Loading...
dk

Valg af sommerdæk | Tesla Forum

P85DK
P85DK Apr 3 '18
Citat fra MOS

@Nikolaj

Jeg er godt klar over, at dæks egenskaber er et komplekst sammenspil af kompromisser, da man ikke kan få det hele i ét dæk. Men super god forklaring mht. hvilke kompromisser, der er på spil her!

Nu kører jeg som regel ret pænt, så jeg tænker, at jeg nok godt kunne klare mig med et dæk, der ikke ligefrem har topperformance mht. sportslige køreegenskaber. Det, jeg er mest bekymret for ved et billigt dæk, er slidstyrken. Hvis et dæk til den halve pris kun holder halvt så længe som et dyrere dæk, så har man jo reelt ikke sparet noget i længden og så skal man stadig leve med evt. dårligere køreegenskaber. Men måske skal man bare prøve det af. Det kan vel næppe blive dyrere - ellers skal de billige dæk virkelig have dårlig slidstyrke. Og hvis det viser sig at være nogle lortedæk, så ved man det og så kan man jo bare skifte tilbage til performancedæk næste gang. Man bliver jo klogere ved at gøre sig sine egne erfaringer.

Oplever typisk at dyre premium dæk har kortere levetid end billigere dæk. Premium dæk fra Continental, Pirelli, Michelin er typisk ret bløde i deres gummiblanding og specielt Continental har det med at slide kanterne meget hurtigt. Går du over i Hankook eller tilsvarende, så har du en hårdhed i dækkets gummiblanding der passer meget godt med bilens vægt.

Megahjul i Norge er ganske gode til at vise de forskellige karateristikaer: https://www.megahjul.no/nb/catalog/dekk/245-45-R19

Hvor netop slidstyrke er en parametre som normalt ikke vises andre steder.

CanEl
CanEl Apr 3 '18

jeg kører med runflats vinterdæk, og har kun godt at sige om dem. det er 19" dæk, så de har en høj side. bruger stadig de  org. sommerdæk.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Apr 3 '18
MGL
MGL Apr 3 '18

Citat fra P85DK
Citat fra MOS

@Nikolaj

Jeg er godt klar over, at dæks egenskaber er et komplekst sammenspil af kompromisser, da man ikke kan få det hele i ét dæk. Men super god forklaring mht. hvilke kompromisser, der er på spil her!

Nu kører jeg som regel ret pænt, så jeg tænker, at jeg nok godt kunne klare mig med et dæk, der ikke ligefrem har topperformance mht. sportslige køreegenskaber. Det, jeg er mest bekymret for ved et billigt dæk, er slidstyrken. Hvis et dæk til den halve pris kun holder halvt så længe som et dyrere dæk, så har man jo reelt ikke sparet noget i længden og så skal man stadig leve med evt. dårligere køreegenskaber. Men måske skal man bare prøve det af. Det kan vel næppe blive dyrere - ellers skal de billige dæk virkelig have dårlig slidstyrke. Og hvis det viser sig at være nogle lortedæk, så ved man det og så kan man jo bare skifte tilbage til performancedæk næste gang. Man bliver jo klogere ved at gøre sig sine egne erfaringer.

Oplever typisk at dyre premium dæk har kortere levetid end billigere dæk. Premium dæk fra Continental, Pirelli, Michelin er typisk ret bløde i deres gummiblanding og specielt Continental har det med at slide kanterne meget hurtigt. Går du over i Hankook eller tilsvarende, så har du en hårdhed i dækkets gummiblanding der passer meget godt med bilens vægt.

Megahjul i Norge er ganske gode til at vise de forskellige karateristikaer: https://www.megahjul.no/nb/catalog/dekk/245-45-R19

Hvor netop slidstyrke er en parametre som normalt ikke vises andre steder.

Interest hjemmeside, der blot understreger at der er (næsten) ligeså mange meninger om dæk som der er eksperter og brugere. Det er dog ret tydeligt at man IKKE nødvendigvis får hvad man betaler for, når man køber autogummi ;-) 

P85DK
P85DK Apr 6 '18

Er der nogle af jer som har prøvet 275/35-21 bagpå, der er vist en del nordmænd som kører med den størrelse.

Jabba
Jabba Apr 6 '18
Citat fra P85DK

Er der nogle af jer som har prøvet 275/35-21 bagpå, der er vist en del nordmænd som kører med den størrelse.

