@Nikolaj
Jeg er godt klar over, at dæks egenskaber er et komplekst sammenspil af kompromisser, da man ikke kan få det hele i ét dæk. Men super god forklaring mht. hvilke kompromisser, der er på spil her!
Nu kører jeg som regel ret pænt, så jeg tænker, at jeg nok godt kunne klare mig med et dæk, der ikke ligefrem har topperformance mht. sportslige køreegenskaber. Det, jeg er mest bekymret for ved et billigt dæk, er slidstyrken. Hvis et dæk til den halve pris kun holder halvt så længe som et dyrere dæk, så har man jo reelt ikke sparet noget i længden og så skal man stadig leve med evt. dårligere køreegenskaber. Men måske skal man bare prøve det af. Det kan vel næppe blive dyrere - ellers skal de billige dæk virkelig have dårlig slidstyrke. Og hvis det viser sig at være nogle lortedæk, så ved man det og så kan man jo bare skifte tilbage til performancedæk næste gang. Man bliver jo klogere ved at gøre sig sine egne erfaringer.
Oplever typisk at dyre premium dæk har kortere levetid end billigere dæk. Premium dæk fra Continental, Pirelli, Michelin er typisk ret bløde i deres gummiblanding og specielt Continental har det med at slide kanterne meget hurtigt. Går du over i Hankook eller tilsvarende, så har du en hårdhed i dækkets gummiblanding der passer meget godt med bilens vægt.
Megahjul i Norge er ganske gode til at vise de forskellige karateristikaer: https://www.megahjul.no/nb/catalog/dekk/245-45-R19
Hvor netop slidstyrke er en parametre som normalt ikke vises andre steder.