ICE til EV.

Jeg har kun kørt ICE RWD i BMW slut 90'erne, og det var med livet i hænderne ;-) I dag er de forhåbentlig bedre.

Da jeg kørte Tesla S RWD, så satte den bagenden 5-10 cm til siden hvis man virkelig provokerede den. Min P85D har jeg ikke fået til at smide slippe m baghjulene endnu (har kun haft en et år).

P85DK
P85DK Jun 3 '18
Quote from Ice2EV

Hej Alle.

Nu er der måske kun et år til vi kan se lyset..

Fruen fik forrige vinter en Mercedes C klasse med baghjulstræk, og det har ikke været med lutter positive toner hun er kommet hjem med i vinters.

Så spørger jeg er der nogen af jer der har skiftet fra en forhjulstrukket ICE til en RWD S, eller fra en RWD ICE og til en RWD S, som kan give en indikering på om en RWD 3, vil give de samme negative udmeldinger?

Mvh

Jess

Der er en grund til bilfabrikanter gerne sætter deres biler op til at understyre frem for overstyre, selv på AWD biler. Det klassiske eksempel er den første Audi TT som hurtigt blev døbt 'the widow maker' da der skete en del fatale uheld. De tilbagekaldte alle biler og satte ESP på, spoiler bagpå og så ændrede de blandt andet bærearmene foran. Så bilen gik fra at ville overstyre til at understyre. Uheld væk og mange skuffede purister.

Det korte af det lange, hvis du ikke er til spøjs og ballade med bagenden så vil forhjulstræk/AWD typisk være at foretrække.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 3 '18
Nikolaj
Nikolaj Jun 4 '18

Min kone kører min gamle BMW 120D med 177HK og baghjulstræk. To år i træk, da jeg skiftede til vinterdæk, mente hun at bilen var i stykker. Når hun skulle fremvise problemet, var det, at den forsøgte at smide bagenden ved acceleration i sving. ESP'en stoppede det dog hurtigt.

Så der er nok ikke andet for, end at fortælle hende, at den skrider hurtigere med vinterdæk på, og især i vådt føre i modsætning til sommerdæk ved tørt føre, og at det i øvrigt er helt normalt, hvis man giver godt med gas. 

Min egen 70D gør det ikke ved normale hastigheder, og fremprovokeres det voldsomt, så bliver det mere sidelæns over alle 4 hjul, at den skrider.  

HJJ
HJJ Jun 5 '18
AWD er og bliver en fornøjelse.
Især har Tesla’s et vejgreb uden sidestykke
Ice2EV
Ice2EV Jun 6 '18

Takker indspark.

Har været på arbejde, og direkte til Cph for Iron Maiden, så jeg har ikke været online et par dage.

Ser dog nu jeg nok burde have lavet seperat tråd, Sorry highjacking.

Sider: «« « ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... » »»