Loading...
dk

Valg af sommerdæk | Tesla Forum

RobertJ
RobertJ May 1 '19
Quote from Amareis

Jeg kigger på nogle Pirelli da de har meget lavt støj niveau og for at spare lidt (ca 500-700 per dæk) i forhold til ContiSport og Michelin Pilot Sport:

PIRELLI PZERO PZ4 245/35 ZR21 96Y
PIRELLI PZERO 265/35 ZR21 101Y

Jeg har 21" turbine fælge der er staggered, og har luret at 19" er en bedre forretning og de er ikke så følsomme overfor huller i vejen, men hvis jeg skal blive på de 21" så vil jeg gerne have dem mere stille.

Pirelli ligger på 68dB på forhjulene og 70db på baghjulene. Det kunne give en god sænkning tænker jeg.

Nogen erfaring med dem?

Ikke at jeg har nogen erfaring med Pzero, men som altid i dækverdenen; Dæk parametre er altid et tradeoff.
Den eneste måde at få støjsvage dæk på er at bruge blødere gummiblandinger.

PZero er ikke en undtagelse,  forhandleren her opgiver dækket til en UTQG 160. 
Altså halvt så mange km som andre dæk i klassen.

Kører du få km om året er PZero nok et fremragende valg, performance og støjmæssigt altså.
 

MOS
MOS May 1 '19
Citat fra RobertJ

Ikke at jeg har nogen erfaring med Pzero, men som altid i dækverdenen; Dæk parametre er altid et tradeoff.
Den eneste måde at få støjsvage dæk på er at bruge blødere gummiblandinger.

PZero er ikke en undtagelse,  forhandleren her opgiver dækket til en UTQG 160. 
Altså halvt så mange km som andre dæk i klassen.

Landsail er så nok undtagelsen. De har UTQG 500 og er opgivet til 69 dB. Og så er de endda billige! 

RobertJ
RobertJ May 1 '19

Ja de kinesere er noget for sig!
Mon ikke de bløde dæksider har noget at sige ?
 

MOS
MOS May 1 '19
Citat fra RobertJ

Ja de kinesere er noget for sig!
Mon ikke de bløde dæksider har noget at sige ?

Er ikke helt med... Skulle de bløde dæksider have noget at gøre med slidstyrken?!? Eller skulle dæksiderne virke støjreducerende?!? Eller mener du, at bløde dæksider forklarer den lave pris? 

MOS
MOS May 1 '19
Citat fra RobertJ

At landsail har en hård trædeflade, er dokumenteret i både UTQG testen og af dig, i tidligere udtalelse om dårligere vejgreb i enkelte særlige situationer.

Jeg mener ikke, man kan konkludere, at Landsail har en hård trædeflade (hårdt gummi på slidbanen), blot fordi det er mere slidstærkt. Slidstyrke og hårdhed følges ofte ad - men ikke altid. Dårligere vejgreb kan udover hårdt gummi på trædefladen også skyldes mønsterets geometri, dæksidernes stabilitet/stivhed og sikkert flere andre ting.

Når det er sagt, så tænker jeg alligevel, der er en god sandsynlighed for, at du har ret. Hård trædeflade og bløde dæksider må alt andet lige være den kombination, der nemmest og billigst muligt giver god slidstyrke og lav rullemodstand (med dårligere vejgreb som kompromis). Jeg mener dog ikke, det kan forklare det lave støjniveau.

Når visse performance dæk har lavt støjniveau, så hænger det ofte sammen med, at de har blødt gummi, hvilket giver godt vejgreb, lav slidstyrke og lavt støjniveau. Mht. Landsail dækkene, så har jeg ikke nogen indlysende forklaring. Måske det lave støjniveau har noget med dækmønsteret at gøre, men jeg er ikke specialist inden for dette felt, så det er rent gætværk.

RobertJ
RobertJ May 1 '19

Så amareis, konklussionen er.

USA har en fornuftig test 'UTQG' som ud fra et indeks tal fortæller om slidstyrke.
Den er ikke oplyst i EU, om et dæk er godt eller dårligt må komme an på dine krav.

