Loading...
dk

Ud med den fossile havetraktor | Tesla Forum

fmm1000
fmm1000 Aug 31 '17
Jeg er blevet træt af min fossile havetraktor og er blevet hooked på en elektrisk robot græsslåmaskine.

Jeg har en stor græsplæne på 5000-6000 m2.

Jeg tænker jeg bør købe Husqvarna Automover 450.
Den er opgivet til at kunne dække 5000 m2.

Men spørgsmålet er, om jeg istedet burde købe lillebroren 440, som er opgivet til at kunne dække 4000 m2.

Den har nemlig samme størrelse batteri som 450 (10,4 Ah), men vejer 1,9 kg mindre og er opgivet til at bruge mindre strøm pr måned.
Hvordan pokker kan det så være den kun er opgivet til at kunne dække 1000 m2 mindre end 450.

Jeg vil bare have den model som kan dække det største areal.
Så altså. Hvilken model bør jeg vælge.
440 eller 450.
Gronhund
Gronhund Sep 1 '17

Godt spørgsmål. Jeg aner det ikke. Prøv at spørge din forhandler. Hvis de ikke ved det, kan de ringe til Husqvarna.

Og ellers kan du få nummeret på min Husqvarna pusher. Han ved en masse om dem, og har et nummer til de rigtige mennesker ved Husqvarna.

Men som jeg altid plejer at sige: Lad være med at købe nogle af de andre mærker. Køb en Husqvarna.

Det er selvfølgelig også muligt at have to robotplæneklippere til at sørge for din have.

griffel
griffel Sep 2 '17

Man kan da også få havetraktorer med batterier.

Ligenu kan jeg selvfølgelig ikke finde det link jeg havde engang, men der findes da et par modeller.

/Jakob :-)

Kiefer
Kiefer Sep 3 '17

Nu kender jeg ikke lige den specifikke model. MEn vi har valgt Worx til vores græsplæne. De koster ikke ret meget i forhold til de andre. Den ene vi har, er sat til at klippe ca. 1200m2 og det er en 800m2 model 

Den anden klipper ca. 100m2 og er også en 800m2 model. Og begge maskiner gør det nogenlunde lige godt.

Jeg har den idé at flere maskiner er bedre en en stor, så når næste 1800m2 græsplæne bliver klar så kommer der en maskine mere på til at kunne klippe det areal også. Maskinen der klipper 100m2 bliver så sat til at lave noget mere end den gør i dag :-)

Tænk også på, at ved flere maskiner der klipper det samme areal bliver det klippet hurtigere. Nu kommer jeg jo fra IT branchen og her kan vi godt lide N+1, så i det tilfælde at en maskine går i stykker så er der en anden maskine klar til at tage over :-)

En el-havetraktor lyder interesant, hvis du finder linket igen, må du godt lige smide det op. Jeg kiggede lidt på el-ATV'er til ungerne i dag...

/Martin
/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 3 '17
burns
burns Sep 4 '17

Jeg har købt en Worx Landroid til 1000m2 og har en ca. 400 m2 have. Men fordi min have skråner lidt, så er Worx ikke et godt valg. Når den kører med vinkelret på skråningen, så hiver tyngekraften i næsen og bøjer den ned mod bunden af haven. Og det gør at den ikke klipper toppen af plænen ret meget. Med andre ord, så er en Worx ikke retningsstabil og derfor egentlig kun egnet til flade haver.

Derudover kan jeg sige at en Worx Landroid følger kanttråden hjem og det betyder synligt slid pga al den kørsel samme sted. Særlig ved knæk vil hjulene grave igennem plænen og ned i jorden. En måde at undgå det på er at lave bløde knæk. Maskinen kan ikke følge tråden i tilfældig afstand og der er intet radiofyr i basestationen den kan følge.

Retningsstabiliteten og huller i plænen er de 2 største problemer jeg har med maskinen. Jeg ved ikke om det er 8000kr værd at opgradere til en Husquarna for (jeg gav ca 7K for Worx, tilsvarende setup i Husquarna vil nok koste 14000-15000kr).

Mht til at Husquarna 440 bruger mindre strøm end 450, så skyldes det vidst at de mindre modeller har indlagt tvangspauser (x timer per døgn) hvor de ikke vil køre. Derfor kan de ikke klippe så meget og derfor bruger de mindre strøm.

MrCoffee
MrCoffee Sep 4 '17
Ligesom Tesla skal de hjælpes lidt på vej så de ikke crasher, vores Worx hedder Svend og har guflet lystigt af vores grønne sværn i årevis, skrænten klarer dens herre :)
griffel
griffel Sep 5 '17
Her er ihvertfald en batteridrevet havetraktor:

http://www.husqvarna.com/...r-battery/967187001/
MOS
MOS Sep 5 '17

Hvorfor blysyre-batteri og ikke Li-ion?

griffel
griffel Sep 6 '17

@MOS

Ja, det må du nok sige...

Gronhund
Gronhund Sep 6 '17

Jeg tror ikke at Husqvarna er helt dus med Li-ion batterier endnu. Fx er det kun omkring 5 år siden de startede op med at bruge Li-ion i nogle få (én) robot plæneklippere. Min har stadig et NiMH batteri.

Og så spiller pris måske også ind, da der jo skal bruges en del batterier til den, og det bliver jo også dyrt, når de skal skiftes igen.

Husqvarna kan meget, men jeg er i tvivl om de styrer deres opladning af batterierne specielt intelligent (uden at have noget at have det i).

MOS
MOS Sep 6 '17

@Gronhund

Batteriet til en Tesla kan holde til i hvert fald 500.000 km, svarende til måske 10.000 driftstimer. Jeg ved ikke, hvor mange timer om året, gennemsnitspersonen bruger på at slå græs, men jeg tvivler på, at batteriet skal udskiftes i hverken min eller havetraktorens levetid. Forudsat at op-/afladningen styres intelligent, naturligvis.

Prisen burde heller ikke være noget problem. Med dagens priser, koster et Li-ion batteri på 1,5 kWh måske ~2000 kr. Det er vel ikke meget mere end et tilsvarende 12 V blysyrebatteri på 125 Ah.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 6 '17
P85DK
P85DK Sep 6 '17

gennemsnittet er under ingen omstændigheder over 20 timer / året, så vil jeg vil give MOS ret i at det rette batteri med den rette mangement bør holde flere generationers græsslåning.

DavidS90D
DavidS90D Sep 6 '17

Ryobi laver også en model.

Hvis man altså ikke ønsker eller har mulighed for en robotklipper (eller en ged).

https://www.youtube.com/watch?v=9VuHLixO4Dw

mbk
mbk Sep 7 '17

Jeg har passet en nabos Worx Landroid 1500 mener jeg den hed. Den havde nedbrud næsten dagligt, kvalt på en lille pind, kørt 1 cm udover tråd og ville ikke selv køre tilbage, påstod at den havde været løftet selvom det virkede usandsynligt. Har en kollega med en af de store  Robomow, den virker meget mere robust. Husqvarna er selvfølgelig også godt, men om den er meget bedre end en Robomow er jeg lidt usikker på. 

burns
burns Sep 8 '17
Citat fra mbk

Jeg har passet en nabos Worx Landroid 1500 mener jeg den hed. Den havde nedbrud næsten dagligt, kvalt på en lille pind, kørt 1 cm udover tråd og ville ikke selv køre tilbage, påstod at den havde været løftet selvom det virkede usandsynligt. Har en kollega med en af de store  Robomow, den virker meget mere robust. Husqvarna er selvfølgelig også godt, men om den er meget bedre end en Robomow er jeg lidt usikker på. 

Jeg oplever skam også driftsstop med min Worx Landroid 1000, men det er som regel ganske fair. Den er ikke glad for æbler da de kan få den til at tippe (den vælter ikke; æblerne skal samles op) eller blokere disken. Den kan også have svært ved at vende når næsen peger nedad (skrå plæne; ledningen skal flyttes lidt). Jeg har faktisk ikke haft driftsstop som ikke kunne forudsiges.

Men at den ødelægger plænen der hvor den drejer er jævnt trælst.

Husquarna laver de bedste maskiner IMHO. De er meget støjsvage og har mange tekniske features. Robomow laver ret støjende maskiner der flår alt i stykker de måtte køre over (kan være det man ønsker). Jeg ville være ked af at være nabo til en Robomow.

mbk
mbk Sep 8 '17
Quote from burns
Citat fra mbk

Jeg oplever skam også driftsstop med min Worx Landroid 1000, men det er som regel ganske fair. Den er ikke glad for æbler da de kan få den til at tippe (den vælter ikke; æblerne skal samles op) eller blokere disken. Den kan også have svært ved at vende når næsen peger nedad (skrå plæne; ledningen skal flyttes lidt). Jeg har faktisk ikke haft driftsstop som ikke kunne forudsiges.

Men at den ødelægger plænen der hvor den drejer er jævnt trælst.

Husquarna laver de bedste maskiner IMHO. De er meget støjsvage og har mange tekniske features. Robomow laver ret støjende maskiner der flår alt i stykker de måtte køre over (kan være det man ønsker). Jeg ville være ked af at være nabo til en Robomow.

Enig i at Robomow flår ting i stykker, den splittede min knægts kasket af der lå på plænen, men den ville have knust den pind der stoppede Worx'en og ville være ligeglad med æblerne, Robomow knivene virker lidt mere som en alm. græsslåmaskine, hvor Worx er små barberblade. Kan godt være at Robomow støjer mere, men ligefrem at være ked af den kører synes jeg er lidt overkill, jeg tror ikke jeg ville bemærke den. Jeg hører faktisk den ene nabos Worx oftere end den andens nabo Husqvarna, men ingen af dem er irriterende overhovedet, og jeg ville ikke være irriteret over hvis en af dem skiftede til Robomow.

JCBX
JCBX Jan 16 '18
Citat fra fmm1000 Jeg er blevet træt af min fossile havetraktor og er blevet hooked på en elektrisk robot græsslåmaskine.

Jeg har en stor græsplæne på 5000-6000 m2.

Jeg tænker jeg bør købe Husqvarna Automover 450.
Den er opgivet til at kunne dække 5000 m2.

Men spørgsmålet er, om jeg istedet burde købe lillebroren 440, som er opgivet til at kunne dække 4000 m2.

Den har nemlig samme størrelse batteri som 450 (10,4 Ah), men vejer 1,9 kg mindre og er opgivet til at bruge mindre strøm pr måned.
Hvordan pokker kan det så være den kun er opgivet til at kunne dække 1000 m2 mindre end 450.

Jeg vil bare have den model som kan dække det største areal.
Så altså. Hvilken model bør jeg vælge.
440 eller 450.

fandt du det du søgte 

og fik du indkøbt noget som kunne gøre det

eller har Jeg en elektrisk til salg som kan gøre det

Jacobsens E-plex , top modellen , med nypris på +254.000,-kr.

kan købes til små penge :-)

PEB
PEB Jan 16 '18
fmm1000
fmm1000 Jan 16 '18
Ååh hvad der ser cool ud.

Jeg er nok kommet frem til at der ikke findes noget på markedet på el, der kan holde mine skovstier, så tror det ender med jeg beholder et fossilmonster til dem og køber en robot til græsset omkring huset.
JCBX
JCBX Jan 30 '18

E-plexen kan sagtens klare dine skovstier !

Sider: 1 2 »