Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Aug 2 '17
Quote from DavidS90D

@mbk

Du skal glæde dig til du får din første Tesla!

Så får du så travlt med at køre i bilen hele tiden, at du ikke har tid eller behov for at være online på Teslaforum 24/7!  :-)  :-)

..det er en kendt Tesla-effekt. Spørg bare Deacon :-)

Ja, det har måske taget lidt overhånd.

koden
koden Aug 2 '17

mbk: bliv du bare ved... :-)

masser af god info.

Som sagt for længe siden...du fortjener snart at få en Tesla gratis

DeaconWP
DeaconWP Aug 2 '17

JA, kaldte du?

mbk
mbk Aug 2 '17
Quote from koden

mbk: bliv du bare ved... :-)

masser af god info.

Som sagt for længe siden...du fortjener snart at få en Tesla gratis

Tak for ros, okay, så nørder jeg videre :D

Her er en diskussion på TMC hvor de dykker videre ned hvorfor der et kamera på chauffør. Nvidia har lavet noget R&D, har ikke set Ted talk endnu, men man kunne godt forestille sig det blev lovkrav i level 3 og 4 hvor bilen stadig ikke kan køre uden chauffør, så vi undgår flere situationer som den i USA hvor en mistede hovedet.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/interior-camera-in-model-3-rear-view-mirror.95269/page-2#post-2229476

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 2 '17
mbk
mbk Aug 2 '17

Tesla fortæller til Q2 earnings report at de pt. får 1800 nye Model 3 reservationer dagligt siden sidste event. Det er næsten overraskende, for de underspillede bilen helt vildt. De præsenterede ikke nyt teknik, næsten ingen interessant info, de er nok bange for S og X salg ryger. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 2 '17
Joe73
Joe73 Aug 3 '17
Hej
Jørgen her, og min anden bil er også en model 3 reservation.
Ang. Autopilot så læste Jeg for noget tid siden her på forummet at man evt. Kunne køre til schweiz og få efter aktiveret autopiloten for hhv 6200 chs og 3100 chs.
Altså rundt regnet 40000,-kr og 20000,-kr
Nogen der har noget klogt at sige om den løsning???
Forummets indlæg er redigeret af Joe73 Aug 3 '17
mbk
mbk Aug 3 '17

Mange godter:

Den er ret sjov ved ~25min.

https://www.youtube.com/watch?v=E-qqRTugknI

webercarbmann
webercarbmann Aug 3 '17

Jeg mener at man kan gøre som du foreslår. Der er både en afgift fordel og en moms fordel. Jeg ved ikke hvor det er smartest at gøre det. Det er muligt at det er Schweiz. 

Jeg kom til at tænke på om Tesla kunne være så kreative at de tilbød en software locked "short range" model til basis pris, hvorefter man låser resten af batteriet op efter køb. Det kunne så ske uden afgift et sted med lav moms. De langt de fleste under vil nok gerne have ekstra 25 Kwh for 9000 USD + moms og dermed låse op efter køb.

Iøvrigt meget billigt. Då vi købte vores Model S kostede opgradering fra S70D til S90D (I virkeligheden fik man kun 13 Kwh) 100000 eller 7692 pr Kwh. 

Hvis vi tager udgangspunkt i dagskursen og omregner  9000USD får man  56536 hertil lægges 10% og moms.  56536 + 10% + moms = 77737 for 25 Kwh giver 3109 kr/Kwh.   En faktor 2,5 lavere.....