Er du utilfreds med dine 265/35-21? Eller vil du bare have skærmkassen fyldt endnu bedre ud? Synes profilen i forvejen er lige lovlig høj på 265 i forhold til 245 fordækkene, så ville ikke være glad for større forskel med 275.

MOS
MOS Apr 6 '18
Citat fra Jabba

Synes profilen i forvejen er lige lovlig høj på 265 i forhold til 245 fordækkene, så ville ikke være glad for større forskel med 275.

Ahr, come on! De 3½ mm ekstra højde kan du vel hurtigt få høvlet af med et par ludi launches? ;-) 

Ellers hvis det er fordi, der ikke er plads i skærmkassen, uden at dækket skraber imod, så er jeg sikker på, at dækket "tilpasser sig" over tid... 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 6 '18
Jabba
Jabba Apr 6 '18
Citat fra MOS
Citat fra Jabba

Synes profilen i forvejen er lige lovlig høj på 265 i forhold til 245 fordækkene, så ville ikke være glad for større forskel med 275.

Ahr, come on! De 3½ mm ekstra højde kan du vel hurtigt få høvlet af med et par ludi launches? ;-) 

Ellers hvis det er fordi, der ikke er plads i skærmkassen, uden at dækket skraber imod, så er jeg sikker på, at dækket "tilpasser sig" over tid... 

Nu bliver både baghjulene og forhjulene jo høvlet af på en D model. Så alt andet lige vil forskellen jo fortsætte med at være der selvom dækkene er slidt. Derudover er en af grundene til at den ekstra højde bag er synlig (for dem der har lidt sans for detaljer og iøvrigt sætter pris på pæne/store hjul) at karkassen er mere afrundet bag. 

MOS
MOS Apr 7 '18
Citat fra Jabba

Nu bliver både baghjulene og forhjulene jo høvlet af på en D model. Så alt andet lige vil forskellen jo fortsætte med at være der selvom dækkene er slidt. 

Tjoh, det kan du nok til dels have ret i, men ved kraftig acceleration bliver vægten jo forskudt, så baghjulene er langt mere belastede end forhjulene. Så jeg tror nu nok, at der alligevel bliver høvlet mere af baghjulene end forhjulene. Hvis det ikke er tilfældet, så kører du nok "for pænt". Det modsatte er naturligvis tilfældet ved opbremsning. Så altså: Sømmet i bund ved lynstarter og så ellers lade den rulle til den går i stå. :-D

Derudover er en af grundene til at den ekstra højde bag er synlig (for dem der har lidt sans for detaljer og iøvrigt sætter pris på pæne/store hjul) at karkassen er mere afrundet bag. 

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at "karkassen er mere afrundet bag". Bag hvad? På bagsiden af dækket?? Dækket er vel rotationssymmetrisk. Eller mener du, at bagdækkene buler mere ud på midten af slidbanen ift. i siderne end fordækkene gør? Hvis det er tilfældet, kan du måske prøve at lukke lidt luft ud af bagdækket og se, om det hjælper. Eller mener du måske krumningsradius i kanten/overgangen mellem dækside og slidbane?

P85DK
P85DK Apr 7 '18
Citat fra Jabba
Citat fra P85DK

Er du utilfreds med dine 265/35-21? Eller vil du bare have skærmkassen fyldt endnu bedre ud? Synes profilen i forvejen er lige lovlig høj på 265 i forhold til 245 fordækkene, så ville ikke være glad for større forskel med 275.

Egentlig bare se om der var flere muligheder. Voldsomt utilfreds med mine contisilent, så skifter dem nok til Super Sport i samme org. størrelse.

Jabba
Jabba Apr 7 '18
P85DK: Hvori ligger utilfredsheden? Er selv godt tilfreds med mine ContiSilent.
P85DK
P85DK Apr 7 '18

Har aldrig været glad for Continental og altid skiftet dem hvis de var på den nye bil. Da de fabriksmonteret Michelin trængte til at blive skiftet, så talte alle om ContiSilent og jeg tænkte at det måtte prøves, kunne jo være de var blevet bedre. Jeg synes de slides alt for hurtigt, de er ikke mere silent end Michelin og de måler sig slet ikke med Michelin når det kommer til greb i både vådt og tørt føre.