Appel
Appel Sep 19 '19

Vil lige supplere denne tråd vedr. sommerdæk. Jeg har ledt efter Winrun 330 sommerdæk til min Model S 90D - de findes ikke i Danmark (eller Tyskland), og ingen af importørerne synes villige til at gøre noget ved det. De fås i Norge (se Teslabjørns videoer:  https://www.youtube.com/watch?v=CFhkF2vAaSQ samt https://www.youtube.com/watch?v=wH9foc_aZdU) men det betyder man skal derop og få skiftet dækkene på stedet eller betale importafgifter, så ...

Men jeg fandt dem i Letland her: www.r1.com.lv   og de kostede 308€ for 4 dæk (245/45/19) inkl. fragt direkte til døren med fragtmand. Det svarer til 2300 kr. ialt (pris uden moms), fragt tog 1 uge fra betaling. Er du interesseret så send mail til Arnis Veiss, som taler/skriver perfekt engelsk på arnis@r1riepas.lv - lige ud af landevejen. 

Jeg vender tilbage når jeg ved mere om slitage, komfort osv, men det bliver først til næste sommer. I mellemtiden kan I se TBs videoer. 

 

Kaspar
Kaspar Apr 2 '20

Nogen der har erfaring med de der Landsail? Hvordan er de i forhold til de originale Pilot Sport 4 som den blev leveret med i '15? 

Jeg skal til at have købt nye sommerdæk..

MOS
MOS Apr 2 '20

Jeg mener, det var Michelin Pilot Sport 3 (ikke 4), der sad som originale dæk på min Model S fra 2015.

Jeg har nu Landsail dæk på. Jeg har indtil videre kørt knap 60.000 km på dem. Min erfaring er, at de er noget mere slidstærke med UTQG-index på 500 mod 320 for de originale. Jeg kørte godt 60.000 km på de originale Michelin og mine Landsail dæk er nu kun godt halvt slidt ned, så jeg gætter på, de holder ca. 100.000 km, før de skal skiftes.

Støjniveauet på Landsail er betydeligt lavere. Det var tydeligt hørbart allerede på første køretur hjem fra værkstedet, efter jeg fik dem sat på.

Komforten er efter min bedste vurdering en anelse bedre, men det er marginalt og lidt svært at vurdere.

Mht. vejbeliggenhed, så er de ikke overraskende lidt ringere. Det er ikke nogen kæmpe forskel og ikke noget, jeg mærker specielt meget ved helt alm. kørsel. Men hvis man river den hårdt rundt i sving, kan man godt mærke, at de sejler (LandSAIL, ha, ha!) lidt mere end de originale Michelin. Jeg føler mig dog på ingen måde usikker, tværtimod reagerer dækkene på en meget forudsigelig måde, men det virker som om man når skridgrænsen lidt før. Hvis man er den sportslige type, vil jeg ikke anbefale dem, men ellers er det virkeligt gode dæk til prisen - kun ca. 800,- pr. stk.

Jeg har også kørt i sne og på rimglatte veje med dem. Det er naturligvis ikke at sammenligne med vinterdæk, men jeg synes de klarer opgaven rimelig fornuftigt ift. andre sommerdæk.

Og så holder de også luft. I hvert fald 3 ud af de 4 dæk. Det ene har fået en siver for nyligt.

 

P.S. Hvis der er nogen, der er interesserede, så har jeg stadig mine frække, matsorte 21" Arachnid hjul inkl. helt nye Michelin Pilot Super Sport sommerdæk til salg.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6712

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 2 '20
Kaspar
Kaspar Apr 3 '20

Tak for svaret! Hvad med i vådt føre? Er de så stadig kun lidt ringere end de originale? 

RobertJ
RobertJ Apr 3 '20

Et nyere interresant dæk, Nokian Powerproof i UHP klassen, til pt 1200kr hos daeklaeder.
Med profil lidt i stil med Contisport5 / Pilot sport 4, kigger nok den vej næste gang der skal skiftes.

Gode anmeldelser fra autobild.

PeterE
PeterE Apr 3 '20

Det er nok bare mig, men jeg forstår det simpelthen ikke. 

 

Vi taler om en bil på lige over 2000 kgs, en bil til en lille million eller lidt mere. Og så vil I spare 5 øre per kørt kilometer? (hurtigt regnestykke 8000,- for et sæt Michelin Pilot Sport 4 kører 60000 km - dvs 13 øre/km. Versus andet sæt dæk til 5000,- samme 60000 km - dvs 8 øre/km). 

 

Dvs - bare så jeg forstår det - for de der sparede 5 øre/km vil I acceptere at biler sejler lidt, kører dårligere i regnvejs osv osv osv. Hvis nogen kan finde dæk som er mindst ligeså gode som de originale fra Michelin eller bedre, så lytter jeg gerne. Men den der 5-øre - det behøver jeg faktisk ikke spare. Vil I også sætte nogle lidt dårligere bremser på? (jaja, lidt ironi kan forekomme)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 3 '20
Dec14
Dec14 Apr 3 '20

@ PeterE

Måske vil det hjælpe på forståelsen hvis du læser hele MOS indlæg og bagefter tager blyant og papir i brug for at få regnestykket rigtigt. Hint: 4 X 800 giver ikke 5000. 60000 = 100000 ? Nej det er heller ikke rigtigt. Hvis du derimod stiller spørsmålet om man vil være bedre kørende til ganske almindelig hverdagskørsel og samtidig spare kr 4800,00 på et sæt dæk  - så er vi trods alt nogen der takker ja.

For vores vedkommende blev Teslaen betydeligt bedre kørende på Landsail end på de originalt monterede dæk. Jeg kan umiddelbart tilslutte mig MOS oplysninger om slidstyrken

PeterE
PeterE Apr 3 '20
Citat fra Dec14

@ PeterE

Måske vil det hjælpe på forståelsen hvis du læser hele MOS indlæg og bagefter tager blyant og papir i brug for at få regnestykket rigtigt. Hint: 4 X 800 giver ikke 5000. 60000 = 100000 ? Nej det er heller ikke rigtigt. Hvis du derimod stiller spørsmålet om man vil være bedre kørende til ganske almindelig hverdagskørsel og samtidig spare kr 4800,00 på et sæt dæk  - så er vi trods alt nogen der takker ja.

For vores vedkommende blev Teslaen betydeligt bedre kørende på Landsail end på de originalt monterede dæk. Jeg kan umiddelbart tilslutte mig MOS oplysninger om slidstyrken

Slap bare af, og tal ordentligt. Jeg forsøger at forstå, længere er den ikke. Jeg har - ligesom mange andre - kendt Mark siden vi hentede vores biler for efterhånden en del år siden, og jeg har stor respekt for hans observationer og hans anbefalinger. Jeg skrev vist - læs det bare igen - hverken om Mark eller om Landsail, og jeg regner også udmærket. Det må du tage mit ord for, så spar mig bare for matematiklærer-underholdningen.  

 

Fint, så kører du din bil for 3 øre per kørt km, og jeg bruger 13 øre per km. Bare for dæk. Hvis regnestykket ikke er korrekt, så siger du bare til. Jeg forstår ikke valget. Og det har jeg faktisk ret til. Jeg kommer ikke til at gå på kompromis mht dæk. Din valg er dit valg. Det respekterer jeg 100%. God dag.  

 

En nogenlunde brugbar dansk test til de interesserede: 

https://fdm.dk/alt-om-biler/test-udstyr/daek/sommerdaektest-2020 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 3 '20
koden
koden Apr 3 '20

MOS er kendt for blød hat kørsel (det var positivt ment :-)

Så visse personer herinde kan ikke bruge MOS erfaringer til noget incl. mig selv.

Men med hensyn til støj, som for mig er det vigtigste, så er MOS erfaringer jo brugbare.

 

Inden nogen begynder at konfrontere mig på at støj er vigtigst, så definerer jer lige.

Hellere køre på et i test opnået 3 stjerne end et med 4 stjerner, hvis det med 3 stjerner er mere lydløst.

Så nej kunne aldrig finde på at købe dårlige/farlige dæk.

 

 

Nikola
Nikola Apr 3 '20

Enig med PeterE. 

Forstår heller ikke helt den besparelse, )medmindre man har en troværdig test hvor Landsail er et godt dæk). Det eneste jeg kunne finde var en ældre test, hvor Landsail får en relativ ringe bedømmelse.

Der er ingen der under normal kørsel kan vurdere et dæk, udover lidt subjektivt omkring støj etc....