I Tyskland sælger Tesla en meget skrabet model S for at få del I en præmie på 4000EUR fra den Tyske stat. tankegangen er altså ikke fremmed for Tesla.  

http://insideevs.com/tesla-model-s-qualifies-germanys-incentives-creative-price-reduction/

Beklager, men vores land har selv bedt om den slags kreativitet. 

mbk
mbk Aug 3 '17

Konfigurations screenshots for ansatte:

http://imgur.com/a/7VVtz

mbk
mbk Aug 3 '17
Quote from Nostromo http://finans.dk/erhverv/ECE9762020/vil-du-koebe-en-tesla-model-3-saa-skal-du-vente-i-aarevis/?articleId=9762020

Jeg håber på at få den inden næste nytår. Originalt havde jeg troet at den kom inden sommer 18, men det sker jo ikke. Men okay, så er det længere tid til at spare op :D

Kiefer
Kiefer Aug 3 '17

Mit oprindelige gæt på hvornår vi ser de første Model 3 i Danmark var 2020, det synes jeg ikke rigtig har ændret sig. Tesla tal for hvornår og hvordan de vil øge produktionen virker for mig som være rigtig meget optimistiske.

Da de introducerede Model X, skulle de også der lave en ekstra produktionslinie så de kunne fordoble produktionen af X og S, det tog dem næsten1,5 år at gøre dette.

Jeg var en tur ovre og se fabrikken ca. 2 år før vi fik vores Model X, her fortalte og viste de, at de var i fuld gang med at opgradere til den nye produktion. På det tidspunkt stod alle robotter og var pænt pakket ind i plastik på paller...

At de så skal kunne øge produktionen med det 6-dobbelte på kortere tid, ja den vil jeg nu gerne se :-)

/Martin

mbk
mbk Aug 3 '17

Jeg er nok lallet optimisk, men i mellemtiden har Tesla så brugt 8 Mia på fabrikken i Fremont, samt at batteri og drivlinie bliver samlet på Gigafactory. Så har de købt et tysk automations firma til 1 Mia. og fået en VP fra Audi, samt fået adgang til bedre underleverandører, ved at vifte en seddel med 400.000 preorders, til en bil der netop er designet til at være nemmere at producere, hvor den du omtaler er erkendt som at være en fejl grundet kompleksiteten.

http:///...have-built-it-2015-9

MOS
MOS Aug 3 '17
Citat fra mbk

Noget helt andet er, at vi bruger Wh/km fra EPA, og NEDC kørecyklus er helt anderledes, og når Model 3 er skal indregistreres bruger vi i EU alligevel WLTP.

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/

Men når det er sagt, så ser det måske okay ud hvis vi kigger på GM Bolt/Opel Ampera-E der er opgivet i alle tre:

EPA: 238 mi (383 km)

NEDC: 320 mi (520 km)

WLTP: 240 mi (380 km)

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Bolt

Hvad kommer der egentlig til at ske med de danske afgifter, hvor man får fradrag for energieffektivitet? Hvis vi antager, at den samme bil målt efter den nye WLTP generelt kører ca. 25% kortere på literen end efter den gamle NEDC (den gamle New European... er vist en selvmodsigelse :-)), så vil fradraget jo blive mindre og afgiften dermed større. Det er jo indirekte en stigning i afgifterne, der er tale om, når vi går over til WLTP. Eller bliver der taget højde for det og justeret i afgiftsberegningen på en eller anden måde, så bilerne ikke bliver dyrere i DK?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 3 '17
jensk2
jensk2 Aug 3 '17
Citat fra MOS

Hvad kommer der egentlig til at ske med de danske afgifter, hvor man får fradrag for energieffektivitet? Hvis vi antager, at den samme bil målt efter den nye WLTP generelt kører ca. 25% kortere på literen end efter den gamle NEDC (den gamle New European... er vidst en selvmodsigelse :-)), så vil fradraget jo blive mindre og afgiften dermed større. Det er jo indirekte en stigning i afgifterne, der er tale om, når vi går over til WLTP. Eller bliver der taget højde for det og justeret i afgiftsberegningen på en eller anden måde, så bilerne ikke bliver dyrere i DK?