Hertil kommer at jeg åbenbart har været uheldig og fået et sæt på bagakslen som ikke er runde. Jeg havde endeligt fået sælger til at tage dem tilbage, da min elskede kone vælger at skære en god tommeltåt ud af dækket med hjælp fra en kantsten, så nu skal de udskiftes for egen regning.

ContiSilent bliver det ikke igen. Michelin eller Pirelli står stærkt, men har tidligere haft rigtig gode erfaringer med Hankook, men de fåes vist ikke i Europa i 265/35-21.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 7 '18
thvestergaard
thvestergaard Apr 9 '18

Jeg har lige fået bestilt mig 4 stk Dunlop Sport Maxx RT 245/45 R19 102Y XL, MFS, MO ved deakleader. De har kun C i "brændstofydelse" og A i egenskaber, samt kun 68dB. De er ikke blandt de helt dyre og heller ikke blandt de helt billige... (ialt 5272.72 kr for 4). Jeg har kørt på Michelin SportPilot 3 sidste sommer halvår, så nu må vil se om jeg bemærker nogen forskel.

MOS
MOS Apr 9 '18

@thvestergaard

Jeg har også kørt på de originale Michelin Pilot Sport 3 siden bilen var ny og jeg skal snart have nye dæk. Så du må meget gerne skrive her om dine erfaringer ift. Michelin dækkene, når du har kørt en tur med dine nye Dunlop Dæk.

RobertJ
RobertJ Apr 11 '18

NHTSA foreskriver jf. UTQG standarden, at producenter skal angive holdbarhed ift index 100.

Sport maxx RT er angivet til 240
Pilot sport 3 til 320
Primacy mxm 4 til 500.

​alle tre dæk er AA/A i regnvejr / temperatur

Bløde dæk har ofte godt vejgreb og lav lyd profil, men slides hurtigere.
Dunlop sport dækkene forekommer at være i den klasse.

Der kunne måske være grundlag for at man testede primacy 4 dækket, det burde køre dobbelt så langt som Dunlops.

EDIT: Det fås så ikke i EU. Øv!
Så er det Pilot Sport 4, der er det nye.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Apr 11 '18
Dec14
Dec14 Apr 12 '18

Har netop skiftet fra de O.E monterede Goodyear dæk efter godt 55000 km.

Valgte at chance den med Landsail LS588 i 245/45/19. Efter knap 2000 km må jeg konstatere at mht. energiforbrug,komfort samt støj er jeg væsentligt bedre kørende end med Goodyear. Slidstyrken må komme an på en prøve, men til 3200,00 for 4 nye dæk kan man næsten ikke blive skuffet.

Jeg påstår på ingen måde at de er bedre end de dyre dæk man kan købe, men har I mod på at prøve et billigt alternativ kan jeg varmt anbefale ovennævnte

Doc2211
Doc2211 Apr 12 '18

Jeg kunne godt tænke mig at prøve Roadclaw sommerdæk som Megahjul i Norge anbefaler: https://www.megahjul.no/nb/catalog/dekk/245-45-R19

Er der nogen der ved om de kan fås i Dk,  evt. sælges underet andet navn ?

Mvh Gert

PeterE
PeterE Apr 13 '18
Citat fra Doc2211

Jeg kunne godt tænke mig at prøve Roadclaw sommerdæk som Megahjul i Norge anbefaler: https://www.megahjul.no/nb/catalog/dekk/245-45-R19

Er der nogen der ved om de kan fås i Dk,  evt. sælges underet andet navn ?

Mvh Gert

Gert, måske er det bare mig - men Megahjul er en 'butik' og anbefaler derfor de dæk som de har på lager eller som de tjener flest penge på. Hvad med at kigge på en FDM eller lign anbefaling? Bare en tanke. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 13 '18
Doc2211
Doc2211 Apr 13 '18

Hej Peter

Takker for svar. Det kan du have ret i, men disse dæk er også mærkede efter

UTQG standarden, at producenter skal angive holdbarhed ift index 100 og har høj slidstyrke + lav støj niveau osv.

Og endelig  hvor uafhængige er de uafhængige ?

PeterE
PeterE Apr 13 '18

De eneste uafhængige er selvfølgelig alle de andre herinde, og derfor er praktiske anbefalinger guld værd :) 

TorbenS
TorbenS Apr 13 '18

Jeg synes at de er meget objektive ved ADAC som svarer til FDM i Tyskland.
Søg fx i Google på Adac reifentest og vælg en dækstørrelse som er tættest på dit ønske.

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Apr 13 '18
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »