Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
KimT
KimT Nov 15 '18
Citat fra Johannelund ....Det er også det issue som Hyundai og Kia har de kan også kun lade med 1 fase, dvs ca 17-18 km i timen. 

Nu er Hyundai lidt mere effektive end Tesla. Så en ladehastighed på 3,7kWh giver ca. 30km kørsel pr. times opladning.

Men det er simpelthed for ringe at de ikke som min. har 2 faset opladning, specielt til Kona med 64kWh batteri. Om ikke andet kunne de have gjort som Tesla; tilbyde dobbeltlader mod betaling

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 15 '18
Agon
Agon Nov 15 '18

Er der en der kan skære ud i pap i hvilke situationer man kan have brug for CCS opladning? Hvor mange ladere er der og hvor - og hvor hurtigt kan man lade på dem?

P85DK
P85DK Nov 15 '18
Citat fra Johannelund @P85DK US Tesla kan ikke anvendes i EU, Da de kun kan lade med 1 fase, Det er også det issue som Hyundai og Kia har de kan også kun lade med 1 fase, dvs ca 17-18 km i timen. Via vekselstrøm og hjemmelader. Men de kan jo selvfølgelig oplades med jævnstrøm på ladestationer

nu er det ikke mig som troede det var smart at hente noget i USA :-) jeg kender udemærket til alle begrænsningerne

mbk
mbk Nov 15 '18

@Agon

Flere ladere giver flere muligheder. Hjemmeladning, destinationsladning og Tesla superchargning er rigtig godt og meget bedre end hvad andre elbiler pt. kan benytte. Men med CCS får Tesla adgang til alle CCS ladere også.

Har du f.eks Eon flat rate eller lign. produkt har de nogle hurtigladere langs motorvej og ved nogle parkeringspladser man kan udnytte inkluderet i sit abonnement.

Derudover er et ladenetværk ved navn Ionity under udbyggelse, der pt. en station med 6 ladere i Aabenraa, men tre yderligere placeringer er under udbyggelse, Nørager, Fredericia og Skanderborg, det er meningenen det skal være et europæisk netværk som Teslas superladere. https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Generelt ser det ud til at CCS bliver defacto standard for hurtigladere i Europa, der skulle være over 5000 nu https://insideevs.com/...in-europe-hits-5000/

Der er dog stadig flest CHAdeMO ladere pt, som der pt. er en adaptor til for Tesla Model S/X, men det virker til at langt de fleste bilfrabrikanter ~alle bortset fra Nissan har valgt CCS som standard.

MOS
MOS Nov 15 '18

@Agon

Der er efterhånden en del CCS-ladere. Det er den nye europæiske standard for hurtigladning, så der kommer mange flere CCS-ladere. Du kan se en oversigt på plugshare.com, hvile typer ladere, der er hvor. De fleste CCS-ladere i dag kan lade med op til 50 kW. Der er dog begyndt at blive sat nye CCS-ladere op med ladeeffekt på op til 150-350 kW. Dette er dog kun i teorien, da ingen elbiler på markedet i dag accepterer så høj ladeeffekt.

CCS-ladere er brugbare til langture, hvor man hurtigt skal have mere strøm på bilen. Eller hvis man har kørt langt til en destination, hvor man skal tilbage igen efter et kort ophold. Der er også en del CCS-ladere i de større byer, så hvis man har et ærinde i byen, så kan det nogle gange være mest oplagt at lade på en nærliggende CCS-lader. Det kræver naturligvis, at bilen har et CCS-stik eller man har en CCS-adapter.

Hvis man har en Tesla, vil man nok oftest vælge Teslas superchargere. Dels har de fleste Teslaer gratis adgang til superchargere, mens det koster en pæn slat at lade på CCS-chargere. Teslas superchargere er også væsentligt hurtigere (op til 120 kW) end de fleste CCS-ladere (oftest op til 50 kW). Teslas superchargere er dog typisk placeret uden for byerne langs motorvejsnettet, så de er mest oplagte at bruge på langture. Tesla Model S og X kan ikke lade på CCS og der findes p.t. endnu ingen adapter til dem (adapteren kommer dog snart). Model 3, der kommer til Europa til næste år, kommer med CCS-combo-stik.

mbk
mbk Nov 15 '18

Det ser ud til at Ionity har en fast pris struktur 2018 ud, 80 SEK/NOK/DKR eller 8 EUR/GBP/CHF for en session, tror det er afhængigt af landet de står i, ellers ville jeg skrive mig op i Schweiz. Det er selvfølgelig ret skod hvis man kommer forbi med en 16kWh elbil, men rimelig billigt hvis man kommer med et 100kWh batteri der skal lades helt op. I praksis vil jeg tro at man lader omkring 40 - 50kWh, så omkring 2kr/kWh i Danmark.