@MOS

Den nuværende beregning baserer sig vist på et tredje tal? Min 70D Grønne Afgift svares af 219Wh/km, som medfører  9,125kWh/l / 0,219 Wh/km = 41 km/l Benzin ækvivalent. Men min EPA range er 390 km, som jo svarer til 179 Wh/km. Men hvis grøn afgift eller registreringsafgift blev beregnet heraf, ville el-bilen jo for-fordeles ligesom benzin bilerne, som ALDRIG opnår lige så gode forbrugstal som opgivet:-) Min bil har i sin hidtidige levetid brugt 213 Wh/km (vi har lige været i Italien og Autobahn koster jo)

Mon ikke en Model 3 skal beskattes af f.eks. 170Wh/km?

(Beklager det uklare, gættende,vattede svar, men det kan jo ikke bliver klarere end de nuværende afgifts og skatte regler er:-()

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 3 '17
MOS
MOS Aug 3 '17
Citat fra jensk2

Den nuværende beregning baserer sig vist på et tredje tal? Min 70D Grønne Afgift svares af 219Wh/km, som medfører  9,125kWh/l / 0,219 Wh/km = 41 km/l Benzin ækvivalent. Men min EPA range er 390 km, som jo svarer til 179 Wh/km.

Du forudsætter fejlagtigt, at afgiften beregnes ud fra range, som så omregnes til forbrug.

Jeg mener, at man faktisk tester energiforbruget med en NEDC kørecyklus startende med fuldt opladet batteri. Her virker regenerativ bremsning slet ikke eller kun ganske lidt, så resultatet bliver naturligvis derefter. For at bestemme energiforbruget, lader man bagefter batteriet op med lav effekt, hvor laderen har dårlig virkningsgrad og der går en del tabt i batteriet, når man lader det sidste stykke op til 100%. Dette påvirker også resultatet i en ikke særlig gunstig retning. Der har været meget kritik af denne metode, da en fornuftig brug af en elbil ikke er at lade den op til 100% for at køre 11 km og derefter lade den helt op igen. Det slider unødigt på batteriet og bruger naturligvis unødigt meget el, som går til spilde.

Range bliver målt på samme måde, bortset fra, at NEDC kørecyklussen gentages, indtil batteriet er tømt.

Der er altså forskel på, hvor energieffektiv bilen er, når man cykler i toppen af batteriet (f.eks. 100% -> 97% -> 100%) og når man cykler hele batteriet (100% -> 0% -> 100%).

Min bil har i sin hidtidige levetid brugt 213 Wh/km (vi har lige været i Italien og Autobahn koster jo)

Det tvivler jeg ikke på. Jeg har dog lige været et smut til Provence i Sydfrankrig i min S85D med et snit på 170 Wh/km og jeg har ca. samme snit i hele bilens levetid. Så det kan godt lade sig gøre at opnå NEDC-tallene. Men indrømmet... den gennemnitlige bilist ender nok med at ligge langt over NEDC-tallene. Det er nok også derfor, at man indfører WLTP, som er mere realistisk.

Det håber jeg ikke. Men det kan godt være, du har ret. Jeg er ikke helt klar over, hvordan WLTP metoden bruges på elbiler, så jeg har svært ved at vurdere, hvor den lander.

(Beklager det uklare, gættende,vattede svar, men det kan jo ikke bliver klarere end de nuværende afgifts og skatte regler er:-()

Ja, det er da (u)forståeligt nok! Så alt forladt... ;-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 3 '17
jensk2
jensk2 Aug 3 '17
Citat fra MOS

Min pointe var blot at min Grønne Afgift beregnes af det helt teoretiske forbrug på 217Wh/km (jeg skrev 219, men nyt opslag hos skat viser 217Wh/km), som intet har med nogen som helst af de officielle standarder at gøre. Prøv at slå op her: https://motorregister.skat.dk/...l=vis_koeretoej_side

Så oplyser skat at min dyt har:
Elektrisk forbrug: 217,0  Wh/Km 

Samlet beregnet brændstofforbrug: 42,1  km/l

Jeg må antage at 42,1 km/l er værdien, som registreringsafgift og grøn afgift skal beregnes efter for min S 70D.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 3 '17
mbk
mbk Aug 3 '17
Quote from MOS
Citat fra jensk2

Den nuværende beregning baserer sig vist på et tredje tal? Min 70D Grønne Afgift svares af 219Wh/km, som medfører  9,125kWh/l / 0,219 Wh/km = 41 km/l Benzin ækvivalent. Men min EPA range er 390 km, som jo svarer til 179 Wh/km.

