Den nuværende beregning baserer sig vist på et tredje tal? Min 70D Grønne Afgift svares af 219Wh/km, som medfører 9,125kWh/l / 0,219 Wh/km = 41 km/l Benzin ækvivalent. Men min EPA range er 390 km, som jo svarer til 179 Wh/km.
Du forudsætter fejlagtigt, at afgiften beregnes ud fra range, som så omregnes til forbrug.
Jeg mener, at man faktisk tester energiforbruget med en NEDC kørecyklus startende med fuldt opladet batteri. Her virker regenerativ bremsning slet ikke eller kun ganske lidt, så resultatet bliver naturligvis derefter. For at bestemme energiforbruget, lader man bagefter batteriet op med lav effekt, hvor laderen har dårlig virkningsgrad og der går en del tabt i batteriet, når man lader det sidste stykke op til 100%. Dette påvirker også resultatet i en ikke særlig gunstig retning. Der har været meget kritik af denne metode, da en fornuftig brug af en elbil ikke er at lade den op til 100% for at køre 11 km og derefter lade den helt op igen. Det slider unødigt på batteriet og bruger naturligvis unødigt meget el, som går til spilde.
Range bliver målt på samme måde, bortset fra, at NEDC kørecyklussen gentages, indtil batteriet er tømt.
Der er altså forskel på, hvor energieffektiv bilen er, når man cykler i toppen af batteriet (f.eks. 100% -> 97% -> 100%) og når man cykler hele batteriet (100% -> 0% -> 100%).
Min bil har i sin hidtidige levetid brugt 213 Wh/km (vi har lige været i Italien og Autobahn koster jo)
Det tvivler jeg ikke på. Jeg har dog lige været et smut til Provence i Sydfrankrig i min S85D med et snit på 170 Wh/km og jeg har ca. samme snit i hele bilens levetid. Så det kan godt lade sig gøre at opnå NEDC-tallene. Men indrømmet... den gennemnitlige bilist ender nok med at ligge langt over NEDC-tallene. Det er nok også derfor, at man indfører WLTP, som er mere realistisk.
Mon ikke en Model 3 skal beskattes af f.eks. 170Wh/km?
Det håber jeg ikke. Men det kan godt være, du har ret. Jeg er ikke helt klar over, hvordan WLTP metoden bruges på elbiler, så jeg har svært ved at vurdere, hvor den lander.
(Beklager det uklare, gættende,vattede svar, men det kan jo ikke bliver klarere end de nuværende afgifts og skatte regler er:-()
Ja, det er da (u)forståeligt nok! Så alt forladt... ;-)