MOS
MOS Nov 16 '18

@mbk

Det var dog en åndssvag prisstruktur!

Som oftest har jeg kun behov for en lille sjatladning for at nå hjem fra en længere tur. Så gider man ikke vente mere end en kort tissepause, da man jo bare kan lade den helt op, når man når hjem. Det ville pisse mig af, hvis jeg skulle betale et fast beløb på 80 kr. for en sjatladning på f.eks. 5-10 kWh. Min nærighed vil fortælle mig, at hvis jeg nu har betalt, så bør jeg også blive hængende, indtil den er stort set ladet helt op. Men øv da, hvis det er sent og man gerne vil hurtigt hjem, så er det sgu ubelejligt, at man skal vente måske en hel time, før den er ladet helt op. Men så sparer man da de penge på at lade derhjemme.

Jeg ved godt, der ikke er nogen, der tvinger mig til at lade den helt op. Men det føles bare som at hælde penge ud af vinduet, hvis man ikke lader alle de kWh, man kan, når man nu har betalt.

Det kan godt være, det ville være anderledes, hvis man har et flat-rate abonnement til fri opladning derhjemme. Så kan man jo være ligeglad med, hvor man lader gratis.

Jeg kan heller ikke se rimeligheden i, at små og store elbiler skal betale det samme, uanset om den ene lader 10 gange så meget som den anden.

Prisstrukturen vil også modvirke en fornuftig brug af batteriet, da den giver incitament til at køre den helt flad for så at lade den helt op til 100%. På den måde får man mest for pengene - men også størst slid på batteriet - og risiko for at køre tør. I stedet for bare at sjatlade lidt på midten af batteriet, når der er behov og når det ellers er belejligt.

mbk
mbk Nov 16 '18

@MOS

Jeg ville nok foretrække forbrugdafregnet kr/kWh, alternativt tidsafregnet kr/min da giver incitament til at bruge mindre tid ved standaren så flere kan bruge dem.

Flat rate er lækkert men man risikerer at hurtigladeren bliver brugt som parkeringsplads. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 16 '18
webercarbmann
webercarbmann Nov 16 '18
Quote from mbk

@webercarbmann

Jeg tror kun de omtaler EU Tesla i artiklen, men altså kan da ske de også kommer med den til US biler. De er dog enkelt fase, så det er stadig 3.7kW opladning i de fleste husholdninger som er for lidt.

Ionity skulle komme med 4 ladestationer med CCS i DK og EOn udvider også, desto flere desto bedre.

Tak for svar. Jeg var vidste ikke at USA bilerne kun lader på en fase. Min pointe var at hvis CCS nettet bliver udbredt både i USA og Europa og hvis det er helt samme standard, så kunne man komme ud over det problem at US bilerne ikke kan superchrage på Teslas net, ved at bruge CCS nettet. 

MOS
MOS Nov 16 '18
Citat fra mbk

@MOS

Jeg ville nok foretrække forbrugdafregnet kr/kWh, alternativt tidsafregnet kr/min da giver incitament til at bruge mindre tid ved standaren så flere kan bruge dem.

Flat rate er lækkert men man risikerer at hurtigladeren bliver brugt som parkeringsplads. 

Enig.

En helt generel prisstruktur kunne være at betale efter formlen:

Pris = Startgebyr + tid*minutpris + Energi*kWh-pris

Eksempel: Startgebyr på f.eks. 10 kr. for at sætte stikket i. Det skal dække de variable omkostninger til slitage og vedligeholdelse af bl.a. stikket på ladestanderen. Minutprisen kunne f.eks. være 2 kr./min. og skal dække afskrivning på ladeudstyr, leje af parkeringspladsen osv. kWh-prisen kunne f.eks være 1 kr./kWh og skal dække omkostningerne til el m.m. Beløbsstørrelserne er blot rystet ud af ærmet. Ved at sætte dem tættest muligt på det niveau, som afspejler de reelle omkostninger, så vil man kunne give incitament til, at folk lader optimalt for virksomhedens indtjening.

PeterE
PeterE Nov 16 '18

Keep it simple stupid, de fleste er meget mere simple mennesker end dig @MOS :) 

Dvs flatfee som EO.N er det idag eller forbrug, dvs kWh. Resten kommer aldrig til at fungere ordentligt. Du betaler jo heller ikke opstartgebyr, pladsleje osv osv osv når du fylder diesel på en anden bil...og ja, det tænkning skal udfordres men i små skridt.

mbk
mbk Nov 16 '18

Det ser ud til at det er US Model 3 der bliver udstillet, i hvert fald fra billeder fra Milano er det med US ladestik.

Baglygterne på US Model 3 bruger bremselyset som rød blinklys, som er lovkrav, så baglygten og ladestik er noget der skal fikses til EU marked. Onboard lader er selvfølgelig også lidt anderledes, fra teardown af onboard lader på YouTube kunne man se at printet er klargjort til flere faser.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 16 '18
mbk
mbk Nov 16 '18

CCS i EU er kommet på Teslas hjemmeside:

https://www.tesla.com/da_DK/support/model-3-charging

mbk
mbk Nov 16 '18

Er lige forbi en Tesla udstilling igen, det er sikkert fortalt til hudløshed  men man kan åbne og lukke charge port fra skærmen, måske de laver sådan at den auto lukker hvis man selv glemmer, jeg ved ikke om den allerede gør det. 

mbk
mbk Nov 16 '18

Fik fortalt af personale at bilen ikke vil gå i drive med stik i charge port og charge port vil lukke automatisk hvis man kører med den åben. 

mbk
mbk Nov 17 '18

Konklusionen efter at have set og siddet i Model 3 er at jeg er glad for at jeg ventede på den, jeg har været tæt på at købe en Model S et par gange, men 3'eren passer bedre til mit behov og økonomi. Hvis man har planlagt at skifte fra S til 3 tror jeg man skal gøre det før 3'eren kører på gaden, for den er lidt friskere at se på end pre-facelifted S, og endda lidt friskere end facelifted Model S på nogle punkter. SIde om side tror jeg de fleste vil vælge ny Model 3 over en brugt Model S

Agon
Agon Nov 18 '18

Tak for fine førstehåndsberetninger. 

Er der egentlig nogen der har hørt noget om forhandlingerne vedrørende udspillet om afgiftsnedsættelsen fra næste år? Det kan jo blive meget afgørende for prisen eftersom den billigste model man kan købe fra starten vel i bedste fald er Midrange med PUP til 46000$. Og faktisk kan man ikke bestille midrange i Kina, så måske kan vi heller ikke det fra starten?

Forummets indlæg er redigeret af Agon Nov 18 '18
mbk
mbk Nov 18 '18

@Agon 

Jeg prøver at følge med, jeg er sikker på regeringen forhandler videre, men der er ikke nogen der vil støtte op pt. Vi er nok desværre for tæt på et folketingsvalg og så vil rød blok nok hellere stemme det ned nu og præsentere sig som frelsere senere. Som du selv siger ser vi nok ikke de billigste modeller til at starte med, men jeg tror da også de shipper dem herovre, så måske anden runde til sommer.

Agon
Agon Nov 18 '18

Det kommer faktisk lidt bag på mig. Er der officielle udmeldinger om at de øvrige partier ikke støtter eller hvad baserer du din viden på?

mbk
mbk Nov 19 '18
Citat fra Agon

Det kommer faktisk lidt bag på mig. Er der officielle udmeldinger om at de øvrige partier ikke støtter eller hvad baserer du din viden på?

Mener at have læst det som en kommentar på en artikel, men næppe officiel udmelding. Jeg kan ikke genfinde det lige nu. Der er ret stille efter regeringens luft og klimaplan, det er jo desværre problemet ved at være en mindretalsregering, DF støtter ikke umiddelbart op og der er skal holdes folketingsvalg senest midt i juni, så er det jo lidt nemt at sige at udspillet er for dårligt og lamme regeringen. Det er også lidt sent i processen at regeringen får grønne ambitioner.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 19 '18
Sider: «« « ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 ... » »»