Du forudsætter fejlagtigt, at afgiften beregnes ud fra range, som så omregnes til forbrug.

Jeg mener, at man faktisk tester energiforbruget med en NEDC kørecyklus startende med fuldt opladet batteri. Her virker regenerativ bremsning slet ikke eller kun ganske lidt, så resultatet bliver naturligvis derefter. For at bestemme energiforbruget, lader man bagefter batteriet op med lav effekt, hvor laderen har dårlig virkningsgrad og der går en del tabt i batteriet, når man lader det sidste stykke op til 100%. Dette påvirker også resultatet i en ikke særlig gunstig retning. Der har været meget kritik af denne metode, da en fornuftig brug af en elbil ikke er at lade den op til 100% for at køre 11 km og derefter lade den helt op igen. Det slider unødigt på batteriet og bruger naturligvis unødigt meget el, som går til spilde.

Range bliver målt på samme måde, bortset fra, at NEDC kørecyklussen gentages, indtil batteriet er tømt.

Der er altså forskel på, hvor energieffektiv bilen er, når man cykler i toppen af batteriet (f.eks. 100% -> 97% -> 100%) og når man cykler hele batteriet (100% -> 0% -> 100%).

Min bil har i sin hidtidige levetid brugt 213 Wh/km (vi har lige været i Italien og Autobahn koster jo)

Det tvivler jeg ikke på. Jeg har dog lige været et smut til Provence i Sydfrankrig i min S85D med et snit på 170 Wh/km og jeg har ca. samme snit i hele bilens levetid. Så det kan godt lade sig gøre at opnå NEDC-tallene. Men indrømmet... den gennemnitlige bilist ender nok med at ligge langt over NEDC-tallene. Det er nok også derfor, at man indfører WLTP, som er mere realistisk.

Det håber jeg ikke. Men det kan godt være, du har ret. Jeg er ikke helt klar over, hvordan WLTP metoden bruges på elbiler, så jeg har svært ved at vurdere, hvor den lander.

Ja, det er da (u)forståeligt nok! Så alt forladt... ;-)

Bare lige hurtigt, så skriver Opel på deres hjemmeside at WLTP er 380km, EPA er 383km, så måske vi bare kan antage at vi kan bruge EPA tal som WLTP indtil vi ved mere.:

http:///...vidde-pa-520-km.html

Og den lidt mere detaljerede på den tyske:

http://media.opel.com/media/intl/en/opel/news.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2017/opel/02-13-range-champion-ampera-e.html

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 3 '17
mbk
mbk Aug 3 '17

Ud fra læk på electric vil jeg byde på at Model 3 får WLTP tal på:

Upgrade: 150Wh/km

Stock: 142Wh/km

mbk
mbk Aug 4 '17

http://blog.bilbasen.dk/prisen-pa-en-tesla-model-3-5239/

Dollarkursen/EU-straf (250/35 = 7.14) er lidt høj, og energiforbruget er i NEDC og vi bruger nok WLTP, som er højere.

Men ellers kan jeg ikke spotte fejl.

Edit: Hov, tjekkede, de 7.14 er 1:1 med Tesla DK / Tesla US pris for Model S 75, så det kan jeg vist ikke kritisere.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Aug 4 '17
jensk2
jensk2 Aug 4 '17

Aha, da $kurs jpt er 6,26 dKr skal vi måske til at parallelimporterer S75D:-)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»