Havde i øvrigt selv et dæk med rigtig god slidstyrke for mange år siden. Det kørte også ok, men var også opmærksom på at det nåede skridgrænsen en smule før andre dæk jeg havde haft (baghjultrukket bil), men opfattede det ikke som et problem (til almindelig kørsel ;-) ). Jeg blev så revet ud af den vildfarelse en dag, hvor jeg kørte en smule frisk i en rundkørsel (men legede ikke racerbil) og fejlbedømte situationen.  Det resulterede i et 360 graders snurretur, uden nogen form for varsel, grebet forsvandt bare med et fingerknips (heldigvis uden nogen skader). Så var jeg færdig med at tro at det var et fornuftigt dæk.....   

Tesladriver
Tesladriver Apr 4 '20

Prøv at se nedenstående video, jeg ved godt det er en baghjulstrukket ICE bil, hvor de mikser dæk på for- og bagaksel men dine dæk kan ikke se forskel. Så igen et indspark til at man nok skal vide hvad man potentielt kan udsættes for, inden man sparer for meget på dæk.

https://youtu.be/_wo-9112aHw

 

 

webercarbmann
webercarbmann Apr 4 '20

Jeg har lige fået et næt sæt af disse på vores S. 

Uniroyal Rainsport 5 245/45 R19 102Y XL, FR

De koster lige under 1000/stk hos daekleader.  De skulle være rimeligt holdbare og har fornuftige data. 

Har nærmest ikke kørt med dem endnu grundet corona. 

De afløser disse:

Hankook Ventus Prime 2 K115 245/45 R19 98V

Kørt ca 50K km over to somre på disse. Der var måske 10k km i dem før de blev ulovlige men de blev skiftet nu. Jeg er godt tilfreds med Hankook dæk generelt. 

 

MOS
MOS Apr 4 '20

Forskellige dæk er til forskellige behov. Forskellige mennesker har forskellige behov. Så heldigvis er der mange forskellige dæk at vælge imellem.

Når det er sagt, så synes jeg faktisk, at Landsail dækkene er nogle rigtig gode all-round dæk. De er faktisk bedre end de originale Michelin dæk på mange væsentlige parametre: Slidstyrke, støj, komfort og ikke mindst pris. Vejgrebet er så en smule dårligere, men altså bestemt ikke ringe. Det er stadig langt bedre end de fleste mellemklassedæk. Så man kan altså ikke sammenligne dem med andre decideret dårlige/farlige dæk. Det er måske noget med, at man kan køre 1-2% langsommere i sving, hvilket for mig er så lidt, at jeg synes, de andre parametre vejer tungere.

Vejgrebet i vådt føre er også lidt ringere end de originale Michelin. Men igen, så er forskellen ikke specielt stor. Jeg er faktisk positivt overrasket over, hvor godt Landsail bremser på våd vej. Her har jeg svært ved at mærke nogen forskel til Michelin, men indrømmet - jeg har ikke lavet nogen decideret måling, så det er min helt subjektive vurdering. Bremselængden mener jeg faktisk er vigtigere end vejgrebet i sving, da jeg oftere kører ligeud og pludselig bliver overrasket og får brug for en hård opbremsning, end jeg kører lidt for hurtigt i et sving og bliver overrasket eller skal foretage en pludselig undvigemanøvre.

Hvis jeg frit kunne vælge et sæt dæk kvit og frit, så tror jeg faktisk hellere, jeg snuppede et sæt Landsail end de originale Michelin. Jeg er faktisk blevet ret glad for dem.

Men jeg anerkender også, at folk har forskellige behov, så de af jer, der sætter vejgreb og sportslig kørestil i højsædet - I vil nok ikke blive decideret skuffede med et sæt Landsail, men jeg tror alligevel, I vil være bedre tjent med premium dæk med det ypperste vejgreb. Men hvis man tager in mente, at der er ret stor forskel både på pris og på slidstyrke, så mener jeg alligevel, det kan være svært (men ikke umuligt) at forsvare merprisen for premium dæk. Det må hver enkelt selv vurdere.

Nikolaj
Nikolaj Apr 4 '20
De sidste 8 år har jeg kørt med Bridgestone Potenza performance dæk, når de originale skulle skiftes. De koster 1079 kr./stk til model 3, og står super godt fast i tørt vejr. Så det behøver ikke koste kassen at købe dæk, der får bilen til at klæbe sig fast til vejen i svingene med høj hastighed :)
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »