Loading...
dk

Valg af sommerdæk | Tesla Forum

Nikola
Nikola Apr 4 '20
Citat fra MOS

Forskellige dæk er til forskellige behov. Forskellige mennesker har forskellige behov. Så heldigvis er der mange forskellige dæk at vælge imellem.

Men vi har alle brug for godt vejgreb i en uventet- / nød- situation...

Når det er sagt, så synes jeg faktisk, at Landsail dækkene er nogle rigtig gode all-round dæk. ...........

Vejgrebet i vådt føre er også lidt ringere end de originale Michelin. Men igen, så er forskellen ikke specielt stor....??......... jeg har ikke lavet nogen decideret måling, så det er min helt subjektive vurdering. Bremselængden mener jeg faktisk er vigtigere end vejgrebet i sving, da jeg oftere kører ligeud og pludselig bliver overrasket og får brug for en hård opbremsning, end jeg kører lidt for hurtigt i et sving og bliver overrasket eller skal foretage en pludselig undvigemanøvre.

.........Men jeg anerkender også, at folk har forskellige behov, så de af jer, der sætter vejgreb og sportslig kørestil i højsædet........

Eller som tidligere nævnt: bare godt vejgreb, når der er noget der rammer ventilatoren??

MOS du skriver generelt mange fornuftige ting. Men at gøre dækvalg op, ud fra om man skal køre sportsligt eller ej er helt skævt efter min mening. Dæk valg handler langt mere om sikkerhed som jeg ser det, også ved helt alm. kørsel. Gode dæk giver måske lige præcis det, man havde brug for (ved almindelige kørsel), når der uvarslet opstår en ualmindelig situation, hvor man har brug for max vejgreb....   

Desuden har ingen af os nogen som helst mulighed for at bedømme vejgreb på forskellige dæk i vores hverdagskørsel....

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Apr 4 '20
Nikolaj
Nikolaj Apr 5 '20

@Nikola, Hvis du ikke kan mærke forskel på vejgreb i hverdagskørsel, så kører du vidst blød hat kørsel. 

Mange af os andre kan mærke stor forskel. Det bedste eksempel er nok om efteråret, når der skiftes fra sommer- til vinterdæk. Her måtte jeg flere gange forklare min kone, at nej hendes forrige baghjulstrukne BMW var ikke pludselig i stykker. Der var bare langt mindre vejgreb i vinterdækkene, hvorfor ESP-lampen ved samme friske kørsel begyndte at blinke i svingene.

Og et low performance sommerdæk vs. et high performance sommerdæk kan godt give en lignende forskel, som ikke bare er 1-2%, som Mos nævnte. Jeg har i mine unge dage, ved skift fra et hårdt Good Year sommerdæk til deres bløde Eagle F1-dæk oplevet, hvordan jeg pludselig kunne øge hastigheden i en speficik motorvejs-svingbane fra 100 til næsten 110 km/t før understyringen satte ind (jeg kørte der hver morgen i 4 år). Omvendt holdt det bløde dæk under 40.000 km mod det gamle med næsten 100.000 km.

Og nej, jeg siger ikke, at alle skal køre de bløde high performance dæk, da folk har forskellige preferencer. Så det jeg kan lide, føles måske ukomfortabelt for andre, eller larmer eller noget helt tredje. Men mærkbar forskel er der altså, hvis man ønsker at prøve bilens grænser lidt af. Og selvfølgelig som du selv nævner ved en undvigemanøvre, hvor de op til 10% forskel i vejgreb let kan være afgørende.

MOS
MOS Apr 5 '20

Jeg tror lige, vi skal have proportionerne på plads. Landsail er et UHP dæk, altså Ultra High Performance - ikke low performance. Og ja, jeg tror godt, der kan være 10% forskel, hvis der er tale om et decideret dårligt dæk, men så dårligt er Landsail altså heller ikke. Det er rated med 'B' i vådt føre, hvor de allerbedste dæk er rated 'A' på en skala, som går til 'G'. 'B' er altså langt over gennemsnittet. Det tåler ikke sammenligning med andre decideret dårlige dæk men er i næsten samme klasse som andre af de allerbedste performance dæk, selvom de enkelte parametre kan variere lidt til den ene eller anden side.

Jeg er også enig i, at sikkerhed (for mig) er vigtigere end sportslig kørsel. Men med en oplevet forskel på 1-2% mener jeg, det er på grænsen til flueknepperi ift. de andre fordele ved dækket. Hvis det havde været 10%, havde det været en anden sag. 1-2% i omgangstid på en bane er dog ofte afgørende. På offentlig vej kører jeg allerede (mindst) 1-2% langsommere end, hvad der er forsvarligt, så det bliver nok ikke mig, der kommer til at stå øverst i ulykkestatistikkerne.

