Loading...
dk

Vestas og Tesla samarbejde | Tesla Forum

koden
koden Sep 1 '17

http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/178361/artikel.html?hl=YToxOntpOjA7czo2OiJWZXN0YXMiO30

MOS
MOS Sep 1 '17

Vestas og Tesla (verdens førende indenfor hhv. vindenergi og batterier), der indgår partnerskab om lagring af vindenergi i batterier. Det er stort!! Det giver rigtig meget mening og jeg har længe ventet på, at dette måtte komme en dag...

Gronhund
Gronhund Sep 1 '17

Ja, godt at se at det partnerskab er kommet i hus.

Håber dog, at de tænker lidt out-of-the-box.

Er batterier den mest effektive måde at lagre så store mængder energi på, eller er det mere når man bruger batterier til at lade batterier, at folk har været efter?

Ved der har været mange andre forsøg med at lagre energi, som fx sandbanker under jorden, der blev "pustet" op, når energien skulle lagres.

Forummets indlæg er redigeret af Gronhund Sep 1 '17
jensk2
jensk2 Sep 1 '17
Citat fra Gronhund

Ja, godt at se at det partnerskab er kommet i hus.

Håber dog, at de tænker lidt out-of-the-box.

Er batterier den mest effektive måde at lagre så store mængder energi på, eller er det mere når man bruger batterier til at lade batterier, at folk har været efter?

Ved der har været mange andre forsøg med at lagre energi, som fx sandbanker under jorden, der blev "pustet" op, når energien skulle lagres.

 

Enig, jeg tror også at kæmpe mængder dansk overskuds vind energi, lagres bedre ved at pumpe vandet tilbage/op i de Svenske vandkraftværker:-) Fordelen er at den samlede mængde energi over mange år er suverænt lavere end for et batteri, som jo har meget begrænset levetid. Men nu har svenskerne selv udvidet Deres vindkraft på vestkysten til et niveau, hvor blot deres egen produktion ikke kan sendes ind i landet pga. manglende distributionskapacitet. Ligeledes har Tyskland glem at udbygge distributionsnettet, så al vindenergien fra nord, kan sendes til industrien i syd. Så lidt batterilager rundt omkring i systemerne giver vist stor mening:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 1 '17
jramskov
jramskov Sep 1 '17
Citat fra Gronhund

Ja, godt at se at det partnerskab er kommet i hus.

Håber dog, at de tænker lidt out-of-the-box.

Er batterier den mest effektive måde at lagre så store mængder energi på, eller er det mere når man bruger batterier til at lade batterier, at folk har været efter?

Ved der har været mange andre forsøg med at lagre energi, som fx sandbanker under jorden, der blev "pustet" op, når energien skulle lagres.

Godt spørgsmål. Jeg tror ikke der er én løsning der altid vil være den bedste, men der er vist ikke nogen tvivl om at Tesla satser benhårdt på at batterier bliver en af de primære løsninger. 

Bianco
Bianco Sep 1 '17

Jeg tænker at udligning af den leverede effekt hen over dagen også er en vigtig parameter i storskala vindmøller - Det kan en relativ lille batteribank nemt håndtere.

kapsel
kapsel Sep 1 '17

Jeg tror mest på at det er en god historie for Vestas - og det er uden betydning for Tesla. Vestas piggyback'er bare på at Tesla får mere medietid end Vestas gør, fordi at Tesla har nogle flotte biler og en personlighed som Elon Musk bag brandet, hvor Vestas bare er pissekedelige.

Præcist ligesom B&O har gjort det, når de har annonceret store samarbejder med Apple, og det måske i virkeligheden har været en licens de har trukket i en automat, som giver dem lov til at producere produkter der kan noget med AirPlay - præcist ligesom allemulige andre producenter kan gøre det.

Vestas og Tesla samarbejdet er i mine øjne præcist lige så uinteressant. Jeg forestiller mig at Vestas har sendt et par mails og frem og tilbage med Tesla som har skrevet noget i stil med "yes that sounds very interesting" og nu er det så blevet slået op til et stort samarbejde i de danske medier - ligesom jeg forestiller mig det har været med B&O og Apple.

jramskov
jramskov Sep 3 '17

Jeg synes ikke din sammenligning med Apple + B&O er god. B&O er en lille spiller på deres marked. Vestas er verdens største vindmølleproducent.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Sep 4 '17

Spændende. Jeg er forsigtig optimist. Det vil sikkert gavne Tesla at få adgang til Vestas sælgere. Omvendt er det jo absurd mange batterier der skal til at gemme en 8MW mølles produktion - har ikke fantasi til at forestille mig at det p.t. kan give økonomisk mening i andet en nichemarkeder. Det kunne være interessant at få lidt indsigt fra nogen der kender energimarkedet bedre.

 

jensk2
jensk2 Sep 4 '17
Citat fra jramskov

Jeg synes ikke din sammenligning med Apple + B&O er god. B&O er en lille spiller på deres marked. Vestas er verdens største vindmølleproducent.

 

Enig, slog lige op på EuroInvestor - Vestas markedsværdi er omtrent en trediedel af Tesla's.

Firma                 Markedsværdi 

Vestas               124,3 Milliarder dKr

Tesla                 365,8 Milliarder dKr (~~58,6 Milliarder $)