Loading...
dk

Vedligeholdelse af læderrat | Tesla Forum

Reklame
ILarsen
ILarsen Jul 31

Hej

Mit læderrat trænger til vedligeholdelse.

Er der nogen, som har ideer til, hvad der kan gøres ved et rat i så sørgelig tilstand? Tesla kalder det normalt slid.

thvestergaard
thvestergaard Jul 31
Det er da godt nok hærget. Hvor mange km har bilen kørt? Hvad med at høre en "sadelmager" a la http://jydsk-polstring.dk/default.asp?Id=197 eller lignende?
Forummets indlæg er redigeret af thvestergaard Jul 31
ILarsen
ILarsen Jul 31

Jeg fik bilen i november 2015, og har trillet 26.000 kilometer. Sliddet er kun nederst til venstre - resten af rattet ser fint ud.

Det kan da godt være, jeg skal have fat i en sadelmager. Jeg kan næsten allerede nu mærke, hvordan kontoen lettes :-(

thvestergaard
thvestergaard Jul 31
Citat fra ILarsen

Jeg fik bilen i november 2015, og har trillet 26.000 kilometer. Sliddet er kun nederst til venstre - resten af rattet ser fint ud.

Det kan da godt være, jeg skal have fat i en sadelmager. Jeg kan næsten allerede nu mærke, hvordan kontoen lettes :-(

Men du har jo 80000km garanti / eller 4 år hvad der måtte komme først. Så er det jo en garanti sag! Sådan skal det ikke se ud allerede. Min er fra Juni 2015 og har kørt 94000km og rattet har ikke nævneværdigt slid.
tintin
tintin Jul 31
Min bil er fra marts 2015 og jeg har kørt 65000 km. Mit rat ser ud som nyt og jeg har ikke behandlet det med noget som helst endsige brugt kørehandsker. Det må være en garantisag med mindre du lider af hyperhidrose ;-)
P85DK
P85DK Jul 31

Du skal godt nok støde meget på hver gang du sætter dig ind i bilen for at få det slid. Har du sædet meget langt fremme? Jeg har aldrig set sådan et slid før, men det er tydeligt hvordan det er kommet, tvivler på at det går under garantien.

Måske skulle du lave en 'entry/exit' profil, så du ikke støder på når du går ind og ud af bilen.

MOS
MOS Aug 3

Jeg synes også, det slid virker voldsomt. Det ser ud til, at det er kommet ved ind-/udstigning. Jeg tvivler på, at Teslas rat er forskellige i kvalitet eller der er fejl på dit rat, så det ekstraordinære slid skyldes nok snarere den måde, du stiger ind i bilen på og/eller noget hårdt/skarpt på dit tøj, der støder imod rattet (f.eks. metaldele a la bæltespænde, lynlåse, knapper, nitter el.lign.).

thvestergaard
Quote from MOS

Jeg synes også, det slid virker voldsomt. Det ser ud til, at det er kommet ved ind-/udstigning. Jeg tvivler på, at Teslas rat er forskellige i kvalitet eller der er fejl på dit rat, så det ekstraordinære slid skyldes nok snarere den måde, du stiger ind i bilen på og/eller noget hårdt/skarpt på dit tøj, der støder imod rattet (f.eks. metaldele a la bæltespænde, lynlåse, knapper, nitter el.lign.).

Nu er det ikke mig der skal afgøre om det er ekstraordinært slid eller ej, men læder kommer som sagt fra køer, og de er da i den grad forskellige. Garveprocessen er nok relativ ens, men alligevel vil jeg mene at der kan være kvalitetsforskel eller optræde fejl i processen, der har indvirkning på holdbarhed.

Jeg har hørt om folk med rundsave på albuerne, men aldrig om nogle med sandpapir på lårene. Men, jo, hvis man dag efter dag slider sig ind under rattet i nogle relativ ru bukser, så kan det måske være selvforskyldt.

Hvis du selv skal stå for at reparere det, så kan du måske overveje at få det malet - måske http://www.colorglo.se/da/ .

Forummets indlæg er redigeret af thvestergaard Aug 3
nicom
nicom Aug 5
Mit rat og sæder fik slid skader de første par måneder . Derefter begyndte jeg at behandle det med: først en vask med lædersæbe derefter en behandling med læderfedt . Har nok brugt en 500 ml de sidste 2 år uden at der er tilføjet mere slidskader. Havde jeg bare vidst at bilen ikke var klargjort da jeg fik den havde jeg perfekte sæder og rat nu.
Jevi
Jevi Aug 18

Gad vide om sort skosværte ville kunne gøre det.

Det virker perfekt på mine sko af læder som udsættes for meget men bliver som nye når de får en omgang.

Kiefer
Kiefer Aug 19

Mjoe, men prøv og kør dine hænder hen over dine sko, eller hold godt fast i skoen i en time eller to, jeg vil tro noget af skosværten vil sidde i hånden efterfølgende ;-)

/Martin

PeterE
PeterE Aug 21

Sort skosværte er en virkelig dårlig ide, det smitter meget mere af end de fleste tror (!) Måske et læderprodukt uden farve eller bare sæbespåner endnu en gang :) Og så er virkeligheden bare at læder bliver patineret/slidt. 

burns
burns Aug 21

Tesla prøvede at reparere mit rat efter en skade jeg ikke selv var skyld i og der fik de fat på en gut der kunne trylle lidt. Han fik rattet til at se rimeligt pænt (farve, tekstur) ud på trods af at der var skader i læderet. Problemet var bare at rattet først føltes normalt, men efter få minutter føltes klistret. Men kan man leve med det, så kan skader på læderrattet laves rimelig pænt.

P85DK
P85DK Aug 23

@ILarsen - så er der godt nyt fra Elon. Han har set dit rat (eller nærmere lyttet til en anden ejer med samme problem som dig.)

https://www.inc.com/justin-bariso/elon-musk-promises-to-implement-customer-suggestio.html

lysmanden
lysmanden Aug 26

I larsen:

Selv har jeg meget syre i mine fingre. Hvis jeg ikke fedter et stykke værktøj af men bare lægger det på plads så vil der komme overfladisk rust på inden for et par dage

Mit rat er lidt slidt, men slet ikke i samme grad som dit. Man kan se tydeligt at det kun er i venstre side , nederst på rattet min hånd den hviler når jeg kører

har du fået udbedret det?

dgn007
dgn007 Sep 9
Citat fra ILarsen

Hej

Mit læderrat trænger til vedligeholdelse.

Er der nogen, som har ideer til, hvad der kan gøres ved et rat i så sørgelig tilstand? Tesla kalder det normalt slid.

Det ser ud som et ekstraordinært kraftigt slid måske kombineret med en ikke så høj læderkvalitet. Jeg har lavet en Ind/Ud profil som driver profil hvor jeg kører rattet helt op og sædet helt ned og bagud. Det giver mere plads ved ind og udstigning. Desværre slutter den af med at hæve rattet, men bestemt bedre end ingenting
TorbenS
TorbenS Sep 9

Jeg giver rattet det samme læderpleje som sæderne

ILarsen
ILarsen Oct 21

Jeg har ikke fået det fikset, men jeg kan se, at det ikke er så svært at tage rattet af

https://www.youtube.com/watch?v=EuTpEFGqXw4

Når jeg en dag bliver så træt af rattets tilstand, at jeg er villig til at smide penge efter det, forestiller jeg mig, at få det ombetrukket. Måske alcantara slides knap så meget, og derfor kunne være velegnet i bunden af mit rat?

DavidS90D
DavidS90D Oct 21
Eller købe et brugt men OK til 1500 NOK.
Sider: 1 2 »
Reklame