Nikola
Nikola Apr 5 '20

Citat fra Nikolaj

@Nikola, Hvis du ikke kan mærke forskel på vejgreb i hverdagskørsel, så kører du vidst blød hat kørsel. 

Mange af os andre kan mærke stor forskel. .........

Jamen, lad os da gå efter manden.... Jeg skrev ikke at man ikke kan mærke forskel, for det kan man naturligvis, hvis man er en lidt opmærksom kører... 

Jeg skrev at man ikke kan bedømme vejgreb på forskellige dæk. Med det mener jeg at der skal en reel test til at bedømme dæk, hvor dækkene bedømmes under ens forhold, med ordentlig måleudstyr etc. og ikke på vores hverdagsfornemmelser af "lidt mere eller mindre" af diverse egenskaber....

Nikola
Nikola Apr 5 '20

Citat fra MOS

Jeg tror lige, vi skal have proportionerne på plads. Landsail er et UHP dæk, altså Ultra High Performance - ikke low performance. Og ja, jeg tror godt, der kan være 10% forskel, hvis der er tale om et decideret dårligt dæk, men så dårligt er Landsail altså heller ikke........

Jeg kender ikke dækket og har ikke fundet test der dokumenterer, at det klarer sig på samme niveau som tilsvarende dæk..... 

griffel
griffel Apr 12

Er der nogen der har fundet et sted man faktisk kan købte Landsail-dækkene for tiden? De (få) der tilbyder dem har dem ikke på lager p.t.

MOS
MOS Apr 12

De er rigtignok udsolgt de fleste steder. Men det ser ud til, at de p.t. kan fås hos https://wheelsshop.dk/.

ankjaers
ankjaers Apr 13

Nogle der erfaringer med michelins nye e-primacy dæk? 

ollos
ollos Apr 21

Jeg har netop fået monteret et sæt Dunlop Sport Maxx RT2, 245/45/ZR19 102 Y sommerdæk købt på Nettet hos deakleader.dk. 1.192 kr/stk frit leveret. Monteret og afbalanceret af lokalt mekanikerfirma. Støjniveau 68 db. Kører som en drøm.  

MOS
MOS Apr 21

Jeg har også hørt meget godt om Dunlop dækkene mht. stort set alle parametre. Dog har jeg hørt, at de ikke er særligt slidstærke. Så selvom de umiddelbart har en fornuftig stykpris, kan det hurtigt blive dyrt for både miljøet og pengepungen, hvis de ikke kører ret mange km, før de er slidt op. Så det bør man lige have med i overvejelserne. Desværre annonceres der ofte ikke med slidindeks, så oplysningerne kan være svære at finde, når man shopper efter dæk.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 21
ollos
ollos Apr 21
Jeg er også spændt på slidstyrken, men sætter pris på det lave støjniveau. Jeg kører under 10.000 km om året, så de burde vel holde 3-4 år, når jeg kører på vinterdæk fra november til marts.
Ice2EV
Ice2EV Apr 21

@ollos, Så bliver de nok stive inden du har slidt dem op. ;-)

ollos
ollos Apr 21
Mon dog. På vores anden bil er dækkene nu 5 år gamle efter 55.000 km og stadig OK. Virker ikke stive. Den kører også på vinterdæk i 5 mdr.
ollos
ollos Apr 21
Mon dog. På vores anden bil er dækkene nu 5 år gamle efter 55.000 km og stadig OK. Virker ikke stive. Den kører også på vinterdæk i 5 mdr.
PL
PL Apr 22
Quote from ankjaers

Nogle der erfaringer med michelins nye e-primacy dæk?

Nej, men jeg synes det ser interessant ud. Michelin-dæk har også ry for at holde godt, og så kan jeg godt lide, at de udvikler mønsteret så det giver godt greb hele vejen ned til 1,6mm. 

Mahler
Mahler Apr 22

Det ser ikke ud til at Michelin E Primacy kan anvendes på 19" og opad da de i disse størrelser kun kan leveres i max bredden 215...

MICHELIN e·PRIMACY | øko-dækket, der holder længe

Så på Model S og X må man indtil videre nøjes med Primacy 4 der også ser ud til at være et udmærket dæk. 

ollos
ollos Apr 22

I mine tidligere biler, før Tesla, har jeg altid foretrukket Michelin også vinterdæk, men det ser ud til at Michelin er gået voldsomt op i pris og støjtallet på 73 dB er ikke fordelagtigt på en EV, som gerne skulle rulle støjsvagt afsted. 

Sider: « 1 2 3 4 5